آیا ایران شریک پاکستان در ایجاد ناامنی های افغانستان است؟
وزیر خارجه ایران به پاکستان، کشوری کاملا تحت سلطه آمریکا در راستای هراس افکنی در منطقه و وسیله ناامنی در افغانستان می باشد رفته و پیرامون صلح افغانستان با مقام های تروریست پرور پاکستانی گفتگو کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۱    ۱۳۹۹/۸/۲۲ کد خبر: 165493 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفری به اسلام‌آباد با قمر جاوید باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار و گفتگو کرد.
روابط عمومی ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که طرفین در این دیدار در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده اند.

یک رسانه ایرانی نوشته است، مقام‌های حکومت افغانستان، همکاری ایران و پاکستان برای تامین صلح افغانستان را مهم می‌دانند و خواستار تلاش و حمایت آن‌ها از روند صلح هستند.
اما به این موضوع اشاره نکرده است که چرا مقام های حکومت افغانستان ایران را در مفاهمات صلح افغانستان در کنار پاکستان ذکر می کنند؟

اگر به مقایسه دخالت این دو کشور همسایه در امور داخلی افغانستان و دست داشتن در ایجاد ناامنی در کشور ما بپردازیم، حضور ایران در مشکلات امروزی و عدم امنیت در مقابل پاکستان به صفر می رسد در حالیکه همواره در رسانه های خارجی و رسانه های همسو با غربی ها و عرب ها، از این دو کشور بطور مساوی در ایجاد ناامنی در افغانستان نام برده می شود.

با وجودی که منافع پاکستان در ناامنی افغانستان گره خورده است و این کشور همواره زمینه ساز اصلی ناامنی ها توسط مسسببان اصلی هراس افکنی که همانا غربی ها و در راس آنها آمریکایی ها هستند، بوده است، اما بازهم در ترادف اول ناامنی ها در افغانستان از ایران نام برده می شود و سپس پاکستان...!

همچنین، بارها و به تکرار شواهد و مدارک به دست آمده و در برخی مواقع اعتراف صریح پاکستانی ها مبنی بر وسیله شدن برای تامین و تجهیز تروریست ها در افغانستان، حکایت از دخالت مستقیم پاکستانی ها در امور داخلی افغانستان دارد، اما بازهم نام ایران در اول ترادف لیست کشورهای دخالت کننده در امور داخلی افغانستان ثبت می شود.

ما دل خوشی از حکومتداران ایرانی و دولت های اصلاح طلب و اصولگرا در این کشور نداریم و هنوز بی مهری دولتمردان این کشور را نسبت به مهاجرین از یاد نبرده ایم، اما آنچه که واضح و آشکار است، افرادی در راستای منافع آمریکای متجاوز در افغانستان و دولتمردانی از ایران (بدون اینکه متوجه باشند) باهم همسو و انگار هم قسم شده اند تا همواره نام ایران به عنوان کشوری متجاوز و دخالتگر در امور داخلی افغانستان قبل از پاکستان برده شود.

در حالیکه وسیله تامین و تجهیز تروریست ها در افغانستان، راکت پرانی های متوالی، گسیل جاسوسان دوجانبه، اختلاف افکنی های قومی و قبیله ای، نقض تمامی قوانین بین المللی تجارت و بازرگانی، سرازیر کردن سیل مهاجرین قبیله ای پاکستانی بنام افغانی و ده ها مورد دیگر زیر سر دولت و ارتش و سازمان استخباراتی پاکستان است اما دولت ایران که صرفا در اذیت و ازار مهاجرین افغانستانی با دولت پاکستان همرتبه است، در کنار جنایات پاکستان از این کشور همسایه و همزبان نام برده می شود.

به این موضوع از سه منظر بطور مختصر اشاره می کنیم:
یک: غربی ها و عرب ها؛ غربی ها و عرب ها و کلا کشورهایی که با وجود نظام ایران در منطقه مشکل دارند، همواره تاکید کرده اند که ایران و پاکستان در ایجاد ناامنی ها در افغانستان دخیل هستند. جالب است که اول از ایران نام می برند و بعد نام پاکستان را می آورند، در حالیکه بر همگان واضح است که علت اصلی ایجاد ناامنی ها در افغانستان کدام کشور ها و چه افرادی هستند.

دو: سران دولت افغانستان؛ برخی از سران دولت افغانستان که اکثر با تایید مستقیم سازمان سیا به قدرت رسیده اند، به دستور باداران خویش همواره کوشیده اند تا بر اذهان عامه القا نمایند که ایرانی ها در ناامنی های افغانستان دخیل هستند و حتی گروه هایی با نام طالب ایرانی در افغانستان تشکیل داده اند تا مردم افغانستان را به خاک و خون بکشند.

سه: مسوولان ایرانی؛ بعضی از مسوولان دولت اصلاح طلب ایران، در امور سیاست خارجی از وزیر خارجه گرفته تا دیپلومات های برجسته آن کشور، بجای اینکه خود را از هرگونه اتهام هایی که غربی ها در مورد افغانستان بر آنها می بندند، دور کنند، خود در راستای اثبات اتهام ها گام برداشته بر آنها مهر تایید می زنند.

وزارتخارجه ایران در حالی چندین بار طالبان را به ایران دعوت نموده و از آنان میزبانی کرده است که این گروه قاتلان دیپلومات های ایرانی در مزار شریف هستند و حتی قرار بود ایران با این گروه وارد جنگ شود. اما در سال های اخیر که تروریست بودن این گروه بر مردم افغانستان تثبیت شده و تجهیز و تمویل آنان توسط سازمان های استخباراتی غربی و عربی به وسیله پاکستان مسجل گشته است، ایران تغییر موضع داده تا آنجا پیش رفته است که آمریکا ایران را حامی اصلی طالبان و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان معرفی می کند.

ما معتقدیم که ایران به عنوان یک کشور همسایه همزبان و هم دین، نباید از معادلات و معاملات سیاسی افغانستان بدور باشد، اما این بدان معنی نیست که سران سیاست خارجی این کشور حامی طالبان آمریکایی باشند و هرازچندگاهی از تعدادی تروریست در تهران میزبانی نمایند.

مردم ما تنها مشکلی که با دولت های سرکار در ایران داشته و دارند، بی حرمتی به مهاجرین افغانستانی و اذیت و آزار آنان بوده است، اما در سال های اخیر، مسوولان سیاست خارجی ایران چهره دیگری از دولت این کشور را به مردم ما معرفی کردند و آن دعوت تروریست ها به ایران و میزبانی از آنان بوده است.

اکنون نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به پاکستان، کشوری کاملا تحت سلطه آمریکا در راستای هراس افکنی در منطقه و وسیله ناامنی در افغانستان می باشد رفته و پیرامون صلح افغانستان با مقام های تروریست پرور پاکستانی گفتگو کرده است.

