نژادپرستی در ایران؛ اینبار در مرکز قانونگذاری...!
امیدواریم نمایندگان فهیم مجلس ایران با دیده باز موضوع را مورد بررسی قرار داده بجای تحقیر و توهین و ایجاد عقده و عداوت، به مهر انگیزی و رعایت اصول انسانی و اسلامی با مهاجرین تاکید بورزند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۳۹۹/۹/۹ کد خبر: 165644 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)جمعی از نمایندگان مجلس ایران طرحی را با عنوان «طرح ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه کردند.
این طرح که به امضای ۳۲ نفر از نمایندگان مجلس ایران رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شده است.
(متن طرح در قسمت اول نظرات)

نور رحمان اخلاقی سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در واکنش به طرح "ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز" مجلس ایران گفت در این طرح درباره مهاجران "موارد تکان دهنده مطرح شده است".
آقای اخلاقی در یک توییت با ابراز نگرانی در مورد این طرح که توسط شماری از نمایندگان مجلس ایران پیشنهاد شده نوشته که "انتظار داریم حقوق بشر افغان‌ها در همه کشورها رعایت گردد."

محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس ایران در نشست علنی روز چهارشنبه ۵ قوس وصول لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی را اعلام کرد.

دکتر روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی ایران به طرح سختگیرانه اخیر ۳۲ نماینده مجلس که برای مهاجرین افغانستانی طراحی کرده اند واکنش نشان داد.
وی افزود: طرحی که اخیرا درباره اتبارع غیر مجاز در مجلس پیشنهاد شده ابهام و ایراد دارد. بیشتر درباره مجازات آنها گفته و راهکار ساماندهی و تعیین تکلیف تابعیت را مشخص نکرده، این طرح قطعا نیاز به اصلاح دارد.
دولت های تکنوکرات ما سیاست ناقص و معیوبی در قبال اتباع همسایه و بویژه افغانستانی های عزیز داشته اند که دولت جوان انقلابی باید جبران مافات کند.

سایت تحلیلی خبری عصر ایران به نقل از شرق، در واکنش به این طرح نوشته است: طرحی که پیوند عمیق ایرانیان با جمعیت بزرگی از مهاجران ساکن در ایران یعنی افعانستانی‌های را درنظر نمی‌گیرد و در صورت تبدیل‌شدن به قانون می‌تواند فاصله‌ای عمیق بین این جوامع همزبان ایجاد کند؛ این خلاصه انتقادها به طرحی با اسم «ساماندهی اتباع خارجی غیرقانونی» است که این‌ روزها در مجلس ایران در حال بررسی است.
دو بند حاشیه‌ساز و پرسش‌برانگیز درباره این طرح، مواردی است که بگونه‌ای با حادثه خبرساز خرداد (جوزای) امسال در یزد هم مرتبط است؛ نیمه خرداد (جوزای) امسال خودروی حامل مهاجران افغانستانی پس از گذر از ایست بازرسی با شلیک مأموران به لاستیک آن روبرو شد که پس از آتش‌گرفتن خودرو، چند مهاجر جان باختند و تعدادی هم راهی بیمارستان شدند. در آن روزها این خبر با واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور روبرو شد و واکنش‌های از سوی مسوولان دو کشور را نیز به‌ همراه داشت. حالا دو بند این طرح آن حادثه را از استثنا و مورد خاص به قاعده و قانون تبدیل می‌کند و همین زمینه‌ساز انتقادهای فراوانی از سوی فعالان ایرانی و همچنین جامعه مهاجران شده است.
این طرح‌ها زندگی را نه سخت بلکه وحشتناک می‌کند. این طرح در روزهایی مطرح‌ شده که انتشار آن با واکنش‌های انتقادی فراوانی نیز روبرو شده و منتقدان می‌گویند تصویب چنین طرحی می‌تواند شرایط را برای زندگی مهاجران سخت و به وضعیتی دشوارتر از شرایط کنونی تبدیل کند.

مردم ایران همیشه در کنار مهاجرین افغانستانی بوده اند اما نیروهای اجرایی دولت بخصوص ارگان های مربوط به وزارت داخله ایران همواره مهاجرین را تحقیر و توهین کرده اند که این رفتار بدور از شان حکومت اسلامی در ایران است. اما اینبار افراد عقده ای و فرصت طلب، از میان نمایندگان مجلس ایران صدا بلند کرده و متاسفانه در پی قانونی کردن نقض آشکار حقوق انسانی و اسلامی و همسایگی هستند که امیدواریم نمایندگان فهیم مجلس ایران با دیده باز موضوع را مورد بررسی قرار داده بجای تحقیر و توهین و ایجاد عقده و عداوت، به مهر انگیزی و رعایت اصول انسانی و اسلامی با مهاجرین تاکید بورزند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طرح مهاجرین
ساماندهی ایران
نظرات بینندگان:

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران طرحی را با عنوان «طرح ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه کردند.
به گزارش انصاف نیوز متن طرح به این شرح است:
«ریاست محترم مجلس شورای اسلامی؛
احتراماً طرح ذیل که به امضای ۳۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

عنوان طرح:
طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز؛
۱- هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد علاوه بر طرد از کشور به مجازات درجه ۱ محکوم می شود (مجازات درجه ۱ شامل حبس بیش از بیست و پنج سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی. دادگاه در صورتی که اعمال مجازات را به مصلحت نبیند صرفا به طرد از کشور حکم خواهد داد، خواهد بود).

۲. رسیدگی به کلیه جرایم موضوع این قانون در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب است.

٣. دادستان‌ها می‌توانند در صورتی که تشکیل پرونده کیفری را ضروری ندانند راسا دستور طرد اتباع غیر مجاز را به ضابطین و ادارات امور اتباع صادر نمایند.

