خواب‌های خلیلزاد در دور دوّم مذاکرات قطر
طالبان تن به آتش‌بست نخواهد داد و نمایندگان حکومت با انرژی کمتری از مواضع جمهوری دفاع خواهند کرد. از آن مهمتر این‌که خلیلزاد خواب‌های جدید خود را تعریف خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ کد خبر: 165983 منبع: پرینت

پس از وقفة بیست روزه، قرار است دور دوم مذاکرات حکومت و طالبان در قطر از سر گرفته شود. بدین منظور هیأت مذاکره کننده صلح حکومت عازم دوحه شد. زلمی خلیلزاد نمایندة امریکا که بنیادگذار اصلی این مذاکرات است نیز سفرهای خود را از سر گرفت. وی نخست برای گفت‌وگو با مقامات قطری و سران طالبان به قطر رفت، سپس به پاکستان و سرانجام به افغانستان آمد.

مهم‌ترین پرسش اکنون این است که کدام موضوعات در اولویت دور دوّم مذاکرات قرار می‌گیرد. از دیدگاه مردم افغانستان باید نخستین و ضروری‌ترین موضوع مذاکرات، آتش‌بس و ختم جنگ باشد. موضوعی که مردم و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در دیدارهای خود با هیأت مذاکره‌کننده بارها فریاد زده‌اند؛ در حالی‌که گمان نمی‌رود طالبان به این خواست ملّی و ضرورت انسانی تن بدهد؛ زیرا جنگ مهم‌ترین ابزار طالبان برای رسیدن به قدرت و گرفتن امتیاز بیش‌تر در مذاکرات است.

اولویت طالبان در مذاکرات تعیین جایگاه این‌گروه در حکومت آینده افغانستان می‌باشد؛ چندی پیش یونس قانونی گفته بود طالبان هفتاد درصد از قدرت را مطالبه می‌کند. هم‌چنین این‌گروه می‌خواهد نیروهای جنگی خود را جایگزین‌ نیروهای امنیتی نماید. طالبان ظاهراً انتخابات و مراجعه به آرای مردم را ضروری نمی‌داند؛ بلکه شورای علما یا شورای حل و عقدی تشکیل می‌دهد که تمام تصامیم مهم و عزل و نصب‌های کشور را انجام خواهد داد.

برای پیشگیری از اختلافات و بن‌بست‌هایی که در دور نخست مذاکرات پیش آمده بود، خلیلزاد این‌بار خواب‌های تازه‌ای برای مذاکرات صلح دیده است؛ او با طرح‌های تازه‌ای خود، می‌خواهد مذاکرات را از بن‌بست‌های احتمالی نجات و این قطار کند و تنبل را روی ریل سریع‌تر قرار دهد. وی در سفرهای چند روز گذشته خود به قطر، پاکستان و افغانستان، طرح‌های جدید خود را رونمایی کرده است.

رحمت‌الله نبیل رییس سابق امنیت ملّی با اشاره به یکی از طرح‌های جدید خلیلزاد گفته است: «تا چهار ماه دیگر "حکومت اسلامی افغانستان" خواهیم داشت؛ حکومتی که نه پیشوند جمهوری دارد و نه پیشوند امارت.» قراین موجود نشان می‌دهد که مذاکرات و توافقات تازه‌ای در پشت پرده بین امریکا و پاکستان درباره ‌مذاکرات صلح انجام گرفته است. احتمالاً نتیجه‌ای مذاکرات محرمانه تلفیقی از خواسته‌های دو طرف جنگ افغانستان خواهد بود. ترکیبی که ماهیت و شکل آن معلوم نیست؛ امّا بازهم امتیازات بیش‌تری نصیب طالبان خواهد شد.