رفتارها و عملکرد مسوولان سیاست خارجی ایران مردم ما را دچار تردید کرده و این سوال در ذهن همگان متبادر شده که آیا ایران شریک پاکستان در ایجاد ناامنی در افغانستان است؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حكومتتون از يك طرف مياد ميگه با پاكستان صحبت كنيد جهت مذاكرات صلح از طرف ديگه حمله ميكنيد چرا ايران مذاكرا كرده افغانستان اگه الان موجوديت داره و پاكستان نتونست تجزيه كنه بخاطر حمايت چهل ساله ايرانه اون زمان كه طالبان داشت مردموون رو ميكشت همه كشورها مرزشون روي شماها بستند ايران بود كه ميليوني راهتون داد تازه نه تو كمپ اجازه داد ميان مردم زندگي كنيد تازه نويسنده نيگه ما دل خوش نداريم نمك نشناسي هم حدي داره كار درست رو كشورهاي ديگه كردند كه رهتون ندادن الان قابل احترام ترن

>>>   ناامنی های افغانستان به ملت ودولت ایران ارتباطی ندارد مشکلات کشورافغانستان باید توسط افغانان برطرف شود پای ایران را به مشکلات کشور خودبازنکنید ملت ایران بیش از چهل سال است که اتباع بیگانه را درکشور خودتحمل نموده است کفایت میکند
محمد علی نژاد مشهد

>>>   به ملت ودولت ایران توهین وتهمت اثبات نشده نزنید ملت ایران چندین ملیون افغانی را درشرایط تحریم درخود جای داده است.
اکبر رمضانی تهران

>>>   خیر ناامنی درافغانستان ارتباطی به ایران ندارد.

>>>   قابل توجه کارمندان ناکام وبی کفایت کمپنی خصوصی امنیتی وانحصاری پنشیر وردک :
تعدادی کارمندان ناکام امنیت ناملی امروز ما که به گفته معاون اول ریاست جمهوری اعضای استخبارات ناکام هستند بر ای اینکه مدال و چوکی وپول حرام بدست بیاورند که گویا شمشیر زده اند از روی بی ایمانی ونهایت ضعف وجدان برای دیگران دسیسه طالب و ترورست میسازند ومانند فلم های هندی صحنه های جعلی ترتیب میدهند وبرای اینکه بتوانند این جرم خودرا به حقیقت مشابه سازند صد ها هزار پول های بی شمار وبی حساب افغانی وامریکائی کمپنی خصوصی امنیتی را مصرف میکنند ، این مجرمین گنهکار روی خاد را سپید ساخته اند ،این افرادناکام درنزد آی اس آی بر ابر یک موش ارزش ندارند،حیف این اعتماد امریکا براین ها ، حیف این موتر های زره وامکانات وپول های بیشمار وبی پرسان،وتکنالوژی ،هروروز ترور، اختطاف ،سرقت ، قتل ، اختلاس ، دزدی ،آدم کشی ،راهزنی ، در سراس ر وطن جاری است ،کجاست ثمر ودست اورد این تشکیل واین مصارف بی پرسان که بالای این کمپنی خصوصی امنیتی پنشیر وردک تحت نام ریاست عمومی امنیت ناملی صورت میگیرد،
جوانچه های پُک کچه وبی ادب ومتکبرواستایل والا که به اساس قوم یسمت جنگ سالاری درین اداره ناکام استخدام شده اند کجا هستند چی مصروفیتی دارند؟؟؟ بیشتر از پولیس ملی واردوی ملی معاش وامتیاز میگیرند ،
درکشوریکه مُفسد ترین نظام جهان حاکم باشداینکه اداره امنیت چی میکندهیچ جای سوال وگله ئی نیست ،
روی دسیسه بازان درهردو جهان سیاه باد !

>>>   بعضی دوستان ایرانی نظر دادند که ایران را در مسایل افغانستان دخالت ندهید
اگر همین اقای ظریف وزیر خارجه شما ارام بنشیند و روز از طالبان دعوت نکند به تهران هیچ مشکلی نیست
تا حالا چهار بار وزارت خارج ایران رهبران طالبان را به تهران دعوت کرده و روزها با انها مذاکره داشته
شما به وزیر خارجه خود بگویید چرا طالبان تروریست را که قاتلان دیپلماتهای ایرانی در مزار هستند به تهران دعوت میکنند
شیما کابل

>>>   شما ملتی قدر نشناس‌ و از عالم و آدم طلبکاری هستید .
جمشید ، سنندج

>>>   بله ایران در این جهت از چتلستان هیچ کم ندارد
ومثل آنها در ناامنی افغانستان شریک وسهم فعال دارد.

>>>   ایران میداند که با تکمیل فرار غربی ها طالبان یورش میبرند و ممکن وضعیت از کنترول خارج شود و پاکستان غیر مستقبم اداره کابل را به دست میگیرد.
پس رفته است تا سهم خود را معلوم کند.

>>>   خوبه همین مهاجرین خودتون تو ایران پرچم طالبان رو بالا بردند تو پارک ملت تهران
همونطور که تو ترکیه عکس انداختند با پرچم طالبان
خوبه دولت خودتون نشسته مستقیم داره با طالبان مذاکره میکنه یا هند و آمریکا و بقیه کشورهای اروپایی و چین و ازبکستان و...
واقعا فازتون چیه دقیقا کلی از مردم کشورتون دارن با طالبان همکاری میکنند مهاجرینتون تو تهران پرچم طالبان رو بالا میبرن خدا میدونه چقدر دیگه تو تهران طرفداردارند بین مهاجرین افغان
دولت افغانستان طالبان تروریست رو که دستشون به خون مردم شما آلوده است مگه آزاد نکرد.؟
من نمیدونم از ایران چی میخواید؟

>>>   امریکا یا هر کشور خارجی دیگری صرف در پی منافع خودش است، چه دموکرات باشد چه محافظه کار ویا هر چه دیگر۰ هر کدام آنها فقط منافع کشور خود را در صدر کار خود دارند نه کدام چیزی دیگری را۰
این اوغانها هستند که خود شانرا گاهی به یک خریدار میفروشند یا کرایه میدهند و گاهی هم به خریدار دیگر۰
امریکا نمیرود، فقط غلام ها و گدیگک های کوکی خودش را تبدیل میکند تا همان اهداف قبلی اش را برایش خوبتر پیش ببرند۰ امریکا از سگ شوی های دزد نکتاهی دار که زیر نام تکنوکرات ها نامیده میشوند حال نا امید شده و غلام های ریش دار و لنگی دار خود را بجای آنها توظیف میکند۰

>>>   اگر این گروه برای مردم افغانستان تروریست هستند پس چرا دولت افغانستان پنج هزار تروریست قاتل رو آزاد کرد؟تازه پول هم بهشون داد؟چرا همیشه ایران سرزنش میشه؟
دولت فاسد افغانستان از تمام جهان پول میگیره واسه مردمش کار ایجاد کنه بعد چون فاسد هست پاسگاه مرزی رو خالی میکنه تا افغانها قاچاقی بیان ایران کار کنند در نتیجه اونهام به فسادشون ادامه میدن
اگرم از مرز رد شدن که هیچی اگر کشته شدن دولتمردان فاسد افغان شروع میکنند موج سواری اگرم توسط پلیس ایران بازداشت و رد مرز شدن که رسانه های افغان شروع میکنند به سرزنش ایران
کی سود میکنه مقامات فاسد افغان

