شكست سكوت قانوني بعد از بيست سال
نمايندگان ایتلاف شمال در اجلاس بن تحت تاثير فضاي تبليغات و فشار خارجي ها عجولانه تصميم گرفتند حاكميت شكست خورده و فروپاشيده سياسي پشتونيست ها را دوباره به آنها واگذار كردند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۳    ۱۳۹۹/۹/۸ کد خبر: 165634 منبع: پرینت

پاسخ نماينده ایتلاف شمال به پرسش هاي أساسي جامعه در مورد نظام و حاكميت سياسي بعد طالبان بعد از تقريباً بيست سال شكل گيري «نظام تك قومي» براي جامعه را ميتوان تقريباً قابل درك و پذيرش دانست اما براي كساني كه براي يك نظام فراگير ملي و فرا قومي كه در جبهه ایتلاف شمال سهم داشتند كه يونس قانوني از آنها به عنوان افراط گرايان داخلي ياد كرد غير قابل پذيرش بود.

گفتار و عمل، روي كاغذ و روي ميدان در ادبيات و اخلاق انساني يك موضوع واحد است اما در دنياي سياست دوچيز متضاد هستند، از اينرو از نظر ادبيات اخلاقي پاسخ هاي قانوني منطقي بود اما از ديدگاه سياسي وي مغالطه آميز پاسخ داد و بر هيچ پايه منطقي در دنياي سياست استوار نبود. آقاي قانوني گفتند: در اجلاس بن موضوع قومي نبود در عين حال گفتند كرزي را انتخاب كردند كه بحث شمال و جنوب نباشد اما از عدم پذيرش ستار سيرت توسط پشتون ها چيزي نگفت آن را درون حزبي شمردند، عبدالله را از قوم پشتون دانست اما از اعتماد و تكيه كردن به آن توسط ایتلاف شمال چيزي نگفت، وي از اثر گذاري كشورهاي خارجي به ويژه آمريكا گفت اما از قدرت و اراده نيروهاي داخلي چيزي نگفت و نگفت كه همه كشورها مخالفان بيروني دارند و اين خودشان هستند تصميم ميگيرند و ايستادگي مي كنند...

آنچه در اين مصاحبه آقاي قانوني گفتند نشان ميدهد نمايندگان ایتلاف شمال تجريه ساختار نظام و حضور در مذاكرات بين المللي و از نحوه حاكميت سياسي و شكل گيري «نظام جديد رياستي» اطلاعات كافي نداشتند انگار آنها رفته بودند روي يك موضوع اختلافي قرار داد بسته كنند برگردند، متوجه نبودند آنچه در آنجا امضا مي كنند به بهاي خون صدها هزار جوان و آوارگي ميليون ها انسان اين سرزمين بدست آمده بود كه قرباني قومگرايي افراط گرايان پشتوني شدند كه در اين سرزمين مدتي حكومت كردند كه دوباره به آنها واگذار شد و ندانستند كه اين امضا در تاريخ به عنون معامله بر سر خون مبارزان آزادي ياد خواهد شد و شايد هم نميدانستند كه ساختن و شكل گيري نظام و انتخاب رهبري كار يك روزه دو روزه نيست كه آنها عجولانه تصميم بگيرند كردي را انتخاب كنند.

يكي ديگر از چيزهاي كه ذهن من را درگير كرد «مجري عقده اي» برنامه بود كه از «پنجشير» نام برد و گفت اين همه افراد از پنجشير در دولت بود و نگفتند در آن زمان در خط مقدم مبارزه در برابر طالبان و پاكستاني ها بيشترين آنها از پنجشير بودند. در يكي از مصاحبه هاي اين مجري با خليل زاد وقتي خليلزاد در مورد مارشال فهيم چيزي ميگويد وي چنان با آب تاب مي خندد كه گويي مدال افتخار بهش تقديم مي كنند.

