ظریف: حدود دوهزار افغان هنوزهم در سوریه می‌جنگند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۴    ۱۳۹۹/۱۰/۱ کد خبر: 165849 منبع: پرینت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز، دربارۀ شکل‌گیری و منطق ایجاد لشکر فاطمیون در ایران و فرستادن مهاجران افغانستانی به جنگ سوریه از سوی ایران، می‌گوید که حدود دوهزار افغان هنوزهم در سوریه می‌جنگند و ایران آماده‌است در صورت نیاز نیروهای بیشتر به این کشور بفرستد.
او می گوید که شهروندان افغانستان بگونه داوطلبانه به سوریه رفته اند.

آقای ظریف گفت: «این را ما کاملاً روشن کردیم. ببینید، کسی برای یک کشور دیگر نمی‌رود در یک کشور ثالث بجنگد. برادران ما به آن‌جا به‌صورت داوطلب رفتند. کما از عراق رفتند، کما از جاهای دیگر رفتند.»
آقای ظریف در اینباره گفت که ایران، شهروندان افغانستان را از بهر پیکار با داعش در سوریه پشتیبانی کرده‌است و اگر نیاز باشد، بازهم چنین خواهد کرد.

آقای ظریف افزود: «من کاملاً صریح به شما گفتم. ما کسانی را که با داعش و با افراط در سوریه مقابله کردند، برای اینکه مجبور نباشند در کابل و در قندهار با داعش مقابله کنند، در تهران و همدان و کرمان‌شاه یا در بغداد و کربلا و نجف مقابله کنند از آن‌ها حمایت کردیم. اگر لازم باشد بازهم حمایت می‌کنیم. اما امروز آن خطر در حال رفع شدن هست که هنوز کاملاً رفع نشده‌است. دولت افغانستان کاملاً آگاهی دارد که ما کاملاً آماده‌گی داریم که هر کمکی به دولت افغانستان برای استفاده از نیروهای افغانستانی در اردوی ملی افغانستان، در مقابله با تروریزم تحت فرماندهی دولت افغانستان داشته باشد.»

او به دولت افغانستان پیشنهاد داد تا از این نیروها در برابر داعش استفاده کند: «این‌ها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند با سابقه رزم با تروریستان و داعش، کمکی به دولت افغانستان باشند.... برای مبارزه با داعش و برای مبارزه با ترور و حفظ امنیت افغانستان....هرجا که دولت افغانستان بخواهد.»

آقای ظریف می‌گوید که ایران به خروج «قانون مند و حساب شدۀ» نیروهای خارجی از افغانستان باورمند است و این کار، باید بر اساس خواست مردم و واگذاری مسؤولانه مسؤولیت‌ها به نیروهای داخلی، انجام شود.
او تأکید می‌ورزد که امریکا باید تسهیل کنندۀ روند صلح در افغانستان باشد؛ نه این که خودش با طالبان مذاکره کند.

او می‌افزاید: «در افغانستان ما معتقد به خروج قانون‌مند و حساب‌شده‌ نیروهای خارجی هستیم؛ براساس خواست مردم افغانستان و با تحویل مسؤولانه مسؤولیت‌های امنیتی به نیروهای افغانی؛ نه به شکلی که حالا امریکایی‌ها خودشان بروند با طالبان مذاکره کنند.»

این مقام ایرانی که افغانستان را کشوری مستقل و دارای دستاوردهای ۲۰ ساله می‌شناسد، طالبان را هم چون بخشی از راه‌ حل آیندۀ افغانستان می‌داند؛ نه تمام راه حل: «ما افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانیم که در طول نزدیک به ۱۹ سال گذشته از کنفرانس «بن» در سال ۲۰۰۱ تاکنون دستاوردهای زیادی در حوزه‌ی دموکراسی، حقوق مردم، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها داشته است. مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود شان در افغانستان یک واقعیت هست و باید این واقعیت را به رسمیت بشناسیم. این‌ها اتفاقاتی است که افتاده، ما همواره با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالف بودیم.

