رییس دولت آینده را بیشتر بشناسید
درانی طالب های پایین رتبه را به خانه خود دعوت نموده، از آنها تصویر گرفته و به سفارتخانه ها فرستاده، تا نشان دهد که طالبان او را به حیث رییس دولت مؤقت قبول دارند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۶    ۱۳۹۹/۸/۳ کد خبر: 165277 منبع: پرینت

یکی از مطالب جالب انتخابی روز:
رهبر و زعیم آینده افغانستان؟
یک فارسی وان، درانی شده، از توپخانه قندهار؟!
در حالیکه پای دبدب عبدالله عبدالله برای رسیدن به مقام ادامه دارد،‌ دیده شود که پای دبدب این جناب فارسی وان قزلباش با پوشیدن ماسک درانی به کجا می رسد؟

رییس دولت موقت آینده دراني، بارکزي و یا کابلي؟
از چند روز به اینسو در رسانه هاي جمعې (اجتماعي) راجع به دولت مؤقت و مربوط به رییس آن بحث و نوشته ها صورت گرفته. عجیب است بغیر از آن که در باره شخص و آینده معلومات کافي ارایه و در دست داشته باشد، بعضي از رسانه ها به خاطر شهرت خویش معلومات نادرست را نشر مي نماید، که این باعث معشوش شدن اذهان مردم میگردد. برای دولت مؤقت اسم احمد شاه دراني به سر زبان ها است که عده زیاد سیاستمداران و کارمندان بلند پایه را گیچ و سر درگم کرده اند، همزمان؛ دیپلوماتان خارجي هم نمیدانند که این چگونه بازي در راه است؟

بار اول در ماه فبروري سال جاري اسم احمد شاه دراني را در امارات متحده عربي شنیدم که بعضي از سیاسیون افغان با آن در ارتباط بودند، و پیوسته به هم گفته میشود که از جانب طالبان و خلیل زاد به خاطر یک دولت مؤقت، شخص مذکور نامزاد و قابل قبول هر دو طرف میباشد. کسانیکه از احمد شاه شناحت ندارند، به انها نامبرده خود را از کندهار و به قوم بارکزی معرفي میکند.

حاجي احمد شاه کیست؟
بعضي از منابع میگوید که حاجي احمد شاه از ولایت کابل و خانه ابایې اش در شمالي کابل میباشد. نامبرده در پیشاور مشغول صرافي بود و بعد به امارات متحده عربي نقل مکان و در شارجه تغییر مسلک نموده، یک رستوران را بازکرد و مشغول در آن بود.
بعضي منابع میگویند که پدر احمدشاه از قندهار به کابل نقل مکان و در آنجا بودوباش را اختیار کرد، که آنها در کندهار به قوم قزلباش منسوب بوده، مگر بعد خود را به قوم بارکزي وابسته دانسته.
در قندهار کثیري از دري زبانها سکونت دارند، وقتیکه صاحب ثروت و مال میشود، خویش را به قوم بارکزي وابسته و منسوب میدانند، بخاطریکه قوم بارکزي قوم بزرگ و مردمش نرم دل، در قسمت مردم قومیش تفتیش زیاد نمیکند، از اینرو کثیری دري زبانها خویش را وابسته به قوم بارکزي کرده اند. بعضي کسانیکه به حاجي احمدشاه ملاقات (نموده) و هم صحبت شده، برداشت آنها هم این بوده که نامبرده از قزلباش های توپخانه کندهار است. الله اعلم.

سویه تعلیمي حاجي احمد شاه؛
سویه تعلیمي و انجنیر بودن حاجي احمد شاه هم مجهول و زیر سوال است، هم دارای سابقه سیاسي و تجارتي نبوده، همچنان کارکردگی اش در وزارت خارجه حرف محض نادرست بوده. وقتیکه در شارجه رستورانت باز نمود، تعداد زیادی سیاسیون افغان به آنجا رفت و امد داشت. از اینکه نامبرده باشنده شمال کابل (مناطق دور دست خیرخانه) بوده، که به بعضي از قوماندانان ایتلاف شمال شناخت داشت. وقتیکه در پیشاور مصروف صرافي بود تخلص اش کابلی بود، که صرافان پیشاور او را به نام احمد شاه کابلي میشناختند.