به هر حال آنچه مهم بود اين بود نمايندگان ایتلاف شمال در اجلاس بن تحت تاثير فضاي تبليغات و فشار خارجي ها عجولانه تصميم گرفتند حاكميت شكست خورده و فروپاشيده سياسي پشتونيست ها را دوباره به آنها واگذار كردند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف شمال
قانونی
نظرات بینندگان:

>>>   Gol Amiri
بنام خدا
يونس قانوني بايد عذرخواهي مي كرد!
اگر اشتباهات خويش را نپذيريم، از آنچه در اجلاس بٌن اتفاق اٌفتاد و «نظام تك قومي پشتونيستي و قبيله اي»كنوني كه محصول آن بود شكل گرفت را يك اشتباه بزرگ تلقي نكنيم و از آن ابراز ندامت نكنيم بپذيريم چنين اشتباهات مرگ بار ديگري تكرار خواهد شد و براي آن خيانت ها دليل هاي فرسوده و عوام فريبانه ديگري خواهيم گفت. انسانها كه اشتباه مي كنند مانند مجرمان و قاتلان بايد از عمل غير انساني و جنون آميزشان بايستي عذرخواهي كنند، و چه مودبانه تر و محترمانه تر بود؛ آقاي قانوني از مردم كشور بابت اشتباه خويش در اجلاس بن عذرخواهي ميكرد.
البته آدمهاي كه به دوم بودن ( در رهبري كشور بر اساس قوم) باور دارند تغيري در وجود آنها ايجاد نمي گردد!

>>>   Raja Rafig
مقاومت دوم.
مصاحبه یونس قانونی را در طلوع با نجفی زاده دیدم وبه دقت گوش کردنی است. با او درود می فرستم در مقاومت دوم با طالبان.هر چند همین ها باعث آمدن طالبان شد،اما به هر حال از طالبان بهتر است.اما چند حرف جدی دارم در رابطه با کلیات مصاحبه او:اول. استوار بود وفصیح. امابرخی نکته هارا صادقانه نه گفت. من شخصا مخالف قومی شدن سیاست استم. به دلیل اینکه در قومی شدن سیاست، رهبری و مدیریت سیاست ،در جامعه ای برخی از اقوام بدست افراطیون مذهبی می افتد.افراطیون بر وزن فاطمیون وطالبیون.واین شایسته زندگی انسانی نیست.امابا تأسف باید گفت که طالبان و حکومت قومی در ارگ افغانستان را به این سمت ،می کشاند. با توجه به واقعیت کنونی از بخت بد افغانستان، بنا بر شرایط خاص حاکمیت قومی در کشور، سیاست ما قومی شده ،حال که سیاست قومی شده، باید اقوام را به رسمیت شناخت واز این طریق راه را برای حالت بعدی یعنی« سیاست شهروندی» باز کرد. امادر کنفرانس «بن »قانونی به نمایندگی از هزاره ها وازبک ها ،غیر هزاره وغیرازبک هارا بردند.در انتخابات هم از نام هزاره، مخالفین هزاره را که شیعه است معاون خود بر گزید. منظوراین است که او وانها، همیشه در سیاست های کلان،اینکار هویت قومی را آگاهانه ادامه داده است.همیشه دوستان شورای نظار چنین نموده اند.این سیاست کهنه شده و مربوط صدها سال پیش است که برای محو هویت اقوام، از نام آنها عرب ها را به نمایندگی یک قوم ظاهر سازی وتوجیه سازی می نمودند.باورم این است که همین فکر هم در تک تک شورای نظاری ها اکنون نیز وجود دارد.اما با این فکر طالبان آمد ونیز جبهه ضد طالبان ایجاد نخواهند شد .مثلاً صالح فعلا کسی را مسول دفترش ساخته که از هویت خویش فراری است.هم فهیم ،قانونی...
دوم.یونس قانونی هم در مسکو با طالبان روشن سخن گفت وهم اکنون در باره تمامیت خواهی طالبان در «مذاکرات دوحه»بگونه ی برجسته عدالت خواهی کرد. وقت صحبت اورا با محقق مقایسه کنی، که همیشه در برابر بچه های بی تجربه تلویزیون ها ،خود را وسخن نا فصیح ش را چنان در چپن اش می پیچاند که فقط به اری ونه وممکن گیر می ماند .فکر می کند این نوع جواب سیاسی است.هر هزاره ی در دیدن این حالت، از این که او ادعای رهبری هزاره ها را می کند ،ازخجالت آب می شود.نمانیدگی از مردم که دردانش ،فرهنگ ،سخن ومنطق اکنون وسالها است از محرومیت بر آمده آند‌.