>>>   هیچ کشوری به اندازه ایران از امنیت افغانستان سود امنیتی و اقتصادی نمیبرد ، هیچ عقل سالمی نمیتواند قبول کند کشوری که تلاش دارد اقتصاد افغانستان را در دست بگیرد خود در حال تخریب امنیت و اقتصاد افغانستان باشد ، در راستای پروژه جاده ابریشم اگر در افغانستان امنیت برقرار باشد ایران سالانه دو برابر کل اقتصاد افغانستان منفعت خواهد برد پس عقلانی است که ایران به منافع خود پشت پا نزند

>>>   داداش بزار یه دوماه بشه که همین مهاجرین شما تو تهران پرچم طالبان به نشانه حمایت بالا بردن
والا مردم دیگه میترسن از افغانها

>>>   محترم برادران وخوهران ایرانی وخواهران وبرادران وطندار افغانستانی ام//
دشمنان ومعاندان ومزدوران آمریکا ورژیم صهیونیستی اشغالگر قدس شریف ودالر بگیران ومزدوران عربستان وامارات وهابی امروز بدنبال صیدماهی تفرقه وایجاد دشمنی بین دو مردم ایران وافغانستان هستند.هوشیار باشید.هیچکس منکر خدمات ومحبتهای مردم انقلابی ایران به مهاجرین وسایر مردم افغانستان نیست.بسیاری از مردم ما از ارتباط گیری وزارت خارجه جمهوری اسلامی با تعدادی از سفر تعدادی طالبان به ایران ومذاکراتی که داشته اند برایشان سوال پیش آمده.
سفر جواد ظریف به پاکستان وملاقات با قمر جاوید باجوا رئیس ستاد اردوی پاکستان نیز بیشتر برای مردم ما سوال برانگیز شده است.هرچندسیاست خارجی نظام انقلاب اسلامی برپایه مودت وحمایه از مردم مستضعف جهان است یعنی ان چیزی که امروز دریمن وفلسطین میبینیم وانچیزی که دیروز دیدیم که اگر ایران (انقلاب اسلامی ایران )در سوریه وعراق حضور نمی یافت حتما سوریه وعراق امروز بدست مزدوران داعشی وغلامان هیلاری کلینتون تجزیه ویا نامی از این دو کشور وجود نداشت.
با این دیدگاه برای مردم ما سوال ایجاد شده هرچند سیاست خارجی ودیپلماسی دولتهای که در ایران طی سالهای قبل بروی کار آمده اند هرگز در طراز انقلاب اسلامی ایران نبوده وبعضا خطاهای راهبردی واسترتجیک داشته اند.ما میپذیریم وقبول داریم که سیاست بازان نشسته بر چوکی ارگ هم راه مماشات وهمدلی وهمکاری با نظام جمهوری اسلامی از ابتدا(البته در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی این همکاری نسبتا بیشتر بود )وکلا بعد از تهاجم وحمله آمریکا گماردن مهره های خود وایجاد حیات خلوت برای عربستان وتعدادی از شیخک های حاشیه خلیج فارس با اشاعه وهابی گری و تفکر سلفی و تکفیری دربعضی از مکاتب وبخدمت گرفتن تعدادی ملای بیسواد و دالر بگیر وهمچنین نفوذ شبکه های استخباراتی بخصوص موساد سعی درایجاد تفرقه وپاشانیدن تخم کینه ودشمنی بین دو مردم ایران وافغانستان کردند ودراین میان تعدادی کم از پشتونهای افراطی(درخصوص از بین بردن زبان فارسی،پارسی،فارسی دری )برآتش تفرقه در داخل افغانستان میدمند.
من هیچگونه شک وتردید ندارم که آمریکا توسط مزدوران خود برای دور کردن ایران از افغانستان(منظور دوملت ایران وافغانستان هم زبان هم فرهنگ هم دین وآیین )( چون دولتها مثل کف اب هستند ظاهر میشوند ومیروند،ان چیزی که میماند ملتها هستند )بنا"حواسمان به دشمن ومزدوران باشد که به روشهای مختلف بین ما تفرقه نیندازند.بعد از انقلاب اسلامی ایران مهاجرین وطندار مابه ایران وپاکستان رفتند.بسیاری از اخبار مربوط به بد رفتاری پولیس پاکستان بامهاجرین ما اصلا گفته نمیشود ولی کوچکترین خبر در ایرانbold میشود چرا؟؟چون پاکستان باما اشتراکات کمتر دارد وبا ایران اشتراکات بیشتری داریم واین خواست امریکا نیست .انقلاب اسلامی ایران در بحث رادیو وتلویزیون وراهسازی وراه اهن، کمک صحی ودواکمکهای زیادی کرده است اما تا هنوز ما حق اب رودخانه هیرمند ودریاچه هامون را به ایران نداده ایم که باعث شد مردم زیادی در ولایت سیستان(زابل )دچار مشکلات شوند ما انتظارات زیاد از ایران داریم ولی ما با آنها چه کردیم؟؟درسال صدها پولیس ایران از خاطر قاچاق تریاک توسط قاچاقچیان بین المللی دوسوی مرز شهید میشوند که بانی وباعث ان سیاستهای آمریکا و سیاست بازان کشور ماست چرا از اینها چیزی گفته نمیشود؟//
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   درجواب نظریه 6:اولآسیاست خارجی ایران به دولت وملت ایران بستگی دارد نه به هیچ کشور بیگانه ثانِیا چطور تمام سردمداران آمریکایی حق مسافرت ومذاکره باافغانستان وداشتن پایکاه نظامی دارند دولت وملت ایران هم حق مذاکره با دیگران را دارند ثالٍثآ ایران اگر مرزها خودراباافغانستان ببندد ومانع ارسال کالا و... شود وتمام افغانیها راازایران اخراج نماید معلوم نیست چه اتفاقی میافتد رابعآ درطول تاریخ این کشورایران بوده است که به خاطر امنیت اتباع بیگانه را پذیرفته است خامسآ...

>>>   طالبان =اداره دوسوم افغانستان درامنیت

>>>   البته که افغانستان به میدان جنگ و کشاکشهای دینی و مذهبی ایران و پاکستان تبدیل گشته است، ولی در اساس مشکل افغانستان نه در ایران و نه در پاکستان و نه در آمریکا و نه در جای دیگر است، بر عکس مشکل افغانستان در داخل و نداشتن حاکمیت ملی و فقدان ثبات سیاسی است، وقتی یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملی و مدرن سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد،لاجرم خودبخود تبدیل به آلت دست و عمله ایی بیمزد گشته و منافع سودجویان و فرصت طلبان و مداخله گران را تاًمین می کند.این آقایی که ادعا دارد ایران از امنیت افغانستان سود می برد، پس آن بچه ها و بزرگ سالان افغانی که توسط قوای نظامی ایران کشته و به رودخانه انداخته شده بودند و کمکهای تسلیحاتی مارک دار ایران به طالبان هیچ دلیل و سندی از مداخلات ایران در افغانستان نیست.

