دیدگاه‌های متضاد دربارۀ کارشیوۀ آغاز مذاکرات صلح
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۳۹۹/۹/۱۰ کد خبر: 165647 منبع: پرینت

طالبان و هیات‌ جمهوری اسلامی افغانستان از نهایی شدن کارشیوۀ آغاز مذاکرات صلح موضع‌گیری‌های ضد و نقیض دارند.
طالبان کارشیوۀ آغاز مذاکرات صلح را در ۲۱ ماده نهایی می‌دانند، اما هیات جمهوری اسلامی افغانستان این کارشیوه را نهایی نمی‌داند و می‌گوید که مقدمۀ آن نیاز به وضاحت‌های بیشتری دارد.

آنگونه که طالبان می‌گویند، کار شیوۀ آغاز مذاکرات صلح چهارده روز پیش از سوی هیات‌های دوطرف نهایی شد؛ اما منابع آگاه از این مذاکرات می‌گویند که دوطرف در دو ماۀ گذشته دربارۀ مقدمۀ این کار شیوه اختلاف داشته‌اند.

اساس قرار گرفتن فقه حنفی و توافق‌نامۀ امریکا با طالبان در مذاکرات صلح از موارد اختلافی بوده‌است که به روز پانزدهم ماه نوامبر دو طرف دربارۀ آن به یک توافق رسیدند، اما منابعی می‌گویند که حکومت افغانستان پس از فراخوانی معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به کابل، گفته‌است که فیصله‌های لوی جرگۀ مشورتی صلح نیز همچون اساس این مذاکرات باید پذیرفته شوند - خواستی که از سوی طالبان پذیرفته نشده‌است و طالبان این کار شیوه را نهایی می‌دانند.
محمد نعیم، سخنگوی هیات گفتگوکنندۀ طالبان گفت: «طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۱ ماده به تاریخ ۱۵نوامبر نهایی و تکمیل گردیده‌است.»

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس‌جمهور نیز گفت: «هیات جمهوری اسلامی افغانستان با تمام صلاحیت آنجا رفته‌اند و اساس مذاکرات آنان قانون اساسی افغانستان و سفارش‌‎های لوی جرگۀ مشورتی صلح است.»
منابع طالبان در قطر می‌گویند که معصوم استانکزی، عبدالسلام رحیمی و نادر نادری از میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان خواهان تغییرات در متن مقدمه این کار شیوه هستند.

هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروۀ طالبان در بیش از دوماه سرگرم ایجاد یک کارشیوۀ ۲۱ماده‌یی و متن مقدمۀ آن بوده‌اند؛ اما تا هنوز هیچ یک از طرف‌ها جزییات بیست و یک ماده کارشیوۀ برای آغاز مذاکرات صلح را همگانی نساخته‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات صلح
کارشیوه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است