عملیات های طالبان با هواپیماهای بدون سرنشین
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۹    ۱۳۹۹/۸/۲۰ کد خبر: 165465 منبع: پرینت

چندین مقام در پایتخت و شماری از ولایت‌ها، تأیید می‌کنند که در هفته‌های اخیر، طالبان با کمره‌های پرنده، چند حمله نظامی را انجام داده‌اند.
در گزارش طلوع نیوز در اینباره، دریافته شده‌ است که این حمله‌ها با بستن سرگلوله‌های هاوان و یا بمب ‌های کوچک، به کمره‌های پرنده و پرتاب آن‌ها بر تأسیسات دولتی و نظامی انجام شده‌اند.

ساعت پنج عصر یازدهم ماه عقرب امسال، سربازانی که در چمن ورزش ولایت قندوز، والیبال بازی می‌کردند، آماج یک هاوان قرار گرفتند.

این رویداد، چهار کشته و شش زخمی برجا گذاشت؛ اما ماجرا در همین‌جا پایان نیافت. بررسی‌های نخستین در باره چگونگی این رویداد، نشانه‌هایی از کارگیری یک کمره پرنده را در این حمله داشتند.
چیزی که دامنه بررسی‌ها در باره آن، حتی به پایتخت و شورای امنیت ملی کشیدند.
عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی قندوز در اینباره می‌گوید: «آیا این یک سرگلوله شلیک‌شده هاوان از سوی مخالفان بود یا هم یک کمره پرنده؟ در اینباره بررسی‌های ارگان‌های کشفی جریان دارند.»

به‌روز شنبه همین هفته، جاده‌ای که از مرکز ولایت لوگر به ولسوالی برکی‌برک می‌انجامد، نیز گواه انفجار ماین و درگیری کوتاهی شد؛ اما به گفته برخی از منابع امنیتی، این رویداد پس از آن رخ داد که یک کمره پرنده، چند بمب کوچک را بر یک پایگاه ارتش در برکی‌برک پرتاب کرد.
محمد اجمل شاهپور، والی لوگر تنها گفت که نخست، بر پایگاه ارتش بمی پرتاب شد.
آقای شاهپور گفت: «در آن‌جا دونفر از سربازان ما در داخل ولسوالی زخم برداشتند که در جریان انتقال این سربازان، متاسفانه که یک تانک از نیروهای امنیتی و دفاعی ما با ماین اصابت کرد که ما یک‌نفر شهید داشتیم.»

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهند که کارگیری از کمره‌های پرنده از سوی طالبان، در چنین حمله‌ها و نیز برای فیلم‌برداری و عکاسی، ماه‌ها پیشینه داشته‌اند.
تصویر یکی از همین کمره‌ها که به‌روز هیجدهم ماه حوت پارسال همگانی شد، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در ولایت قندوز، آن را در حالی سرنگون ساختند که یک سرگلوله هاوان را در خود داشت.
به گفته منابع امنیتی، در این مدت، نیروهای امنیتی در چند ولایت دیگر هم، کمره‌های پرنده دارای سرگلوله‌ها و بم‌ها را سرنگون کرده‌اند.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب می‌گوید که در این ولایت، نیز نشانه‌هایی از کارگیری طالبان از کمره‌های پرنده وجود دارند.
آقای فایق می‌افزاید: «این پهپادها توانایی این را دارند که از طرف شب نیز (محل) هدف را ثبت بکنند. از این پهپادها در جنگ‌های قیصار و همچنان در جنگ‌های ولسوالی خواجه‌ سبزپوش تا حال استفاده شده‌است.»

به‌گفته منابع امنیتی، کمره‌هایی که توانایی حمل و پرتاب این سرگلوله‌ها و بم‌ها را دارند، از پنج کیلومتر دورتر هم اداره شده می‌توانند. ظاهراً سرگلوله‌ها و بم‌ها به‌گونه‌ای به این کمره‌ها بسته می‌شوند که با اداره کمره از راه دور، به‌ آسانی بر اهداف پرتاب گردند.

ادموند فیتون-برون - رییس کمیته نظارتی سازمان ملل متحد که بر فعالیت گروه‌های داعش، طالب و القاعده نظارت دارد، کارگیری طالبان را از کمره‌های پرنده در عملیات‌های نظامی، تازه می‌داند.
وی می‌گوید: «در گذشته، این یکی از تکتیک‌های داعش بوده است. مسلح‌سازی کمره‌های پرنده، چیزی است که هر گروه هراس‌افگن یا شورشی می‌تواند انجام دهد.»
با این‌حال شورای امنیت ملی، هنوز شمار حمله‌های انجام‌شده با این کمره‌های پرنده را زیاد نمی‌داند؛ هرچند رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا، از تلاش‌ها برای جلوگیری از آسیب‌پذیری این حمله‌ها یاد می‌کند.

اقای اندر می‌گوید: «آن بخش‌های مهم که در آن‌ها قرارگاه‌های نیروهای امنیتی و دفاعی ما قرار دارند یا جاهایی که تجمعات بیشتر باشند، در آن‌ها وسایل و یا تدابیری را درنظر گرفته‌ایم که کمره‌های پرنده به آن‌ بخش‌ها آمده نتوانند.»
قندوز، لوگر، بلخ، پکتیا و فاریاب از ولایت‌هایی است که در ماه‌های اخیر، گواه حمله‌ها با کمره‌های پرنده بوده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هواپیماهای بیسرنشین
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا دولت از این تکنولوژی بر ضد طالب استفاده نمیکند.

>>>   به این کشف که دارید در ده سال هم نمی تواندی فرق کنید. کشف شما در کارهایکه پیداگری داشته اشد خیلی قوی است

>>>   به خاطر اینکه دولت نمی خواهد پشتونها کشته شود انها برادرهای انها هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است