هزاره‌ها و ضرورت ایجاد رابطه سیاسی با پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ کد خبر: 166031 منبع: پرینت

دعوت رسمی وزارت خارجه پاکستان از محمد کریم خلیلی برای سفر در این کشور و دیدار با مقامات بلند پایه دولت پاکستان در این وضعیت آشفته و سرنوشت ساز، یک فرصت خوب برای هزاره‌هاست تا با پاکستان از طریق گفتگوی سیاسی وارد تعامل شوند. استاد خلیلی نیز در میان سیاست مداران امروز جامعه هزاره بهترین گزینه برای ایجاد و پیش برد این نوع گفتگوها و مذاکرات است.

هزاره‌ها باید با عقلانیت سیاسی و دیپلماسی فعال به دولت پاکستان ثابت کنند که این مردم دومین قوم بزرگ در افعانستان است و هیچ مشکلی هم با پاکستان ندارد. سفر استاد خلیلی به پاکستان از هر لحاظ به نفع جامعه ماست و امیدوارم که جناب استاد در این ماموریت کامیابی لازم داشته باشد.

هزاره‌ها و در کل غیر پشتون‌ها ضرورت به جلب حمایت و همدلی پاکستان دارند و باید در این راستا تلاش جدی و دوام‌دار نمایند. مردم غیر پشتون افغانستان هیچ مشکلی با پاکستان ندارند پس چرا کاری نکنند که دولت پاکستان از این‌ها حمایت کند؟ هزاره‌ها اگر بتوانند توجه دولت پاکستان را بخود شان جلب کنند در عرصه دیپلماسی یک دست آورد بزرگ خواهند داشت.

دعوت رسمی استاد خلیلی به پاکستان خود نشان اهمیت دادن دولت پاکستان به هزاره‌ها و نمایندگان سیاسی جامعه هزاره است و چه خوب که از این وضعیت پیش آمده استفاده درست و عقلانی شود.

سفر استاد خلیلی به پاکستان یک حادثه مهم در عرصه دیپلماسی است و این را باید به فال نیک بگیریم. هزاره‌ها قبل از هر کشوری ضرورت ایجاد ارتباط با پاکستان دارند و این یک امر بدیهی است.

هزاره‌ها اگر با پاکستان روابط فعال و حسنه داشته باشند مثل گذشته هدف ترور و قتل و کشتار گروه‌های تندرو مذهبی که در خاک پاکستان فعالیت دارند نخواهند بود و نیز در تعاملات سیاسی نقش فعال‌تر بازی خواهند کرد.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای مظفری
هزاره ها قربانی جنگ نیابتی شیعه و وهابی هستند .
پاکستان اهداف راهبردی خود را دارد و در بر آورده ساختن آن از هر وسیله یی استفاده میکنند.
این همه ذوق زده نباید بود.
در کشتار کویته بیشترین کشته شده ها هزاره های افغانستانی هستند و یک دلیل زحمت دادن آغای خلیلی به اسلام آباد حل این مشکل در بین جامعه هزاره کویته است.
هزاره و تاجک و ازبیک باید یک راهکار اساسی و دراز مدت برای خود شان تدوین کنند که تابع تحولات سیاسی نباشد در آنصورت شاید با هم بتوانند خود را باز سازی و از حوادث مصوون نگاه دارند.

>>>   خلیلی باید برای فامیل های هزاره که درمعدن پاکستان شهیدشده بودند فاتحه میداد ،

>>>   هزاره وازبک وتاجیک باید باهم یکجا ومتحد شوند تا خود واینده ی خودرا نجات بدهند تنها را نجات افغانستان است مانع تباهی افغانستان شویم سلطه ی پشتونیزم را خاتمه دهیم

>>>   هزاره ها شاید درمعرض معامله قرارگیرند و در نهایت متضرر

>>>   با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود.
مظفری جان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است