۴. هر کس با انجام اقداماتی از قبیل تامین محل سکونت با جابجایی اتباع غیر مجاز، اقامت با تردد اتباع را تسهیل کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال و در آمدهای ناشی از جرم محکوم می شود.
تبصره: وسایل نقلیه مورد استفاده مستقیم یا غیر مستقیم در جابجایی اتباع به تشخیص کمیسیون امور اتباع استانداری‌ها که با حضور قاضی تشکیل می‌شود از یک ماه تا یک سال بنا به وضعیت ارتکاب و تعداد اتباع و نوع وسیله توقیف می‌شود. چنانچه نحوه و دفعات ارتکاب و تغییر در وسیله نقلیه و تبعات جرم به نحوی باشد که کمیسیون مذکور ضبط خودرو را ضروری تشخیص دهد پیشنهاد خود را به دادستان ارائه و با دستور دادستان خورو ضبط می‌شود. این دستور قابل اعتراض در دادگاه انقلاب ایت و تصمیم دادگاه در این خصوص قطعی است. کمیسیون می تواند درخصوص پلمب محل‌های اسکان اتباع نیز به مدت مذکور تصمیم گیری نماید. آیین نامه نحوه اجرای این تبصره با پیشنهاد وزارت کشور و دادستانی کل کشور توسط رئیس قوه قضاییه تدوین و ابلاغ می شود.

۵. اتباع مجازی که مرتکب جرایم عمدی درجه ۶ به بالا شوند در صورت تشخیص کمیسیون فوق از کشور اخراج همسر و فرزندان، یک مرحله قابل اعتراض در دادگاه انقلاب است.

۶. واحدهای کسب و تولید و اشتغال و اصنافی که اتباع غیر مجاز یا اتباع مجاز را در غیر حرفه‌های مجاز از طرف دولت به کارگیری نمایند با تصمیم کمیسیون و بدون نیاز به طرح پرونده در مرجع فضایی به جزای نقدی تا یکصد میلیون ریال و پلمب محکوم می شوند. تصمیم کمیسیون قابل اعتراض در دادگاه انقلاب است.

۷. دادستان‌ها مکلفند مجوز بازرسی از محل های مشکوک تردد و اقامت اتباع و مجوز توقیف و بازرسی خودرو های عبوری مشکوک به حمل اتباع را صادر نمایند. تیراندازی به سمت خودروی حامل اتباع غیر مجاز چنانچه خودرو از ایست و بازرسی پلیس فرار کند و ظن قوی به حمل اتباع باشد با رعایت سایر ضوابط قانون به کارگیری سلاح مجاز است. چنانچه اتباع غیرمجاز وارد ایران شده باشند و پلیس نیز ضوابط را رعایت کرده باشد دیه‌ای پرداخت نخواهد شد.

۸. در پرونده‌های مهم و کلان قاچاق اتباع و پولشویی ناشی از آن وزارت اطلاعات نیز ضابط می باشد و مکلف به اقدام مقابله‌ای است.

۹. در حوادث منتهی به فوت اتباع غیر مجازی که بر اثر واژگونی یا تصادف خودروهای مشمول ماده ۳ رخ می‌دهد. راننده حامل اتباع و سایر ایادی موثر در قاچاق مسوول است و در هر صورت بیمه ها و بیت المال مسئولیتی نخواهند داشت.

۱۰. سرباندها و ایادی اصلی که با برنامه ریزی و هدایت جهت تردد و اقامت اتباع فعالیت می کنند به مجازات درجه ۴ و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم خواهند شد.

۱۱. هر گونه تحصیل دارایی و تملک اموال منقول و غیر منقول توسط اتباع غیر مجاز باطل و بی اعتبار است مگر اموال شخصی که تبعه هنگام ورود به کشور همراه خود داشته که هنگام طرد به وی مسترد می شود. سایر اموال، چه به نام وی باشد چه دیگری به پیشنهاد کمیسیون و دستور دادستان ضبط می شود. اعتراض نسبت به این دستور چه از سوی تبعه چه اشخاص ثالث یک بار در دادگاه انقلاب رسیدگی و قطعی خواهد شد. هر ایرانی که در مخفی کردن اموال و دارایی های اتباع خارجی غیر مجاز به هر نحو مساعدت کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال تحصیل شده محکوم خواهد شد.
تبصره: کلیه اتباع خارجی مجاز که مجوز اقامت می‌گیرند (به غیر از اتباعی که با ویزا وارد کشور می‌شوند) نیز مکلفند به صورت سالانه صورت اموال و دارایی‌های تحصیل شده در ایران را به امور اتباع استانداری‌ها اعلام کنند. تخلف از این تکلیف یا کتمان اموال مستوجب مجازات فوق الذکر است. آیین نامه این ماده با پیشنهاد وزارت کشور و دادستانی کل کشور و توسط رییس قوه قضاییه تدوین خواهد شد.

١٢.کمیسیون اتباع استانداری متشکل از مدیر کل امور اتباع و فرمانده انتظامی استان و یک نفر قاضی تشکیل و کلیه تصمیمات کمیسیون اتباع استانداری ها با تایید قاضی عضو کمیسیون لازم الاجر است».

________________________________________
کانال تلگرامی «اخبار مهاجرین» نوشت: قرار است در مجلس ايران به‌زودی برای طرحی رأی‌گیری شود که درصورت تصویب نهایی آن، حبس ۲۵ ساله و جریمه يك ميلياردي برای اتباع خارجی غیرمجاز درنظر گرفته شود.
به گزارش رنا از مشرق، مجلس شورای اسلامی ايران اخیرا طرحی با عنوان «ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» را اعلام وصول کرد که قرار است به زودی برای آن رای گیری شود.
در این طرح اشاره شده است که هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد علاوه بر طرد از کشور به مجازات درجه ۱ محکوم می شود (مجازات درجه ۱ شامل حبس بیش از بیست و پنج سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی. دادگاه در صورتی که اعمال مجازات را به مصلحت نبیند صرفا به طرد از کشور حکم خواهد داد، خواهد بود).
البته این طرح به مجازات افرادی يا مراکزی که به اتباع غیرمجاز نیز اسکان دهند نیز اشاره و عنوان کرده است که هر کس با انجام اقداماتی از قبیل تامین محل سکونت يا جابجایی اتباع غیر مجاز، اقامت يا تردد اتباع را تسهیل کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال و در آمدهای ناشی از جرم محکوم می شود.

