بانک ها در هرات به مردم دلار نمی‌دهند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۴    ۱۳۹۹/۸/۱ کد خبر: 165251 منبع: پرینت

اتحادیه صرافان هرات از پرداخت نشدن دلار در بانک‌های هرات و پرداختن افغانی به جای دلار، ابراز نگرانی کرده است.
از دو سال به این طرف بانک‌ها در هرات به سختی و به صورت وقفه‌ای به متقاضایان دلار می‌دهند و در بسیاری مواقع حتی ماه‌ها از پرداخت دلار سر باز می‌زنند.
شماری از صرافان و نیز کارمندان موسسات غیر دولتی (NGO) که حقوق دلاری دارند از تداوم این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

هرات از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی افغانستان است. در این شهر کار و بار بسیاری از صرافان و تاجران به حواله‌های دلاری متکی است. بانک‌ها اما به ندرت حاضر می‌شوند دلار بپردازند.
مشکل از دو سال پیش به وجود آمد. زمانی که گزارش‌های از روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران منتشر شد.

بهاءالدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان هرات از ادامه این وضعیت شاکی است. او می‌گوید:" متاسفانه دو سال می‌شود که نظر به هدایتی که از مقامات مرکزی صورت گرفته، دلار در بانک‌های خصوصی در هرات توزیع نمی‌شود، چون شایعاتی وجود دارد که دلار از مرزهای هرات به شکل غیرقانونی خارج می‌شود، اما مردم ضرر می‌کنند."
افزون بر انتقال دلار بر اساس سیستم سنتی حواله، برخی معاملات همانند خرید و فروش موتر/خودرو، خانه و زمین هم به دلار صورت می‌گیرد، از این رو دریافت دلار برای فعالیت اقتصادی در هرات نیاز است.
آقای رحیمی می‌گوید بانک‌ها از مردم می‌خواهند که به جای دلار افغانی بگیرند اما مبادله دلار به افغانی با نرخ متفاوت و به ضرر متقاضی است.
او می‌گوید: "بسیاری از شرکت‌های خصوصی که پول آنان در کابل جمع(واریز) می‌شود و مایل اند که به هرات منتقل کنند، باید یک مبلغ هنگفت کمیشن بپردازند. و اگر خواسته باشند در مقابل دلار به افغانی تبادله کنند، پنجاه تا شصت پیسه(پول) از کابل تا هرات نرخ تفاوت دارد و این باعث این شود که تعداد زیادی از صرافان، تاجران و بخش خصوصی متضرر شوند."

تنها مشکل صرافان هم نیست. حتی افرادی که در موسسات غیر دولتی کار می‌کنند و به دلارحقوق می‌گیرند با این مشکل روبرو شده‌اند. فهیم ساحل که در هرات کارمند یک نهاد غیر دولتی است، بارها این وضعیت را تجربه کرده است.

او می‌گوید: "این مشکل در بانک‌های دولتی بیشتر است. من حساب بانکی‌ام را که در یک بانک دولتی بود بستم، و در یک بانک خصوصی باز کردم. در بانک‌های خصوصی هم این مشکل هست، اما کمتر. البته مشکل این نیست که چرا افغانی می‌دهند. مشکل این است که نسبت به نرخ بازار و صرافی‌ها با قیمت کمتر حساب می‌کنند. ما هم مجبور هستیم که قبول کنیم و افغانی بگیریم چون نیاز داریم."

ریاست بانک‌های زون(بخش) غرب از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد، اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به بی‌بی‌سی گفت که رایزنی‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد.
آقای فرهاد گفت:"عرضه، خرید و فروش اسعار در هرات بر اساس سیاست‌های کلان ارزی و پولی کشور صورت می‌گیرد و مشکلاتی را که از سوی تجار و مردم مطرح شده ما با ادارات مربوط و از جمله ریاست بانک‌های زون غرب شریک ساختیم و امیدوار هستیم که پیگیری‌های لازم صورت بگیرد و مشکل شان حل شود."

پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گزارش‌های از قاچاق دلار از هرات به این کشور منتشر شد. شماری از افرادی که مشغول کار و بار خدمات پولی هستند، می‌گویند روند قاچاق دلار به ایران هنوز هم به نحوی جریان دارد.
مقام‌های دولتی افغان به صورت رسمی در این مورد ابراز نظر نمی‌کنند، اما صرافان و صنعتگران انتظار دارند که مبارزه با قاچاق دلار یا هر چالش دیگر باید به گونه‌ای از سوی دولت صورت بگیرد که ضرری متوجه شهروندان عادی نشود.

در حال حاضر براساس طرزالعمل موجود، فردی که قصد مسافرت به ایران را دارد، می‌تواند تا ده هزار دلار با خود حمل کند، اما رئیس اتحادیه صرافان هرات می‌گوید در عمل حالا از انتقال همین مبلغ هم جلوگیری می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بانک
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   نمیدهند تا به ایران نبرند

>>>   به کسانی که در بانک ها حساب های دالری دارند دالر بپردازند و برای متباقی افغانی.
خرید و فروش موتر و خانه و امثالهم باید به پول افغانی صورت بگیرد چون اینجا امریکا نیست.
دالر بازی هم تا یکی دو ماه دیگر ختم میشود.

>>>   ممنون میشویم از مقامات افغانستان که همزمان مانع از قاچاق دلار به ایران می شوند مانع از قاچاق مواد مخدر به ایران هم بشوند که شهروندان عادی ایران هم خانواده هایشان ضربه نخورند

>>>   شمایی که گفتین جلوی قاچاق دالر گرفتین جلوی قاچاق مواد هم بگیرین خب ما بااین همه مشکلات داخلی داریم تلاش میکنیم ووظیفه حکومت افغانستان هست ولی تا وقتی تقاضا نباشه عرضه هم نیست خب نکشید مگه مجبورید؟!تا وقتی خودتون نخواین همین وضع است کسی که دنبال اعتیاد بره از زیر خاکم مواد پیدا میکنه کسی ام دنبال این حرفا نباشه کسی مواد مفت بهش نمیده
غزنوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است