>>>   هرکسی توانیست نام یک نهاد دولتی در افغانستان را که به زبان پارسی دری باشد یاد آوری کند یا حتی نام یک اسناد ملی را بگیرد که به زبان پارسی دری باشد نه انگلیسی عربی فرانسه ای نه هندی یک هزار دالر دریافت کند این خیانت غلام بچه های پارسی گو درباره زی ها که غلام بچه بودن خود را نامش را رهبر میگویند کسی میتواند پایخ بدهد ؟
خراسانی

>>>   هنوز هم دیر نشده.
فاشیسم قبیله یک بار دیگر چلوصاف اش از آب برآمد و نشان داد که ظرفیت همه پذیری را ندارد و در اولین فرصت ممکن به طرف دیکتاتوری و تک قومی میغلطد چنانکه غلطید و حال در گیری در داخل قبیله است که یکی غلزوی است و دیگرش درانی.
در نهایت مقابله باز هم شکل میگیرد و مقاومت دوم که همی حالا در حال شکل گیری است به رهبری جوانان خردمند جنگ و سیاست این کشور را از چنگال دیکتاتوری قبیله نجات خواهد داد.

>>>   قانونی زمانی سکوت را شکست که هم خودش شکسته و هم قامت ملت اش.
پیر شدند و میر نشدند.

>>>   این را همه میداند که یک باند دزدان و چپاولگران چند مدت کابل را چور کردند واین باند وحشی صفت که نام خود را شورای نظار گذاشته بود صرف از یک مشت دزد و لندغر تشکیل شده بود و بنام سواد و انسان باعلم در آن وجود نداشت که نمونه بارز آن همین قانونی لنگ است چون اینها بنام علم و انسانیت چیزی را نمیشناختند و جامعه جهانی تمام کردار این دزدان را در مدت چهار سال چور و چپاول اینها را برسی نموده و بلاخره به این نتیجه رسیدند که از لندغران دزد چیزی ساخته نمی‌شود چون انها امتحان خود را به امریکا نیزداده بود که افغانستان را در مقابل طالبان به ۹ میلیون دالر توسط فهیم بینی و ربانی فروختند و آغاز کار از همین جا بود که امریکا دانست اینها دزد است افرادی نیست که بالایش حساب شود واینکه قانونی لنگ این قدر پنجشیر گفت که گویی هیچ کس در باره پنجشیر نمیداند این برای مردم بگذارید در باره پنجشیر بگوید که چطور چند سقو و پنچرمین به یکباره گی میلیونر شدند تا جایکه ما دیدیم کنفرانس بن شکست پشتونست ها دوباره زنده نکرد بلکه شورای دزدان ولندغران را رسمی به جهان معرفی کردند که اینها فاقد علم و انسانیت هستند فلهذا اعتبار به اینها مثل مار را در آستین نگاه کردن است و همان طور هم بود به ترلیون دالر بودیجه اروپارا دزدیدند و اروپا سند رسمی لندغری را برایشان تقدیم کرد

>>>   قابل توجۀ گل خان امیری
اول: ائتلاف شمال فقط یک اصطلاح اختراع شدۀ زمان جنگهای دهه های اخیر بود که در عمل چیزی بنام ائتلاف شمال نه وجود داشته و نه وجود دارد.
دوم: در مبارزه علیه طالب پنجشیری ها تنها نبودند، فرزندان پروان و بدخشان و بغلان و سایر ولایات دیگر در سنگر داغ مبارزه حضور داشتند.
سوم: (تکرار احسن): چیزی بنام تاجک در این کشور شکل نگرفته است، اینهم همان عنصر سوء استفاده از نان فارسی زبانان بیخبر است. شما یا جهاد را محکم بگیرید و یا اینکه ملیتگرایی را! نمیتوانید همزمان از هر دوی این گزینه ها به نفع تان سود سیاسی ببرید.
چهارم: مارشال فهیم یک سگباز و کوگ باز بود، او همیش در غم اسپ های دونده اش بود، برای او ملت و حکومت به اندازۀ پشیزی اهمیت نداشت، تا که زنده بود، همه چیز را از بهر منافع قومی و گروهی اش استفاده کرد و در فرجام هم با حالت زار مرد
پنجم: اگر این کشور افغانستان و این ملت افغان نشود، نه پنجشیری روی آرامی را خواهد دید، نه پکتیاوال، نه بدخشی و نه هم جوزجانی، به این مطمئن باشید
میهن زرغون

>>>   تصمیم نی که در مقابل دالر و‌چوکی های چند روزه و بی صلاحیت معامله کردند.
کوه کن

