آمادگی ایران؛ برای اتصال خط آهن هرات به مزار و کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۹/۱۱/۱ کد خبر: 166085 منبع: پرینت

وزیر راه ایران از آمادگی کشورش برای تکمیل خط آهن «هرات – خواف» در افغانستان و اتصال آن به مزارشریف و کابل خبر داد.
به گزارش شفقنا، وزیر راه و شهرسازی ایران از آمادگی ایران برای تکمیل راه آهن «خواف- هرات» در افغانستان و اتصال آن به مزارشریف و بعد از آن به کابل و مرز‌های جنوبی کشور خبر داد.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح آموزش به کارکنان راه آهن افغانستان با بیان اینکه صلح و امنیت منطقه افغانستان و کشور‌های همسایه با ایران به یکدیگر مرتبط است، گفت: هرگونه نارسایی که در کشور‌های پیرامون ایجاد می‌شود برای همه کشور‌های اطراف منطقه است و هرگونه پیشرفت و توسعه‌ای هم که در بین کشور‌های همسایه ایجاد شود با کشور ما هم گره می‌خورد.
او ادامه داد: یکی از استراتژی‌هایی که باید در ایران به صورت گسترده برای آن تلاش شود و موجب پایداری در منطقه است، قطع دست بیگانگان و دخالت آن‌ها در بخش‌های مختلف است.

وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه باید سعی کنیم این مزاحمت‌ها را رفع کنیم، گفت: ملت‌ها باید خود سرنوشت شان را تعیین کنند و تصمیم‌گیری در این زمینه را انجام دهند و باید برای توسعه و صنعت کشور خود اقدامات مختلفی را انجام دهند.
اسلامی اظهار کرد: هر کشوری باید برای ارتقاء کیفیت زندگی، استراتژی‌های مختلفی را انجام دهند ما در این بخش توانسته‌ایم به پیشرفت‌های مختلفی در این عرصه برسیم.

وزیر راه ایران بیان کرد: ما همواره آماده کمک به افغانستان هستیم و همکاری‌های خود را در این بخش گسترش می‌دهیم چراکه پیوند فرهنگی و تاریخی بین ایران افغانستان نشان می‌دهد که در این زمینه تاکنون اقدامات گسترده‌ای انجام گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی ایران توضیح داد: به دولت افغانستان اعلام می‌کنیم ما آماده هستیم راه‌آهن خواف- هرات را به مزارشریف متصل و با یک سازماندهی منظم از مسیر هرات به کابل و مرز‌های جنوبی افغانستان متصل کنیم.

اسلامی بیان کرد: افغانستان با کشور‌های مختلف مذاکره داشته و برای ما یک خدمت است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
او تاکید کرد: امیدواریم فراگیران افغانستانی از این فرصت به خوبی استفاده کنند و آینده سازان صنعت راه آهن افغانستان باشند.
وزیر راه و شهرسازی ایران در پایان اظهار کرد: در کنار حضور فراگیران افغانستانی امیدواریم تجار و فعالان اقتصادی استفاده از خط موجود و مسیر ترانزیتی موجود (خواف-هرات) را هرچه سریع‌تر در دستور کار خود قرار دهند تا به خوبی از این سرمایه‌گذاری بهره برداری شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
هرات و مزار
نظرات بینندگان:

>>>   من سالها قبل میگفتم وبازهم با صدای بلند میگویم:زنده بادایران وزنده بادایرانی.
وقتی انها متوجه شدند ازماافغانها جزلاف های احمقانه(ماتاریخ پنجهزارساله داریم)چیزی پوره نیست،مجبورشدندکاری برای ماانجام دهند.
ماقلبا سپاسگذاریم.
عاقل

>>>   عجب ضدیت ومخالفت که ایرانی ها با امریکای ها دارند میدانند که امریکای ها در کشور ویرانه ای ما لانه ساخته وریشه دوانده واجنت هاومزدوران وتکنوکراتهای خودرادرینجا محکم واستوار نموده کنترول هوا وزمین این ویرانسرا را در اختیار دارند وهرگزنیت رها نمودن افغانستان را ندارند انهم به نیت تصرف وچپاول منابع زیر زمینی ومواد ارزشناک مخدر در همچو یک حالت تسهیل راه های خط اهن ویا هر امکانات دیگر بجز خدمت به خارجی ها معنی دیگری ندارد البته این اولین بار نیست که ایرانی ها با امریکای ها در اشغال کشور ما همکاری ویاری مینمایند در گذشته نیز اقای خاتمی ریس جمهور وقت ایران علنا اظهار داشتنند که اگر همکاری ما نمیبودخارجی ها به افغانستان نمیتوانستند داخل شوند !!!مارا به سیا ست کشور ها کاری نیست اما رنج اور انست که در ظاهر باهم در تضاد بوده بالای جسم بی جان این ملت تجارت میکنند وامتیاز میگیرند یکی از سیاست مداران سابق نقل نمود که ایرانی ها پیشنهاد نمود که اگر روابط خودرا با ما مستحکم نماءیدما حاضریم امنیت شما را تامین نمایم برای شان گفتم که امنیت مارا چطور میگیرید؟گفتند توسط حزب وحدت وجنبیش!
حاجی ولایت صافی از کاپیسا مقیم پاریس

>>>   مه که فکر میکنم در بیست سال گذشته تنها چند کیلومتر خط آهن از ایران تا سرحد بندر اسلام قلعه جور شده است.
اگر قرار باشد که ایران خط آهن تا کابل و مزار رابسازد،شاید یک هزار سال را در بر بگیرد.