چالش‌های تازه‌ای حکومت در مذاکرات؛
ظاهراً هیأت نمایندگی حکومت این‌بار با چالش‌های بیش‌تری راهی دوحه شده است. مهم‌ترین چالش شکاف‌هایی است که تازه‌تر از تازه در جبهة حکومت به وجود آمده است؛ هرچند گزارشاتی از نارضایتی و انشعاب در گروه طالبان نیز موجود است؛ امّا طالبان با کنترل شدید توانسته‌ از بزرگ شدن و رسانه‌ای شدن این اختلافات جلوگیری کند؛ در حالی‌که اختلاف در دورن حکومت آشکار است و باعث تضعیف موقف هیأت در مذاکرات می‌شود.

از جنجال‌های حکومت و پارلمان می‌گذریم و به شکاف در جبهة رییس جمهور غنی اشاره می‌کنیم. این‌هفته رییس جمهور، علی‌احمد عثمانی وزیر صحّت عامّه را از مقامش برکنار کرد. وزیری که عطامحمّد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در برابر حمایتش از اشرف غنی در انتخابات معرّفی کرده بود. سخنگویان ریاست جمهوری می‌گویند آقای عثمانی از مقامش سوءاستفاده کرده و چهار تن از نزدیکان او به جرم رشوت بازداشت شده‌اند؛ امّا آقای نور می‌گوید عمل رییس جمهور نقض توافق‌نامه، فراقانونی و با انگیزه‌های قومی صورت گرفته است.
امّا مهم‌تر از این، بروز اختلاف تازه در مواضع اشرف غنی و داکتر عبدالله است.

پس از کش و قوس‌های زیاد، سرانجام "شورای مصالحة ملّی" به رهبری عبدالله کار خود را رسماً آغاز کرد. شورای مصالحه ملّی نتیجة سازش عبدالله و اشرف غنی در نزاع‌های انتخاباتی بود. شورایی که قرار است مسیر صلح و سازش با طالبان و دیگر گرو‌ه‌های مخالف را رهبری کند؛ امّا برخی از نزدیکان عبدالله، رئیس جمهور را به استبداد رأی و نقض توافق‌نامه انتخاباتی متهم می‌کنند و می‌گویند اشرف غنی در کار مذاکرات صلح دخالت می‌کند.
بدتر از آن‌ این‌که شورای مصالحة ملّی در ترکیب اعضا و نخستین جلسات خود نشان داد که نه از دیدگاه منسجمی برخوردار است و نه طرح و موضع تازه‌ای دارد. (این موضوع را در نوشته دیگری شرح خواهم داد.)

چالش دیگری که جایگاه حکومت را در مذاکرات تضعیف می‌کند حمایت جدّی ایالات متحده امریکا و پاکستان از مواضع طالبان است. امریکا و پاکستان پس از تنش‌های زیاد، در دو سال اخیر در سطح مقامات امنیتی و سیاسی، مذاکرات محرمانه‌ای داشته‌اند. موضوع اصلی این مذاکرات همآهنگ کردن سیاست‌های این دو کشور در افغانستان بوده است. هرچند مذاکرات محرمانه برگزار شده؛ امّا فرزند خود را علنی زاییده است. توافق‌نامه ایالات متحده امریکا و طالبان یکی از نتایج مهم این مذاکرات محرمانه بوده است. صاحب‌نظران می‌گویند توافق‌نامه امریکا و طالبان موادّی دارد که کاملاً سرّی است و سرّی هم خواهد ماند. موادّ بخش سرّی این توافق‌نامه مربوط به تعامل حکومت طالبان با ایالات متحده و شرکایش در منطقه و نیز موضع طالبان در برابر رقبا و دشمنان امریکا می‌شود. اجرای این توافق‌نامه را از سوی طالبان، ارتش پاکستان ضمانت کرده است.