وزیر خارجۀ ایران در پاسخ به پرسشی دربارۀ این‌که آیا حضور امریکا در افغانستان به امنیت ملی ایران هم کمک کرده‌است یا خیر؟ گفت: «فکر نمی‌کنیم. ما این برداشت را نداریم. ببینید، حضور خارجی‌ در هر جایی باعث می‌شود که یک احساسات داخلی ایجاد شود که این احساسات داخلی را تندروها و افراط‌گرایان از آن استفاده می‌کنند برای اهداف تروریستی. این یک واقعیت بوده، ما در عراق دیدیم، ابومصعب زرقاوی در عراق بعد از این ایجاد شد. حضور امریکا در افغانستان باعث جریحه‌دار شدن احساسات گروه‌هایی در افغانستان شد که توسط داعش، توسط القاعده و توسط تحریک طالبان مورد سوءاستفاده، قرار گرفت.»

وزیر خارجۀ ایران می‌گوید که گروه طالبان هنوز در فهرست گروه‌های هراس‌افگن ایران قرار دارد: «ببینید، طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده‌است. این‌ که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه؟، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم.»

وزیر امور خارجه ایران می‌پذیرد که مقام‌های ایرانی با طالبان گفتگوهای جدیی داشته‌اند؛ اما وی گزارش‌ها را دربارۀ دادن جنگ‌افزار از سوی ایران به طالبان و یا درمان مجروحان این گروه در آن کشور، رد می‌کند.

وی در این پیوند، به پرسشی دربارۀ کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر طالبان در راه برگشت از ایران، نیز می‌پردازد: «ما هیچ‌گاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم. آقای ملا برادر هم آمد ایران و با وزیر خارجه ایران ملاقات کرد. به همان دلیل ایشان هم در ایران ملاقات‌هایی ممکن است با مسؤولین ما داشته باشد. این را ما هیچ‌وقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد.»

جواد ظریف می‌گوید که اگر موضع امریکا در افغانستان چیزی است که در گفتگوهایش با طالبان مطرح شده‌اند، با موضع ایران در قبال افغانستان متضاد است: «ما موضع خودمان را داریم. حالا نمی‌دانیم واقعاً موضع امریکا در افغانستان چیست؟ اگر موضع امریکا در افغانستان آن است که در گفت‌وگوهای‌شان با طالبان و توافق‌شان با طالبان منعکس است، حتماً ما با آن موضع متضاد هستیم. آن اقدام را اقدام خطرناکی می‌دانیم. نه به نفع مردم افغانستان، فقط یک اقدام داخلی برای امریکا برای خروج. ولی اگر بخواهید اشتراک مواضع ایران را بگیرید، موضع ما مشخص است. موضع ما این است که باید مردم افغانستان آینده‌ی‌ خودشان را تعیین بکنند به شمول طالبان.»

وزیر خارجۀ ایران دربارۀ موقف‌گیری طالبان در برابر فقۀ جفعری در مذاکرات دوحه می‌گوید که کشورش از این بابت نگران است.
او در این باره افزود: «حتماً قابل نگرانی است.... به‌خاطر اینکه مجموعه‌ی جهان اسلام مخصوصاً بر اساس مقررات قانون اساسی کنونی افغانستان مجموعه‌ای فقه‌های اسلامی در افغانستان به‌عنوان مذهب رسمی هستند و این‌که طالبان بخواهند با شیعیان به‌عنوان یک اقلیت مثل مسیحیان یا بودایان برخورد بکنند، خلاف موازین اسلامی از نظر همه‌ی افراد معتقد به یک روش اسلامی برای حکومت [است].»