نمايندگان امضا كننده اين طرح:
محمدرضا دشتی اردکانی – غلامرضا نوری قزلجه – محمدصالح جوکار – حسینعلی حاجی دلیگانی – بهروز محبی نجم آبادی – سید جواد حسینی کیا – جعفر قادری – سیدجلیل میر محمدی میبدی – حجت اله فیروزی – کمال علیپور خنکداری – رمضانعلی سنگدوینی – جلال رشیدی کوچی – سیدعلی موسوی – حسن شجاعی علی آبادی – مجید انصاری – حسین امامی راد – احمد نادری – فرهاد طهماسبی – سید کاظم دلخوش اباتری – عبدالرضا مصری – موسی غضنفرآبادی – حسن نوروزی – محمدمهدی زاهدی – احمد امیر آبادی فراهانی – روح اله نجابت – بهزاد رحیمی – قاسم ساعدی – علی اکبر کریمی – احمد محرم زاده یخفروزان – پروین صالحی مبارکه – سیدعلی یزدی خواه – انور حبیب زاده بوکانی

>>>   خوب این طرح دور از انتظار نبود ، چون این اولین بار نیست که ایرانی از این کارها می کند.
در زمان جنگ ایران وعراق وقتی صدام عفلقی نفس ایرانی ها را به شماره انداخته بوذ ، افغانها «برادران»مهاجر بودند و به جبهه های حق علیه باطل اعزام می شدند. اما وقتی جنگ تمام شد ، افغانها شدند «.
اتباع بیگانه». وباید داوطلبانه به کشورشان بر می گشتند.حالا هم تاریخ تکرار شده، تا دیروز از خوف طهور گروه «داعش»، خواب از سر اقایان پریده بوذ وهزاران نفر افغان بی مدرک را به بهانه دفاع از حرم حضرت زینب (س) راهی مسلخ سوریه کردند دیروز از نام کربلا ونجف مایه گذاشتند امروز حرم حضرت زینب.حالا که داعش ازبین رفته ، اقایان یاد طرح ساماندنی اتباع غیر مجاز افتاده اند. دیگران گرانی ها واحتکارو رانت خواری واختلاس و فحشا و انسولین و واکسن انفولانزا و...حل کرده اند و چسپیدند به جان افغانهای که برای یک لقمه نان هزاران خوف وخطر را به جان می خرند تا یک به ایران بیایند.

>>>   باعنایت به نژادپرستی درایران بهتر این است که اتباع بیگانه فورآ ایران را تخلیه وبه کشورخودشان برگردند.
بهروز صائبی-مشهد

>>>   ایا شما بدتر ازاین قانون برای مهاجران ما نگذاشتید؟
بعدشم نژاد پرستی نیست. هر کشوری برای مهاجران غیر قانونی همچین قانون ها میگذارند حتی بدتر از این
قانون ها

>>>   محمد از ایران:
جدای از شارلاتان بازی روزنامه‌های زنچیره‌ای طرف دار دولت علیه مجلس انقلابی به برادران عزیز افغانستانی عرض میکنم آیا نظم دادن به ورود افراد غیر قانونی به کشور ایران باید با اجازه مقامات افغانستان باشد.البته هر طرحی زمانی اجرایی میشود که بتصویب مجلس و شورای نگهبان برسد.

>>>   نژادپرستی نیست .ورود غیرقانونی به هر کشوری جرم است ومجازاتش چند برابر این مقدار است
لطفا سیاه نمایی نکنید
ایا شما بودید اینکاررو نمیکردید؟
یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم

>>>   وطن اش دلش
کاری کنیم که همه مهاجرین بر گردند و کسی مهاجر نشود .

>>>   قانونی مه در این زمینه در مجبس ایران تصویب شود یعنی خواست نمایندگان مردم ایران یعنی خواست ملت ایران ، مجلس کشور ما موظف نیست که به خواست کشور شما توجه کند بلکه موظف به در نظر گرفتن منافع ایران و ایرانی است و نه منافع افغان و افغانستانی،،، توقع بی جا نداشته باشید و تعیین تکلیف برای ما نکنید

>>>   طرح ساماندهی مهاجرین باید به فال نیک گرفت چراکه افغانی هاویا هر مهاجرین خارجی دیگردر ایران باید شناسنامه دار باشند
دولت و مجلس افغانستان باید شرایط ایده آل برای شهروندانش تهیه کند

اینکه دولت افغانستان نمی تواند مردم کشور را سر و سامان دهد ضعف انهاست
ضعف و ناتوانی دولت افغانستان را نباید به پای دولت های دیگر که می خواهند در کشورشان نظم و قانون اجراکنند نوشت.
افغان های عزیز مهاجر که سالیان سال دور از وطن ازخانه و کاشانه خود محروم شده اند باید به کشورشان بازگردند

نماینده ای هم که این مطالب بر علیه مجلس و دولت ایران گفته ناتوانی خودش برای اداره کشورش گفته چرا که دولت و مجلس افغانستان باید برنامه ای برای مهاجرین غیر قانونی در کشورهای دیگر ارائه کنند نه اینکه شانه از مسئولیت خودشان خالی کنند؟!

تا کی مردم مظلوم افغانستان چوب ناتوانی شما مدیران ناتوان را باید بخورنند
دولت و مجلس افغانستان نمی دانند چند میلیون نفر از کشورشان خارج شده یانه؟

ضعف کار را باید در دولت و مجلس افغانستان پیدا کرد نه در ایران که سالیان سال از مهاجرین با روی باز میهمان نوازی کرده است.

