طوفان خشم مردم علیه رهبران نظامی پاکستان
برای نخستین بار، تظاهرات وسیع و گسترده در شهرهای پاکستان بویژه شهر پنجاب علیه حکومت دست نشانده سازمان جهنمی آی اس آی پاکستان و رهبران نظامی پاکستان براه افتاد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۰    ۱۳۹۹/۸/۲ کد خبر: 165261 منبع: پرینت

برای نخستین بار و بطرز بی‌سابقه در تاریخ پاکستان، تظاهرات وسیع و گسترده در شهرهای پاکستان بویژه شهر پنجاب علیه حکومت دست نشانده سازمان جهنمی آی اس آی پاکستان و رهبران نظامی پاکستان براه افتاد.

بر اساس گزارش وبگاه «فارن پالیسی» در این تظاهرات فعالان جنبش دموکراتیک پاکستان که به تازگی تشکیل شده است و اتحاد اپوزسیون مرکب بر دوازده حزب بزرگ سیاسی پرچم مخالفت را علیه حکومت پاکستان و رهبران نظامی آن کشور و بطور ویژه جنرال باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان به اهتزاز در آوردند.

آگاهان سیاسی به این باور اند که راه اندازی تظاهرات بزرگ و گسترده در پاکستان یک جریان طبیعی است، اما اینجا یک "قانون نانوشتهٔ" وجود دارد که در آن معترضین و تظاهر کنندگان می‌توانند خشم شان را علیه حکومات ملکی به نمایش گذاشته اما از حمله علیه نیروی قوی و تمام عیار نظامی اجتناب نمایند. البته نیروی که معادل نصف دوران موجودیت پاکستان، آنکشور را رهبری نموده است.

اما پنجشنبه گذشته این روند سنتی در پاکستان تغییر خورد و فصل نوین سیاست در آن کشور گشوده شد. نخست وزیر سابق نواز شریف که از لندن به تظاهرات بزرگ پنجاب که در آن ده ها هزار نفر شرکت داشت وصل بود، به سخنرانی پرداخته نه تنها به حکومت فعلی حمله کرد بلکه جنرال قمر جاوید باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان را شدیدأ آماج قرار داد.

نواز شریف، جنرال باجوه را مخاطب قرار داده گفت: "شما انتخاب مردم را در انتخابات[۲۰۱۸] برای گزینش نخست وزیر پاکستان رد کردید و گروهی بیکفایت، ناکارآمد و ناتوان را نصب کردید."
او صدا کرد: جنرال باجوا؛
شما باید در قبال پرداخت قیمت سرسام آور بیل برق، کمبود دارو و مردم یی که از فقر رنج می برند پاسخ دهید."
این انتقادات با شور و هلهلهٔ تظاهر کنندگان مورد استقبال قرار گرفت.

بر قول فارن پالیسی، انتقادات در چندین سطح فوق العاده بود:
نخست هیچ سیاستمدار جریان اصلی و احزاب بزرگ هرگز به طور علنی از یک رییس ارتش انتقاد نکرده است.
دوم، این ادعاها در مقابل مخاطبان ده ها هزار نفری مطرح شد.
سوم، سخنرانی در پنجاب به مثابه یک سنگر نظامی سنتی شنیده شد و مورد تشویق قرار گرفت.

جنبش اعتراضی؛
سخنرانی شریف بخشی از یک رویداد بزرگتر بود که چندین حزب عمده مخالف برای تظاهرات علیه عمران خان گردهم آمدند، از جمله حزب مسلم لیگ، حزب مردم پاکستان، جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) روز یکشنبه دومین اعتراض بزرگ را در کراچی برگزار نمودند.
رهبران جنبش اتحاد دموکراتیک استدلال می نمودند که عمران خان در انتخابات ۲۰۱۸ کشور، به طور منصفانه و عادلانه پیروز نشد و نخست وزیر به جای انتخاب توسط مردم توسط ارتش انتخاب شد.

اخیرأ در حمله مستقیم به ارتش، این اتحاد در سیاست های پاکستان برتری یافته است.
اما گام بعدی چیست؟
نخست وزیران پاکستان اغلب سرنگون می گردند، آنها بیشتر از جنبش های اعتراضی در کودتاهای نظامی سقوط می کنند. اما کارشناسان حوزه سیاست پاکستان به این باور اند که نقش ارتش برای تعیین سرنوشت نخست وزیر بسیار با اهمیت است. آنها اظهار می‌دارند: "مردم قدرت دفتر نخست وزیر در پاکستان را بسیار دست کم می گیرند." "تا زمانی که عمران خان از پشتیبانی ارتش برخوردار است، در کار خود ایمن است."

آگاهان به این باور اندکه "تنها چیزی که می تواند عمران خان را تا حدی آسیب برساندعبارت از آن است که ارتش حمایت اش را از وی زیر سوال ببرد، بحران شدید اقتصادی است." در حال حاضر اقتصاد پاکستان با تورم بی نظیر، نرخ رشد منفی و میلیاردها دلار بدهی به اهداکنندگان بین المللی، با بحران شدیدی گرفتار است؛
اما مهمترین عنصری که در این تظاهرات بزرگ و گسترده نمایان بود، عبارت از ایجاد تکانه های قوی و ایجاد زمین لرزه سیاسی در داخل جامعه علیه انحصار و خود کامگی ارتش بویژه سازمان اطلاعاتی آن «آی اس آی» پاکستان است که روح و روان جامعه و ارادهٔ مردم پاکستان را فلج ساخته است. امید های پدید آمده است که لاجرم تداوم این جنبش در نهایت مسیر سیاست را در پاکستان تعویض خواهد کرد.

با احترامات بی پایان
عارف عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
تظاهرات
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان باید اجناس پاکستانی را تحریم کنند تا این کشور شیطانی به طرف نابودی برود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است