وقتیکه امریکا به افغانستان حمله نظامي کرد نامبرده خویش را به مردم به اسم احمد شاه بارکزي معرفي میکرد، نامبرده وقتیکه پول هنگفت قوماندان ها به دست اش رسید و با شیراعظم شینواري، سکرتر خلیل زاد، رابطه پیدا کرد، اکنون حاجي احمدشاه دراني شد. احمدشاه کابلي/بارکزي/دراني، بار اول به پول قوماندان امان الله گذر در امارات متحده عربي به تجارت پرداخت، در عجمان و مناطق دیگر زمین و خانه ها خریداري نموده که مفاد خوبي به دست آورد، مگر بعد از چند وقت خساراتي زیادي متحمل شد که باعث جار و جنجال بین شرکا گردید که توسط میانجي چند تن افغانها حل و فصل گردید، مگر امان الله گذر خاطره خوش از شریک خود ندارد بعد از آن با جنرال جرات شرکت خویش را ادامه داد که با آن هم دچار مشکالت گردید، باز هم توسط چند تن افغانها مشکل یکطرفه گردید، مگر جنرال جرات اطمینان دارد که پول هایش خورده شده.

اکنون حاجي احمدشاه کابلي "دراني" پول قوماندان مقتدر جان احمدخان که از طرف امریکائي ها دیپو سلاح اش در چاریکار بمباردگردید، در دست دارد. برای اینکه از شر امان الله گذر و جنرال جرات به امان باشد و پول های قوماندان احمد خان راهم حیف و میل گردد و همچنان پول های بعضي از قوماندان ها و سیاسیون ایتلاف شمال را به دست آورده، این سیاست جدید را پیش گرفت که همین “رییس دولت مؤقت هستم” بازي جدید را شروع کرده. به نامبردگان روابط خیلی نزدیکي احمدشاه دراني و در پیشاور از تخلص کابلي اش هویدا است که حاجي احمد شاه در کابل زندگي کرده است.

کوشش های سیاسي حاجي احمد شاه؛
گفته میشود که حاجي احمد شاه به سطح بسیار پایین با شیراعظم سکرتر خلیلزاد در ارتباط است، مگر شخصاً خلیلزاد با احمد شاه شناخت ندارد. چندي قبل دفتر سیاسي طالبان در قطر کنفرانس ویدیویی با عبدالستار سیرت داشت، که در آن انجینر احمدشاه دراني سهیم نبوده، بلکه نذیر احمد شاه وردگ از کانادا شرکت کرده بود.
بعضي از تصاویر که در رسانه های اجتماعي به نشر رسیده که حاجی احمد شاه در امریکا زندگي کرده است، این هم نادرست و دروغ محض است، عکس منسوب به احمد شاه دراني که در حقیقت آن شخص باشنده ولایت پکتیا ولسوالي طوطاخیل بوده و اکنون در شهر تورنتو کانادا ساکن میباشد.

حاجي احمد شاه کابلي/بارکزي/دراني در شارجه در یک حویلي بزرگ و مجلل زندگي میکند، طوری به مردم وانمود میکند که حویلي را خریداري نموده، مگر دور از واقعیت میباشد، زیرا در شارجه خرید و فروش خانه و زمین به خاریجی ها ممنوع میباشد، حتی ساکنین اصلي شارجه هم اجازه ندارند که بنام خودش برای خاریجی ها زمین خریداري کند.

حاجي احمد شاه بخاطر بدست اوردن پول، به سفارتخانه ها چنین وا نمود میکند که برای حکومت مؤقت تایید طالب ها، و همچنان از طرف امریکا چراغ سبز داده شده. وقتیکه از اشخاص نزدیک به طالبان مطلع شود، آنها را مهمان و همرایش افغانهای مقیم امارات متحده عربي را دعوت نموده، طبق معمول تصاویر و ویدیو های شانرا به سفارت ها فرستاده که آنها بخاطر پشتیبانی از او به صفت رییس دولت مؤقت آینده آمده اند. در ضمن از علاقمندی مدعوین به وزارت خانه ها پرسیده میشود.

حاجی احمد شاه که فعلا بر بنیاد این حربه سیاسي که “رییس حکومت مؤقت میشوند" از پشتیباني بعضي از وکلای پارلمان و شخصیت های مهم ایتلاف شمال برخوردار بوده، پیوسته به این باز هم حاجي احمد شاه به بعضي از سیاسیون افغانستان سرمایه گذاري میکند، آنها را به دبی دعوت میکند، تمام مصارف هوتل، تکت طیاره و ویزه شانرا میپردازد و خودش هم از نام این چنین اشخاص مفاد چند برابري بدست مي آورد.

