تقابل دوباره روسیه با امریکا چه زمانی آغاز گردید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ کد خبر: 166046 منبع: پرینت

کشور های غربی و خصوصا امریکا مطمین شده بودند و کاملا به این باور رسیده بودند که شاهرگ توانمندی شوروی را بریده اند و بعد از فروپاشی شوروی هرگز روسیه موجود دیگر سر پای ایستاد نخواهد شد و به این نتیجه رسیده بودند که این ماهستیم که روسیه را اداره خواهیم نمود؛ ولی بعد ها معلوم شد که ایشان در محاسبات خویش مرتکب اشتباه خیلی جدی شده اند و حتی خانم کلینتون اعتراف کرد و گفت: ما فکر میکردیم که روسیه را دفن کرده ایم ولی برعکس شد.

بعد از صحبت سریع و تاریخی پوتین در فبروری سال 2007 در مونش آلمان که اکثر رهبران جهان منشی و سران ناتو در آن شرکت کرده بودند، زنگ خطر ناتو؛ پنتاگون؛ قصر سیاه و مراکز استراتژیک انگلیس و امریکا به صدا درآمد و آن خرسی را که فکر کرده بودند کشته اند دوباره در حال زنده شدن است.

کارشناسان سیاسی؛ دیپلوماتیک و اطلاعاتی طرفین کاملا معتقید اند که این بیانه پوتین آغاز تقابل ها بین جهان غرب و روسیه بود و همه را در بیخبری و غیر قابل پیشبینی قرار داد و همه در سکوت فرو رفته بودند.

قسمتی از صحبت پوتین اینچنین است:
تاریخ انسانی نتایج یک قطبی جهان را میدانند و خیلی خوب بخاطر دارند؛ حالا ممکن است هرنامی که برایش بگذاریم فرق نمیکند، اما برای یکه تازی و هژمونی در جهان از چه چیزی که نبود استفاده نکردند....

یک قطبی جهان چه معنی دارد؟
ممکن است در زیر جملات زیبا و قشنگ آنرا رونق بدهیم و به عباره دیگر آنرا پنهان کنیم؛ ولی مفهوم و ماهیت این نظام یک قطبی از نظر عملی فقط یک هدف است یعنی:
- یک مرکز حکمرانی
- یک مرکز قدرت
- یک مرکز تصمیم گیری
- یکی مالک جهانی
- یکی اختیار دار در جهان.

بلی، این جولان کردن و بازی بدون قواعد؛ عمل کردن غیرقانونی نظام یک قطبی در حقیقت به مشکلات جهان افزود و قربانی های دیگر گرفت. در ضمن اینکه هیچ یکی از پرابلم ها در جهان کاسته نشد و حل نگردید حتی افزود شده و تراژدی های خونین دیگر را آفرید و نقطه های آتش را در نقاط دیگر جهان بوجود آوردند.
جهان نمیتواند دیگر تحمل این نوع یک تازی را بپذیرد و باید به آن خاتمه داده شود. پوتین نیز در این نشست به سوال خبرنگاران در مورد مشکلات کوزوا و صربستان به غرب ها تاخت و گفت اخلاقا نباید به دیگران طرز زندگی کردن را یاد بدهیم و در غیاب سرنوشت دیگران را تعیین کنیم؛ بگذارید آنها خود سرنوشت خودشان را تعین کنند.

گرچه "مایک پنس" وزیر دفاع آنزمان امریکا علیه سخنان پوتین در این نشست بیانیه ایراد نمود، ولی تیر از تفنگ بیرون گردیده بود و خیلی ناوقت شده بود.
وی گفت: به مثابه یک افسر جنگ سرد میخواهم خاطر نشان نمایم یکی از این بیانات ما را به دوران گذشته نهایت پیچیده میبرد؛ مطمینا هرکدام شماها تجربه دیپلوماتیک و سیاسی دارید و من هم به مثابه کسی که بلندگو و یا کسی که گزارش ارایه میکند تجربه دیگری دارم تجربه کار اطلاعاتی دارم و جاسو س ها اطلاعاتی کهنه کار عادت کرده اند که پی برده حرف بزنند و ادامه داد...

چند سال قبل روزی یک خبرنگاری از پوتین پرسید:
ممکن است بگویید که در طول این مدت چه موردی است که شما را ناراحت میکند و شما به آن دست نیافته اید؟
پاسخ پوتین: من آنچه که در طول هشت سال میخواستم انجام دادم و در مقابل هموطنان خود شرمنده نیستم و در این مدت چون گربه دویده ام.

برگردان بفارسی:
عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است