بنابر آن‌چه به اختصار بیان شد به نظر می‌رسد دور دوّم مذاکرات قطر با چالش‌های تازه‌ای مواجه می‌باشد. طالبان تن به آتش‌بست نخواهد داد و نمایندگان حکومت با انرژی کمتری از مواضع جمهوری دفاع خواهند کرد. از آن مهمتر این‌که خلیلزاد خواب‌های جدید خود را تعریف خواهد کرد. همه می‌دانند که خواب‌های خلیلزاد تاکنون یک‌جانبه بوده و به سود طالبان تعبیر شده است.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
مذاکرات
نظرات بینندگان:

>>>   هر طرحی که از نظر دین اسلام و مسلمانان واقعی باشد قبول مردم است و باید قبول کند و حکومتی که از طریق شورای علما رهبری شود هزار مرتبه بهتر از این حکومت بدنام که از طرف به اصطلاح پارلمان رهبری میشود اینست نتیجه حکومت که به مردم گوش داده شده و انتخاب مردم است همه روزه قتل دزدی چور غارت مردم مسلمان افغانستان بلخصوص کابل باید در مقابل انعده کسانیکه نه دین را میشناسد و نه انسانیت را و از طرف چند دزد به نام دیمکراسی رهبری میشود که نه به وطن خدمت کرده می‌تواند و نه به دین اسلام و همرای دین مقدس اسلام زدیت دارد باید نه بگوید و برای یک حکومت صد فیصد اسلامی کمر بسته کند دیمکراسی حقوق احترام و هر ان چیزی که برای یک مسلمان شایسته است در دین اسلام است نی در فحشا و دیمکراسی حیوانی و همه باید به طرح حکومت اسلامی موافق باشد و به این چند جاسوس خود فروخته و بی دین ها که تحت نام دیمکراسی و اسلام مدرن آمده اند نه بگوید و شریکهای منافق ایشان که بنام مجاهدین ولی منافقین هستند نیز لعنت بفرستند بلخصوص کرزی سیاف و سگ وسوگر دیگر شان مانند خاندان کل وکور مسعود و ربانی

>>>   اصل قضیه این است که طرف اصلی افغانستان پاکستان است و نه طالبان.
امریکا این حقیقت را دریافت و در مذاکرات مفصل با پاکستان به توافقاتی دست یافت و آن را زیر نام طالبان با پاکستان امضا کرد.
هرچه طالب در میز مذاکره مطرح میکند طرح پاکستان و خواست پاکستان است.
طالب فقط یک ماشین جنگی است و بس.
اگر دولت افغانستان در داخل به یک اجماع برسد که از پاکستان چه میخواهد و به پاکستان چه میتواند بدهد و آنگاه با میانجیگیری امریکا در یک مذاکرات مفصل و همه جانبه در نهایت با پاکستان به توافق برسد قضیه طالبان قابل حل است در غیر آن پاکستان این زخم خونین را در هر آن میفشارد و طلب امتیاز میکند.

>>>   برای مردم افغانستان یک راه وجود دارد مقاومت در برابر پاکستان که هدف تسلط بر منابع و آبهای افغانستان را دارد. طالبان اجیران و مزدوران پاکستان استند. مذاکرات صلح دروغ است اضاف از چهل سال است که جریان دروغها ادامه دارد.

>>>   حکومت امارتی دارای شرایط خاص می باشد مثلا مامورینش باید:
وزیر مختاری بُز :
فلیپ دوم پادشاه اسپانیا وزیر مختاری نزد پاپ فرستاده بود که بسیار جوان بود ، پاپ گفت مگر افراد کامل درمملکت شما پیدا نمیشدکه پادشاه جوانی مثل شمارا که هیـــــچ ریش ندارد بصفت وزیرمختار نزد من فرستاده است ؟
وزیرمختارجوان درجواب گفت:
اگر پادشاه من میدانست که جناب مستطاب عالی این همه اهمیت به ریش میدهید یک بـــُـــــز ریش درازی را نزد شما بحیث وزیرمختار می فرستاد،
ر

