حکومت بایدن در پی توافق طرفین مذاکره؟!
حکومت بایدن می خواهد تا مذاکرات صلح افغانستان میان کابل و طالبان در زمان حضور نیروهای امریکایی به توافقی میان طرفین بینجامد. شواهد و قراین نشان می دهد که زلمی خلیلزاد در حال اجرا و انجام این ماموریت است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۸    ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ کد خبر: 165970 منبع: پرینت

جو بایدن رییس جمهور منتخب امریکا که تا دو هفتۀ دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد، در عمل به توافقنامۀ دوحه (توافقنامۀ امریکا و طالبان) متعهد است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی او در حکومت آیندۀ وی، این توافقنامه را مورد تائید قرار داده و می‌گوید که رابطۀ آمریکا و طالبان براساس آن شکل گرفته و هر دو طرف باید تعهداتی را که در توافق نامه کرده اند، انجام دهند.
مسلم است که جیک سالیوان از عمل به توافقنامۀ دوحه بدون نظر و تایید جو بایدن سخن نمی گوید.

تایید تلویحی این مقام بلندپایۀ امنیتی حکومت آیندۀ بایدن در کاخ سفید از توافقنامۀ دوحه و اجرایی شدن آن، حکایت از تعقیب سیاست ترامپ توسط بایدن مبنی بر خروج امریکا از افغانستان دارد. بدون تردید جوبایدن می خواهد بار جنگ افغانستان را از شانه های امریکا به زمین بگذارد، اما سوال بر سر چگونگی به زمین گذاشتن این بار جنگ و ترک افغانستان است.

به نظر می رسد که زلمی خلیلزاد به عنوان رییس هیات مذاکره کنندۀ امریکا با طالبان هم چنان در ماموریت خود باقی می ماند و در صدد آن است تا آغازماه می سال روان 2021 یعنی تا چهار ماه دیگر مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را به نتیجه برساند.

امریکا بر مبنای موافقتنامۀ دوحه با طالبان باید تمام نیروهای خود را تا آغاز ماه می از افغانستان خارج کند. در این حالت، حکومت بایدن می خواهد تا مذاکرات صلح افغانستان میان کابل و طالبان در زمان حضور نیروهای امریکایی به توافقی میان طرفین بینجامد. شواهد و قراین نشان می دهد که زلمی خلیلزاد در حال اجرا و انجام این ماموریت است.

آیا این توافق میان هیات کابل و طالبان در قطر به انجام خواهد رسید و اگر چنین توافقی انجام شود، چه خواهد بود؟
به سختی می توان پاسخ روشنی به این پرسش ارایه کرد. اما اگر چنین توافقی صورت بگیرد که به نظر میرسد امریکا بر آن مصر و مصمم است، قربانی شدن اشرف غنی و بیرون شدن او از ارگ، از مهم ترین و اصلی ترین نشانه های این توافق خواهد بود.

آیا رییس جمهور غنی به ترک ارگ در ازای توافق بر سر صلح با طالبان تن خواهد داد؟
آیا جیک سالیوان امریکایی در نقش ولادیمیرکریچکوف روسی(رییس ادارۀ اول کی جی بی در سال 1988) نمایان خواهد شد و بازی خواهد کرد؟
آنچه که روشن است تن دادن اشرف غنی در برابر خواست جدی و نهایی امریکایی ها خواهد بود، اما آنچه که روشن نیست، پیامد و تبعات آیندۀ این توافق برای افغانستان است.

دو نکتۀ اساسی در روند شکل گیری هر گونه توافق احتمالی میان کابل و طالبان، بر آیندۀ افغانستان تاثیر اصلی و تعیین کننده دارد و اجرای توافق را مشخص می کند:
1 – تفاهم و همسویی امریکا بر سر توافق صلح با همسایگان افغانستان و کشورهای تاثیرگذار منطقه ای چون روسیه، چین و هند.
2 – تضمین تداوم دولت داری و جلوگیری از گسست دولت و فروپاشی نظام.

