با وجود مخالفت‌ها، سینما پارک تخریب شد (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۳    ۱۳۹۹/۸/۲۰ کد خبر: 165478 منبع: پرینت

با جود مخالفت‌های گسترده‌ سینماگران، هنرمندان و شهروندان افغانستان، ساختمان سینما پارک کابل، یکی از سینماهای قدیمی این شهر، شب گذشته به دست شهرداری کابل و به دستور امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری افغانستان تخریب شد.

به گزارش بی بی سی، تصاویری که روز سه‌شنبه (۲۰ عقرب) در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که ساختمان طلایی رنگ این سینما به زمین نشسته و به جای آن انبوهی از خاک و آهن‌پاره در گوشه‌ای از پارک تلنبار شده است.

تخریب سینما پارک که خیلی افغان‌ها با آن خاطره دارند، از چند روز به این سو واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.
بسیاری از فرهنگیان با تخریب ساختمان این سینما مخالفت کردند و خواستار بازسازی آن شدند.

هیله نجیب، دختر داکتر نجیب، آخرین رییس جمهور چپگرای افغانستان در صفحه توییترش نوشته که "محبت و عشق ابا(پدر) و ادیم(مادرم) از همین سینما پارک آغاز شد."

شب گذشته صحرا کریمی، رییس اداره افغان فیلم افغانستان، نیز برای جلوگیری از تخریب آن به داخل این سینما تحصن کرد اما نیروهای پولیس به زور او را بیرون آوردند.
خانم کریمی با نشر یک تصویر از تخریب سینما پارک در صفحه فیسبوک‌اش نوشت: ویران‌ات کردند و تو فرو ریختی!
او در ادامه نوشته: "‏شب بود، تاریک و سقوط تو در هیاهوی خفاشان شب گم شد. به تو حمله کردند، تجاوز کردند، دریدند تو را؛ و تو حتی نتوانستی خودت را از این همه فرو ریختن نجات دهی، ای حافظه شهر خسته ‫کابل‬. تو را دوست نداشتند دیگر؛ معشوقه‌های دیگری یافته‌اند. ویرانی‌ات تسلیت‬."‬

فرهاد دریا، هنرمند پر آوازه افغانستان نیز پس از تخریب سینما پارک با ارسال دومین نامه‌ سرگشاده به امرالله صالح نوشت: "نوستالوژی ما سینمای پارک و سینماهای پارک نیست؛ صدها سینما قربان سرتان! حتی بودای بلند قامت هم نوستالژی ما نبود! قربان سر آن دیگران! نوستالژی ما گریه‌هایی است که یک عمر در گلوی 'صحرا ' ها تلنبار شده‌اند ... نوستالژی ما هویتی است که برادران هم‌خون، تلاش دارند آن را از ما بگیرند!

اما امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان امروز در صفحه رسمی فیسبوک‌اش با اشاره به این واکنش‌ها نوشته: "نوستالژی‌ها و خاطرات همه قابل درک و احترام است. تعدادی از حافظه جمعی یاد کرده‌اند. ما به حافظه جمعی نو نیز نیاز داریم و باید از فضاهای موجود استفاده حداکثری و مطابق به خواست فرهنگی و تمدنی ما صورت گیرد".
او در ادامه گفته که به نظریات تان ارج قایل هستیم و در عین حال لحظه‌هایی می‌رسد که کفایت و کارایی مهمتر از محبوبیت و عوام‌گرایی است.

امرالله صالح از فرهنگیان خواسته که نظر بدهند تا با طرح بدیل "ساحه خالی شده از سینمای در حال فروریزی پارک شهر نو را پر سازیم" به گفته او سینما پارک که ساختمان چوب‌پوش بود، فرسوده شده و قابل ترمیم نبود و از دید فضا امکان استفاده آن با مقاصد امروز نیز وجود نداشت.
در صفحه فیسبوک آقای صالح آمده که شهرداری کابل طرحی در این زمینه دارد و قرار است این طرح در مشورت با تمام نهادهای فرهنگی و مهندسی اجرایی شود. شهرداری کابل پیش از این گفته که تعمیر این سینما پس از تخریب دوباره با معیارهای جدید به عنوان یک مکان فرهنگی ساخته می‌شود.