>>>   همه مردم وطن خاطره های گوناگون تلخ از ظلم وشقاوت مزدوران کاجی بی یعنی خادیست های گنهکاردارند
درحکومت موجوده دموکراسی هم همان دسیسه سازان ضعیف ایمان ونحیف وجدان حضوردارند این موش های بی کفایت که هیچ هنری ندارند برای اینکه نان یا روزی حرام بیشتر بدست آورند از مسئولیت دولتی سواستفاده یا دزدی کرده برای مردم عمدا وعلنا دسیسه مطابق مـُــد روز میسازند
مثلا می بیبنند کدام تاپه یا تهمت بازار بهتری دارد ؟ همه میدانیم که برای فعلا تهمت یادسیسه ساختن برای کسی بنام طالب یا ترورست خیلی بازار دارد ، بقایای خادیست ها هم از همین استفاده میکنند ، اینها ملیون ها افغانی وسالها ماه ها وقت وپرسونل را صرف میکنند تا بتوانند برای کسی دسیسه قابل باور بسازند ودرمقابل از طرف مقامات حکومتی بنام اینکه فعالیت کرده شمشیر زده دست آورد دارد چوکی بالاتر وپول حرام مکافات کسب کند تا ازان پول شیرپور بسازند برای فامیل واطفالش ازهمان پول حرام نان بدهد تا آنها هم عاقبت گرگ زاده شوند ومانند پدر شان به مردم خدمت کنند!!!
همه میدانید که چندی قبل 48 سرباز درتخار طوردسته جمعی توسط اشرار ترورست بقتل رسیدند ، کجاست استخبارات تا پیش از واقعه پلان دشمن را کشف میکرد وخنثی می نمود ، همه روزه انتحار انفجتار اختطاف قتل دزدی درسطح جهان افغانستان صاحب نام بد شده ، پرسونل بیشمار امنیت ناملی کجا هستند؟ ایا برای دختر بازی وزن بازی به کشورهای همسایه شمککال رفته اند یابه هند؟
آنان که دوبرابر اردو وپولیس معاش وامتیاز میگیرند که هرگز مستحقش نیستند برای مردم چی ثمری دارند؟ به اساس سروی ایشیا فوندیشن روسپی خانه های شهر مکابل با موجودیت ومــــراجعه اینها فعال است ، همین امروز یک پیلوت جوان مارا درکابل شهید ساختند پریروز پیلوت قهرمان دیگری را درقندهار شهید ساختند ! چقدر وقت ومصارف صورت گرفت تا این دو جوان وطن پرست پیلوت شدند مگر مفت از دست رفتند چون ما استخبارات نداریم!
تعدادی جوانان دیسکو استایلی متکبر ومغرور وبی هنر به اساس واسطه تنظیم قوم سمت واز طریق غیر اصولی وارد ریاست بنام امنیت ملی شده اند که دراصل یک کمپنی خصوصی پنشیر وردک لمتد است صرف معاش میگیرند ومی خورند!
هیچ شکی نیست که رئیس عمومی این اداره شخص وطندوست با تحصیل است اما یک نفر نیتواند اداره راکه از بنیادواساس سیاه است سفید بسازد این اداره که مخلوطی از بقایای خادیست ها ، افراطیون تنظیمی ، قوم پرست های بیگانه از مردم و وطن، وتعدادی کمی از افراد سالم اما بدون صلاحیت یک مخلوط کشمش نخود هستند د رمقایسه با آی اس آی وسایر سازمانهای استخباراتی منطقه هیچ قابل شمار نیستند،
نوشته ذیل از سوابق سیاه خادیست های تاریخ زده حکایت دارد :
گماشتگان خـــــــــــاد ( دستپرورده های KGB (بخاطر کسب رتبه ومدال ومقام ومعاشات فوق العاده مردم را حق وناحق بدام می انداختند،وسر به نيست ميکردند، پس از سقوط دولت مورد حمايت شوروی، اکثراً به روسيه فدراتيف فرارکردند. آنان در روسيه هيچگونه ارزش واعتباری نداشتند وهرروز از سوی پوليس و نيروهای ماسک پوش معروف به "آمون" لت وکوب وتحقير وتوهين ميشدند ونشان دادن کارتهای خاد وجاسوسی شان نيز فايده ای بحال شان نميکرد وهرچه در روز از دست فروشی در هوای سرد دربازارهای سرباز پيداميکرند از ايشان گرفته ميشد. فقط رده های بالائی خاد که با پشتاره های دالرواسعار خارجی به روسيه رسيده بودند، با اجارهً منازل گران قيمت واستخدام بادی گاردهای شخصی ميتوانستند ازمنزل خود بيرون بروند، ولی چون هيچ خارجی کله سياه در روسيه مصونيت جانی ندارد، آنها هم بزودی از روسيه بدر رفتند ودر کشورهای اروپای مرکزی به عنوان پناهنده پذيرفته شدند. گفته ميشود بيشترين "جواسيس خاد" در هالند وآلمان ودنمارک وسوئد بسر می برند وگروهک های صنفی زيرسقفی (انجمن های فرهنگی ويا سياسی) درست کرده اند وخود را در پناه اين اتحاديه ها تسليت ميدهند. بدينسان درس های تاريخی به مردم می آموزد که هرکه به وطن خيانت کند ودست در دست بيگانه برای تجاوز به وطنش بگذارد، فرجامی بهتر از شاه شجاع وپسرانش ونظام الدوله وغلام خان وجانفشان خان وحاجی خان کاکر وديگرجواسيسی که توسط مردم سربه نيست شدند،درانتظارشان نيست. مردم افغانستان هرگناهی را می بخشند، ولی هرگزگناه جاسوسی به بيگانه و دشمن وطن را نمی بخشند واشد مجازات کمترين سزای جاسوسان خواهد بود
( اعظم سیستانی )