قابل یاداوري است که بعضي اوقات طالب های پایین رتبه را به خانه خود دعوت نموده، از آنها طبق معمول تصاویر و ویدیو گرفته و به سفارتخانه ها فرستاده، تا به دیپلومات ها نشان دهد که طالبان هم او را به حیث رییس دولت مؤقت قبول دارند و به همین منظور به خانه او تشریف آورده اند.

آیا حکومت مؤقت ایجاد میشود؟
وقتیکه طیب آغا رییس دفتر طالبان در قطر بود، این نظر وجود داشت که به پایان رسیدن دوره دوم حامد کرزی، اگر حکومت مؤقت ایجاد و همزمان مذاکرات بین الافغانی شروع گردد، وقتیکه دکتور اشرف غني به قدرت رسید و ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان انتخاب گردید، حاجي عباس استانکزی رییس دفتر قطر طالبان شد، بعد از آن هیچگاه از جانب طالبان حرف دولت مؤقت شنیده نشده، باوجود اینکه خلیلزاد سعي زیاد کرد تا طالبان را به ایجاد دولت مؤقت راضي کند، مگر طالبان میگفتند که این مساله باید در مذاکرات بین الافغانی بحث و تصمیم گرفته شود. اکنون خلیلزاد هم نمیداند که طالبان و هیات حکومت به کدام نوع دولت ونظام به توافق خواهند رسید.

پس گفته میتوانیم که حاجي احمدشاه دراني بخاطر کسب شهرت و پول از سفارت ها، تاجران و سیاسیون افغان این بازي را به راه انداخته اند. تا این زمان از طرف طالبان؛ دولت مؤقت تایید نشده، باز هم اگر از طرفین درگیر در جنگ بر ایجاد دولت مؤقت و یا حکومت پنج ساله توافق بعمل مي اید، به یقین گفته میتوانم بالای شخصي توافق خواهد گردید که از سابقه سیاسي، جهادي و مهاجرت برخوردار باشد.

نظرمحمد مطمئن
مترجم: امام الدین ساپی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولت موقت
درانی
نظرات بینندگان:

>>>   این شخص گزینه خوبی برای ریاست جمهوری افغانستان است. یکی از شرایط بزرگ که همانا کار در رستوران و تجربه هوتل داشتن است را دارد.
بیو‌گرافی و دیگر کار کرد هایش هم خیلی نزدیک به ریس جمهور قبلی و فعلی می باشد.

>>>   این بازی های روی پرده "تیاتر عروسک" است و از بخت خوش امریکا "عروسک های" مفسد، وطن فروش و دزد کم نیستند. مگر در پشت پرده بازی ها بغرنج تر است و "عروسک ها" پیش از بازی باید از کمان رستم (هفت فلتر رنگی "سی آی ای") گذشته باشند.
"با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود"
آزاده

>>>   یعنی که ما از هوتل چی و پای دو هوتل خلاصی تداریم!
دوازده سال کرزی بود ،حالا باز معلوم نیست که احمد شاه چقدر وقت خواهد بود و باز مثل ربانی کدام کمیسیون حل وعقد را برای ادامه قدرت تشکیل خواهد کرد.
نادرشاه برضد حبیب الله کلکانی جنگ کرد.آیا حکومت را دوباره به امان الله خان داد؟
نی.
کرزی در بن رییس موقت انتخاب شد.آیا قدرت را به ظاهرشاه داد؟نی.
صبغا الله مجددی برای دوماه تعیین شد.یک لست کلان جور کرد که قوماندان های مجاهدین میگویند که من باید رییس دولت بمانم.
برهان الدین ربانی آمد و برایش گفت:بخیز !جیل و پوستک ات را جمع کن و برو.حالا نوبت من است.
حالا فکر میکنید که احمد شاه کابلی ودیا درانی ودیا شارحه یی،اینقدر مصرف کرده است و هیأت طالبان و دولت را در قطر نام داده است،صرف برای یک ویا دو ماه رییس مؤقت خواهد بود،تا وقتی که ملا هیبت الله بیاید؟
معلوم نیست که خود ملاهیبت الله کیست و کجا است .زنده است و یا مرده است ودیا اصلاً وجود دارد ودیا ندارد و یکدعکس خیالی توسط فوتوشاپ ساخته شده است.