نگاهی به گذشته سینما پارک؛
مردم افغانستان و جهانگردان خارجی در خاطرات خود از دوران آرامش این کشور در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، از دو خیابان موازی در منطقه شهر نو کابل سخن می‌گویند که فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و میخانه‌های شیکی داشته و پاتوق جوانان دختر و پسر در شامگاه‌ها و روزهای تعطیل بوده است.

یکی از این مکان‌های تفریحی، سینما پارک بود که حتی تا پیش از سقوط حکومت چپگرایان، در کنار چند سینمای دیگر مانند آریانا، پامیر و باختر، محصولات سینمای هند، آمریکا و شوروی سابق را نمایش می‌داد و گاه فیلم‌های ساخت داخل کشور را.
سینما در دوره مجاهدین (نیمه اول دهه ۱۹۹۰) از رونق افتاد، اما هنوز ممنوع نبود. طالبان که آمدند بساط هر نوع نمایش و تصویر متحرک از جمله سینماها را برچیدند.

درِ سینماها بسته شد و کارمندان آن‌ها معدود حلقه‌های باقی‌مانده از فیلم‌های قدیمی را، که از گزند طالبان در امان مانده بود، در جاهایی دور از دید تنگ و بنیادگرایانه آن‌ها مخفی کردند.
پس از سقوط طالبان، خبرگزاری‌ها تصاویری از هجوم مردم به سینماها و آرایشگاه‌ها منتشر کردند.
ریش‌هایی که زیر تیغ سلمانی بر روی زمین می‌ریخت، و دست‌هایی که از پنجره کوچک گیشه، برای خرید بلیت دراز شده بود، حکایت از عطش مردم به آزادی می‌کرد.

پس از طالبان در کابل فقط یک سینما (آریانا) به معنای واقعی نونوار شد و دستی به سر رو رویش کشیدند؛ دیگر سینماهای باقی مانده، آنچنان که باید قامت راست نکردند.
به مرور زمان مشتری سینما کمتر و کمتر شد؛ علت بی‎علاقه‌گی مردم به سینما، ممکن است ریشه‌های زیادی داشته باشد که مهمترینش، بی‌توجهی دولت به آن‌ها بود. سینما پارک هم از این قاعده مستثنی نبود.

حالا شهرداری کابل به دستور معاون اول ریاست‌جمهوری، کمر به تخریب سینما پارک و یک سینمای دیگر در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل بسته است؛ می‌گویند امکان بازسازی این سینماها وجود ندارد، باید تخریب شوند و به جای آن‌ها مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی مدرن و مفید ساخته شود.
فرهنگیان و فعالان مدنی افغانستان به تکاپو افتادند تا جلوی تخریب این سینما را که زمانی نماد ترقی پایتخت بود بگیرند اما موفق نشدند.

کد (9)


سینما پارک

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سینما پارک
تخریب
نظرات بینندگان:

>>>   عطا صفوی
هموطن گرامی !
من وتو چه کاره این ملک هستیم؟
چرا اینقدر سرو صدا و دلخوردکی دربین یک دیگر ؟
وقتی وطنت را از بنیاد تخریب می‌کنند خشت های اصلی اش یعنی زبانت را میبرند، تاریخ ،فرهنگ وهویت ات یکی پی دیگر نابود وجعل میکنند و همین اکنون کوچه وپس کوچه های شهر ت پر ازلکه ها ی خون دیده میشود ، وبلاخره درحالیکه سقف خانه ات درحال فروریخن است ؛ ولی نمیدانم چرا بخاطرازبین بردن چندانه خشت کهنه وآهن زنگزده یک تعمیر اینقدر ناراحت هستیم و صفحات مجازی را پرکرده اییم؟.
سرومال مال صدقه سرشان ، بگزارید هرچه میکنند حق دارند ، من وتو که هستیم ؟ « سر پیاز کون پیاز» ؟ دل شان بلند منزل می‌سازند ویاهم پمپ استیشن تیل . بقول معروف دلشان بایسکیل شان ... ماملت صبوری هستیم ، خداوند صابرین را دوست دارد. وقتی خود به سکوت عادت کرده اییم فقط سرجنباندیم و نعره تکبیر گفتیم وهرکه آمد چک چک کردیم ؛ بهتر است حالا شوله تان را بخورید وپرده تان را بکنید. آمین.
با اینکه نغز میدانم تخریب قطعآ وهیچگاهی با فرهنگ انسانی ساز گار نیست ، ولی وقتی هستی و موجودیت من وتو در معرض نابودی قرار دارد پس قضاوت کنید که عمق فاجعه درکجاست؟

