غرق شدن در تیوری کتاب، ما را به «کژ راهه» برده
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۹/۷/۳۰ کد خبر: 165237 منبع: پرینت

آقای سپنتا! غرق شدن در تیوری کتاب، ما را به «کژ راهه» برده!
داکتر سپنتا وزیر خارجه حکومت اقای کرزی در یادداشت مختصر در روزنامه ی «هشت صبح کابل» بر اعلام خروج نظامیان امریکایی، تحلیل اعتراض آمیز نموده است. خروج نظامیان امریکایی را اکنون؛ مطابق موافقتنامه ی میان دو دولت نمی داند. خلاصه کلام ایشان این است که: خروج نظامیان امریکایی همین اکنون، از نظر سیاسی و نظامی به نفع دو کشور نیست و نیز تصمیم یک جانبه خروج از سوی امریکا، با محتوای موافقت نامه امنیتی میان دو کشور نیست. چند نکته مختصر درباره این یادداشت:

یک. اکثریت ادم ها، به تناسب توانای طبیعی اش، به همان اندازه که در تیوری وکتاب غرق می شود؛ هوش عملی و سیاسی اش، صدمه می خورد. روشنفکران در کشور ما چنین اند.

دو: دقیق ترین گپ در روابط امریکا و افغانستان، سخن خلیلزاد است که: امریکا نه با اجازه کسی به افغانستان امده و نه با اجازه کسی از افغانستان خارج می شود. منبع: مصاحبه در تلویزیون طلوع.

سه. قوانین مصوب در روابط بین المللی، فقط برای کشورهای کم زور تطبیق می گردد. کشورهای زورمند، قوانین بین المللی را قانونا دور می زند.

چهار: اکثریت کشورهای جهان با تمام قوت نظامی و میلیاردها دالر، برای احیای دوباره افغانستان، نزدیک به دو دهه در این کشور بودند. مگر نه؟

پنج: کرزی، اشرف غنی و حلقه ای قومی ارگ، تمام امکانات نظامی و مالی جهان را، به جای ایجاد ساختار دولت و احیای ارتش مقتدر؛ مصرف احیای حکومت قبیلوی و برای تضمین آن، طالبان را دوباره به صحنه اوردند، توجیه و تسلیح نموده و انها را اعتبار بخشیدند. پاکستان را به انها امیدوار ساخته و طالبان را مورد توجه امریکا قرار دادند. مگر نه؟

شش: هیچ کشور جنگ زده در جهان، به اندازه افغاستان مورد حمایت مالی و نظامی جهان قرار نگرفته است.

هفت: ده ها کشور، نمونه ای بر این مساله است که بدون کمک جهان و یا کمترین کمک جهانی، خود بر پای ایستاده و راه خود را بسوی، ثبات و ابادانی، باز کرده است.

هشت: داکتر سپنتا، خود بهتر می داند که اگر کرزی، اشرف غنی، اداره و حلقه قومی در ارگ؛ می خواستند و حد اقل ترین استفاده را از امکانات بین المللی می نمودند؛ اکنون کار افغانستان به جایی نمی رسید که بر تصمیم خروج نظامیان خارجی، از در عجز و درماندگی شیون نمایند. امریکا به جای مردم و حکومت کابل، با پاکستان و طالبان، برای سرنوشت افغانستان توافقات را امضا نماید.

نتیجه: روشنفکران و جریان های سیاسی؛ به جای ایجاد یک وسیله ی تاثیر گذاری مناسب، برای مدیریت کمک نظامی و مالی جهان و تأثیرگذاری بر اوضاع کشور، به تناسب ساختار خشن و غیر مدنی جامعه افغانستان، مامور حکومت قومی در این کشور شدند.
مردم عوام را دین و ملا جادو کردند. روشنفکران و جامعه مدنی را، دموکراسی غربی، کتاب و تیوری دانشگاهی آنها، مسحور نمودند. حال که شمشیر آخته و بران طالبان، در پشت دروازه های شهرها رسیده، بازهم به «کژ راهه» روانیم. ترامپ را درس حقوق بین الملل می دهیم. بقول عرب ها: جَلَّ الخالق؟!

رجا رفیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   باسلام خدمت همه خوانندگان وهموطنان ارجمند
کوچک شما عرضی داردازاینقرار: ما کتاب وتئوری داریم تا کتاب وتئوری. تا جائیکه به آقای سپنتا مربوط میشود کتاب وتئوری انقیاد وخدمت گذاری به اشغالگران است که درراستای رقابت آلمان وامریکا یا بهتر بگویم اروپا وامریکا می باشد. امابرای علم هم کتاب وتوری داریم وبهمین قسم برای آزادی وآزادی خواهی، ضد اشغالگری و حکومت دست نشانده سازی. منظور نویسنده گرامی کدام کتاب وتئوری است؟
کوچک شما حمیدالله احمدی ازسنگ بری حاجی احمد سنندج- ایران

>>>   رجا رفیق یا همان .... که به همه انتقاد می کند، به چند نکته توجه کند:
1ـ تو خودت سر سفره ملا و دین بزرگ شدی مگر نه؟
2ـ نمک خوردن و نمکدان شکستن قباحت عقلی و عرفی دارد مگر نه؟
3ـ کسی که روشنفکران و دین و ملا و عوام و دموکراسی را قبول ندارد، دشمن همه است مگر نه؟
4ـ کسی که در قم بزرگ شد و دشمن دین قوم شد و پناهنده غرب، خائن است مگر نه؟
5ـ کسی که در مزار شریف، با طرح شبهات علیه دین و ارزشهای دینی فرزندان آن دیار را به بیراهه می برد همان کافر بچه است مگر نه؟
6ـ استفاده از واژه «کژراهه» نشانه ارتباط با ایدیولوژی مارکسیستی احسان طبری و مجاهدین خلق ایران است مگرنه ؟
7ـ کسی دستی برآتش ندارد از سوزندگی آن فریاد می زند دروغگو است مگر نه؟
8ـ تاریخ حکایتگر صادق است بر اساس آن هر که با دین در افتاد بر افتاد مگر نه؟
9ـ کانون مهاجر و سپاه عاشورا و اخگر و رنجبر و معلم عزیز رفقایت جز خیانت کاری نکردند مگر نه؟
10ـ همان گونه که آمریکا در این کشور غلطی نتوانسیت کافر بچه نیز تکلیفش روشن است مگر نه؟
امثال شما قبل از قیامت باید در برابر مردم توبه کنند مگر نه؟

>>>   کتاب ها نظرات دیگران را بیان می کند. چرا خودمان متفکر نباشیم و اگر همه وقت را برای کتاب خواندن ضایع سازیم پس چه وقت تفکر کنیم؟؟!!
آزاده

>>>   خطاب به آزاده
در اصل کتاب بخوانیم ولی هر کتابی را نخوانیم و تفکر هم کنیم
هیچ چیز مثل کتاب خواندن نیست
حتی یک رمان
ولی تفکر. بسیار زیباست در مورد تعصبات اخلاقی مخصوصا دینی که رفیق من یا فلانی چه شد تباه شد من نکنم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است