>>>   با احترام به بخشی از مردم دانای افغانستان, والا بعضی از شما افغانیها عجب آدمهای نمک نشناسی هستید, الان توی مدارس, مغازه ها و همه اماکن عمومی ایران هزاران افغانی دارند از امکانات ایران مانند ایرانیان استفاده میکنند, تازه بارها خودم دیده ام که بعضی از این مهاجرین سرقت و دزدی و فحشا انجام می دهند. بس کنید, تا وقتی که سربازان امریکایی بهتان ظلم کنند و حاکمانتان بی عرضه و فاسد باشند و طالبان قاتل منفجرتان کنند و شماها ساکت بمونید, هیچوقت آزاد نخواهید شد و همیشه در رنج خواهید بود...تازه با آزاد کردن طالبان از زندان ها خدا به دادتان برسد.

>>>   به شیما کابل
طالبان 9 نفر کشتند میدونی مهاجرین مظلومتون چند نفر رو تا حالا کشتند و تجاوز کردن؟
باز از طالبان توقعی نمیره مشخصه چی هستند
ولی به مردم ایران گفته شده که این مهاجرین مظلوم و مسلمان هستند ولی میبینیم که بسیار جنایت و تجاوز به ناموس ایرانی کردند و افغان هایی که در ورامین زندگی میکنند اون زنان روسپی افغان که از قوم خاص هستند می شناسند
به آمریکا دشمن ما پایگاه نظامی دادید ما هم با طالبان به خاطر امنیت ایران مذاکره می کنیم
ایران یک قدرت منطقه ایست خیلی طبیعی است که بیان دست بوسی

>>>   به شیما کابل
شما هم به دولتت بگو پنج هزار طالبان که دستشون به خون افغان ها آغشته است چرا آزاد کرد؟
مگر اینها قاتل نیستند؟
چرا بعد از آزادی بهشون پول داد؟واسه کشتن مردمش دستمزد هم داد به طالبان
کور خود بینای دیگران

>>>   به این چندنفر هزاره. ایرانی نما میخواهم بگویم که افغان در ایران پول مفت نگرفته و به مزد بسیار ناچیز و ظالمانه کار کرده و با همه توهین و بی انصافی که حتی در ملک کفر هم مانند آش نیست از مجبورت زندگی می‌کنند . نمک ناشناس و قدر ناشناس شما مردم جاهل هستین که سالانه به میلیارد دلار آب مفت از افغانستان برایتان سرازیر میشه و شما هنوز شکایت دارید. در ضمن چرا ملیونها ایرانستانی ملک خود را گذاشته و به دیگر ممالک مهاجر می‌شوند کمی انصاف داشته باشید .
نوابی

>>>   امریکا یا هر کشور خارجی دیگری صرف در پی منافع خودش است، چه دموکرات باشد چه محافظه کار ویا هر چه دیگر۰ هر کدام آنها فقط منافع کشور خود را در صدر کار خود دارند نه کدام چیزی دیگری را۰
این اوغانها هستند که خود شانرا گاهی به یک خریدار میفروشند یا کرایه میدهند و گاهی هم به خریدار دیگر۰
امریکا نمیرود، فقط غلام ها و گدیگک های کوکی خودش را تبدیل میکند تا همان اهداف قبلی اش را برایش خوبتر پیش ببرند۰ امریکا از سگ شوی های دزد نکتاهی دار که زیر نام تکنوکرات ها نامیده میشوند حال نا امید شده و غلام های ریش دار و لنگی دار خود را بجای آنها توظیف میکند۰

>>>   خاک بر سر هر دو طرف
هر وقت هر جا میری صحبت از ایران و افغانستان هست دو طرف ایرانی و افغانستانی دارن مثل سگ و گربه بهم میپرن
انقدر بهم تیکه بندازید جونتون بالا بیاد
بس کنید دیگه از مریخ نیومدید
مثل آدم حرفاتون رو بزنید

>>>   مشهد...ایران.... الان اینی که نوشتین آزار و اذیت مهاجران افغانی رو متوجه نشدم .... یکی از دوستان دوره دبیرستان من یک افغان بود که از ما پولدار تر و مرفه تر زندگی میکردن و تو دانشگاه هم داشتیم دخترهای افغانی رو که بدون مزاحمت ایرانی ها داشتن تحصیل میکردن .... الان این چی بود نوشتین؟

>>>   اخه مگه نمیدونید منطق افغان ها رو
دولت افغانستان به مجاهدین خلق همون منافقین اجازه فعالیت داده تو افغانستان اصلا عیبی ندارد
اگر دولت افغانستان آب رو به مردم سیستان بسته وهفتصدهزار نفر رو آواره کرده و جرات سد زدن روی آبهایی که به پاکستان میره عیب نداره
اگر افغانستان به آمریکا پایگاه نظامی داده عیب نداره
اگر افغانستان از عربستان دشمن ایران و شیعیان حمایت میکنه عیبی نداره
اگر افغانستان مواد مخدر که باعث نابودی صدها هزار خانواده و گریان شدن چشمهای کودکان ایرانی شده عیبی نداره و خیلی چیزها عیبی نداره
ولی ایران نباید هیچکاری کنه

>>>   به نوابی
اولا .... ایرانیها به هر کشوری رفتن به افغانستان نیومدن اگر وکالت داری از مردم اروپا و آمریکا بهمون نشون بده که حق داری به مهاجرین در اروپا صحبت کنی
تو چی داری از خودت همش از کشور کفر برای ما میگی تو در اونجا دموکراسی و حقوق بشر آوردی؟
اگر افتخاری است برای خود مردم اروپاست نه تو پشتون عقده ای که از ایران کینه داری
دوما الان ده ساله که آب به سمت ایران بسته شده و هیچ آبی به سمت نمیاد ولی مواد مخدرتون چرا
بعدشم معلومه از پشتونها هستی که به هزاره هم عقده داری تو پاشو برو پاکستان پیش رفیقات

>>>   اون آقا یا خانم به اسم نوابی
دقیقا الان فهمیدم هزاره ها راجب پشتونها در ایران میگن منظورشون کی هستش
افغانستان سالی یک میلیارد دلار آب بده به ایران؟
بیچاره سالهاست که آب رو بستید به ایران
همین مهاجرین افغان در ایران سالی چقدر آب مصرف میکنند؟ایران آب خلیج همیشه فارس رو شیرین کرده و همین هفته پیش به استانهای کم آب رسونده
دیگه احتیاجی به آب شما نداریم
دوما راجب کار آخه بدبخت اگر همین کار در افغانستان بود تو پشتون کینه ای که هم از ما ایرانیها هم هزار ه ها شیعه عقده داری ایران نبودی
با احترام به هزاره و تاجیک

>>>   کسیکه از تسلیحات مارک دار ایرانی به طالبان گفته
پروفسور اگه ایران میخوواست به طالبان اسلحه بده انقدر عقلش میرسه که تسلیحات ساخت ایران رو نده
خیلی راحت میتونه با کمک روسیه یا حتی از بازار سیاه اسلحه خارجی بگیره بده
مگه همه عقلشون اندازه توست که اسلحه اونم با مارک ایرانی بده؟
ایران برای مبارزه با داعش به عراق وسوریه اسلحه داده که احتمالا تو اون نبردها فسمتیش بدست داعش افتاده اونا هم دادن به شریکشون آمریکاییها
اگر ماموران ایران به آب انداخته بودند اون پسر نمیگفت دوباره میخوام برم ایران.بس کنید بابا این فیلمهاتون رو.فقط اتهام زنی

