ماجرای ناراحتی داوودخان در سفر به لیبی
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۷    ۱۳۹۹/۸/۴ کد خبر: 165282 منبع: پرینت

بیستم اکتبر، نهمین سالروز کشته شدن «معمر قذافی» رییس جمهور و رهبر سابق لیبی است. تصویر زیر، قذافی و محمدداوودخان رییس جمهور سابق افغانستان را در لابی و سالُن فرودگاه «طرابلس» پایتخت لیبی نشان می‌دهد. این که چرا این دو تن به صورت غیررسمی در سالن فرودگاه دیدار کردند، داستانی دارد که در ادامه خدمت دوستان عرض می‌کنم اما قبل از آن، این نکته قابل یادآوری است که قذافی و داوودخان، هر دو از رهبران مغرور، مستبد و کله‌شق معاصر بودند که از حقیقت نگذریم، برای کشورهایی مثل افغانستان و لیبی که بافت‌های پاشیده و ساختارهای شکننده اجتماعی دارند، حضور چنین آدم‌هایی مناسب است.

داوودخان در زمانی که رییس جمهور افغانستان بود، قصد سفر به لیبی کرد و در رأس هیاتی عازم این کشور شد. مجله «حقیقت» سه سال پیش به نقل از «عبدالمجید باز» فرد نزدیک به داوودخان و از همراهان رئیس جمهور افغانستان در سفر به لیبی، جزئیات این سفر را شرح داده است اما یک نقص در گزارش وجود دارد که تاریخ سفر ذکر نشده است ولی هرچه باشد، این سفر در یکی از پنج سال دوره ریاست جمهوری داوودخان اتفاق افتاده است.

به هر حال، وقتی هواپیمای داوودخان و هیات همراه در فرودگاه طرابلس روی زمین نشست، داوودخان تصور می‌کرد قذافی به استقبال وی آمده است اما رهبر لیبی، «عبدالسلام جلود» معاون خود را به استقبال هیات افغانستان به فرودگاه فرستاده بود. این رفتار، باعث ناراحتی داوودخان شد و به همراهانش گفت که هرگاه قذافی به دیدار وی به اقامتگاه وی آمد، بگویید که رییس جمهور افغانستان کسالت دارد و نمی‌تواند با وی دیدار کند.

همین‌طور هم شد و وقتی قذافی به اقامتگاه داوودخان آمد اما به وی گفته شد که رییس جمهور افغانستان استراحت کرده است و نمی‌خواهد با کسی ملاقات کند. قذافی، به اندازه پانزده دقیقه در اقامتگاه داوودخان حضور داشت و سپس بدون آن که با رییس جمهور افغانستان دیدار کند، محل را ترک کرد. رفتاری که با داووخان در فرودگاه طرابلس انجام شده بود، چنان بر رییس جمهور افغانستان سخت و گران تمام شده بود که به همراهانش دستور داد هرچه زودتر زمینه سفر به ترکیه را مهیا کنند.

یک روز پس از سفر داوودخان به لیبی، مقدمات سفر رییس جمهور افغانستان و همراهانش به ترکیه فراهم شد و داوودخان بدون آن که قذافی را ببیند، عازم فرودگاه طرابلس شد تا به ترکیه برود. قذافی، وقتی از ماجرا اطلاع یافت، خود را به فرودگاه رساند و با داوودخان در سالن انتظار یا لابی فرودگاه طرابلس دیدار کرد. رهبر لیبی، از بابت این که به استقبال رییس جمهور افغانستان نیامده بود، معذرت‌خواهی کرد اما این عذرخواهی نتوانست رضایت داوودخان را جلب کند و از ناراحتی او بکاهد. وی با همین وضعیت، خاک لیبی را ترک کرد. این بود، گوشه‌ای دیگر از تاریخ معاصر افغانستان که امیدوارم مورد قبول دوستانم قرار گرفته باشد.

نویسنده : محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داوودخان
سفر لیبی
نظرات بینندگان:

>>>   داود یک سیاست مدار نازدانه و قاروک بود، فکر میکرد همه جا خانواده سلطنتی است و ناز ایشان را میبردارند.
سیاست مدار باید برای رسیدن به اهداف ملی و مشروع مثل شکاری پترصد فرصت باشد و اگر لازم شد گاهی خم خم راه برود تا حریف رم نکند ، اما هدف را باید به دست آورد.
در همین ملاقات اگر میتوانست چند ملیون دالر از قذافی کمک به افغانستان دریافت کند بهتر از این قخر احمقانه بکد.
قذافی در آن وقت ادعای رهبری جهان اسلام و قاره افریقا را داشت و داود تمام هم و غم اش پشتونستان و دریافت کمک گدایانه از این و آن بود ، پس چرا قذافی باید به استقبال داود می آمد؟؟؟؟؟

>>>   نظر دهنده اول مثله ابروی مملبکت هست نه نازدانگی سردار شهید روهش شاد باد با این رفتار جوانمردانه اش براستی که بک ریس جمهور مرد و با غیرت بود خداوندج بیامرزدش از جناب مرادی صاحب هم جهانی سپاس باشربک ساخن این ماجرای بسیار جالب .
لالا هراتی

>>>   محمددواد خان رییس جمهورمتکبر ومستبد بود طوریکه درروزکودتا ثور به همین تکبرشان خود وتمام فامیل خودرا به کشتن داد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است