در این گفتگو، وزیر امور خارجه ایران تأکید می‌ورزد که هر ابتکار منطقه‌یی از بهر تأمین صلح در افغانستان، نمی‌تواند بی‌حضور خود افغانستان شکل بگیرد و در این زمینه، نباید دیگران از بیرون تصمیم بگیرند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ظریف
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   درود به بچه های فاطمیون.
افتخار افغانستان.
با احترام یک افغانستانی ازاده و عدالت طلب

>>>   جوانان افغانستان به خاطر بیکاری و نفقه عیال دست به هر کاری میزنند.
در دوطرف جنگ افغان ها حضور دارند هم در سوریه و هم در یمن و شاید در ناگورنا قره باغ.
حتی صفوف طالب و دولت هم به خاطر فقر اقتصادی است که اکمال پرسونل میشود در غیر آن هیچ کسی حاظر نیست به خاطر غنی یا ملا هیبت کشته شود.

>>>   هیچ به اجبار نرفتیم خدا را گواه گرفتم روز قیامت شما را پرسان خواهند کرد چرا دروغ گفتید و تهمت زدید ما فقط برای اهل بیت علیهم السلام رفتیم. تا چشم اسراییل و دشمنان دین خدا کور شود معلوم است وقتی اسراییل ناراحت میشود که داعش و گروه های تروریستی نابود میشود پروپاگاندا ی رسانه‌های خود را شروع می‌کند تا صد تهمت ها به ما بزنند و این گونه عقده و کینه خود را تخلیه نمایند و اتفاقا ما میفهمیم که راه درست را انتخاب کردیم که دشمن خدا از ما غضبناک شده است.
سید رضا حیدری رزمنده فاطمیون

>>>   ما رفتیم سوریه عراق هم رفتیم با اختیار خود هم رفتیم کسی مارا مجبور نساخت برای خدا رفتیم پشیمان هم نیستیم ما مثل داعش و طالب بی گناهان را نوشتیم بلکه از بی گناهان دفاع کردیم متاسفانه قدرت رسانه غرب بطوری قوی است که حق را باطل و باطل را حق اعلام میکند هیچ‌گاه کسی نگفت شما در راه مبارزه با داعش شهید دادبد؟! داعش خوب بود ؟! ما برای بشار اسد دفاع نکردیم برای حرم حضرت زینب علیها سلام دفاع کردیم حال اشکالی ندارد بعضی مسلمانان روی این موضوعات غیرت نداشتند اما ماغیرت داشتیم روی مقدسات و روی ناموس مسلمین برخی میگویند خوب چرا در وطن خود جهاد نکردید و با طالب ها مبارزه نکردید جواب بسیار واضح است ما نخواستیم زیر خیانت دولت غنی تسلیم طالبها شویم و با توافقات پشت پرده با طالب ها خون خود را هدر دهیم از قدیم میگویند آزموده را آزمودن خطاست خر هم وقتی یک راه میرود به چاله میخورد دیگر از آن راه نمی‌رود چند بار باید در قضیه خیانت های داخلی اردوی ملی کشته شویم جایی که فقط مسایل قومیتی دیده میشود یعنی تاجیک و ازبیک و هزاره باید در جنگ دوسر افغان کشته شود که واقعا نمی‌داند پشت پرده روابط بین آنها از چی قرار است.همین امروز اگر بدانیم واقعا در کشور مسایل قومی و مذهبی نیست اگر برایمان امکانات تهیه شود حاضر هستیم با طالب و داعش در وطن خود بجنگیم و سرزمین های خود را آزاد کنیم اما از کجا میدانیم با یک توطیه داخلی خود را به کام مرگ نفرستیم همانطور که در تاریخ حکومت افغان از این فریب ها در این دغلکاران زیاد دیدیم.