>>>   عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران در گفتگو با آقای قالیباف رئیس مجلس ایران خواهان همکاری آنها در باره رفع نگرانی‌های دولت مردم و افغانان مهاجر در ایران شده است.
حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت: “سعی تلاش ما جدی جریان دارد که به این نگرانی‌ها از مجرای دیپلوماتیک پایان داده شود. ”

>>>   اتباع غیر مجاز اعم از قاچاقچیان،قاتلان،وبزه کاران از طریق غیر قانونی وارد ایران می‌شوند و قتی که وارد ایران شده و بدون مشخص بودن هویتشان دست به جنایت می زنند .یکی از همین افراد غیر مجاز که نگهبان جایی در ایران بود می گفت کسی را در افغانستان کشته وآمده ایران پنهان شده است. چکار می کرد و تمام پول را به افغانستان می فرستاد از این نمونه ها زیاد است .چرا باید فرد غیر مجاز وارد ایران شود اگر خرابکار نیست قانونی وارد ایران شود.این قانون برای افراد غیر مجاز است نه افراد ی که به صورت مجاز و قانونی وارد ایران می شوند. به امید خدا در افغانستان یک دولت مردمی وقوی حاکم شود وپلیس مقتدر که امنیت افغانستان درست شود تا کسی غیر مجاز از آنجا نتواند خارج شود که در ایران دستگیر شود
محرمایران

>>>   مردم میترسند از مهاجرین افغان
وقتی در پارک ملت تهران خود فعال مجازی افغان گفت هفتاد هشتاد نفر بودن که پرچم طالبان دستشون بود و قتی اون افغان میگه ما میترسیم
من ایرانی هم دیگه میترسم از مهاجرین
خدا میدونه چقدر طرفدار بین مهاجرین داره طالبان
حتی در ترکیه هم حمایت کردن با پرچم طالبان
مریم از تهران

>>>   بس کن بابا افغان پیپر و مخصوصا ساکنان هرات
من دنبال میکنم رسانه های افغانستان و نظرات کاربران افغان مخصوصا هراتی ها
در همین سایت وقتی بیجاشدگان چند شهر افغانستان در هرات چادر زدند قشنگ یادمه می گفتید باید برن در شهرهای خودشون چادر بزنند از اون بدتر کامنتهای ساکنان هرات در مورد هموطنان خودشون
تحمل هموطن آواره خودتون که چادر زده در هرات رو ندارید و اعتراض می کنید حالا به ما میگید نژاد پرست
واقعیت تلخه ولی کور خود بینای دیگران

>>>   خطاب به هموطن عزیز ایرانی
زیاد به حرف اینها گوش نکن وقتی مهاجرین افغان که در ایران به دنیا اومدند و یا سالها در ایران بودند به افغانستان بر میگردند مورد توهین و تحقیر و مسخره کردن اونها توسط خود شهروندان افغان میشن
لهجه ایرانی اونها رو مسخره میکنند و بهشون میگن ایرانی و به قول یکی از این شاعرانشون که گفت کسانی که برمیگردن به افغانستان مورد پذیرش جامعه افغانستان قرار نمی گیرند و تحقیر میشن
اینها هموطن خودشون رو که در ایران به دینا اومده رو قبول نمیکنند وای به حال ما ایرانیها که اگر مهاجرت میکردیم به افغانستان مثل اینها
زیاد جدی نگیر

>>>   شماری از اعضای رهبری طالبان در دوحه به سفارت ایران در دوحه جهت ابراز تسلیت به خاطر کشته شدن محسن فخریزاده رفته اند.
اناتولی

>>>   ما افغانسنانی ها در اعتراض به این قانون دیگر به ایران مهاجرت نمیکنیم و از مهاجرین ساکن ایران هم میخواهیم که همه روانه ترکیه شوند.
خدا حافظ ایران

>>>   خطاب به اون کسیکه راجب به شماره افتادن نفس ما ایرانیها در زمانجنگ عراق گفته
کسیکه از فراری های بزدل افغانستان هست
زمان جنگ عراق شوروی به ایران گفت از حمایت افغانها دست بردارید تا ما موشک ندیم به عراق
ایران هم گفت نه و تلفات ده هزار نفری دادیم بابت موشکهای عراق که برسر حانه های مردم میآمد
خیلی بیشتر از اینها بدهکارید و اکثریت افغانها بعد از جنگ ایران عراق در زمان طالبان آمدند
طبق دستور رهبر ایران به خانواده های فاطمیون تابعیت ایرانی داده شده
خودت از خودت هیچی نداری از شهدا و فاطمیون خرج میکنی؟از هنر خودت زمان فرار به ایران زمان جنگ بگو

>>>   ولی واقعا مهاجرین قانونی گناه دارن بابا
اونها نباید تاوان این مهاجرین غیر قانونی و قاچاقی رو بدن خدایی
اینها تقصیر ندارن که اونا قاچاقی میان
همین کسانیکه قاچاقی میان آبروی اینها رو بردن
وقتی صدبار میگن نیا آقا وقتی گوش نمیکنند
دیگه مجبور میشن اقدام عملی کنند.اینها به جایی که به دولتشون فشار بیارن که فساد رو تمام کنید انگار از دولتشون هیچ توقعی ندارن ولی از ایران طلبکارند
انقدرم زشت آویزون فاطمیون میشن.اون بنده خداها خودشون اصلا ادعایی ندارن
گرچه تابفیت دارند

>>>   بابا هموطن ایرانی کجای کاری؟
اینها همیشه انگشت خود را به سمت کشورهای منطقه به نشانه نژادپرستی گرفتند
ولی وقتی هموطنان خود اینها بر اثر سیل و طالبان آواره شدند در هرات چادر زدند هین کسانیکه الان دارن شما رو سرزنش میکنند خواهان رفتن اون بنده خداها از هرات که چادر زده بودن شدند
به چه بهانه ای: به بهانه تغییر فرهنگ هرات و از زمانی که اینها اومدن دزدی زیاد شده
بعد اینها نژاد پرستی نیست که هموطن خودشون که تو ایران به دنیا اومده برگشته افغانستان تحقیرش میکنن و میگن تو ایرانی هستی.انقدر دورو هستند اینها که حد ندارد

>>>   مهاجرین افغان هم اکنون در عراق:
مهاجرین افغان با در دست داشتن نقشه قدیمی و عنوان اینکه افغانستان بخشی از خراسان بزرگ بوده و ابومسلم خراسانی در عراق جنگیده خواهان گرفتن اقامت و یا تابعیت عراق شدند
همچنین تعدادی از افغانها در کشور مقدونیه با ادعای اینکه از حمله اسکندر مقدونی در قبل از میلاد مسیح متحمل خسارت شدند خواستار اقامت شدند
همچنین تعدادی از آنها به چین رفته و گفته اند که بخاطر اینکه با افغانستان تجارت کرده و سود کرده اید پس ما باید میلیونی بیایم چین
نکته:تمام جهان اسلام باید بر حول اقامت افغانها باشد وگرنه مسلمان نیستند