>>>   امید وارم مسؤلین این پروژه ها به آینده های نه چندان دور هم فکر کنند که را ها و شاه راه ها عریض مد نظر بگیرند و در قسمت خط آهن نباید به یک خط بودن اکتفا کرد، میشود بالای یک پروژه خوب تمرکز کرد تا اساسی انجام شود اگر برای شاه راه ها عرض را مد نظر نداشته باشیم فردا باز دوباره باید همه چیز را از سر شروع کنیم چون در اطراف راه ها ساختمان سازی صورت میگیرد به نظر بنده اگر یک کیلو متر هم جاده و یا راه آهن ساخته میشود باید باید رفت و برگشتش در نظر گرفته شود چون برای بعد ها بسیار مفید است . دولت های ملی همیشه در فکر بهه سازی ملکیت های عامه میباشند به امید
آینده بهتر.
خراسان زاده

>>>   کاشکی

>>>   کار خیلی خوب میشود باید دولت ما از این فرصت خوب استفاده کند ،ایران اخیرا تکنالوجی ساخت ریل را پیدا کرده است و شرکت ذوب آهن اصفهان سالیانه حداقل هشتاد هزار تن ریل تولید میکند قسمی که من در جریان هستم ایران خط آهن زاهدان به چابهار را در سال ۱۴۰۰ با ریل داخلی اتمام میکند و از آن بهره برداری میکند همچنین چند پروژه دیگر از زاهدان تا زابل بیرجند و مشهد در دست دارد که کار اعمار آنها در آغاز کار است. اما در غرب ایران علاوه بر خط ریلی ترکیه به اروپا کشور ایران اخیرا مرز ریلی خود را در حدود آذربایجان در آستارا توسعه داده است که از آن طریق به روسیه و اروپا وصل میشود و در جنوب از آبادان شلمچه بصره به کویت و غرب هم از طریق عراق اعمار خط آهن خسروی خانقین را شروع ساخته که به بغداد و دمشق تا بندر لاذقیه سوریه و لبنان وصل خواهد شد.

مسیولان این فرصت را نیک شمارند و پروژه های ریلی در داخل افغانستان را با مشارکت ایران تکمیل سازند که نتیجه برای صادرات و ترانزیت کالای ما به چابهار از یکسو و از سوی دیگر اتصال به اروپا و مدیترانه مفید واقع خواهد شد همچنین برای اتصال به آسیای میانه هم از طریق کشور ما برای ما حق ترانزیت خواهیم داشت. ایکاش تیم اشرفغنی برای یکبار مسایل قوم پرستی را از مفکوره اش دور اندازد و به این مسأله منحیث عایدات اقتصادی نگاه کند.

محمدحسین بهسودی مهاجر اصفهان دانشجوی علوم بینالملل

>>>   والی بلوچستان ایران در موضوعات استقرار سرکنسولگری در شهر زرنج، خواستار تسریع در احداث خط راه آهن زاهدان- زابل- زرنج شد.

>>>   نظر دهنده سوم با وجود موانع که در افغانستان هست آری چنین هست چون اولا متاسفانه هنوز در کشور ما عسامر آمریکایی و ناتو تصمیم سازی میکند از آنسوی دیگر طالبان نصف خاک ما را تصرف کرده است اما کشورهای ترکمنستان آذربایجان ترکیه و عراق با همکاری مشترک در زمینه خط آهن بسیار موفق بوده اند.

>>>   عاقل!
بیشک که عاقل هستی یک فلینگی از طرف ما.
آتش خاوری

>>>   عالیقدرونازنین خاوری صاحب.
ممنون تشویق تان.
عاقل

>>>   به حاجی ولایت صافی از کاپیسا
عقده و کینه تو از ایران دیوانه ات کرده است
ایران میخواهد برای شما خط آهن تا جنوب کشورتان بکشد کاری که خودتان عرضه نداشتید
بعد این عقده ای میگه برای کمک به اشغالگران و آمریکا ایران اینکار را میکند
الحق که لیاقتتان همین عقب موندگی و جهالت است
طرز فکر این آدم رو نگاه کنید
خب پس تمام ماشینها رو از کشورتان جمع کنید و با الاغ مسافرت کنید
خدا رو شکرکم کم در ایران تمام خطوط ریلی را میخواهیم برقی کنیم با سرعت 250 کیلومتر
شما هم در جهالت و عقب ماندگی بمان
خلایق هر چخ لایق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است