>>>   خطاب به نوابی
مگر میلیونها افغان تو اروپا و کاناداو امریکا نیستن؟
مگه تو کشورهای خلیج فارس ترکیه استرالیا تاجیکستان پاکستان و میلیونها مهاجر ندارین؟
به ما ایرانیها ربطی داره شما چقدر مهاجر دارید تو جهان و مخصوصا پاکستان؟
مگه هر ایرانی رفت اروپا افغانی بیاد بجاش؟
راجب کشور کفر گفتی در برخورد با مهاجرین؟
چه بلایی شما سر مردم تاجیکستان که از جنگ داخلی اومدن به شما پناه آوردن که اموالشون رو غارت کردید به زن و بچه تاجیکها تجاوز کردید که بیچاره ها فرار کردن از دست شما.بله خبر نحوه برخوردتون با پناهندگان تاجیکستان رو دیدیم

>>>   به کسیکه که گفته توهین ایرانیها که در ملک کفر هم نیست باید بگم
نفرمایید بزرگوار تو افغانستان افغانهایی که در ایران به دنیا اومدن و برمیگردن به کشورشون مورد تمسخر و توهین و اذیت افغانها قرار میگیرند
من بارها شنیدم این رو که با هموطن خودتون چون تو ایران به دنیا اومده بدرفتاری کردید
این که هموطن خودتون هست وای به حال بیگانگان که به شما پناه بیارن
یه چیزی رو مثال بزن که خودتون توش سابقه درخشان داشته باشید
کسانیکه اون فاجعه رو بر سر مردم بیچاره کشور تاجیکستان رو آوردن ما ایرانیها رو نصیحت میکنند
هیچی از خودتون ندارید فقط از بقیه کشورها میتونید مثال بزنید

>>>   جواب به نظر دهنده ای پنجم در مورد خاد و امنیت ملی فعلی:
دوست محترم : ریاست امنیت فعلی تا خاد تحت رهبری دکتور نجیب الله واقعا زمین تا اسمان فرق داشت. در راس خاد کسی بود که نه تنها میتوانست سالها رهبران جهادی را درس سیاسی و و طنپرستی بدهد بلکه از نگاه فهم و دانستگی های فلسفی و سیاسی و دیپلوماتیک بسیاری از رهبران کشور های منطقه به شمول جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را میتوانست رهبر باشد.
خاد دیروز حافظ منافع ملی کشور بود. اعضای این سازمان شب و روز با معاش ناچیز هم مصروف تامین امنیت در داخل شهر بودند و هم هر روز مصروف کشف دسایس اخوانی ها و ماوویستها که از خاک پاکستان بر کشور ما حمله میکردند .بسیاری از اعضای خاد در راه خدمت به وطن شهید شدند و از خود صدها فامیل بی سرپرست باقی گذاشتند. انها نه برای کلدار دالر و دینار کویتی و پوند سترلنگ یا لاجورد بدخشان و سنگ زمرد پنجشیر که توسط جمعیتی ها غارت میشد میجنگیدند بلکه صرف و صرف برای خدا و وطن جانهای عزیز خود را از دست دادند.
همه میخواهند که دولت فعلی و ریاست امنیت تروریستها دهشت افگنان دزدان و قطاع الطریقان انتحاری ها و راکت زنان و خلاصه انچه افراد پست و رذیل را به سزای اعمال شان برساند . داعش طالب همه تروریست استند .مثل طالب امروز و داعش امروز چهل سال قبل تنظیمهای هفت گانه و هشت گانه برای غارت ملت توسط اجنبیان ساخته شد و ماشین تربیه دزد یعنی جهادی ها در پاکستان و ایران به کمک اعراب و امریکا بکار انداخته شد ...اکثریت اعضای فعلی امنیت از روی وابستگی های قومی و سمتی بکار گماشته شده اند.برای افغانستان افتخار بزرگ بود که پاکستانی ها چهل سال قبل از قوای مسلح افغانستان که از سه بخش تشکیل شده بود :اردو خاد و پولیس ..همیشه در هراس بودند و به همین خاطر ای اس ای به سران تنظیم ها وظیفه داده بود که با سقوط کابل شهر باید سه شب و سه روز در اتش بسوزد تا ازگناه پاک گردد که چنین شد تمام وسایط نظامی زمینی و هوای کشور پرزه شده به پاکستان فروخته شد.قوای مسلح جمهوری دموکراتیک افغانستان که دال خور های پاکستانی از ان همیشه در هراس بودند به یک چشم زدن به صفر رسید.
روح انعده از خادیستهای شهید که در راه وطن جام شهادت نوشیده اند شاد باد.
زنده و جاوید باد افغانستان متحد
شایق

>>>   اون نوابی ما ایرانیها رو جاهل خونده؟
کشوریکه بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و مهد تروریستهاست و هر روز همدیگر رو برای بهشت منفجر میکنند ما رو جاهل خونده؟
ما جاهلیم؟کسانیکه حداقل چهل ساله بخاطر قومیت پرستی و نژاد پرستی این وضعیت رو بوجود آوردن به ما ایرانیها میگه جاهل؟
کسانیکه دختران و زنان خودشون رو میفروشند که من این خبر رو تو رسانه های افغانستان خوندم مخصوصا تو همین افغان پیپر به ما میگن جاهل؟
کسانیکه عمل ننگین بچه بازی به عادت براشون تبدیل شده به ما میگن جاهل؟وا اسفا از این جهالت
بیچاره و مظلوم ومعصوم زنان و دختران افغان

>>>   خطاب به دکتر عبدالرب اچکزی
بنده به شخصیت شما ودلسوزی برای هر دو طرف آگاه هستم و با اینکه آدم مذهبی نیستم ولی به مردم مظلوم افغان خصوصا زنان کودکان بیگناه احترام دارم ولی از این بحثهای بچه گانه خوشم نمیاد
ولی یک سءوالم اینه چرا نقدر افغانها به ایران حساس هستند؟مثلا الان آقای عبدالله مستقیم با طالبان مذاکره میکنه یا اشرف غنی فرمانده ارتش پاکستان رو به افغانستان دعوت کرد.چرا روی ایران انقدر حساسیت وجود داره؟حتی من دیدم متاسفانه پنج هزار طالبان قاتل آزاد شدند انقدر حساسیت نداشت که ظریف که احتمالا یا برای امنیت مرزها یا کشتار شیعیان با طالبان معتدل صحبت کرد؟

>>>   عزیزم این چه حرفیه
ایران با پاکستان یا ارتش پاکستان صحبت نکنه که شما ناراحت میشید؟
اون موقع به آمریکا پایگاه نظامی دادید موقع اون قرارداد استراتژیک کذایی با آمریکا چقدر جنجال کردید گفتید به ایران ربطی نداره یادتون نیست؟
به اون آقایی که مارو جاهل خونده به خاطر میلیاردها دلار آب که به ما میدن باید بگم نمیدونم کجا هستی ولی سالهاست شما آب رو به ایران بستید
راجب کدوم آب حرف میزنی آقا جان
دریاچه هامون خشک شده کدوم آب؟
ده تا سد زدن هنوز میگه آب میدیم به شما
ایران خودش آب رو شیرین کرد از دریا داره با لوله کشیه صدها کیلومتری انتقال میده.
مگه ایران اختیار کالای استراتژیکی