>>>   وحدت عامل قدرت ملت‌ها ی مسلمان است در دام خناثان نیفتید.قانون اگر تصویب شود برای مبارزه با افراد غیر مجاز است برای جلوگیری از ورود تروریست ها ی طالب است نه مهاجر قانونی پس ملت قانونمند افغانستان نگران نباشند. خناثان. می خواهند ملت ایران و افغانستان که زمان نه چندان دور یک ملت بدند را از هم جدا کنند ودشمنان یکدیگر نمایند به هوش باشید. قرآن کتاب آسمانی جهانیان می فرماید: وعتصموا به حبل الله جمیعا ولا تفرقوا
«ازایران»

>>>   دولت افغانستان چقدر ظلم کرده به قوم هزاره ایران هم باید تاجیک ها و پشتون ها را بیرون کند از ایران

>>>   روز داستایوفسکی از خیابان می گذشت، ناخوداگاه بامردی رهگذر برخورد کرد، داستایوفسکی برگشت که عذر خواهی کند، مرد عابر بدون مقدمه شروع به فحاشی نمود. داستایوفسکی سکوت کرد تا مرد فحاشی اش تمام شد به ارامی رو به مرد کرد و گفت «داستایوفسکی هستم». مرد که خجالت زده شده بود با دستپاوگی پاسخ داد؛«چرا زودتر خودتون را معرفی نکردید. داستایوفسکی با همان ارامش پاسخ داد:«اخر شما انقدر محو شخصیت خود بودید که اصلا مجالی به من ندادید.
این مطلب را در پاسخ ان پسر شجاع نوشتم که شجاعانه جنگیدند تا در نهایت اقای خمینی را علی رغم میل باطنی اش همانند جدش امام حسن (ع) مجبور به نوشیدن«جام زهر» نمود

>>>   3 میلیون و پنجصد هزار افغان در ایران استند. حال که ایران نژادپرست است خوب است همه این افراد از ایران بیرون و به امریکای قندول مهاجر شوند و هرروز "امریکا_امریکا جان" بگویند تا دهنشان شیرین شود. ضمنا هزاران دانشجوی افغان در پوهنتون های بی کیفیت ایران مصروف تحصبلند. این محصلین هم باید به "پوهنتون های باکیفیت" افغانستان برگشت کنند تا دیگر ایرانی ها نتوانند راکتور هستوی!! (هسته ای_هستوی را از کجا آوردی؟) و موشک بالستیک و زیردریایی و کشتی جنگی اقیانوس پیما و توپ و تانک بسازند. چون هر خری میداند که همه این کارها را عالیجنابان دانشمندان و انجینیرهای افغان می کنند. یکی از این دانشمندان افغان «داکتر محسن فخری زاده» بود که چند روز قبل اسراییلی ها او را ترور کردند. ایرانی ها می گویند او ایرانی است. همو قسم که می گویند حافظ و سعدی و فردوسی و سیدجمال الدین ایرانی استند ولی ما میدانیم که همه افغان بودند. پرسان می کنی از کدام شهر؟ از بلخ. همه بلخی بودند! سعدی بلخی_ حافظ بلخی_ فردوسی بلخی_ داکتر فخری زاده بلخی_ داکتر شهریاری بلخی_ داکتر عیمحمدی بلخی (دانشمندان هستوی!! ترور شده). همی قسم انیشتن بلخی_ چارلی چاپلین بلخی و صد البت آنجلینا جولی بلخی!
(اگر هشیار باشی دانستی که همه چیز را سرچپه نوشته کردم. تلخ است اما واقعیت این است که این گنده گوزی ها از جماعت اهل "هیچستان" بسیار شنیده میشود. روانشناسان بخوبی میدانند که اینها علامت بارز عقده حقارت است. عقده را درمان کنید.با ایران چکار دارید؟ برو خود را باش. ایرانی بودن یک افتخار است. کدام کشور اسلامی با شیری به نام ایران قابل مقایسه است؟)

>>>   بعنوان یک ایرانی مخالف سر سخت تصویب این قانون هستم ، تو این لایحه نیازهای جاری کشور در نظر گرفته نشده و طیف طرفدار دولت تلاش دارن با کم کردن مهاجرین مردم ایران رو هم ازار بدن ، ده میلیون ایرانی با افغانستانی ها همکاری تنگاتنگ دارند در صورت تصویب چنین قانون های سختگیرانه ای کسب و کار ان ده ملیون ایرانی هم با اخلال مواجه خواهد شد ، تا همینجای کار هم به بدترین شکل ممکن افغانستانی هارا مدیریت کردند ، این روند نباید ادامه پیدا کنه چون ورود قاچاقی ها نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه یک معضل جدید ایجاد خواهد شد برای دادگاه زندعن و دریافت جریمه از این مهاجرین و قانون شامل طیف گسترده ای از زندگی مهاجرین قانونی هم میشود و متاسفانه به بدترین شکل ممکن زندگی خانواده های قانونی را هم تحت شعاع قرار میدهد

هم وطنان ایرانی ما از کشور و دولت افغانستان انتظاری نداریم و اقدامات انها هیچ ربطی به مهاجرینی که از دست دولت خود فراری هستند ندارد لطفا مغرضانه قضاوت نکنید و مخالفت خود با تصویب این قانون را اعلام کنید

محمد قیاسی ایران

>>>   هزاره ها یا بر بر ها اصلا" در ایران در درجه آخر مهاجرین قرار دارند.
تمام مهاجرین ساکن ایران از بهار سال آینده تا آخر خزان فرصت دارند که به وطن برگردند.
هیچ افغانی دیگر به ایران نمیرود حتی با ویزه رسمی
افغان ها از همه دنیا بر میگردند افغانستان چون مقاومت دوم در راه است و هر افغانستانی باید ۲ طالب را آدم بسازد ، در غیر آن پروسه آدم سازی طالب سالها طول خواهد کشید.

