هفتاد هزار آواره جنگ‌ هلمند گرسنه در شبهای سرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۳۹۹/۸/۲ کد خبر: 165255 منبع: پرینت

بربنیاد آمارها، در نتیجۀ جنگ‌هایی که سه هفته پیش در ولایت هلمند آغاز شدند، دست‌کم هفتادهزار تن آواره شده‌اند؛ آوار‌گانی که اکنون در وضعیت بدی در شهر لشکرگاه و ولسوالی‌های دیگر این ولایت شب و روز می‌گذرانند.
به گزارش طلوع، این آوارگان، می‌گویند که شب‌ها را گرسنه و بدون هیچ امکاناتی به سر می‌رسانند و اکنون با سردی هوا مرگ آنان را تهدید می‌کند.

شماری از خانواده‌هایی که از ولسوالی‌های ناوه، نهرسراج، نادعلی و حومه‌های شهر لشکرگاه در یک بخش حوزۀ دوم آواره شده‌اند.
عبدالطیف، یکی از این آواره شدگان گفت: «در بدر هستیم؛ از یک طرف سردی است و از طرف دیگر گرسنگی است.»
عبدالقیوم، آوارۀ دیگر جنگ نیز بیان داشت: «اینجا ببینید؛ دو صد تا سه صد زن هستند. هیچ جای نداریم.»

جنگ‌ها در هلمند سه هفته پیش در پی حملۀ طالبان بر بخش‌هایی از لشکرگاه، مرکز هلمند، آغاز شدند و هنوز هم ادامه دارند.
خانواده‌هایی که در پی این جنگ‌ها آواره شده‌اند، از حکومت می‌خواهند که به آنان کمک کند.
اولگی که همراه با خانواده‌اش از جنگ‌ها فرار کرده‌است، می‌گوید هراس دارد سردی هوا و گرسنگی کودکان را ازبین ببرد: «بیایند صلح کنند تا ما به خانه‌های خود برگردیم. من اینجا چه کنم؟»

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث از کمک بیست میلیون افغانی برای این آوارگان خبر می‌دهد.
غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت: «در حالت اضطرار برای بیجاشدگان ناشی از جنگ کمک توزیع شود و به مردم رسید‌گی صورت بگیرد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آواره
هلمند
نظرات بینندگان:

>>>   هلمندی های طالب خجالت بکشید به خاطر خوشی پاکستان ناموس هلمند را آواره کرده اید.
قاچاقبران هلمندی خجالت بکشید، با داشتن ملیون ها دالر ناموس هلمند در میدان باز گرسنه میخوابد.

غنی چرا بی بی گل را به دلجویی این زنان آواره نمیفرستی؟؟؟؟؟؟
مگر زن هلمندی ارزش این را ندارد که صد ها موسسه کمک به زنان که ملیون ها دالر بودجه میگیرند و در راس آنها بی بی گل رولا غنی لبنانی قرار دارد ، چرا از این زن ها خبر نمیگیرد؟؟؟؟؟؟؟
...

>>>   خبر دادن چه معنا دارد باید فوری عمل کنندو مردم خوب متوجه باشند که آخرین قطرات سرمایه کشور به یغما میرود چون هرکه در این کشور بی پا میشود اسعار حمایه وی را تاراج میکند باید فردفرد ملت متوجه این ها باشند چون بازنده ها رحم نمیکنند ، این معتلی در کمک های فوری حمتی ریشه در چپاول بیت المال دارد که نمیخواهند پول های خود را به مصرف برسانند باید تمام راه های بیرون رفت را زیر نظر داشت.
خارکش

>>>   دروطن که احماقت سراتاسری بیدادکنداینده اش مثل افتاب روشن است(تاریکی،سیه روزی وبدبختی).
ناصر

>>>   هلمند مرکز طالب بود طالب که به مردم هلمند این قدر ظلم میکند و مردم ولایات دگر بکلی نیست و نابود میکند جز جنگ با طالب راه دیگری نیست یا مرگ یا مقاومت راه دومی طالب باقی نگذاشته است. طالب اگر تسلیم شوید همه را میکشد پس بهتر است که از جان خود در برابر طالب دفاع کنید.

>>>   یگانه راه ریشه غنی را سوزاندن است.

>>>   با آنکه هیچ نوع ظلم و تخطی را بالای مردم خود قبول ندارم و آرامش تمام اتباعع افغانستان آرامش من است اما یک موضوع را باید مردم شریف هلمند بدانند که او اینست زمین که در آن زهر(تریاک) بذر گردد و با خون جوانان سرزمین آبیاری گردد مورد خشم و لعنت خداوند قرار میگیرد پیام من به عنوان یک انسان به مردم شریف هلمند اینست تخم را که برزمین خویش کاشتید حاصلش را باید بدروید 5000000 انسان امروز از نعمت صحت بی نصیب گردیده است 500000 ملیون والدین زخم عمیق را در فراق این فرزندان خود در قلب خود دارد و همیشه با خود حمل میکنند 500000 ملیون زن منتظر بازگشت شوهر شان به خانه است 500000 کودک منتظر دست پر نوازش و پر مهر پدر شان است که بر سر روی شان کشیده شود اما از برکت کرزی و برادران ناراضی و دهاقین محترم هلمند این همه هوس ها و انتظار ها به گور سپرده شده باید مردم شریف هلمند گناه خود را بپذیرد و از زرع این پدیده شوم و تباه کننده بیزاری جوید از تمام خانواده هایکه فرزندان شان را دراین راه از دست داده معذرت خواسته و غرامت انسانی و معنوی بپردازد در غیر آن صورت آه مادران اشک یتیمان ناله سوزان بیوه گان چشم انتظار دختران همه و همه با زارعین فروشنده گان و خریداران این پدیده تا ابد دست به گریبان خواهد ماند .

>>>   تا که لوده در جهان باشد مفلس در نمیماند اگر غنی مردم خود را از حقوقش با خبر کند کود 91 از بین خواهد رفت و و محتویات درونی اش ضرب صفر خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است