آمریکا هیچ اشتباهی در افغانستان نداشته است
واقعیت قضیه این است که نه حکومت افغانستان پیش آمریکایی ها حیثیت حقوقی دارد و نه طالبان! بل این منافع آمریکا است که همه چیز را رقم می زند. آمریکایی ها هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۹/۸/۱۶ کد خبر: 165423 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)از زمان تامین تجهیزات و سلاح مجاهدین در زمان جهاد علیه روس ها گرفته تا مداخله نظامی و آخرین مرحله توافق سیاسی با طالبان، آمریکا هیچ اشتباه بزرگ و خطای جبران ناپذیری را مرتکب نشده و تمامی امور در افغانستان تحت کنترول نظامیان و سیاسیون آمریکایی بوده است.

آمریکا در راستای منافع خود نه تنها افغانستان که دیگر کشورها را نیز به خاک و خون کشانیده در پی غارت منابع اولیه و معدنی و سوخت کشورهای دیگر، زمینه جنگ و ناامنی را در آن کشورها بوجود آورده است.

کسی نیست از آمریکایی ها بپرسد که اگر طالبان تروریست نبودند، چرا حکومت آنان را با حملات خود سرنگون کردید بظاهر بیست سال در مقابل شان جنگیدید و اگر تروریست بوده و هستند چرا امروز با آنان از در مذاکره درآمده اید و آنان را به رسمیت می شناسید؟

آمریکایی ها و دیگر خارجی ها همواره بر ایجاد توازن میان نیروهای جنگی مقابل هم تاکید داشته اند. در حالیکه این توازن به ضر ملت و باعث تداوم جنگ شده است. بارها آمریکایی ها بر تجهیز و تسلیح و نجات مخالفان حکومت افغانستان اعتراف کرده اند و علت آن را ایجاد توازن جنگی اعلام داشته اند در حالیکه در طرف دیگر قضیه حکومت افغانستان را نیز از جانب آنان تامین شده است.

در این میان واقعیت قضیه این است که نه حکومت افغانستان پیش آمریکایی ها حیثیت حقوقی دارد و نه طالبان! بل این منافع آمریکا است که همه چیز را رقم می زند. اگر منافع آمریکا ایجاب کند که طالبان تقویت شوند و یا داعش از سوریه و عراق به افغانستان آورده شده و در هماهنگی با طالبان و دیگر گروه های مسلح جابجا گردد این اتفاق بدون درنظرداشت موقعیت مکانی افغانستان و مردم بیچاره آن می افتد و چنانچه منافع آمریکایی ها ایجاب کند که حکومت افغانستان در برخی مواقع تقویت شود، بازهم این امر انجام می پذیرد.
پس آنچه مهم است منافع سیاست های مزورانه آمریکایی است نه منافع کشورها و ملت های دیگر!

آمریکایی ها هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند و همانگونه که بارها اعلام کردند منافع شان مهمتر از همه چیز برای شان است. پس طبیعی است که ترامپ بگوید پس از بیرون شدن ما از افغانستان ممکن است طالبان حکومت را بگیرند. در حقیقت این یک چراغ سبز برای طالبان بود که ما کاری به شما نداریم می توانید به حکومت افغانستان حمله کنید و دولت را بگیرید.

دو اصل اساسی در سخنان ترامپ مشهود بوده است. اول اینکه منافع اقتصادی آمریکا برایش اولویت دارد. چنانچه بخاطر حفظ منافع آمریکا به همه قراردادهای قبلی پشت پا زد و با هر کس و ناکس حاضر به مذاکره شد و همه تعهدات جهانی و منطقه ای و بین المللی را نادیده گرفت.

دوم اینکه اعلام داشت، پول آمریکا را به آمریکا بر می گردانم و این کار را با غارت دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق و افغانستان انجام داد. آمریکایی ها اعلام کردند که تا کنون هشتصد میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده اند، از عراق و سوریه نفت می برند و از افغانستان منابع دست نخورده و ناب و مواد معدنی کمیاب را....

از زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، بیش از ده بار بحث خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به میان آمده و تعدادی هم از نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورشان بازگشتند اما سپس دوباره تعدادی تازه نفس بجای آنان وارد افغانستان شدند.

در سال 2005 در زمان زمامداری کرزی، میان دولت افغانستان و آمریکا توافقی بوجود آمد که نظامیان آمریکایی در برخی از پایگاه های خود در افغانستان تا 50 سال دیگر حضور داشته باشند.
اما طرح ایجاد یک پایگاه دایمی را قبلا یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی مطرح کرد. لیندسی گراهام در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، ایجاد چند پایگاه نظامی دایمی در افغانستان، ارتش آمریکا را در مقابل طالبان بیمه خواهد کرد.
ایجاد پایگاه های دایمی آمریکا در افغانستان در حالی مطرح شد که دولت آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2014 میلادی، حضور نظامی اش را از افغانستان پایان می بخشد.
این پایان دادن به حضور نظامی آمریکا به معنی خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان نبوده است و این ساده انگاری است که اگر باور کنیم نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک می کنند.

همسایگی افغانستان با ایران، روسیه، چین و پاکستان اهمیت استراتژیک کشور را برای آمریکا پر رنگ تر نموده است.
با این اوصاف، ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در افغانستان از این دیدگاه قابل بررسی است.
پایگاه های دایمی نظامیان آمریکایی در افغانستان که به معنی تسلط و کنترول است، نه تنها به منافع ملی ما کمک نخواهد کرد، بل در دراز مدت محدودیت ما را در رابطه با همسایگان تقویت می کند و این به نفع افغانستان نیست.

طرح صلح افغانستان نیز یک پروژه است که در نهایت به نفع آمریکایی ها با آمدن پروژه ای دیگر، به پایان می رسد و مردم همانند دیگر پروژه های آمریکایی ناامید از صلح در انتظار طرح دیگری خواهند نشست زیرا تا جریانی که مردم را بسوی ایستادگی مقابل آمریکایی ها دعوت کند، ایجاد نشود این روند بخودی خود بجایی نخواهد رسید و آمریکایی ها دقیقا همین روند را مسدود کرده و همه سران را آلوده کرده اند تا به این زودی ها جریان واقعی ضد آمریکایی در افغانستان سربلند نکند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منافع آمریکا
افغانستان
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان هم نه با آمریکا و نه به هیچ کشور دیگر تعهد وابستگی نداده و خود حق دارد مستقلانه تصمیم بگیرد.
مردم افغانستان تصمیم گرفته اند که نه طالب و نه غنی.
نه امریکا نه اروپا و نه همسایگان دور و نزدیک، لکه جوانان سرافراز موج دوم مقامت رهبری قیام را به دست بگیرند.

>>>   قوای امریکا از هفتاد و پنج سال بدینسو در جاپان و آلمان مستقر هستند و از هفتاد سال بدینسو در کوریای جنوبی.
شما یک مرتبه بروید و ببینید که این کشور های بیچاره را به چه حال رسانده است؟
از بس که بالای این بیچاره ها کار کرده است،یکی شان قدرت دوم اقتصادی جهان و دیگرش قدرت سوم اقتصادی جهان تا همین بیست سال پیش بود.
حالا با آمدن چین در رقابت های اقتصادی که بالای مردم بیچاره اش بزور کار کرده است،این کشور جایگاه دوم قدرت اقتصادی جهان را گرفته است.
کوریا جنوبی نیز یکی از کشور های پیشرفته اقتصادی جهان است که موبایل های سمسونگ اش را در جیب هایتان دارید.
امریکا میخواست که همین ظلم را بالای مردم افغانستان نیز کند و بالای شان بزور کار کند و این کشور را به یک کشور پیشرفته تبدیل کند،اما طالبان نگذاشتند و گفتند که ما شکر مسلمان هستیم و به کار ضرورت نداریم،نماز مبخوانیم و روزه میگیریم و روزی رسان خدا است.
حضرت بی بی خدیجه و حضرت محمد تجارت میکردند.ما نیز یگان دکانداری و تجارت میکنیم و دکان نصوار فروشی باز میکنیم.