>>>   عجب دوره زمونه ای شده
کشوری که با کمک انگلیس اسلحه بدست گرفته و از ایران جدا شدند مثله اینکه پشیمان هستند میلیونها نفر به ایران اومده و سالیانه صدها هزار نفر هم قاچاقی میان ایران پول میفرستن واسه خونواده
خب شما که نتونستید حتی نون برای خوردن پیدا کنید و یا همدیگر رو از زمان جدایی تحمل کنید
چرا اصلا از ایران جدا شدید؟
الان خیلی از افغانها خواهان تابعیت ایران هستند که این نشان از پشیمانی آنها از جدایی است
خدایا ایران عزیز ما رو امن با برکت و بدور از چشم بدخواهان و دشمنان این خاک کهن حفظ بفرما

>>>   بنام خدا
نظر برادر افغانستانی ام را در باره توطئه محور غربی عربی عبری برای اختلاف بین ملت های ایران و افغانستان بسیار درست می دانم اما اولاًبخش بزرگ از دولت کنونی ایران و افغانستان غربگرا هستند ولی ملت ها آزاده و استقلال طلب هستند ۲-دولتمردان آمریکا وشیوخ خلیج‌فارس و اسراییل خواهان ضعیف ماندن ملت های مسلمان خصوصا ایران و افغانستان هستند پس نباید برخی مواضع دولت های ایران و افغانستان ملتهای دو کشور را دچار تفرقه نماید
۳-رهبری معظم انقلاب اسلامی وامید مستضعفان ومحرومین جهان تا وقتی هستند نمی گذارند دولتی در ایران خلاف وحدت مسلمانان قدم بردارد .
محرم از زناسوج

>>>   آقای پرفسور، ببخشید؛ پرورش و ظهور داعش در سوریه و عراق...، نیز بخاطر اعمال و سیاستهای فتنه و جنگ افروزانه و ناامن کنندهً جمهوری اسلامی به بهانهً مبارزه با آمریکا در آن کشورها و در تمامی کشورهای مسلمان است، یعنی چه؟ ایران در عراق و سوریه حضور و نفوذ و نیروی نظامی مسلح و دست نشانده داشت، ولی سلاحها بدست داعش رسیده و بعداً به افغانستان منقل شده است؟ یعنی سلاحهای داعش در سوریه و عراق پریده و به دست طالبان در افغانستان افتاده است؟ می گویند که دروغگو حافظه ندارد یعنی این. آخر جناب پرفسور دروغ هم می بافی لااقل دروغی بباف که زمینی باشد و نه هوایی!! خواب و شب خوش!

>>>   باذن الله تعالی امارت اسلامی افغانستان بزودی برای تمام موضوعات ومشکلات ونظرات وروابط بین دول پاسخ لازمرا ارائه خواهد داد
عبدالغفور بارکزایی

>>>   چرا بی کفایتی مسئولین کشور خودمان را به گردن دیگران می اندازیم. باید مسئولین امنیتی و سیاسی کشور به وظیفه خودشان عمل کنند تا مشکلات کشور برطرف شوند

>>>   قابل توجه آن که نوشته که به کمک انگلیسی ها جداشده افغانستان از ایران . افغانستان یک کشور کهن است این افغانستان بود ۳ بار انگلیس هار به طرز وحشت ناک شکست داده است و در تاریخ آنقدر که انگلیس ها شکست خورده در افغانستان در هیج کشوری نخورده .ایران که آنقدر مستعمره انگلیس بوده افغانستان نه بوده و انگلیس چطوری حاظر میشه به دشمن خودش کمک کند ؟ برو در گوگل سرچ کن جنگ ۳ گانه افغانستان و انگلیس را .این ایران بود که به کمک انگلیس از افغانستان جداشد چون مستعمرش بود . و تنها افغانستانی ها است که عبر قدرت هارا شکست داده و می‌دهد . چون به خاطر بقاش به چین و روسیه باج نمی دهد . قدرت ها در افغانستان شکست خورده و خواهد خورد.

>>>   و قابل توجه آنان که میگن افغانیا قدر نشناس استند چطوری که هر وقت زیر فشار جنگ میرد از افغانیا کمک میگیرید و ....
سوریه

>>>   بعضی وقتها با خودم میگم کاش ایران و افغانستان با هم همزبان نبودند
نه بخاطر مهاجرین چون مهاجرین اکثریت قاطع انسانهای شریف و زحمتکش و نون حلال خور هستند
بخاطر اینکه همش دو طرف در حال دعوا و زخم زبون و تیکه و کنایه زدن بهم هستند
این فضای مجازی باید وسیله ای میشد برای نزدیکی دو طرف بهم تا از مشکلات هم ومخصوصا مهاجرین از مشکلاتشون با زبون خوش با ما ایرانیها صحبت کنند
ولی متاسفانه افغانها مشکلاتشون رو با کنایه بیان میکنند طرف ما هم که منتظر یکی بگه بالا چشات ابرو است حیثیتش رو به باد بده
ولی هنوز هم دیر نیست.رفیق باشید با هم

>>>   رسول موسوی مدیر کل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به برنامه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان از این تصمیم انتقاد کرده و گفته است که آمریکا "نباید به طور غیر مسوولانه از افغانستان خارج شود".

به گزارش بی بی سی، موسوی در گفتگو با روزنامه اعتماد چاپ تهران گفته است "کشوری که به کشور دیگری حمله می‌کند پیش از ترک این کشور، باید ساختارهای امنیتی و نظامی آن را احیا کرده باشد".

این مقام ایرانی گفته "نیروهای ایتلاف زمانی که به افغانستان آمدند تقسیم وظیفه کردند: ارتش را آمریکا، قوه قضاییه را ایتالیا و مسوولیت سروسامان دادن پولیس را آلمانی‌ها بر عهده گرفتند... منظور خروج مسئولانه این است. آمریکایی‌ها باید به مسوولیت خود عمل کنند نه اینکه کشوری را بیست سال اشغال کنند و نه تنها نهادهای مختلفی را که قرار بود به وجود بیاورند، راه‌اندازی نکنند، بلکه همه آنها را تسلیم اپوزیسیون آن دولت هم بکنند".

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران گفته "این نه تنها خروج مسوولانه نیست، بلکه خیانت به منافع ملی یک کشور است".
به نظر می رسد این اولین بار است که یک مقام ایرانی از برنامه خروج نیروهای آمریکایی در کشورهای پیرامونی ایران با چنین لحنی انتقاد می کند.

آقای موسوی گفته است: "آمریکا با مجوز شورای امنیت به افغانستانی آمد که بیش از ۳۵ میلیون جمعیت دارد و در همسایگی ماست. درست است که حمله به افغانستان در قالب نیروهای ایتلاف انجام شد، اما آمریکا اصلی‌ترین نیرو بود و امروز پس از بیست سال نمی‌تواند بدون انجام وظیفه در حالی که مسوولیت بین‌المللی خود را هم انجام نداده از افغانستان برود".