آیا امریکایی ها و حکومت جو بایدن در هرگونه توافق صلح تا خروج کامل قوای شان، این دو نکته را مورد توجه قرار خواهند داد و به آن عمل خواهند کرد؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت بایدن
توافق صلح
نظرات بینندگان:

>>>   دسیسه بازان سیاه روی قبلی که فعلا هم بقایای مفسد شان درحکومت موجوده مانند شغالان خدمت ! میکنند :
گنهکاران خاد بخاطر کسب رتبه ومدال ومقام ومعاشات فوق العاده آموزان ونوکران کاجی بی مردم را حق وناحق بدام می انداختند،وسر به نيست ميکردند، پس از سقوط دولت مورد حمايت شوروی، اکثراً به روسيه فدراتيف فرارکردند. آنان در روسيه هيچگونه ارزش واعتباری نداشتند وهرروز از سوی پوليس و نيروهای ماسک پوش معروف به "آمون" لت وکوب وتحقير وتوهين ميشدند ونشان دادن کارتهای خاد وجاسوسی شان نيز فايده ای بحال شان نميکرد وهرچه در روز از دست فروشی در هوای سرد دربازارهای سرباز پيداميکرند از ايشان گرفته ميشد. فقط رده های بالائی خاد که با پشتاره های دالرواسعار خارجی به روسيه رسيده بودند، با اجارهً منازل گران قيمت واستخدام بادی گاردهای شخصی ميتوانستند ازمنزل خود بيرون بروند، ولی چون هيچ خارجی کله سياه در روسيه مصونيت جانی ندارد، آنها هم بزودی از روسيه بدر رفتند ودر کشورهای اروپای مرکزی به عنوان پناهنده پذيرفته شدند. گفته ميشود بيشترين "جواسيس خاد" در هالند وآلمان ودنمارک وسوئد بسر می برند وگروهک های صنفی زيرسقفی (انجمن های فرهنگی ويا سياسی) درست کرده اند وخود را در پناه اين اتحاديه ها تسليت ميدهند. بدينسان درس های تاريخی به مردم می آموزد که هرکه به وطن خيانت کند ودست در دست بيگانه برای تجاوز به وطنش بگذارد، فرجامی بهتر از شاه شجاع وپسرانش ونظام الدوله وغلام خان وجانفشان خان وحاجی خان کاکر وديگرجواسيسی که توسط مردم سربه نيست شدند،درانتظارشان نيست. مردم افغانستان هرگناهی را می بخشند، ولی هرگزگناه جاسوسی به بيگانه و دشمن وطن را نمی بخشند واشد مجازات کمترين سزای جاسوسان خواهد بود

>>>   پاکستان در بهار سال آینده ....های خود را گله یی رها میکند و امریکا را در مقابل عمل انجام شده قرار میدهد.
قوای مسلح باید از همین حالا از تجت تاثیر مستقیم غنی بیرون شود و از طریق یک شورای عالی دفاع سوق و اداره شود.
این شورا باید واحد مستقل بودجوی باشد و در مفابل پارلمان جواب گو.
در این صورت تغیر رهبری قوای اجرائیه در محدوده حکومت محدود میماند و ....امنیت و ثبات به دست شورای عالی دفاع خواهد بود.

>>>   امریکا غلام های نکتاهی دار دزد قومپرست و مفسد را با غلام های ریشدار جاهل و عقبگرا تبدیل میکند تا همان اهدافش را که گروه اولی پیش برده نتوانست گروه دومی بپیش ببرد۰ استراتیژی امریکا مثل سابق پا برجاست فقط تاکتیک او تغییر میخورد۰

>>>   امریکائی ها دو تا سه سال دیگر هم به اینها وقت خواهد تا صلح کنند، یا به اصطلاح این بدوی ها سوله کنند، ولی وقتی آنهم نتیجه نداد همان کاری که باید شود میشود، یعنی کشور تجزیه میشود و رهائی از شر وحشت اوغان برای همیشه عملی میشود، که خدا کند همان آخر شود و راهی دیگری هم وجود ندارد.

>>>   بدون شک افغانستان به طرف یک آینده نا معلوم به رهبری امریکا توسط رهبران تربیه شده غرب (سران دولت) میباشد. معلم نیست امریکا دیگر چه نقشه های به سر دارد، اما آنچه واضح است این است که افغانستان را به حیث یک کشور نه بلکه به حیث یک لابراتوار اجاره گرفته شده میپندارد و مردم افغانستان مواد لابراتوار که در جریان آزمایشات لابراتواری از آنها استفاده میشود. رهبران طالب هم دست نشانده امریکا و انگلیس.. بوده و وسیله ای دوام استراتیژی های استعماری، استثماری و استحماری غرب است. آنچه من پیش بینی میکنم یک خیزش خود جوش مردمی و به دست گرفتن سرنوشت شان در آینده های نه چندان دور است. ما در یک افغانستان اسلامی، رو به ترقی، ایستاده به پاه خود، مستقل و قدرتمند متناسب به توانائی ها خود مردم افغانستان میخواهیم که تصمیم گیرنده در مسائل منطقه و جهان باشد.