>>>   یادمه زمان بستن پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا آنچنان در افغانستان به ایران و ایرانی فحش دادن
که منافع ماست و دوست داریم با آمریکا قرار داد ببندیم اونم سالی چهار میلیارد دلار
این رو خود حامد کرزی گفت که سالی چهار میلیارد دلار افغانستان اجاره داد
نمیدونم ولی خدا کنه رنج این مردم تموم بشه
واقعا از مردم افغانستان که در طول این چهل سال حاضر نشدن وطنشون رو ترک کنند و موندن با این همه مصایب عظیم
اونها قهرمانان واقعی نه کسانیکه با اولین شلیک گلوله شوروی بغچه رو بستن و خداحافظی کردن
الانم دنبال تابعیت هستند

>>>   لحظه به لحظه خبر
جو بایدن برنده احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امریکا : «در باره‌ی افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده‌ی ملت‌سازی در این کشور بودم. ممکن نیست‌که آن کشور متحد شود. هیچ امکان ندارد که آن کشور یک‌پارچه شود و فدرالیسم راه‌حل مشکل موجود افغانستان می‌تواند باشد.»

>>>   درست بیست سال ویا کم وبیش از امروزمیزی گردی ساعت ده بجه ای شب به وقت ابوظبی به کارگردانی جمال ریان برگذار شد ودران یک نفر از وزارت خارجه ای امارات وسفیر طالب هادر ابوظبی وسفیر ربانی در کویت اشتراک داشتند از مولوی جان محمد سفیر طالب ها پرسیده شد که شما که هستید وچگونه به قدرت امدید ؟و...؟او جواب دادما از مدارس دینی واز بطن ومتن جامعه بروز نموده وبه حمایت مستقیم مردم به کشور مسلط گردیدیم و... وقتی نوبت دفاع داکتر نصری سفیر افغانستان در کویت رسید چندان دفاع قناعت بخش نکرد ویا نتوانست اما کارمند وزارت خارجه ای امارات رو به سوی مولوی جان محمد کرد وگفت< ولدت فی باکستا وربیت فی باکستان وجیءت من طریق باکستان الی افغانستان> یعنی در پاکستان تولد گردیدی ودرانجا تربیه شدی وباز به کمک پاکستان واز همان طریق به افغانستان اورده شدی وبعد سردی روابط افغانستان وپاکستان را در دوره های قبل بیان کرد ونیات شوم پاکستان نسبت به افغانستان راتشریح نمود ومطلب عمده ای که او گفت در کویته ای پاکستان معین وزارت خارجه ای انگلیس ویک مسول بلند پایه ای امریکا امدند وطالب را اساس گذاری کرده مسولیت اداره ای ان را بدوش پاکستان ونصیر الله بابروتمویل ان را بعهده ای خلیج و تسلیح وتربیه ای انها را خود زمه دار شدندو... جای تعجب اینجا بود با وجود این که امارات وسعودی طالب هارا به رسمیت میشناختند چنین اظهارات ضد طالب راچرا انجام دادند ؟وقتی میگویم کشور ما موقعیت استراتیجیک دارد و... دیگر جنگ های تن به تن وسرحد به سرحد بی اثر گر دیده جنگ ستاره گان وجنگهای قاره ای وموشک های دور برد وسامانه های اس ۵۰۰ وپاتریوت و... ارزش موقعیت های استرانیجیک راکم رنگ نموده است بلی انچه بیرونی ها وخارجی ها به ان ضرورت دارند وهروقت با ارزش میباشد معادن دست نخورده وبکر افغانستان است که به ان نیاز مبرم دارند واز سوی دیگر میخواهند ملت افغانیتان راپسیف وبی غیرت ومحتاج سازند پنج ملیون را کشتند وبه همین تعداد را معیوب ومعلول کردند وبیش از پنج ملیون را معتاد گردانیدند ویکی دوملیون را هم تکنوکرات بی دین وبی وطن تربیه کردند اما هنوز لله الحمد نفوس باقیمانده ای افغانستان همانقدر که بود بیشتر گردیده وکم نشده است <ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین>
گل نبی عیدی زاده