وی در عین حال از تماس دولت ایران با طالبان خبر داده و گفته در تامین امنیت مرزهای ایران و افغانستان با گروه طالبان همکاری وجود دارد.
آقای موسوی از رویکرد آمریکا به ایران انتقاد کرده و گفته "با وجود تمام فشارهایی که آمریکایی‌ها بر ما وارد کردند دست به اقدامی علیه آنها در افغانستان نزدیم".
منظور وی احتمالا سیاست "فشار حداکثری" دولت ترامپ است که به تحریم های وسیعی علیه ایران انجامیده است.

این مقام ایرانی گفته "آمریکایی‌ها در یک سال گذشته بدترین اقدام‌ها را علیه ما از طریق همین دولت افغانستان انجام دادند. حساب‌های بانکی ما را بستند، بانک ما را تعطیل کردند. همین الان مبالغ قابل توجهی از درآمدهای کنسولی ما در افغانستان بلوکه شده است. البته که این اقدام‌ها ناشی از فشار آمریکا بر دولت است و ما هیچ‌گاه افغانستان را به جهت قرابت‌هایی که با آنها داریم تنها نگذاشتیم. اعتقاد ما این است که بالاخره نیروهای اشغالگر از افغانستان یا هرکشور دیگری خارج می‌شوند و ما می‌مانیم و همسایگان‌مان".

>>>   مگه وقتی افغانستان با امریکا مذاکره میکنه باید از ایران اجازه بگیره که ایران این کار را کنه !؟
پیگیر

>>>   به اطلاع غفور بارکزای. ابر قدرت های جهان در افغانستان لشکر کشی کرده نتوانستند در مدت طولانی افغانستان را اشغال کنند . طالب یا همان عمارت که زاده آی اس آی است که دستشان به خون مردم بی گناه افغانستان آلوده است هم نمی تواند بر مردم افغانستان حکومت کند .چون زاده اولیش گلبدین بی دین بود مردم افغانستان را به خاک خون کشید حالا هم زاده دومش که همان عمارت طالبانی است کاری نمی‌تواند انجام دهد لعنت برین زاده های آی اس آی که افغانستان را ویران می‌کند و مردار رستان یعنی پاکستان را آباد،
امیری

>>>   در گوگل که نشد منبع اینترنت از دروغ پر است حقیقت را اگر خواستی بدانی به متون تاریخی عربی پهلوی سانسکریت و حتی اشعار و تاریخ ادبیات فارسی مراجعه کن افغانستان ابدا بیش از ۳۰۰ سال هیچ تاریخی ندارد اما ایران باستان و ایران زمین یکی از هفت کشور و تمدن های باستان بوده است که از فرات تا سند تا جیحون و قفقاز امتداد داشته است.

>>>   اون کسیکه گفته افغانستان سه بار انگلیس رو
داداش شما مستعمره و نوکر آمریکا هستید برای ما نطق هم میکنی؟ایران به کمک انگلیس جدا شد؟پس چرا قرارداد جدایی افغانستان بین ایران انگلیس امضا شد و از شاه ایران خواسته شد از ادعای ارضی از افغانستان دوری کند.حداقل یه بار متن قرارداد رو بخون اگه خواستی اصلش در موزه ایران هست
طرف مستعمره و غلام آمریکاست یک روز آمریکا خرجشون رو نده میمیرن کری میخونه قبلشم که نوکر پاکستان بودید الانم بین نوکری آمریکا و پاکستان گیر افتادید عقب مونده ترین کشور دنیا هستید
قبلشم که نوکر شوروی بودید قبلشم 150 سال مستعمره انگلیس

>>>   کسیکه نوشته آقای پروفسور ببخشید
اولا به شما ربطی نداره ایران چیکار میکنه دوما اگر کتاب کلینتون رو بخونی توضیح داده راجب دهعش
سوما احمق جان مثلا در جنگ داعش در عراق که اسیر گرفته شدند توسط داعش اون سلاح ایرانی به دست داعش افتاد و بعد هم تحویل آمریکا داده شد و آمریکا هم برای پرونده سازی به دست طالبان رسوند که بگه این هم مدرکش وقتی عقلت به همون اطراف خودت میرسه و سرویسهای جاسوسی انواع اقسام دسیسه ها برای ضربه به دشمنشون میزنند و از هیچکاری دست نمیکشن برای عقل تو عجیبه اینکار که آمریکا برای پرونده سازی علیه ایران هر کار میکنه
برای اندازه فهم تو عجیبه

>>>   کسیکه داره حرفهای مقامات آمریکا و عربستان راجب سیاستهای ایران رو بلغور میکنه مثلا داعش
مشخصه متولد ایران هستی و اتفاقا پشتون عقده ای هستی. دوما وقتی آمریکا از اون سر دنیا بلند میشه میاد اطراف ایران پایگاه میزنه ایران نمیتونه بیکار بشینه برو صحبتهای حسنین هیکل مصری رو راجب ایجاد داعش و هدف از ایجاد داعش که از بین بردن ایران بود رو بخون و حرفهای ترامپ که علت به وجود آمدن داعش رو گفت بعد مجبود شد ماستمالی بکنه رو برو گوش بده.شما که واست غیر ممکنه به نظرت سلاح یهو بپره از پیش داعش بیاد دسته طالبان و واست عجیبه که آمریکا اینکار رو کرده همین ساده انگاری توضیح واضحات شرا[

>>>   تا دیروز همین جماعت می گفت آمریکا آمد ویران کرد، خورد و برد و امروز هم وقتی توان استقرار حاکمیت ملی و ایجاد ثبات و ارامش و امنیت در کشور را ندارند به التماس افتاده اند. ما هم بوقلمون صفت زیاد داریم.

>>>   کسیکه ایجاد داعش رو تقصیر ایران میدونه
ببخشید القاعده و طالبان چطوری بوجود آمدن؟مگه بی نظیر بوتو نگفت راجب ایجاد طالبان آمریکا و انگلیس و عربستان هم باید پاسخگو باشند؟که یک سری مثلا مسلمان تند رو را تجهیز کردن که باعث فاجعه طالبان شد؟مگه سفیر آمریکا در سوریه از نقش و تهیز داعش توسط عربستان نگفت؟
مگه طرح بزرگ خاورمیانه آمریکا رو نشنیدی که میخواستن عراق و سوریه و ایران و ترکیه افغانستان رو تجزیه کنند؟از نظر این آقا امکان نداره مثلا موساد یا سازمان سیا آمریکا این کار رو بکنند.من با تمام وجودم مهاجرین شریف افغان رو دوست دارم ولی این آدم لیاقت امنیت ایران رو نداره

>>>   ایران با کمک انگلیس از افغانستان جدا شد؟
از سایت محترم افغان پیپر خواهش میکنم متن کامل قرارداد پاریس که بین ایران و انگلیس امضا شد ویک نسخه در موزه انگلیس و یک نسخه در ایران هست منتشر کنه.مستعمره آمریکا هستید آمریکا تعیین میکنه افغانستان کی رییس جمهور بشه آمریکا ولسه خودش میره با طالبان مذاکره میکنه آمریکا دستور میده پنجهزار طالبان رو افغانستان آزاد کنه
راجب رشادت مردم افغانستان هیچ جای تردبدی نیست ولی این رشادتها متعلق به کسانی هست که در این چهل سال هرگز حاضر به ترک وطن عزیزشون نشدند کسانیکه با شلیک اولین گلوله شوروی فرار کردن به ایران چی میگن