>>>   تیتر انتخابی(نژاد پرستی) برای این طرح که در مرحله‌ی ارایه میباشدبسیار مغرضانه است. دوستان عزیز همانطور که دکتر روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی گفته‌انداین طرح قطعا نیاز به اصلاح دارد.
پس پیش داوری و قضاوت نکنید.

>>>   هر گل در جای خود عزیزاست دعاکنیم که در افغانیستان صلح وامنیت بیاید که ازتحقیر وتوهین مهاجرین افغانیستان نجات پیداکند /اما صد حیف هزاران جوان افغانیستان در جنگ هشت ساله عراق وایران ودر سوریه برای منافع ایران کشته ومفقود شد حیفحیفححح

>>>   باید جلو ورود کالا های صادراتی ایران به افقانستان
گرفته شود که سالانه ملیارد ها دلار سود به جیب
ایران میرود تا حساب کار دست مجلس ایران بیاید.

>>>   باید جلو ورود کالا های صادراتی ایران به افقانستان گرفته شود که سالانه ملیارد ها دلار سود به جیب ایران میرود تا حساب کار دست مجلس ایران بیاید./// هههه. آنوقت تو میمانی و بندر کراچی عزیزان پاکستانی! آنوقت شاروال کابل باید با صدها لاری جنازه گرسنگان مرده را از سرک های کابل جمع کند.

>>>   کسیکه گفته باید جلوی صادرات به افغانستان
اگر صادرات ایران به افغانستان گرفته شود دولت افغانستان احتمال زیاد سقوط خواهد کرد
چون یکی از درآمد های اصلی افغانستان از در آمدهای گمرکی کالاهای ایران است
این کالاها را خود تاجران افغان صادر میکنند
ایران هم یک کلید میزنه به معنای واقعی هرات تبدیل میشه به هرات باستان بدون برق
چندسال پیش جلو ورود تانکرهای سوخت رو ایران گرفت داشتند یخ میزدن تو افغانستان
آب رو هم شیرین کردیم دیگه چی دارید

>>>   این سفیر افغانستان چه رویی داره
زمانیکه قرارداد استراتژیک میبستی پایگاه نظامی به آمریکا دادید کجا بودی نگرانی رفع کنی؟
زمانیکه آب رو به ایران بسته بودن کجا بودی نگرانی مردم سیستان و ایران رفع کنی؟
افغانستان فقط یک امتیاز داشت اونم فکر ایران اختیار کالای استراتژیکی مثل آب رو به اشرف غنی بده؟
خدا رو شکر که آب خلیج فارس رو شیرین کردند جوونای رعنای متخصص ایرانی فعلا به چهار استان و تو چند سال دیگه به هفده استان
این مهاجرین افغان هم برن بشینند دم اون سد کجکی دور هم صفا کنند

>>>   به محمد قیاسی از ایران
شما از طرف خودت نظر بده بعدشم بجای افغانها میتونیم از شیعیان شریف پاکستان که بسیار وفادار و با قناعت هستند دعوت کنیم به ایران
در زمان جنگ عراق در کنار ما جنگیدند شهید و جانباز دادند زینبیون رو تشکیل دادند شهید دادند همیشه در پاکستان به حمایت از ایران تظاهرات کردند
یکبار شنیدی راجب شهدا پاکستانی حتی صحبت کنند دیگه امتیاز گرفتن شرم آور از شهدا به جای خود
در زمان شهادت سردار سلیمانی تظاهرات گسترده و حتی آماده حمله به سفارت آمریکا بودند
ولی افغانها آب رو بستن.فاطمیون هم که تابعیت دارند چیزی نمیمونه دیگه

>>>   اوه اوه بازم ناله و فغان بلند شد که
کسی هم گفته جلو صادرات ایران گرفت که مجلس ایران حساب کار دستش بیاد
تو که هیچ اربابای آمریکاییت هم با اینهمه تحریم که حتی داروی کودکان پروانه ای رو هم تحریم کرده نتونسته حسابی دست مجلس بده
زمان طالبان تمام روابط دو کشور قطع بود کالایی صادر نمیشد.هیچ اتفاقی نیفتاد
تازه سیل پناهنده بود که میومد ایران

>>>   کسیکه گفته حیف هزاران شهید افغان
شهیدان مثل تو نیستند که فکر دنیوی داشته باشن
آیه قرآن صراحتا میگوید که مپندارید که شهدا مرده هستند زیرا آنها نزد پروردگارشان روزی میخورند
تو رو چه به شهدا تو برو زندگیت برس شهدا پیش اربابشان سیدالشهدا پیش عرش خدا هستند
تو برای اونها افسوس میخوری؟وا اسفا
آنها در جایی هستند که که ما باید افسوس بخوریم
حیف هزاران جوان و خانواده ایرانی که از مواد مخدر شما نابود شدند

>>>   رسانه افغان پیپر دوستی یک طرفه میخواهد
زمانیکه سردار سلیمانی را ترور کردن چرا با همدردی نکردی و گفتید دولت افغانستان بیطرف باشد
زمانیکه عزادار سردار بودیم تو کجا بودی که با متنهای مثلا روشنفکرانه به فکر منافع افغانستان
زمانیکه مردم سیستان در رنج خشک شدن هامون بودن تو کجا بودی که بر علیه خواسته آنها مینوشتی
حالا منتظر حرکت اسلامی انسانی شدی؟
به فکر رنج آوارگی مردم سیستان نبودی و بزار راحت بگم برایت مهم نبود.
حالا دست دوستی با خطاب کردن نمایندگان ملت ایران به نام عقده ای دنبال چه هستی؟
سانسور نکن نشر کن نظر را

>>>   نژادپرستی معنایش این هست که بین موی لخت و موی فر تفاوت گذاشته شود بین بینی لوزوی و بینی هذلولوی تفاوت گذاشته شود. بین رنگ سفید و رنگ سبزه تفاوت گذاشته شود. بین پلک کوتاه و پلک بلند تفاوت گذاشته شود و قس علی هذا.
کسی اگر در تهران قدم بگذارد اکثر نژادهای بشری را شاید در یک واگن مترو مشاهده کند. در حقیقت ایرانی ها و به خصوص فارسی زبانان از متنوع ترین اقوام بشریت هستند و اهمیتی به ظاهر فیزیکی نمی دهند چون این معنای انهدام هویت خودشان است.