>>>   عکسی را که نشر کرده اید از محترم انجنیر احمدشاه درانی است که شخص معزیز بوده و در ولایت انتریوی کانادا حدود نزدیک به چهل سال است که زندگی میکند.

>>>   جناب مترجم ساپي صاحب هم در گذاشته ها در جرمني ادعائي نماينده طالبان را كرده بود و حالا هم در امارات زيست دارد. مگر خاطر جمع باشيد نه حكومت موقت مي آيد و نه جمهوريت، براي امريكا همين شغالان قدرت فعلي ضرورت است، امريكا حالا هم توسط همين پول پرست هاي فعلي ميادين جنگ را در شوروي سابق گرم مي سازد ، نفر و مهمات به ارمنستان و قره باغ و باكو و قفقاز ميفرستند، و بعض هايشان جنگ داعش را در افغانستان تازه ميكنند، و ما افغان ها با بي منطقي خود طي ساليان دراز حقيرتر و فقيرتر و نيست و نابود خواهيم شد.

>>>   جناب مترجم ساپي صاحب هم در گذاشته ها در جرمني ادعائي نماينده طالبان را كرده بود و حالا هم در امارات زيست دارد. مگر خاطر جمع باشيد نه حكومت موقت مي آيد و نه جمهوريت، براي امريكا همين شغالان قدرت فعلي ضرورت است، امريكا حالا هم توسط همين پول پرست هاي فعلي ميادين جنگ را در شوروي سابق گرم مي سازد ، نفر و مهمات به ارمنستان و قره باغ و باكو و قفقاز ميفرستند، و بعض هايشان جنگ داعش را در افغانستان تازه ميكنند، و ما افغان ها با بي منطقي خود طي ساليان دراز حقيرتر و فقيرتر و نيست و نابود خواهيم شد.

>>>   تبریک بودنه باز ها باشد که هم کسب شان توسط خلیل زاد رئیس جمهور میشود

>>>   نام انجنیر صاحب را یک هوتلی در شارجه دزدی کرده و زیر این نام دل اش است که پادشاه شود ، مگر ضربه منفی اش را شاید انجنیر صاحب در تورنتو یا کدام شهر دیگر کانادا ببیند.

>>>   وقتی سیستمی و رژیمی نتواند کشور را اداره کرده و به ثبات و پیشرفت برساند، ناچاراً به داستانهای کهنه و قدیمی و تاریخ برگشته و خود و مردم را مشغول می سازد. صد تا دیگر هم پیغمبر و قرآن نازل شود، صد تای دیگر هم کوروش و داریوش ...، زاده شود،صد تای دیگر هم آتا ترک ظهور کند، اگر در کشور آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر حاکم نگردد، آنوقت تمامی ادعاها و داسانسرایها همه اش فرار از مسئولیت و در جا زدن و ماندن در تاریخ و از روی عجز ناتوانی برای پوشاندن ضعف و بیعملیهای خودمان و باد هواست. دموکراسی تنها ضامن آزادی و تضمین کننده منافع ملی و صلح و ثبات و پیشرفت است. در جنگ جهانی دوم تمامی اروپا با خاک یکسان شد ولی با استقرار آزادی و دموکراسی راه صلح و پیشرفت در کل اروپا باز وهموارگشته و بهم وصل و متحد شدند.

>>>   اوغان ها هستند دگه، حال ریشدار و نکتاهی دار تکنوکرات و سوته کرات همه یکجا شده اند و دست در همان یک کاسه خیرات سی آی آ مشترکن پیش کرده اند۰

>>>   سالها باز هم یک اوغان پیدا میشود که خودش را در خدمت بادار خارجی قرار دهد و بعد جالب آنست که بقیه آنها او را حتی بابا و نیکه و امثال خطاب کنند۰

>>>   برادر اگر بتوانم ترا برادر صدا کنم چون تو و امثال تو آگنده از بغض، کینه و تبعیض چنان غافل از حقایق این مملکت هستید که همه چیز فراموشت شده
از بسیار بد گویی که شایسته هیچ انسانی نیست گذشته و سعی در اتحاد و همکاری با دیگر انسانها نموده و اگر بسیار دانا و هوشیار هستی؟ کوشش در اصلاح دیگران که به کمکت ضرورت دارند کن. خداوند همه منافقین و گمراهان را هدایت نیکی بدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است