>>>   اون آقایی که داعش رو به ایران میچسبونه
آدرست رو بده یک نسخه از کتاب هیلاری کلینتون برات بفرستم که اونجا قشنگ راجب ایجاد داعش که حتی حاضر بودن القاعده دولت تشکیل بده در سوریه و اونجا میگه با سفر به 120 کشور مقدمات اومدن دولت اسلامی رو تدارک میداد که با رشادت مردم سوریه و محور مقاومت مخصوصا فاطمیون رشید وعزیز.که اگه پای داعش به ایران میرسید تو که مشخصه متولد ایران هستی یا باید مثل پدرت که از جنگ افغانستان بزدلانه به ایران فرار کرد باید دوباره فرار میکردی.نکنه از کسانی هستی که پرچم طالبات رو تهران بردی بالا؟

>>>   این آقا که ایران رو نسبت داده به داعش
اولا سریعا از ابران رو گم کن که لیاقت نداری در خاک مقدس ما نفس بکشی.لیاقت نداری در امنیت ایران زندگی کنی.لیاقت نداری بین ما ایرانیها و مهاجرین شریف افغان در ایران باشی
دوما خیلی دوست داری برو به داعش ملحق بشو تا سیاستهای ایران رو متوقف کنی
آمریکا بعد از جنگ جهانی به بهانه مبارزه با کمونیسم در ویتنام جنگ کره و...
آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست افغانستان عراق رو ویران کرد.
آمریکا به بهانه دفاع از مردم سوریه و لیبی هر دو کشور رو به بیچارگی رسونده
ایران سیاست جنگ افروزانه داره؟

>>>   قابل توجه (سوریه!) کسی که گمان می کند نیروهای مسلح ایران برای پیشبرد اهداف خود وابسته به یک لشگر غیرحرفه‌ای افغان هستند و از نیاز تام مجبور به جذب افغان ها در قالب فاطمیون شدند! باید بگیم که قدرت نظامی ایران متکی به مروم توانمند خودش هست و ده ها لشگر مزدور و غیرایرانی دارد که با انها برای غرب آسیا پلن هایی بلندمدت دارد
پیگیر

>>>   به کامنت گذاری که عقده از تک تک کلماتش میباره... و نوشته که ایران باعث بوجود امدن داعش و تکفیری ها شد... عجبا امریکا بزرگترین فرصت تاریخی انکشاف افغانستان را گرفت؟ میلیونها نفر معلول و کشته شدند +کابل ویران شد. فرصت تاریخی انکشاف افغانستان توسط حزب دکتر نحیب اله با پشتیبانی شوروی از دست رفت ولی همچنان داری چکمه امریکایی ها رو لیس میزنی و نمی فهمی از کجا ضربه خوردی. بیخود نگفتند افغانها شیر مادرشون اشکال داره، تا وقتی زنان افغان خود را برنده این ویرانیها، اوارگیها بینند، اینگونه کامنتها تعجبی نداره شخصا دیده بودم که می گفتند خوب شد جنگ شد از افغانستان امدیم بیرون، مردان افغان زیاد ظلم می کردند. شما همونایی هستید که ویدیو رقص تون با سربازان امریکایی تو خاک افغانستان در یوتیوب هست. باید گفت از مردمی چنین نادان، افغانستانی چنین ویرانه حاصل می شود.

>>>   اگر آمریکا حالا به افغانستان لشکر کشی کرده جهل سال قبل درایران هم بود خلاصه که هر جنایت که فکرشو بکنید انجام داده ......

>>>   قابل توجه آنان که به افغانیا حتی به مادران افغانی بی احترامی کردند. جهل سال قبل آمریکایی ها درایران هم بودند هر جنایت که فکرشو کنید انجام داد ند که من به احترام مردان و زنان دلسوز ایرانی از نوشتنش آنها عاجزم به قول رهبر ایران حتی اگر یک آمریکایی زن ویا مرد ویا کودک ایرانی را زیر می‌گرفت باماشین کسی نمی تونست از آنان باز خاستی کنند . وگاواره و فحشا را در بین شهرها ایجاد کرده بود . حالا اگر آن های که ادعا دارند که افغانستانی ها اینست آن .یک نگاه هم که من آنرا جنایت میدانم در برا بر مردم ایران .به زمان که آمریکایی ها و محتشاران آمریکای بودند درایران حتی از موی سفیدان ایرانی میتوانید بپر سید که چیکار ها که انجام داد ....

>>>   با دو انگشت كه نمي توان جلوي خورشيد را گرفت ،،،
تاريخ بخوانيد
استعمارگران دو قدرت شرق ميانه (ايران و عثماني) را به جان هم انداختند و سپس هر دو را تجزيه كردند
قسمت هاي زيادي از ايران را هم بارها با جنگ و فشار سياسي از كشورمان جدا كردند و تاريخ محلي انها را بعنوان تاريخ ملي برايشان نوشتند
افغانستان هم از ايران جدا شد و ... جدا شد ...
آناشيد ، تبريز

>>>   ایران دشمن طالبان بوده و هست. هر خبری خلاف این بدون شک دروغ هست.

>>>   مذاکره با مشارکت به کلی متفاوت هست. به عنوان مثال ایران با آمریکا در برجام مذاکره کرد. هنوز هم آمریکا از ایران می خواهد با او مذاکره کند. آیا این به معنی مشارکت بود؟ بنابراین نمی توان گفت مذاکره به معنی شریک بودن هست. اتفاقا مذاکره به نوعی اختلاف نظر را می رساند که قرار است با مذاکره کمی رفع و حل و فصل شود.

>>>   انا شید-تبریز ---اولا شک دارم ایرانی باشی دوما در نقل تاریخ منصف باش تا کسی متعرض نشود! کابل بجزدوران شانزده ساله نادرشاه افشار هیچگاه جزیی از ایران نبوده است و این زبان فارسی که در ان نواحی رایج هست یادگار همام دوران است والا بسختی بتوان فرهنگ مشترک دیگری پیدا نمود.استعمار کتابهای درسی تاریخ کشورهای خاورمیانه را طوری تدوین کرده که به نفعش باشه! فقط منطقه هرات جز ایران بوده، ولی ترکیب جمعیتی هرات بعد از اسلام از قوم پا ت دومین قوم پر جمعیت ایرانی به تاجیک، تغییر کرد و صد و خرده ای سال بعد از اعلام جدایی کابل از ایران، تاجیکهای هرات هم ترجیح دادند جزیی از افغانستان باشند( معاهده پاریس)|| لااقل شاهنامه بخوان!

>>>   اناشید معلوم نیست از چی حرف میزنی؟ چیزی که از دست رفت... رفت اب رفته به جوی بر نمی گردد اگر هم برگرده هرگز به صورت اولش نخواهد بود. بعد از حمله عمر خطاب اسیای میانه، قوم پارت دومین قوم پرجمعیت ایرانی که ساکن خراسان بزرگ بود، اولا خیلی کشته داد دوما یورش سیاهان شاخ افریقایی مزدور عمر خطاب که نسل تاجیک( تازیک) را تخم ریزی کردند، انان را مجبور به مهاجرت کرد نمونه اش خانواده مولانا!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است