>>>   محمد اکرام اندیشمند
پیشرفت مذاکرات صلح میان هیئات دولت افغانستان و طالبان در قطر برای طالبان سه منفعت مهم در پی داشت و سه خواست اصلی طالبان را بر آورده می ساخت:
1 – خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو تا چهارده ماه پس از موافقت نامۀ دوحه
2 – بیرون شدن سران طالبان از تعزیرات امریکا و سازمان ملل متحد
3 – رهایی تمام زندانیان طالبان سه ماه پس از آغاز مذاکرات صلح افغانستان
اما طالبان چرا در طول این دو ماه که از افتتاح مراسم مذاکرات صلح می گذرد آمادۀ گفتگوی سازنده برای پیشرفت مذاکرات نشدند تا به این سه خواست مهم و اصلی خود برسند؟
چرا طالبان مذاکرات را در قطر به بن بست کشاندند و مانع پیشرفت مذاکرات شدند؟
در حالی که آنها می دانند بدون پیشرفت در مذاکرات صلح به هیچ یکی از این خواست های خود نمی رسند.

>>>   محمود منجم زاده
خلیل زاد به تاریخ پیوست
آقای خلیل زاد تاریخ افغانستان ازتوبه عنوان دشمن مردم افغانستان یاد خواهند شد ، تو درتمام مدت ۲۰ سال گدشته روش خوبی با مردم افغانستان نداشتی ، خصوصا از زمان آمدن ترامپ به ریاست جمهوری امریکا ، طالبان را همتبار خود میدانسی و به اقشار مردم این سر زمین سر دشمنی داشتی . نفرین مردم افغانستان بدرقه راه توست و شاید خیلی از مردان و زنان کهن سال بگویند خلیل خیر نبینی تو درکشتار به خصوص یک سال گذشته ، که مذاکره با طالبان را فقط برای منافع آنها پیش می بردی واز طالبان خواسته بودی فقط از کشتار مردم امریکا و منافع آنها دست برداشته و برای کشتن مردم افغانستان چراغ سبز نشان دادی .
خلیل تو تن های پاره پاره زنان و کودکان را درافغانستان نادیده گرفتی و فقط به منافع امریکا و طالبان توجه داشتی : نفرین مردم افغانستان بدرقه راه توست و شاید خیلی از مردان و زنان کهن سال بگویند خلیل زاد خیر نبینی .
کسانیکه از تغییر ریس جهور در امریکا بسیار نگران هستند نخست اسراعیل نتانیاهو ،محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود ، عبدالفتاح سیسی و طالبان خواهند بود که بدون کمک امریکا هیچ هستند. تمام اروپا بدون یک یا دو کشور همه اساس راحتی و امنیت بیشتر در جهان می کنند