>>>   Hasan Ali Adalat
حلقه تنگ قدرت ، در درون ارگ امرالله صالح را در مقابل اذهان عامه قرار داده اند !
قدرت اصلی در درون ارگ در دست آنهای اند که مسأله جنگ و صلح ، تقرری ها و قرارداد ها را رهبری می کنند و این حلقه کوچک امرالله صالح و سرور دانش را مصروف کارهای کرده اند که در شأن یک شهردار ، قومندان امنیه کابل و یا سخنگو است .
امرالله صالح اکنون پلان های داوود سلطان زوی را عملی می کند و مصروف ویرانی و تخریب عماراتی است که هیچ ربطی به امرالله صالح ندارد .
مگر تخریب سینما پارک و یا جمع آوری پسته های امنیتی در درون شهر کابل و یا جریان ترافیک وظیفه امرالله صالح است ؟
از نگاه روانشناسی امرالله صالح جنون شهرت طلبی دارد و میخواهد که نامش در سر زبانها باشد اینکه چگونه باشد برای نامبرده فرق نمی کند .
امرالله صالح با داشتن سه صد نفر بادیگارد خود را سلطان شهروندان فقیر ، بی واسطه و بی بضاعت فکر می کند و همه روزه رویا های شبانه خود را ساعت شش و نیم صبح در صفحه فیسبوک خود می گذارد که اکثراً تکراری و دوام خواب های شب گذشته است .
آنچه که حقیقت دارد این است که امرالله صالح نمی داند که سخت از جانب حلقه تنگ قدرت در درون ارگ مورد استفاده قرار گرفته است و به کارهای مصروف شده است که هیچ ربطی به آن ندارد .

>>>   نماد شرم برای صالح و شهر دار زن باره و لی غیرت اش

>>>   اگر هر تعمیر کهنه و متروک و محقر که نام یک مکان عامه و یا فرهنگی هم بالایش
باشد و خود به تجمع معتادین و . . .
تبدیل شده باشد و جان انسان هارا هم
تهدید کند به قصد نوسازی و احیا بصورت
بهتر ، مدرن با مواد و مصالح عصری و نمود و نقشه ای خوب آباد گردد چه بدی دارد؟ طوریکه مواد فروریختهء آن شهادت
میدهد تقریبآ خامه و رو به سقوط بوده
اگر خدانخواسته سقوط میکرد و ضرر مالی و جانی را سبب میشد آنوقت عکس العمل شهریان عزیز مسلمآ طور دیگر میبود . بیبینید دیگر مود چوب پوش و نیم خام و نیم پخته ازبین رفته .
اگر شهریان میگویند هر چه بود میبود چون یادگار گزشته بود . میتوانید ادعا
و پیشتهاد کنید که یک رسم و یا تندیس
آن با تاریخ مهم (از نظر شما ) یا غیر
مهم از نگاه دیگران با کمی تشریحات در
یکی از صفحهء دیوار تعمیر جدید ترسیم گردد .
م . ش . ف کابل

>>>   م ش ف از کابل،
هموطن، اگر قرار است پناه گاه های معتادین تخریب گردد باید پل سوخته ، پارک شهر نو ، پارک زرنگار ،زیرزمینی ، عقب پلازا ک ده ها محل تجمع معتادان تخریب گردد.

قصر دارالامان تبدیل به یک مخروبه شده بود و بهتر از سینما پارک نبود ، مگر چون یادگار فاشیسم قبیله بود باز سازی شد.
مقبره نادر خان به چشم دید خودم مخروبه و تبدیل به بیت ااخلا شده بود و محل هر کار دیگر ، اما به دستور فاشیسم قبیله بازسازی شد.