>>>   برادر افغانستانی بزرگوار
سخنان خبرنگار طلوع نیوز کشور شما بسیار زننده و توهین به وزیر امور خارجه ایران بود. خبرنگار طلوع نیوز از فرصتی که ظریف به او برای قبول مصاحبه داده بود سوء استفاده کردو حرفهای شاید درست را با لحنی توهین آمیز مشابه بازجویی از یک مجرم بیان کرد.
اما مساله ای که برای بنده به عنوان شهروند ایران دردناک بود این بود که خبرنگار طلوع گفت ایران خانه افغانستانی نیست و نخواهد بود.اما این موضوع را در نظر نگرفت که سالهاست که حضور افغانستانی ها در ایران مشکلاتی را در کشور ما به وجود آورده است مثلا تعداد زیادی فرصت شغلی را از جوانان ایرانی گرفته اند و حتی مشکلاتی امنیتی مثل قتل عام خانواده ایرانی که اخیرا در تویسرکان توسط دو کارگر افعانستانی ااتفاق را به وجود آورده اند. ولی با وجود این هیچ ایرانی به افعانستانی نگفت "اینجا خانه تو نیست و نخواهد بود" پس به کشور خودت برگرد. جای تاسف دارد که خبرنگاری افعانستانی که بدون مترجم و با زبانی فارسی صحبت می کند به کشور همزبان همسایه توهین می کند. بنده متولد تهران و اصالتی خراسانی دارم وقتی پای حرف برخی افغانستانی ها مینشینم کلمات و لهجه آنها برایم کاملا قابل فهم و آشناست و احساس میکنم مرزها بخشی از یک ملت و یک فرهنگ را جدا کرده است.
اگر به جای مردم و سیاستمداران افغانستان بودم الگوی آذرباییجان و ترکیه را پیش می گرفتم. آذرباییجان به سبب زبان مشترک با ترکیه و پیوندی که با این کشور برقرار کرد توانست پیروز میدان باشد اما افغانستان جولانگاه همه کشورها شد و نا امن شد. اگر خبرنگاران در صحبت های خود دقت نکنند جای دوستی نفرت بین دو ملت ایجاد می شود. با آرزوی صلح در افعانستان و پیوند هر چه بیشتر دو ملت همزبان؛ هم کیش و هم فرهنگ

>>>   چه ایرانی و چه غیر ایرانی
۱)اگر جنگ یک پروژه نظامی است که هست پس پیمانکاری آن توسط شرکت ها و یا تجهیز میلیشیا از میان داوطلبان توسط دولت های در جنگ منطقی است و غیر قانونی نیست و مزدور گیری کاری اقتصادی و معمول هست و از هر کجا باشد باید تامین نیرو کرد(چه ایرانی و چه غیر ایرانی )
۲) اگر جنگ با داعش جهاد بود که دیگر این که داوطب ها از کجا هستند مهم نیست و امری دینی بود.(چه ایرانی و یا غیر ایرانی)
۳) اگر هم جنگ را یک عادت زشت بشری بدانیم که دیگر عنصر تابعیت جنگجویان مطرح نیست و از هر کجا باشند مذموم است (چه ایرانی و چه غیر ایرانی )
لواسانی

>>>   بسیار خوشحال شدم از این مصاحبه
عالی بود تشکر از خبرنگار طلوع که باعث شد بعضیها در ایران بیدار شوند و ببینند این همه کوتاه اومدن و تکرار ... مثل دو ملت همزبان و همفرهنگ که به یک جمله تکراری و تهوع آور تبدیل شده است
در واقع این دوملت از هم خوششان نمیاید در فضای مجازی کاملا مشخص است
پس چه اصراری هست که ادامه پیدا کنه این وضعیت مهاجرین هم که از شرایطشون ناراضی هستند و هر دفعه یه داستان داریم سر مهاجرین و تردد اینها
پس یکبار این درد مهاجرین رو درمان کنید و بفرستید پیش هموطنانشان آقا اینجا ناراحت هستند
این توان ایران بود بیش از این نمیتواند

>>>   برای فاطمیون کاسه داغ تر از اش نشوید!!!

>>>   ایران و افغانستان یک روح هستند در قالب دو جسم..
تمام ملت های مسلمان با هم برابر و برادرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است