نسخه پیشنهادی من برای مردم عزیزم این است که:
1. وحدت ملی خود را حفظ و تقویت کنید
2. بالای دشمن هیچگاهی اعتماد نکنید و بدانید که کفر هیچگاهی دوست مسلمان نمیشود و هیچگاهی توقع کمک از دشمن را نداشته باشید
3. فقط با اتکاء به توانائی ها و ظرفیت موجود خود تان، به طرف قوی شدن حرکت کنید. قوی شدن در بخش نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی.. به یاد داشته باشید یک ملت ظعیف همیشه پامال و بی حیثیت و بی آبرو است و هیچ کسی نمیخواهد یک گدا را بر فرق خود نشانده و نوازش دهد.
4. در انتخاب رهبران و زعیم کشور تان دقت کنید و از تعصب و تفرقه دست بکشید.

البته این های که گفتم خواب و خیال و یک آرزو نبوده به شرط عملی است که همه مان به قرآن و سنت چنگ زده و در محور آن جمع شویم و با همبستگس و یکچارچگی طمع دشمن از تجاوز و مداخله در خاک پاک خود را قطع کنیم.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ:
ای کسانی که ایمان آورده اید ، اگر خدا را ( پیامبر و دین و کتاب او را ) یاری نمایید خدا هم شما را ( در رسیدن به اهدافتان ) یاری می کند و قدم های شما را استوار می دارد.

آرین از کابل

>>>   تاریخ گذشته افغانستان را مطالعه کنید.
گرباچف در شوروی به قدرت میرسد.توافقات ژنیو مبنی بر خروج قوای شوروی از افغانستان امضأ میشود.
قوای شوروی از افغانستان بیرون میشود.دولت شوروی کمک های نظامی و اقتصادی خود را به دولت افغانستان ادامه میدهد. شوروی از نگاه اقتصادی ورشکست میشود.مردم بر علیه نظام بر میخیزند و کشور شوروی تجزیه میشود و دولت جدید روسیه،میراث دار شوروی کمک های خود به افغانستان را قطع میکند و دولت افغانستان سقوط میکند و مجاهدین داخل شهر کابل میشوند.
حالا ازین تکرار تاریخ تنها مرحله اول آن که عبارت از توافقات قطر مبنی بر خروج قوای امریکا از افغانستان است ،در حال اجرا شدن است.
این که نتیجه توافقات بین الافغانی چه خواهد شد و این که دولت امریکا و ناتو و جامعه جهانی از دولت افغانستان و نیرو های امنیتی افغانستان دفاع خواهند کرد و کمک های نظامی و اقتصادی خویش را به دولت افغانستان ادامه خواهند داد و یا نه،هنوز معلوم نیست.
اما آنچه واضح است این است که اگر دولت فعلی هم سر کار باشد در افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت و اگر طالبان قدرت را هم بگیرند،جنگ ادامه خواهد داشت و طالبان با دولت فعلی افغانستان و نظام فعلی افغانستان دولت مشترک تشکیل نخواهند کرد.
آنها منتظر خروج قوای امریکا از افغانستان هستند.
دولت های روسیه و چین و ایران درین جای شک نیست که خواهان خروج قوای امریکا از افغانستان هستند،اما آنها طرفدار رژیم طالبان در افغانستان نیز نیستند.
دولت پاکستان میخواهد قوای امریکا از افغانستان بیرون شود و او افغانستان را توسط طالبان تسخیر کند.
این که دولت پاکستان این لقمه بزرگ را خواهد توانست قورت کند و یا در گلویش بند خواهد ماند،آینده معلوم خواهد کرد.

>>>   در سابق در محل کار خود یک ریس داشتیم خیلی شایق و علاقه مفرط به موتر داشت مانندی که غنی به چوکی ریاست جمهوری دارد چون ریس ما روز ها با سوار شدن موتر به اینجا و انجا میرفت علاقه چندان بکار را نداشت وزیر وقت که ریاست ما زیر اثر اش بود بریاست امد پس از بررسی هایش گفت ریس تان علاقه زیاد به موتر سواری دارد اگر موتر اش گرفته شودزاره ترق میگردد چند روز گذشته بود که مکتوب تبدیلی ریس ما رسید و بجایش کسی دیگری امد واقعا همینطور شد ریسبرطرف شد پس از کمتر از دوماه مرد حال که زم زمه های از دور شدن اشرف غنی از قدرت و امدن حکومت موقت و یا انتقالی بگوش میرسد شما خواهید دید که اقای غنی هم بخاطر از دست دادن چوکی ریاست جمهوری پدرود حیات خواهد گفت پیش از پیش یاد نکنید که قبل از رسیدن حکومت موقت جان ندهد همان ساعت و همان مصلحت.