خانقاه سلطان ولد پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی که امیدوارم نامش را شنیده باشی به صد ها سال است که مخروبه باقیمانده ، کسی در فکر بازسازی اش نیست چون مربوط فاشیسم قبیله نیست.
مقبره خان دو سره عبد غفار خان پشاوری را بروید در جلال آباد ببینید که چه آراسته است چون مربوط فاشیسم قبیله است.

اگر شهردار فاحشه پرور و صالح نا صالح قصد اعمار مرکز فرهنگی با شکوه را میداشتند پیش از تخریب سینما پارک قناعت اهل هنر و سینما و انجنیری را به تخریب بنا فراهم میکردند و بعد یک فراخوان میدادند به مهندسین کشور تا طرح های خود را ارائه میکردند و بعد یک هیئات با صلاحیت و مسلکی را وظیفه میدادند تا از میان طرح های ارائه شده یکی را انتخاب کند و بعد مراحل مختلف آنرا طی میکردند و بعد بودجه آنرا تدارک میدیدند و در نهایت وقتی همه چیز آماده میبود در حضور جمع غفیری از مردم ک در میان هیاهو و شادی اهل هنر این بنا را تخریب میکردند و سنگ بنای جدید را میگذاشتند.
مگر نه، هدف همچو کاری را ندارند.
نه صالح عمر سیاسی چندانی دارد و نه شهر دار زن باره بی شخصیت اش.
خواهی دید که این ساحه برای سالهای سال بلا استفاده باقی میماند، چون پلان زیر پرده که داشتند امکان تطبیق ندارد و حال اهل سینما و فرهنگ و هنر مراقب اند تا این مکان از طرف فاشیست ها دزدیده نشود.

صالح در آغاز چند کار خوب را در پیش گرفت اما با این عمل اش خودش بر خوبی های خودش خط بطلان کشید و خود را منفور جامعه و شهریان کابل ساخت.

>>>   ملت بیسواد و اقدامات بی ارزش!
سینمای که ممکن است از نظر مهندسی خود بخود تخریب میگردید از طرف حکومت ویران گردید من در این موضوع تعجب کردم که ما چقدر ملت بیچاره و عوام فریب هستیم.
فرهاد دریا و خانم کریمی که هردوی شان تابعیت خارجی دارند و خوب میدانند که سینما جای تاریخی است و نه هم اهمیت غوغا دارد.
حالا فرهاد جان دریا و خانم کریمی چرا غوغا برپاکردند باید مقداری مکث کرده گفت که ممکن است در عقب این غوغا دستهای استخباراتی شریک باشد تا هرموضوع را که امر الله صالح بجا کند یک درد سر خلق تا ای ایس ای دیگر هم به کشتار مردم اقدامات نماید.درغیران خانم کریمی و دریا نمیدانند که در طول این ۲۰ تمامی سریالهای ترکی و هندی را حلقه حلقه مردم به سینه های خود جابجا کرده اند ایا در این سالها این جنابان درکجا بود. لطف کنند یک ستاورد خانم کریی و فرهاد دریا را در مسلک خود شان هنرها درطول این ۲۰ سال که ازادی بیان و ازادی هنر و فرهنگ هم بود نشان دهند. اینها نمیدانند که سینما روی ادبیات،هنر،فرهنگ و علم هنر میچرخد نه چهار دیواری. به نظر من این دو تابعته ها از هر مجرای برای شهرت و ثروت دست اقدامات غیرمجاز و غیر منطقی درساحات میزنند که هیچ اهمیت ندارد. سینما پارک مهم است یا مکاتب و سرکهای که از طرف مزدوران ای ایس ای تخریب میگردد باید خانم کریمی به حال سرکها و مکاتب گریان کند به حال کشته شدن جوانان و سربازان این وطن گریان گند. ایا این هنرمندان در مورد مکاتب و سرکها و کلنیک به سازمانهای بین المللی منحیث هنرمند شکایت و پیشنهاد نموده است جواب اینست که نخیر. شرم تان باد مردم استفاده جو و بیسواد.
قربان

>>>   در نمای عقبی ساختمان به خاک نشسته و از شرم فروریخته سینمای پارک یک بلند منزل فرعونی قد بر افراشته ، آیا صالح میداند از کی است ؟
آیا جواز دارد که این همه طبقه داشته باشد؟
آیا به ستندرد های انجنیری برابر است؟
این بلند منزل که هنوز تکمیل نشده در زمان غنی تهداب گذاری شده ، امر ساختمان را کی داده؟؟؟؟؟؟؟
به زودی جای سینمای پارک همچو یک بلند منزل ساخته میشود که صالح و غنی و پیشدو فحاشی شان بچه سلطان از جمله شرکا خواهند بود.