>>>   جوان افغانستان ی برای آرمانش و برای اسلام جنگید که شما فهم نتوان کرد

>>>   احترام و ارزش هرملت و قومیت دست خودش است
ما بارها گفتیم افغانها انقدر قاچاقی به ایران نیاید به حاکمیت و مرزهای ایران احترام بذاربد اگه همون مهاحرین زمان جنگ یا حتی زمان طالبان بودن الان انقدر تنش نبود ولی هر روز دارید غیر قانونی میاد
وقتی شما احترام نمیذارید به مرزهای ایران توقع احترام از طرف ایرانی ها رو نداشته باشید
باید دیگه نیاید همین تعداد مهاجرین در ایران هستند کافیه.از مقامات خودتون کار بخواهید و اینکه فساد گسترده رو تموم کنند به ایجاد اشتغال فکر کنند.ولی اینها کار رو از ایران میخوان

>>>   ما ایرانیها باید اعتراض کنیم به این طرح
این طرح فقط باید مشمول افاغنه باشه
نباید شیعیان پاکستان و بحرین و یمن و سوریه و عراق و...رو باید ازشون حمایت کنیم
مخصوصا شیعیان پاکستان که بسیار انسانهای شریف و ایران دوستی هستند
و همیشه در حمایت از ایران و بزرگداشت امام خمینی سنگ تمام گذاشته اند در پاکستان
ولی در افغانستان عکس امام رو آتش میزنند و خود هزاره ها برای مخالفت با برگزاری بزرگداشت امام خمینی تظاهرات کردند
ولی برای مهاجرت به ایران از جمله اسلام مرز ندارد به نفع خودشون بهره برداری میکنند

>>>   جالب از نظرات نویسنده متن
این آقای کد 4 بستن آب به ایران رو جز منافع افغانستان میدونست و حمله به سفارت ایران و آتش زدن پرچم امام و رهبر ایران رو دموکراسی
تظاهرات کارگران افغان بر ضد پاکستان رو دادخواهی ولی کارگران ایران نژادپرست
این آقا به چنین توهمی رسیده که قبلا خوهان جواب دندان شکن به کارگران ایرانی و تظاهرات مردم یزد رو با این عنوان که یزدی ها به خود این جرات رو دادن که بر ضد افغانها تظاهرات کنند و از کوتاهی مقامات امنیتی شکایت کرده بود
و در توهم جدید خود و هموطنانش رو عزیزتر از نمایندگان مجلس و اونها رو عقده ای خونده

>>>   در ضمن این آقای متوهم کد 4 بسیار بخیل و تنگ نظر است که تحمل کامنتهای انتقادی ایرانیان رو ندارد و از چاپ و نشر آنها اجتناب میکند
ولی این آقای متوهم یک نکته رو فراموش کرده:
نمایندگانی این طرح رو دادند جزو وعده های انتخاباتی اونها بوده و مردمی که به اینها رای دادند این در خواست رو از نمایندگان داشته اند
ولی جناب منوهم کد 4 می فرماید مردم ایران در کنار مهاجران افغان بوده اند
جناب متوهم کد 4 بهتر است به نتایج نظر سنجی روزنامه شرق از مردم تهران در مورد مهاجمان تاکید میکنم مهاجمان افغان بیندازند

>>>   در خیابانی که ما مغازه عطاری داریم قبلا یکی دوتا افغانی بیشتر نبود و لی یکهو صبح ها در سر هر کوچه و خیابان چندتا افغانی که همشون قاچاقی اومدن و معلوم نبود کی بودند با اون وضع که انگار تو توالت نشستند پیدا شدند
اوایل کاری بهشون نداشتیم ولی دیدیم کم کم دختران و زنان محله از دست اینها شاکی هستند و دیدیم که زنان و دختران ایرانی که از سر کوچه و خیابان میگذرند این بی ناموسها متلک می اندازند و به ناموس ایرانی نگاه شهوتی دارند
خلاصه با بچه های محل 20_30 تا از اینها رو کتک مفصل زدیم بعد زنگ زدیم پلیس اومد اونم کتکشون زد و همه رو اخراج

>>>   تا حساب کار دست مجلس بیاید؟
کمترین میزان صادرات ایران به افغانستان هست که در اندازه اقتصاد ایران عددی نیست
عمده صادرات ایران به افغانستان سوخت و برق است
بعدش هم صادرات ایران به افغانستان توسط تاجرین افغان صورت می گیرد
اینها داد و ستد مالی دو کشور رو هم بهانه واسه مهاجرت قاچاقی قرار میدهند
ایران دیگه به آب افغانستان احتیاج ندارد و خودمون آب خلیج فارس رو شیرین کردیم دیگه هیچ چیزی واسه امتیاز گیری ندارید. باید جلو استفاده افغانستان از بندر چابهار رو بگیره
که برن پیش پاکستان با هم تجارت کنند
خوبه اون پول هم خارجیها بهتون میدن

>>>   این طرح برای مهاجران غیر قانونی و جلوگیری از قاچاق انسان هست من نمی فهمم مشکل چیه مگه در ترکمنستان که یک ایرانی اشتباه از مرز رد شد اون رو دستگیر نکردند و به زندان نفرستادند تازه الان که داعش هم در افغانستان داره پا میگیره طالبان هم داره کل کشور رو میگیره این طرح واجب تره کجای این نژاد پرستانه است؟؟؟؟

>>>   به نظر میرسد لابی های ضدایرانی به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.
آن‌هایی که با ایران نامهربان هستند به دنبال راهکار و راه حل و همزیستی مسالمت‌آمیز نیستند آرزو می‌کنند اتفاقی بیفتد تا علیه ایران عقده‌گشایی کنند و بین ملت‌های مسلمان تفرقه بیندازند.