>>>   اقاى گل اميرى أصلاً شما متوجه نوشتار هاى خويش نميشويد كه چه مينويسد، هميشه پشتونيست، قبيله و فاشيست مينويسيد ، مگر از خود هيچ چيزى نمينويسيد ،فاشيست به كى إطلاق ميگردد به انعده اشخاص و افراديكه بر ضد ديگران تبليغ و نوشتار نمايند كه يكى از انجمله شخص دوپشته و دو رويه خود شما هستيد

>>>   ابن قانوني پراشوتي در طول چهل سال دبل ستاندرد پيشه و شيوه زندگي اش بوده است ، غريب بچه در دوران خلقي ها امتياز شامل شدن فاكولته شرعيات را حاصل نمود، در حاليكه سالها قبل از مدرسه فارغ شده بود ولي نتوانسته بود شامل پوهنتون شود، بعد از فراغت در جبهه پنجشير آمد و با تملق خود را نماينده جبهه در پيشاور ساخت ، بعد از آن خود را داماد وكيل پشتون تبار ساخت ، در كانفرانس بن خود را بسيار كلان فكر كرده تصميم غير اخلاقي ، غير اسلامي به نفع خليلزاد را طبعاً در مقابل پول عليه مجاهدين و عليه استاد رباني پذيرفت ، به اندازه كه استاد از اين ملاي بي عمل و عبدالله فيشيني خواست تا كانفرانس بن را ترك نموده و فيصله هاي آنرا نپذيرفته به وطن برگردند، مگر اين دو لوق بخاطر ماديات به خليلزاد گفته بودند كه از طرف رباني تشويش نداشته باشند و ما يعني پنجشيري ها حتي ميتوانيم او را نابود كنيم. و انشاءالله قبل از مرگ شان و يا بعد از مرگ شان رسوائي هايشان براي ملت آشكار ميشود.

>>>   قانوني، فهيم و عبدالله در مقابل دالر و وزارتخانه ها، جهاد ، مقاومت، إستاد رباني و ارمانهاي احمد شاه مسعود را فروختند. أين سه نَفَر إز نام تاجك، تمام حقوق تاجك هارا به معامله گرفتند. اينها انسانهاي بيخاصيت، ذليل و معامله گر هستند. حالا ديگر برأي گپهاي با طمطراق بسيار ناوقت است.

>>>   درهمه زندگی صرف یک افتخاردارم وانرا حفظ خواهم کرد.
(شرارنبودم،نیستم ونخواهم بود)
مصاحبه قانونی رابه دقت تااخرشنیدم.اما حریف واقعا دانا،بینا وبافهم است.
عاقل

>>>   خیانت از بن تا دوحه این بی غیرت قانونی به این پرسش من پاسخ بدهید اگر شما صاحب این سرزمین هستید چرا حتی نام یک نهاد دولتی به زبان پاریس دری نیست ؟؟ به انگلیسی است به هندی است به فرانسه ای است به عربی است اما به زبان پارسی دری اجازه نیست چرا ؟؟ چرا نام اسناد نا ملی تان به زبان ها رسمی تان نیست انگلیسی است عربی است فرانسه ای است هندی است کسی میتواند پاسخ درستی بدهد ؟؟؟
میهنی

>>>   کجا کاری کند عاقل که بار آرد پشیمانی

>>>   آقای امیری: واقعاً برای پشتون ها بسیار خوب می بود که اگر مثلاً برهان الدین و یا یک غیر پشتون دیگر از جنس جهادی ها حاکم می بود. حد اقل پشتون ها از دو دشنام و اهانت به دور می بودند. زیرا پشتون ها به هیچ وجه بیشتر از دیگران چیزی را بدست نه اورده اند و یقین دارم که اگر غیر پشتون در حاکمیت می بود غیر پشتون های عام هم چیزی را بدست نمی اوردند.
شعیب

>>>   امیری! ۱۰۰۰ سال شد که تاجیک همان ساجیک ماند! این وطن از افغان است و خواهد بود! قانونی ومانونی هیچ است!

>>>   پشتونست به کولاب نرفته وجناب شان پائیتخت را به کولاب انتقال داده خلاصه پشتونست خراب وشما خوب اما اینقدر دارائیها را ازکجا بدست آوردین لطفا به مردم جواب بتین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است