>>>   ای ....صالح گگ نمی فهمیم که توچه وقت هوشیارمیشوی توبی بنیاد را چقدراستعمال می کننداین فاشست هادرهرمناسبت ها مشاورامنیت پیش قدم است چرادراین سناریو دیده نمی شودآدمیکه به غلامی بزرک شده باشد ازخود هیج عقل نداردو اجنداجند است هرکه باشد.
آبشار*****

>>>   این راه درست مبارزه علیه مواد مخدر و معتادین نیست با از بین رفتن سینما پارگ جلو اعتیاد هرگز گرفته نمیشود مثل معروف است:
از خاطر شپش پوستین راسوختاندن

>>>   خبر خوش است

>>>   ارگ غنی یک تعمیر فرسوده با قدامت بیشتر از صد سال است که بر زمین های غضبی هزاره ها آباد شده و یک ساحه بسیار کلان را در قلب شهر بند انداخته و مزاحمت برای ترافیک و عابرین ایجاد کرده.
لطف کنید غنی را انتقال بدهید به تپه تاج بیگ و حواریون دفتری اش را هم به دار لمان و این ساحه را تخریب کنید و جایش یک مجموعه تجارتی و رهایشی و ساحه سبز بسازید.
صالح جرئت اش را داری که همچو پیشنخهادی را به زبان بیاری؟
تو اگر نکردی ما خواهیم کرد.
وعده به دوسال بعد.

>>>   سلام وطنداران عزيز : امروز درجهان همه چيز رو به ترقي وپيشرفت روان است.... ما بايد با آن فكر كنيم ، ملك خود را از دست طوطيعه اجنبيان و تروريستان وحشي نجات دهيم و دست به دست هم بدهيم اتفاق واتحاد راپيشه قرار دهيم تا از اين وحشت وبربريت كه روزانه ميبينيم خود را نجا ت دهيم . به چيزي خود را مصروف ميكنيم كه ناحق وقت خودرا با ان صرف ميكنيم. اگر سينما پارك ميراث فرهنگي است بگزاريد ان را بشكل عصري ومدون درست نمايد. چه باكي دارد... اگر ما فكر كنيم در كابل با لأي قبرستان ها ، رآها ي عام و.... خانه آباد كردن هيج كس صداي خودرابلند نكرد ولي امروز سر وصداي تان رابلند كرده ايد... بسيار نابسامانيهاي داريم كه به آن فكر شود وراه حل برايش سراغ نمود.
ب،م از كابل

>>>   اگر پل لرزاتک یا نام دیگر آن پل یک
پیسه گی که گنجایش و کار آرایی امروز را ندارد جایش یک پل چهء کانکریتی
و عصری ساخته شود باز هم بحث نوستالوژی بر می خیزد سوال به محترم فرهاد دریا و جناب مخدوم رهین وزیر اطلاعات وکلتور سابق راجع است
اگر کوچه های تنگ و تار و منازل استهلاک شده ای شهر کهنه تحت پلان جدید و مطابق ستندرد امروز قرار گیرد باز هم نوستالوژی قد افراز میشود؟
نسل نو

>>>   محترم م.ش.ف
هر کی هستی با این افراد هم دست هستی با مافیا و غاصبان این ها همه جایداد بیت المال را غصب کردند و میکنند به کدام قانون جایداد ملت را تخریب و در عوض مرکزی تجارتی جور میکنند اگر سینما کهنه و استعلاک شده در عوض باید سینما جدید تیار گردد دیده باشید فقط مرکزی تجارتی جور میکنند و پول در می آورند فقط پول و پول ولوو پول
احمد جاوید کابل

