در ایالات متحده امریکا چه میگذرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۶    ۱۳۹۹/۸/۵ کد خبر: 165293 منبع: پرینت

از کنفوسیوس فیلسوف و آموزگار سیاست و اخلاق در چین کهن آورده اند که او باری به رهبران حکومتی توصیه مینمود که از مشاجره و منازعه بگذرند و اگر ناگزیر به مقابله گردند در آن صورت رویارویی با تیر و کمان را ترجیع دهند. زیرا در این نبرد نظم مبتنی بر احترام متقابل وجود دارد و در آن شون ــ تسه یا رفتار پسندیده که مبین شخصیت والای یک فرد است رعایت میگردد.

روز بیست و نهم سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی مباحثه تلویزیونی میان دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا و جوبایدن نامزد ریاست جمهوری آینده آن کشور برگزار گردید. ولی در آن نه تنها رفتار پسندیده و احترام متقابل دیده نشد بل فرهنگ سیاسی نیز به نازل ترین سطح سقوط نمود.

رونالد ترامپ که به غیر از خود هیچ کسی دیگر را تحویل نمیگیرد و حق تاویل همه مسایل را از آنٍ خود میداند با دروغگویی و دیده درایی بیمانند از یک سو کریستفر والس، گرداننده برنامه تلویزیون فوکس نیوز را که یکی از مشهور ترین و ورزیده ترین ژورنالیست ایالات متحده است به خاموشی کشانید و از سوی دیگر به حریف انتخاباتی اش چنین تعرض کرد: بایدن ناقص العقل است بایدن از نگاه فکری آماده ریاست جمهوری نیست او پیر است... اظهار کلمه هوش از زبان او قابل تحمل نیست، او در دانشگاه از نالایق ترین درس خوانان بوده است. هیچ چیزی او هوشیارانه نیست... بایدن پس از انتخابات قبلی به جاسوسی علیه ترامپ پرداخته است...

بایدن طبابت سوسیالیستی میخواهد و تصمیم دارد تا یک صد و هشتاد میلیون انسان را از بیمه های خصوصی شان محروم بسازد...
بایدن از چپ های رادیکال پیروی میکند...
بایدن خامه ریزی را بلد است ولی عمل کرده نمیتواند...
بایدن میخواهد ایالات متحده را به قرنطین دوم بکشاند...
بایدن از چور و چپاول مظاهره چیان چپ حمایت میکند...

ترامپ در چهل و هفت ماه کار هایی را انجام داده است که بایدن در چهل و هفت سال قادر به بر آورده ساختن آنها نبوده است و جوبایدن که کاسه صبرش لبریز شده بود به عمل بالمثل متوسل شد و به ادرس ترامپ اظهار نمود: شما بدترین رییس جمهور امریکا هستید... ای مردم! آیا شما میدانید که این دلقک چه میکند؟... او درغگو است... او سگ روی زانوی پوتین است... این دلقک به گپ زدن نمی ماند... دهنت را بسته کن!... او شخص نژاد پرست است... او برای مقابله با کوید ــ ۱۹ هیچ پلانی ندارد و بر غم علاقمندی میلیون ها بیننده در سراسر جهان ترامپ و بایدن با مناظره میان تهی و تکرار حرف های غیر مهم به پرسش های اساسی مردم ایالات متحده امریکا پاسخ ندادند و درباره برنامه های مشخص سیاسی خود برای چهار سال آینده چیزی نگفتند.

در این گفتمان نود و پنج دقیقه یی کمتر سخنی درباره پالیسی های سیاست خارجی آنها که برای کشور ما و صلح جهانی حایز اهمیت است به میان آمد. دو روز پس از رسوایی گفتمان تلویزیونی تبصره های فراوانی صورت گرفت. رسانه های ایالات متحده و بقیه جهان، شخصیت های سیاسی چون نانسی بلوچی رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده و افکار عامه چنین رفتار و راهکار سیاسی را نا مطلوب دانستند. آنها ادامه چنین گفتمان ها را که بروز های ۱۵ و ۲۲ اکتوبر سال روان مد نظر گرفته شده اند نیز بیهوده خواندند. سر دچاری دونالد ترامپ به ویروس کرونا امکان برگزاری این دو گرد همایی را هنوز هم محدود تر میسازد.

احتمالا مایک پنس و کا ما لا هریس معاونین نامزد های انتخاباتی ریاست جمهوری بروز هشتم ماه اکتوبر ۲۰۲۰ میلادی در برنامه تلویزیونی حضور یابند ولی کارزار انتخابات که مناظرات تلویزیونی در آن جایگاه برازنده دارد بنا بر انتشار بیشتر ویروس کرونا و ترفند های غیر اخلاقی با بی نظمی ها و اخلال خیلی جدی مواجه گردیده است.