>>>   سیاه روی باد دسیسه بازان ناکام وحرام خور پول پرست وخطاکار!

>>>   ( تاریخ پنجهزارساله) !!!
باز هم همان شعار غلط : ما وجاپان در یک روز استقلال گرفتم اما آن کجا واین کجا ! را تکرار کتنیم :
براساس یک گذارش بین المللی که حتما شنیده اید : پاسپورت جاپان متعبر ترین وپاسپورت افغانستان بی ارزش ترین پاسپورت درسطح جهان است
ر

>>>   حکومت و امارت هردو یک معنی را دارند.
چه حکومت اسلامی باشد و چه امارت اسلامی،برای طالبان فرق نمی کند.
زیرا حکم و امر،هردو یک معنی را دارد.
یعنی یک شورای اسلامی وجود دارد که یک نفر رهبر آن است و در مشورت با اعضای شورا،رهبر این شورا امر میکند و یا حکم صادر میکند.
یکی ازین احکام و یا اوامر عبارت از همان امر بالمعروف و نهی عن المنکر است که از نگاه دینی تمام اتباع کشور مکلف به رعایت و انجام آن هستند.

>>>   برای حکومت افغانستان ضرور است تا اجازه ندهد خلیل زاد دیگر وارد افغانستان شود .

>>>   سران شورای نظار وجمعیت بھ قدرت چسپیدھ اند نھ خودشان بھ مردم خدمت میکنند ونھ دیگران میگذارند بھ قدرت برسند وبھ مردم خدت کنند،کار نامھ ۴۰ سالھ اینھا روشن است۔

>>>   از سخنان آقای نور { اگرهمینطور باشد )
او یک وزیر سمت خود را در تقسیم کابینه
( مردم بخشک )به همین قصد و شرط معرفی
کرده که وزیراو هر فسادی را مرتکب شود
بزه پروف باشد و برای نور صاحب پول پیدا کند که این همان مقوله ای دزد و کله خور است .