>>>   غنی را میکشند و خود به راه خود ادامه میدهند.
فرزندان غنی در جنازه اش اشتراک نمیکنند و بی بی گل دوران بیوه گی را نه در لوگر بلکه در امریکا سپری میکند.

>>>   در افغانستان باید یک حرکت مردمی خود جوش با اهداف و دیدگاه واضح و روشن برای افغانستان مطابق خواست مردم ما شکل بگیرد، دست جاسوسان خارجی و داخلی از مداخله در تصیمات کشوری قطع گردد، به پروژه و پروژه بازی و دالر بازی پایان داده شود، قتل عام مردم متوقف گردد، زنان و مردنان و اطفال این کشور در فضای صلح و آرامش اسلام برای کسب علم و کوشش و تلاش دست به دست هم داده و از این تاریکی ها عبور کنیم.
مهره های کهنه و جاسوس های تربیه شده امریکا، روس، انگلیس و دیگر کشور های اروپایی و آسایایی خانه به دوش شده و یا در کارهای شاقه استخدام شوند و اجازه فرار از کشور برای شان داده نشود. باز موش و پشک امریکا باید تمام شده و مردم خود شان زعامت کشور شانرا بازور ایمان و حمایت مردم به دست بگیرند...
تاریخ ثابت ساخته، که مردم افغانستان در مقابل هرچیز بی تفاوت باشند، در مقابل دو چیز بی تفاوت نیستند: اول دین، دوم ناموس.
بنا خرج کردن تریلیون ها دالر برای تضعیف کردن دین اسلام و مخشوش کردن جوانان و حمله بر عفت و عزت و ناموس مردم از طریقه های مختلف، در این مدت 20 سال و هم چنان در گذشته نتیجه ای مطلوبی برای غرب بدست نیاورده و نخواهد آورد. نابود باد دشمنان خاک ما.

>>>   واقترب الوعد الحق
برادران افغان نگران نباشید ما شروع کردیم
آمریکا را به آتش خواهیم کشید انتقام از داخل خاک آمریکا خواهد بود.

>>>   غنی وقت کشی میکند تا ببند که بایدن چه موضع اختیار می کند؟ وبیچاره غنی هنوز نمیداند که حیات و مماتش به دست امریکا است. در حقیقت این چنین آدم هارا بیچاره باید گفت.

>>>   امریکا غلام های نکتاهی دار دزد قومپرست و مفسد را با غلام های ریشدار جاهل و عقبگرا تبدیل میکند تا همان اهدافش را که گروه اولی پیش برده نتوانست گروه دومی بپیش ببرد۰ استراتیژی امریکا مثل سابق پا برجاست فقط تاکتیک او تغییر میخورد۰

>>>   یگانه راه حل تقسیم افغانستان به دو حصه است یک بخش از طالبان و حامیان شان مانند پیروان حزب التحریر ، جمعیت اصلاح و بقیه ریا کاران ، متعصبین و متحجرین و بخش دیگر سهم مخالفین طالبان و غیر متحجرین، فرقی هم نمیکند که ازکدام قوم و طایفه باشد.
مطمئن باشید که بخش طالبان به زودی خالی از سکنه میشود چون اکثریت حامیان طالب یا قوم گرا هستند یعنی فاشیستان پشتون و یا یک مشت ریاکاران و معامله گران که تحمل قوانین ظاهرا اسلامی ولی در اصل دشمن اسلام طالب را نتوانسته یا به اینطرف می آیند یا به کشور های دیگر فرار میکنند آنوقت است که با یک هجوم چند روزه قسمت جدا شده کشور به بدنه اصلی می پیوندد. به امید آنروز.

>>>   امریکائی ها دو تا سه سال دیگر هم به اینها وقت خواهد تا صلح کنند، یا به اصطلاح این بدوی ها سوله کنند، ولی وقتی آنهم نتیجه نداد همان کاری که باید شود میشود، یعنی کشور تجزیه میشود و رهائی از شر وحشت اوغان برای همیشه عملی میشود، که خدا کند همان آخر شود و راهی دیگری هم از آن بهتر وجود ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است