موسیقی درمانی راه دیگری برای درمان معتادان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ کد خبر: 166068 منبع: پرینت

از سه سال به اینسو در ولایت هرات از موسیقی برای درمان معتادان مواد مخدر استفاده می‌شود.
مسوولان در یک مرکز خصوصی درمان معتادان می‌گویند که در هر دوره حدود ۹۰ تن با موسیقی به استفاده از مواد مخدر پایان می‌دهند.
آمار مسوولان صحی هرات نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ هزار معتاد مواد مخدر در هرات بودوباش دارند و شماری زیادی از آنان بی‌سرپناه هستند.

فضای گرم رقص و پایکوبی برای به فراموشی سپردن استفاده از مواد مخدر.
غلام چهارده سال است که آغشته با مواد مخدر است. چندین بار تلاش و مراجعه او به ترک اعتیاد ثمری نداشته.
حاصل کار او در ایران و شب نشینی با دوستانش دود مواد مخدری است که دامنگیرش شده است.

حال به گفته او با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد موسیقی درمانی بهتر از هر زمان دیگری از مواد مخدر فاصله گرفته است.
او می‌گوید: "چهارده سال است که اعتیاد دارم. شب دوم که به این کمپ آمده بودم صدای موسیقی را شنیدم. با وجودیکه درد زیادی داشتم بدون توجه به کوفتگی در بدن از زیر کمپل بلند شدم و رفتم در جمع نشستم. موسیقی برای‌من تاثیر کرده روح و روان من را شاد کرده است."

در هرات برای نخستین بار است که مرکز ترک اعتیاد از طریق اجرای موسیقی معتادان را از مواد مخدر دور می‌سازد، موسیقی‌ای که به گونه‌ای زنده و با اجرای معتادان به مواد مخدر صورت می‌گیرد.
بصیراحمد ده سال ازعمرش را با مواد مخدر گذشتانده. او درهمین مرکز درمان شده و اکنون برای افراد معتاد با مواد مخدر موسیقی اجرا می‌کند.
او می‌گوید برای اینکه تا دیر وقت بتواند بیدار باشد و موسیقی اجرا کند از چرس استفاده می‌کرده، اما رفته رفته کارش به اجرای موسیقی برای معتادان و دوری خود او از اعتیاد کشیده شده.
او می‌گوید: "موسیقی برای من به اندازه‌ی داروی که داکتر به یک هزار افغانی برای ترک اعتیاد تجویر می‌کند تأثیر داشته است. وقتی که صدای موسیقی می‌شود اصلاً دردی را حس نمی کنم و به فکر درد موجود در بدنم نمی‌شوم."

هرات از جمله کلان شهر‌های افغانستان است که از معتادان زیادی میزبانی می‌کند.
آمار ریاست صحت عامه هرات نشان می‌دهد که حدود ۷۰ هزار معتاد در هرات بود وباش دارند که اکثر آنان بدون سرپناه اند.
محمد رفیق شیرزی سخنگوی صحت عامه هرات می‌گوید که قرار است تعدادی از معتادان از سطح شهر جمع آوری شده و به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند.
آقای شیرزی می‌افزاید: "بر اساس فیصله‌ای که در جلسه مقام ولایت برای معتادان صورت گرفت قرار است که تعداد زیادی از معتادان بدون سرپناه در سطح شهر هرات حضور دارند، در کمپ‌های ترک اعتیاد که به‌گونه خصوصی از سوی مالکان مراکز ترک اعتیاد رهبری می‌شود منتقل شوند."

مرکز موسیقی درمانی سه سال است که در هرات فعالیت می‌کند.
معتادان به مواد مخدر ۲۱ روز را با موسیقی سپری می‌کنند و پس از آزمایشات از این مرکز مرخص می‌شوند.
عبدالواسع عطایی مسوول مرکز ترک اعتیاد موسیقی درمانی برای معتادان می‎گوید که موسیقی درمانی تأثیر گزارترین راه برای پاک شدن افراد از مواد مخدر است.
او می‌افزاید: "ما در این ترک اعتیاد سه بخش داریم، بخش گفتار درمانی، آب درمانی و موسیقی درمانی، که موسیقی درمانی در قسمت تداوی مریض بیشتر تاثیر داشته و به مریضان مفید واقع شده است."

مسوولان در اتحادیه کمپ‌های ترک اعتیاد می‌گویند که در هرات ۱۶ مرکز ترک اعتیاد وجود دارد.
این مراکز ظرفیت تداوی یک هزار مریض را در خود دارد.
گفتار درمانی، روان درمانی، مشاوره روانشاسی و دارو درمانی راه هایی است که برای تداوی معتادان به کار می‌رود.
داکتران در شفاخانه هرات می‌گویند که موسیقی بر، کاهش استرس و دور کردن از مشکلات تاثیر بسزایی دارد.
آنچه توانسته نعمت‌الله آغشته به مواد مخدر را از این مریضی دور کند گره خوردن صدای او با آله موسیقی است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
موسیقی درمانی
معتادان
نظرات بینندگان:

>>>   اعتیاد تنها به مواد مخدره خلاصه نمیشود.اعتیاد میتواند به هر چیز صورت بگیرد.شما شب و روز موسیقی کنید،اعتیاد به موسیقی صورت میگیرد.شب و روز خواب کنید،اعتباد به خواب صورت میگیرد،شب و روز کار کنید،اعتیاد به کار و همینطور به هر چیز دیگر.
زیرا مغز شما مثل یک کمپیوتر است،هرچقدر که داده های آن تکرار شود،برای مغز کار آسانتر است،ازین که داده های جدید را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد و از نتیجه آن به شما اطلاع دهد.
شما یک کار را که هر روز تکرار میشود،به آسانی انجام میدهید،اما برای یک کار جدید باید یاد بگیرید یعنی فشار بالای مغز تا راه یادگرفتن را و تکرار لی نقض را بمرور زمان برای شما یاد دهد و ثبت کند و همیش تکرار کند تا برای شما آسان شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است