در حال حاضر امکان آن میرود که بحران دیگری که آن را در این روز ها بحران قانون اساسی می نامند بر بحران چند بُعدی و شگاف های عمیق اجتماعی در ایالات متحده امریکا اضافه گردد. قانونی از سال ۱۸۳۵ میلادی حکم میکند که رییس جمهور در نخستین روز سه شنبه ِ پس از روز دوشنبه اول ماه نوامبر برگزیده شود. همچنان روز آغاز کار رییس جمهور نو را روز بیستم ماه جنوری سال بعد تعیین نموده اند.

رویداد هایی که در رابطه با انتخابات در فاصله زمانی میان این دو تاریخ رخ میدهند از نگاه قانونی توضیح و تنظیم نگردیده اند. روشن نیست که اگر دونالد ترامپ بنا بر مریضی به وظیفه خویش ادامه داده نتواند چه اتفاقی رخ خواهد داد.

جمهوریخواهان نخواهند توانست کسی دیگر را به جای او تعیین کنند زیرا در ایالات متحده امریکا پنجاه ایالت جداگانه و پایتخت کشور دارای ۵۱ قانون انتخاباتی مختلف اند. افزون بر این، سیتم انتخاباتی ایالات متحده طوری تنظیم شده که در آن کسب اکثریت آرا در سطح تمام کشور به معنای پیروزی نیست بلکه جلب اکثریت آرا مردان انتخاب کننده (۵۳۸ تن) برای کامیابی ضرور میباشد.

این مردان که امروزه زنان نیز شامل ترکیب آنها است در برخی از ایالات تابع انتخاب مردم هستند و در برخی دیگر وابسته به حکومات ایالتی می باشند. از این نگاه ایالاتی دارای اهمیت بیشتر اند که دارای نفوس بیشتر بوده و مردان انتخاب کننده بیشتر را به واشنگتن بفرستند.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده امریکا انتخابات به هیچ وجه نمی تواند به تعویق انداخته شود و در تاریخ این کشور هیچگاهی چنین نشده است. در انتخابات کنونی رای دهنده گان ایالات متحده (۲۵۰ میلیون تن) با بن بست دیگری نیز مواجه اند. بخش قابل ملاحظه آنها با کاربرد تکنالوژی اطلاعاتی و برای وقایه خودی از شر ویروس کرونا از امکان رای دهی مکتوبی استفاده خواهند کرد. ترامپ با این شیوه رای دهی مخالفت ورزیده و امکان دستکاری و تقلب در آن را گسترده میداند.

آیا فضای بحران زده موجود سیاسی برگزاری انتخابات شفاف و قابل پذیرش را تضمین خواهد کرد؟ مبصرین سیاسی شک دارند. ولی تاریخ این کشور نشان داده که حتی در شرایط جنگ داخلی هم انتخابات برگزار شده است.

برگزاری انتخابات به تنهایی خود امر تعیین کننده نیست. هر آنچه پس از انتخابات واقع میشود دارای اهمیت بالا تر برای ایالات متحده و عملکرد آن در سراسر جهان خواهد بود. کارزار کنونی انتخاباتی معلومات اندک را برای شناخت راهکار های سیاسی حکومت آینده ایالات متحده عرضه میدارد. اما رویکرد به پرابلم ها و تضادهای اجتماعی نشان میدهد که برای حل آنها سیاست دور نمایی لازمی است. اینکه احزاب جمهوریخواه و دموکرات درباره پرابلم های حاد چگونه می اندیشند و راه بیرون رفت را چگونه می بینند در جستار بعدی به آن پرداخته خواهد شد.
پا نویس
* گفتگو های کنفوسیوس٬ لون یو اکادمی فایدون ۱۹۹۱، کتاب سوم، ص ۴۵

دیپلوم انجینر عمر محسن زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری امریکا ،مصارف گزاف انتخابات از جانب کارپوریشن های بزرگ تادیه می‌شود . در انتخابات فعلی یازده هزار ملیون دالر به مصرف رسیده است . در پایان انتخابات دلالان کارپوریشن های کمک کننده در دهلیز های قصر سفید و مجلس سنا دیده میشوند تا آنچه برایشان وعده داده شده بود بدست آورند.
این است مفهوم انتخابات گویا آزاد و دموکراتیک. قدرت در انحصار دو حزب است و هر دو حزب حافظ منافع یک فیصد بلیونر در مجموع امریکا استند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است