شک و تردیدها دربارۀ سیاست جو بایدن در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۴    ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ کد خبر: 166061 منبع: پرینت

تا چهار روز دیگر جو بایدن، رسماً کارش را چون چهل و ششمین رییس‌جمهور امریکا آغاز خواهد کرد؛ اما چگونگی سیاست او برای جنوب آسیا به ویژه افغانستان با شک و تردیدهایی روبرو است.
افراد نزدیک به رییس‌جمهور منتخب امریکا از توافق‌نامۀ کنونی صلح میان امریکا و طالبان پشتیبانی کرده‌اند و خود بایدن، بر پایان دادن به‌جنگ امریکا در افغانستان و کشورهای خاورمیانه تأکید ورزیده‌است.

تحلیل‌گران جو بایدن را از پشتیبانان پاکستان در منطقه می‌دانند و می‌گویند که گمان نمی‌رود که او برای مبارزه با هراس‌افگنی و نابودی لانه‌های هراس‌افگنان، بر پاکستان فشار بیاورد.
ملک ستیز، پژوهشگر روابط بین‌الملل در اینباره گفت: «جو بایدن شناخت کافی از پاکستان و افغانستان دارد و به باور من رویکرد و دیدگاۀ او نسبت به جنوب آسیا و نقش ایالات متحدۀ امریکا پیرامون افغانستان به مراتب بهتر از وضعیت کنونی و دکترین آقای ترمپ خواهد بود.»
این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهور کنونی امریکا در دوره کاری‌اش بر بهبود روابط هند و امریکا تأکید داشت.

چنانچه اچ آر مک ماستر، مشاور پیشین امنیت ملی دانلد ترمپ، پاکستان را مستقیمأ به تمویل طالبان و گروه‌های هراس‌افگن متهم می‌سازد: «پاکستان تا هنگامی پشتیبانی‌اش را از طالبان و گروه‌های هراس‌افگن دیگر پایان و یا کاهش چشم‌گیر نخواهد داد که هزینۀ ادامۀ این پشتیبانی، بسیار زیاد نشود. از همین رو، امریکا و کشورهای دیگر باید بکوشند که رهبران پاکستان را قناعت بدهند که دنبال کردن راه دیپلوماسی برای پیشبرد سیاست خارجی شان، به جای استفاده از هراس افگنان، به سود آنان است.»

در کنار جو بایدن، چهره‌هایی که به تازگی در کابینه و تیم امنیت ملی او چون ریاست سازمان استخبارات مرکزی امریکا نامزد شده‌اند هم بر بیرون شدن نیروهای امریکایی و پایان جنگ این کشور در افغانستان تأکید ورزیده‌اند.
اکنون که قرار است ترامپ جمهوریخواه، جایش را به جو بایدن دموکرات بدهد، شهروندان افغانستان انتظار دارند که جنگ در افغانستان پایان یابد و صلح در این کشور از اولویت‌های راهبردی امریکا برای جنوب آسیا باشد.

با این همه، پاکستان امیدوار است که روابط پاکستان و امریکا بر صلح در افغانستان متمرکز باشد؛ چنان‌چه دستیار نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی به تازگی گفته‌است که روابط پاکستان و امریکا باید بربنیاد همکاری دو جانبه بهبود یابد، نه بربنیاد کمک‌های پولی.

زهرا رحیمی
طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست بایدن
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   استراتیژی امنیت ملی در افغانستان بر اساس حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و قبول مرز های بین‌المللی و پذیرفتن معضلات فی مابین افغانستان و دو کشور همسایه ایران و پاکستان و تعریف مشترک از این مشکلات با تائید هر سه جانب و عزم و اراده قوی برای پیدا کردن راه حل های مناسب که نفع همه طرف ها در آن تضمین شود یگانه راه حل دراز مدت و دایمی برای مشکل افغانستان است و بس.
حال اگر خود ما افغانستانی ها و یا به کمک جامعه جهانی بتوانیم به این حل جامع برسیم خوب در غیر آن معضلات در جایش باقی میماند و فقط شکل آن و بازیگران آن تغیر میکند.