>>>   نگاه جوزف بايدن به افغانستان !
كاى ايده نماينده پيشين سازمان ملل در افغانستان، در فصل هفدهم كتاب (كشمكش بر سر قدرت در افغانستان ) نوشته است:
( در جنورى سال ٢٠٠٩، يك هفته قبل از اداى سوگند وفادارى اوباما، سناتور جوزف بايدن Joseph Biden معاون رئيس جمهور كه توسط سناتور ليندسى گراهام Lindsay Graham ، يك جمهوريخواه سابقه دار، بدرقه مى شد، بكابل آمد. قبل از آنكه با رئيس جمهور كرزى ببيند، به قصر نمبر هفت آمد، كه اقامتگاه من بود. در يوناما فيصله نموده بوديم كه پيشنهادات خود را در جريان تدوين استراتيژى جديد، به اداره جديد امريكا ارائه مى كنيم. از آنها خواهش كرديم كه در مورد حضور و نحوه برخورد شان، يك بار ديگر بحث مجدد شود. همينگونه از اداره اوباما خواستيم كه استراتيژى انكشافى امريكا نيز مورد تجديد نظر قرار گيرد. و جهت موثريت هرچه بيشتر مساعدتها، به آنها مشوره هايى داديم. بايدن، بسيار دوستانه و با علاقمندى مايل بود كه بشنود. زيرا آنها هنوز، مسئوليت خود را آغاز ننموده بودند. و مى خواستند كه هرچه را بشنوند. همان بود كه مذكور پيشنهادى نكرد كه نظر او تلقى شود.
ديدار او با كرزى چندان مورد پسند نبود. آنچه ميان آنها و كرزى گفته شده بود. فوراً روى زبان سياستمداران و ديپلماتان قرار گرفت. بايدن براى كرزى بطور مستقيم و شفاف گفته بود كه پاكستان در مقايسه با افغانستان، پنجاه مرتبه براى شان مهم تر است. بايدن اين را هم اضافه نموده بود كه القاعده براى شان، نسبت به طالبان مهمتر است. كرزى يكبار ديگر از كشتار مردم ملكى توسط نيروهاى نظامى بين المللى انتقاد نموده بود. طورى معلوم مى شد كه هر دو طرف بهمديگر توهين كرده باشند. بر اساس معلومات باب وود وارد Bob Woodworth ، نويسنده كتاب ( جنگ اوباما )، هر دو سناتور، از كاركرد خود راضى بودند. هر دو سناتور امريكايى از زبان تند با كرزى كار گرفته بودند. و هشدار جدى داده بودند كه روابط اداره اوباما با او چنان نرم نخواهد بود. طورى كه روابط بوش بود. سخنان بايدن زنگ خطر را در ميان رهبران افغان بصدا درآورد و ترديد هاى كرزى را بيش از پيش ساخت. لحن رهبرى جديد امريكا طورى بود كه كرزى با آن عادت نداشت. )
منصوری

>>>   تداوم حکومت غیر قانونی و تحمل اشخاص معامله گر و بی خاصیت مانند عبدالله و غنی جز تباهی و بدبختی نتیجه دیگری نداشته و نخواهد داشت. آنها بخاطر تداوم تشریفات و منافع شخصی خود، منافع ملی را قربانی و امنیت ملی کشور را نیز شدیدا آسیب رسانیده اند. شما هیچگاهی شاهد نبودید که فرزندان عبدالله، اشرف غنی و امثالهم کشته شده باشند. این تنها جوانان مظلوم و هموطنان بی دفاع مان است که قربانی خیانت ها و جنایت های عبدالله و غنی می شوند.
بخاطر بی ظرفیتی، منفعت پرستی و حکومتداری سلیقه ای عبدالله و غنی، جوانان، خواهران و هموطنان هدفمند و دانشمند مان حتی در دانشگاه ها، جاده ها، مکاتب و مساجد نیز به شکل گروهی و دسته جمعی تیر باران شده اند. نکته که عمیقا برای ما آزار دهنده بوده اینست که بیشتر از ۶۵ درصد نفوس کشور مان را جوانان تشکیل می دهد اما یک حلقه کوچک متشکل از چهره های تکراری، خنثی شده، بی اراده و فاسد مانند عبدالله و غنی ملت و مملکت را به گروگان گرفته اند و جز حفظ چوکی، تشریفات و منافع شخصی، هیچ اراده و برنامه دیگری نداشتند و ندارند.
پیام اسلامی، انسانی و اساسی اینست که اگر جوانان و هموطنان کشور دست حمایت از خاینین و فاسدین متذکره بر ندارند و برای فردای بهتر، صاحب یک فکر و صدای مستحکم و مستقل نشوند، تکرار حوادث المناک، کشتارهای گروهی و دسته جمعی و حذف جوانان و هموطنان عزیز و بی دفاع کشور همچنان یک امر عادی، تکراری و همیشگی باقی خواهد ماند.
خداوند برای سیاوش شهید و تمام شهدای افغانستان بهشت برین نصیب نماید.
محمد جواد رحیمی