>>>   افغانی ها جزیی از ایران هستند ، دست استعمار افغان ها را از ما جدا کرده
به امید تشکیل حکومتی واحد برای ایران بزرگ

>>>   امیدوارم این موضوعات پیشنهادی تبدیل به قانون نشود، به خاطر اینکه کشور افغانستان در وضعیت جنگی بوده و بسیاری از افراد به خاطر فرار از ناامنی و یا بیکاری در وضعیت اضطراری قرار گرفته و به کشور جمهوری اسلامی ایران پناه می آورند و هیچ سوء نیتی هم ندارند، اندک پولی هم که به دست می آورند نیز چه در ایران باشند و چه در افغانستان صرف خرید کالای ایرانی می شود که با آن خوب آشنایی هم دارند، از طرف دیگر، تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی ساکن ایران، اقوام شان در اروپا زندگی می کنند که هرازگاهی به دیدار اقوام مهاجر خود در ایران می آیند که ارز آوری خوبی برای کشور ایران دارند؛ لذا نمیشه گفت وجود مهاجرین افغانستانی برای کشور ایران مضر است،
در نهایت آرزوی همیشگی من این است که طالبان به عنوان عامل اصلی جنگ، ویرانی و آوارگی، صدای مظلومیت مردم کشور خود را بشنوند و بیش از این مانع پیشرفت کشور خودنشوند.

>>>   من یک پشتون هستم ودر شهر جلال اباد زندگی میکنم
وهیچ وقت به ایران وپاکستان نرفتم ونخواهم رفت
از هموطنانم میخواهم یا به افقانستان برگردنند یا به
کشورهایی اروپایی برونند ومنت این کشورهای جهان
چهارمی که واقعا هیچ کشوری تحولیلشان نمیگیرد
وواقعا طبل تو خالی هستنند نرونند

>>>   ان نظردهنده ایران که گفته صادرات ایران رو ببندید
جنازه افقانها رو باید از توسرک های کابل جمع کنید
افقانستان با چین روسیه پاکستان وهند هم مرز است
از از طریق راه لاجورد ترکمستان به اروپا وهمچنین
ازبکستان نگران ما نباش ما از گرسنگی نمیمیریم
در ضمن برق هرات هم از طریق بند سلما وامضایی
قرارداد برقی با ترکمستان که چند روز پیش امضا شد
دیگه به برق ایران هم لازم نداریم در ضمن تاجیکستان
هم اماده است برق بده شما خود را از تحریم ها
نجات دهید کسی به شما نیازی ندارد

>>>   میگم این بند کجکی طوری برادران ایرانی را سوزاننده
که جنگ عراق نسوزاننده خوب بروید از همان دریایی
که میگید اب بخورید

>>>   تیتری که انتخاب کردید جالب نیست.
کدام نژاد پرستی؟
این وصل به ایران و ایرانی نمی چسبد
اما برادران عزیزم در افغانستان.
نگران نباشید این مسائل عادی است مطمئنا طرحی تصویب نخواهد شد که به برادران عزیز افغانستانی خدای نکرده ظلمی صورت صورت بگیرد
همه یادمون نرفته که رهبر معظم انقلاب دستور دادند حتی مهاجرین عزیزی افغانی که مجوز اقامت ندارند نباید فرزندانشان از تحصیل در ایران محروم باشند .سپاسگزارم از شما .
برادر شما روشن از ایران

>>>   اون نظردهنده ای که گفته باید هوای شیعیان پاکستانی رو داشته باشیم ، اخه احمق پاکستانی ها تو ایران کاری غیر از گدایی بلد هستن؟؟؟ حتی یک پاکستانی شاغل تو ایران وجود نداره ، فاطمیون هم تابعیت ندارن و فقط اقامت ده ساله بهشون داده شده ، شعور نداشته ی خودت رو همه جا جار نزن ، اروپا و امریکا هر روز در حال پیشرفت هستن و مسئولینی از جنس تو همیشه مایه سر افکندگی ایران رو فراهم میکنن ، بیسواد
محمد قیاسی ایران

>>>   رسانه های غربی این چند سال تا توانستن دو ملت را به جان هم انداختند. هر جا اقلیتی پیدا می کنند فورا سعی می کنند علیه حاکمیت بشورانند. همان طور که در جنگ جهانی اول ارامنه را به جان عثمانی و یهودیان را به جان آلمان انداختند.

>>>   درجواب آقای عطار باشی:با این یاوه گویی های که لایق خودت بود،کردی،نژاد پرستی که دیگر شاخ و دم ندارد.

>>>   چه خبره پسر عموهای عزیز ؟! هرچه دل تان میخواد بهم نزنید، عیب وعیوب همدیگر را به روی همدیگر نکشید ،به سود هیچ طرف نیست جز لابی‌های ضد دوملت که از این آب گل آلود ماهی مورد نظر خود را می گیرند،این همه امتیاز گیری ومنت گذاری یعنی چی؟ خداوند فرموده:لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذا.نیکیهای تان رابامنت گذاشتن واذیت کردن همدیگر باطل ننمایید!چرا از خوبیهای همدیگر چیزی نمی گویید؟مگر کم دارید؟.در اخر،قول جناب سعدی:بنی آدم اعضای یک پیکرند/
والسلام.نیگران زاده.

>>>   ای کسیکه گفتی ازشهیدچه می دانی شهید چه می خوردوکجا است سوال فقط کسانکه برای منافع ایران کوشته شود شهید است درکجا ی قران امده وکدام روایت وجود داردهرکه برای ایران کشته شد شهید است /وبازهم انها ی که یرای منافع ایران درعراق سوریه کشته شدن ایران چه کردن باخانواده های شان / ودیگر افسوس هزران جوان مهاجرین که درایران چیزی که یاد گرفته فقط دود کردن را سوغات که ازایران می یاورد دودکردن است /واگر این شعار که اسلام مرز ندارد نگفته بود درایران کسی پنادهنده نمی شد /دردها زیاداست برادر خودت می دانی خاطرات زایاد است حیا مانع می شود از باب المسلم اخ المسلیم

>>>   به جناب پشتون عزیز میگویم:
< جانا سخن از زبان ما میگویی>
تمام حرف ما هم این است که شما جهان اولی‌ها برید پیش هم‌کیشان عزیزوشیک و پیک جهان اولی خود در آمریکا و اروپا و ما جهان جهارم ها را به حال نزار خود رها کنید. با تشکر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است