>>>   اگر این توقعات سراب گونه را از سیاست خارجی ها وپاکستان وحامیانش یک کسی مانند من که به الف وبای سیاست نمی دانیم میکرد خیلی بجا وصایب بود اما زهرا رحیمی کسی نبود که چنین بی خریطه فیر نموده ملت رنج کشیده وداغدیده را دیگرهم به اینده ای مجهول امید وار نموده امال های ناشدنی ومحال را در خورد انها میداد این خود درد والم انها را صد چندان میکند وبه انها امید کاذب میدهدسیاست کشورهای بزرگ واستعمار گر مثل عصای کور نیست که به هر جا بزنند تا راه را پیدا نمایند اینها موسسه ها وکمیته های منظم ودقیق دارند که حد اقل سی سال قبل وبعد راتدقیق ومطالعه وبعد در معرض اجرا میگذارند هزار ترامپ بیاید وبرود وجوبایدن ها تردد نمایندهیچ تاثیری در برنامه ها نمی اید ونخواهد امد حال معلوم نیست که ملل مستضعف را تا چه وقت وچقدر خواهند کشت واز اشامیدن خون انسانها چه وقت بسنده خواهند کرد العیاذا بالله خدا میداند وانها از انها هم همه ای شان نمیدانند ریس جمهور ووزیر خارجه ومشاور امنیت ملی وریس استخبارات و... اینها همه وسیله اند اینکه در پشت پرده چه غذا های زهر اگین تهیه دیده اندبه رسم الخطی نوشته شده که جز محدود کسانی دیگران توانای خواندن ان را ندارند
معلم محمد داود بیگی از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   گذارش نامه :
قابل توجه نژاد پرست اعظم ( غنی خان) و شاغلی « شش ونیم» موبایل دزد پال
واحد الله نوشیر رئیس پیشین د افغانستان بانک به اتهام فساد اداری ممنوع الخروج‌ شده بود دو روز پیش به لندن رسید.
وی تابعیت انگلستان را دارد ‌و بر اساس رابط فضلی و محب به این سمت گماشته شده بود.
نوشیر به میلیون ها دالر دزدی در این بانک متهم است. ‌وی پس از برکناری از سوی اشرف غنی به ثارنوالی معرفی شده بود مگر بدون محاکمه در حالیکه ممنوع الخر‌وج بود با تماس حمدالله محب با مسولین میدان هوایی کابل برایش اجازه پرواز داده شد و به لندن برگشت.
گفته میشود الهام عمر هوتکی رئیس عمومی اداره تدارکات ملی نیز که برای یک هفته رخصتی به امریکا رفته بود با گذشت سه هفته تاکنون به کابل برنگشته است.
پیش از این اکلیل حکیمی و همایون قیومی وزرای پیشین مالیه که به میلیون ها دالر دزدی از سرمایه افغانسان متهم هستند به امریکا رفتند و به افغانستان نرفتند.

>>>   هر روز درکابل وسایر ولایات تروراست انفجار است انتحار است اما پولیس بدنبال پالیدن تابلیت k است ویا اینکه شراب را از بویش پیدامیکنند دهرجائی که باشد:
فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت، پولیس مبارزه با مواد مخدر با اجرای عملیات در منطقه «قلعه چه» مربوط ناحیه هشتم شهر کابل، ۴۱۰ بوتل مشروبات الکولی را از یک منزل بدست آورد.
همانطوریکه بجای پودر شیشه چونه را جا میزنند بجای این مشروبات هم آب معدنی را آتش میزنند

>>>   در ریاست اداره امور ۱۳ رقم گوشت پخت و پز می شود باز غنی یهودی معاش کارمندان و معلمان را برایش بودجه ندارد این رقم ریس جمهور بی عدالت در طول تاریخ نخواهد بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است