>>>   خاطره یی از سینما پارک:
بعد از تقریباً دو ماه نصب پوستر های فلم هندی راجاجانی به اشتراک دهرمندر و همامالینی،روز موعود فرا رسید و نمایش فلم آغاز شد.
سینما چهار تایم داشت،از ده تا دو،از دو تا پنج،از پنج تا هشت و از هشت تا یازده.
چای صبح را نا خورده ،هفت بجه خود را به سینما رساندم،دیدم که دهن عرفه تکه فروشی،مزدهم تر از دهن سفارت پاکستان فعلی برای ویزه گرفتن است.
من هم در لین ایستاد شدم،نفر تکت فروش آمد،هنوز بیست قطعه تکت فروخته نشده بود که گفت:بیادر ها تکت خلاص شد.
همه نا امید بطرف غرفه های آیسکریم و چیپس و همبر گر و ساسیچ رفتیم و هر کس،هر چیز گرفت و میخورد.
نا گهان یک نفر پیدا شد و صدا کرد:
مر ه بیادر،مره بیادر،ده افغانیگی،بیست و پنج،دوازده یی،سی و پنج و لوژ بالا پنجاه افغانی.
ده افغانیگی،قطار های اول،پیش برده سینما بود که بالا گردن خود را بالا کرده سیل میکردی و گردن آدم شخ میشد،دوازده افغانیگی،خوبتر بود،قطار هایش دور تر از پرده سینما بود.اما خوبترین،لوژ بالا یعنی منزل دوم بود که از آنجا فلم خوب تماشا میشد و اکثراً کسانی که همرای فامیل می آمدند،در اًنجا مینشستند.
مجبور شدیم ما بیچاره ها نیز از بازار سیاه تکت بخریم و داخل سینما شویم.
تکت ها را وقت تکت فروش که همرای نفر بازار سیاه ارتباط داشت،یکجایی فروخته بود و او در بازار سیاه میفزوخت و پول اضافی را بین خود تقسیم میگردند.
خلاصه فلم شروع شد،صحنه های جالب عشقی و جنگی داشت.اما خوبترین صحنه اش همان خواندن فلم بود که همامالینی با پریم چوپره،بخاطر سوز دادن دهرمندر میخواند:
هو،هو،هو،هو،هو،هو!کتنا مزه آرهایی.
راستی همان وقت ها بود و همان آرامی ها و همان لذت و مزه سینما.

>>>   فرض کنید سینما پارک مرکز تجمع معتادین مواد مخدر و بوده و به یک مرکز فساد تبدیل شده بود و در داخل پارک عمومی بد نمایی می‌کرد. ویران اش کردید ،صدقه ای سر تان. چند نکته قابل یاد آوری است.
اول-این که مردم نه در گذشته و نه خالا استفاده از پارک های شهر را که چندان زیاد هم نیست و نبوده را بلد نیستند. پارک ها اکثرا مردانه است و در اکثر موارد مداری ها، صادو ها ، جادوگر هاو یا قمار بازها می آیند واردم را مصروف تبلیغ خرافات می سازند.
دوم-در پارک ها به عوض این که جای قدم زدن و جای میله و تفریح باشد به رستورانت های سیار و محل تبنگ فروشان گردیده گه تنفس را برای تان سختتر می سازد.
سوم- پارک ها به محل نماز و مسجد تبدیل شده باید به احتیاط بگذری تا از مقابل جایتمازش تیر نشوی. ما اصلا فرهنگ استفاده از پارک را بلد نیستیم.
حالا رسیدیم به اینکه «مرکزفساد»
اولین مر کر فساد در داخل دفاترمقامات بلند رتبه وجود دارد که باید ویران شود.
دومین مرکز بزرگ فساد در داخل مساجد و طالب خانه ها وجود دارد که همه اش تروریست و آدم کش تربیت می کنند.به شمول همین مسجد داخل پارک زرنگار که چهره ای شهر را خراب کرده.
و سومین مرکز فساد دفاتر تجار و تجارت خانه هاست که بنیاد اقتصاد کل کشور را خراب کرده است.
حالا چقدر بلدوزر به کار است که این مراکز فساد همه ویران شود؟
فکر می کنم که اول فابریکه ای بلدوزر سازی ساخته شود تا کمبود بلدوزر احساس نشود.نجومی الف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است