>>>   محمد اکرام اندیشمند
منابع آگاه می گویند که زلمی خلیل زاد بنا بر نبودن چنین فرد آشنا و متخصص به مسایل افغانستان هم چنان به عنوان رئیس هیئات امریکایی مذاکرات صلح افغانستان در دوران ریاست جمهوری جوبایدن باقی می ماند. اما بر خلاف دوران ترامپ از یکه تازی و لابی گری و جانبداری اش با طالبان جلوگیری می شود. او که در مذاکره با طالبان دیدگاه های اتحادیۀ اروپا، ناتو و سازمان ملل را مدنظر نمی گرفت، پس از این مجبور خواهد بود تا در این مذاکرات و بده و بستان با طالبان به مشورت های آنان گوش نهد و با آنها هماهنگ باشد.

>>>   امریکا یا هر کشور خارجی دیگری صرف در پی منافع خودش است، چه دموکرات باشد چه محافظه کار ویا هر چه دیگر۰ هر کدام آنها فقط منافع کشور خود را در صدر کار خود دارند نه کدام چیزی دیگری را۰
این اوغانها هستند که خود شانرا گاهی به یک خریدار میفروشند یا کرایه میدهند و گاهی هم به خریدار دیگر۰
امریکا نمیرود، فقط غلام ها و گدیگک های کوکی خودش را تبدیل میکند تا همان اهداف قبلی اش را برایش خوبتر پیش ببرند۰ امریکا از سگ شوی های دزد نکتاهی دار که زیر نام تکنوکرات ها نامیده میشوند حال نا امید شده و غلام های ریش دار و لنگی دار خود را بجای آنها توظیف میکند۰

>>>   امریکا یا هر کشور خارجی دیگری صرف در پی منافع خودش است، چه دموکرات باشد چه محافظه کار ویا هر چه دیگر۰ هر کدام آنها فقط منافع کشور خود را در صدر کار خود دارند نه کدام چیزی دیگری را۰
این اوغانها هستند که خود شانرا گاهی به یک خریدار میفروشند یا کرایه میدهند و گاهی هم به خریدار دیگر۰
امریکا نمیرود، فقط غلام ها و گدیگک های کوکی خودش را تبدیل میکند تا همان اهداف قبلی اش را برایش خوبتر پیش ببرند۰ امریکا از سگ شوی های دزد نکتاهی دار که زیر نام تکنوکرات ها نامیده میشوند حال نا امید شده و غلام های ریش دار و لنگی دار خود را بجای آنها توظیف میکند۰

>>>   Scherzadeh Gul Mohammed
صلح در افغانستان به چالشی بزرگ و اساسی تبدیل شده است. کشورهای زیادی از جمله پاکستان ادعای تمایل به صلح می کند، آمریکا و انگلیس ادعای مبارزه با تروریست می کنند و به افغانستان آمده اند تا آنهارا از بین ببرند اما بعد از گذشت سالها نه تنها صلح به افغانستان نیامده است، بلکه با تشدید جنگ ها مردم از کشور فراری شده اند. مشکل این موضوع در کجا است و چرا صلح برقرار نمی شود.؟
آمریکا از یک طرف با افغانستان قرارداد امنیتی امضا کرده است تا امنیت افغانستان را در برابر گروه های تروریستی تضمین کند اما ازطرف دیگر آنها را تمویل می کند. انگلیس و آمریکا هر دو دوست و همکار با پاکستان هستند و به وسیله این کشور تروریست را پرورش و تمویل می کنند. این کار هم به این دلیل است که در این منطقه و به خصوص در افغانستان منابع نفت و گاز زیادی وجود دارد با تسلط بر این مناطق می توانند به این منابع دسترسی بیشتری داشته باشند. همانطوريکه آنها قبل از این در ایران بودند اما با انقلاب ایران مجبور شدند که از آنجا خارج شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است