>>>   مردم افغانستان در بیداری تجارب را با خون ملیولها مرد و زن بدست آورده اند و طالب و غنی و کرزی را میشناسند. بپاکستان هیچ زمانی اعتماد ندارند. کشورهای همسایه باید تجارب و خون مردم بیگناه را بیهوده نپندارند و از طالب و غنی احمدزی حمایت نکنند.
دولت چین اطلاعات غلط را از آی اس آی و دولت فاسد پاکستان بدست میآورد که کالا اشتباه است. طالب و داعش از روز اول مورد حمایت امریکا و پاکستان و عربستان سعودی بوده است و امریکا طالب و داعش و دولت افغانستان را حمیات کرده است تا جنگ ادامه داشته باشد. سی آی ای و آی اس آی طی چهل سال جنگ را در افغانستان رهبری کرده است. طالب را برای جنگ و ترور و کشتار تربیه کرده اند و برای ترور و کشتار مردم بیگناه و نخبگان و منورین افغانستان از طالبان استفاده میکنند تا زمینه برای چور و چپاول معادن افغانستان آماده شود. قدرتهای استعماری که منابع افغانستان را میخواهند به تروریستان طالب ضرورت دارند تا مردم را سرکوب کنند. دیروز امریکا بود فردا نمیدانیم کدام قدرت باشد که با پاکستان و طالب همکار شده و مردم بیگناه افغانستان را سرکوب کند. مردم افغانستان با طالب را هیچوقت بخشیده نمیتوانند. طالب دشمن مردم است و غنی احمدزی امریکایی دشمن مردم است. پاکستان دشمن تاریخی افغانستان بوده هست و خواهد بود. این را باید تمام همسایگان و مردم جهان بدانند.

>>>   برادران افغانستانی بدانید و آگاه باشید که آمریکا میخواهد واکسن خود بنام فایزر را روی کشورهای جهان سوم آزمایش کند و در واقع آنها را موش آزمایشگاهی کند هوشیار باشید و سلامت جان خود را فدای اهداف جاه طلبانه شیطان بزرگ نسازید.
پروانه امینی

>>>   پس از چین کره و کوبا ایران هم موفق به ساخت واکسن کرونا شد.

>>>   طالب جاسوس پاکستان و ....پاکستان است.
ما کمر بسته آماده ایم نا پوز جاسوسان پاکستان را به خاک بمالیم.

>>>   اگر کسی به امید شام و نذری همسایه نشیند، شب گرسنه می خوابد!
کس نخارد پشت من --- جز ناخن انگشت من.
ملتی لایق زیستن در آزادی و دموکراسی است که برای کسب و حفظ آن مبارزه کند. زنده باد آزادی و دموکراسی.

>>>   حفظ نظام جمهوریت و حفظ دست آورد ها به معنی حفظ غنی کوچی و دار دسته فاشیست و فاسدش در قدرت نیست و نباید باشد۰ یک حکومت سرپرست متشکل از چند نفر مورد قبول مردم میتواند این نظام را حفظ و سرپرستی کند و شرایط صلح و توافق را با طالبان آسان تر کند۰
غنی کوچی با تمام عصبیت تعصب و تقلب و خیانت هایش میتواند برود به فضله دانی تاریخ و این ملت مظلوم را بحالش بگذارد۰

>>>   ( تاریخ پنجهزارساله) !!! هههه۰۰۰
تا سه صد سال پیش رسم خط نداشتند و نان خوردن خود را یاد نداشتند، حال از پشت شتر پاهین شده و دعوای ( تاریخ پنجهزارساله) و حاکمیت کُل دارند۰ حتمن در پته خزانه خوانده اند۰

>>>   واقعیت آنست که در حال حاضر در راس قدرت سران شورای نظار وجمعیت نچسپیده اند بلکه قدرت و صلاحیت در دست غنی کوچی و شئونیست های پشتون همدست غنی است که مردار کرده اند۰ بیخی بیدار شو که حال سران شورای نظار وجمعیت گفته گفته کدام خرابی نکنی۰

>>>   بانو پروانه امینی
من در امریکا و همان واکسن های فایزر و مدرنا به پیمانه بسیار بسیار زیاد بالای مردم خود تطبیق میشوند۰
لطفن بهداشت را سیاسی نسازید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است