دو مجری مطرح تلویزیونی افغانستان را ترک کردند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۹/۱۱/۵ کد خبر: 166119 منبع: پرینت

دو مجری مطرح تلویزیونی افغانستان به خاطر موج اخیر ترورهای هدفمند خبرنگاران و فعالان اجتماعی این کشور را ترک کردند.

فرحناز فروتن، مجری برنامه‌های سیاسی در تلویزیون‌های کابل در توییتر تایید کرده است که به فرانسه "پناه" گرفته است.
خانم فروتن مصاحبه‌هایی با مقام‌های عالی‌رتبه دولت داشت و از جمله مصاحبه او، بدون روسری با سخنگوی طالبان در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

مختار لشکری مجری برنامه پرطرفدار مصاحبه طنز "کاکتوس" در تلویزیون یک کابل است که در این برنامه با چهره‌های سیاسی دولتی و مقام‌های پیشین طالبان به شیوه طنز مصاحبه‌های چالشی می‌کرد.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، مختار لشکری می‌گوید برای محافظت از جان خود افغانستان را ترک کرده است.
او که ظاهرا در فرودگاه کابل صحبت می‌کند، می‌گوید: "چه باید کرد، خبرنگاران آسیپ‌پذیرترین قشر جامعه اند، بدون هیچ محافظت امنیتی در تیرس مخالفان قرار دارند و کم در این مدت نشنیدیم از حوادثی که برای خبرنگاران اتفاق افتاده، من هم از کسانی هستم که برای مقطعی در خارج از کشور زندگی کنم."
او افزوده که "برخواهد گشت" اما نگفته که چه زمانی و به کدام کشور رفته است.

خانم فروتن در توییتر نوشته که "با ویزه طولانی مدت" به فرانسه رفته است. او افزوده که او به "پناه بردن" از کشور خارج شده، نه برای "پناهندگی".
منابع متعدد به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در پی موج حملات اخیر در افغانستان "شمار زیادی" از روزنامه‌نگاران و چهره‌های تلویزیونی افغانستان را یا به صورت موقت یا به صورت دایمی ترک کرده‌اند.

ده روز پیش نصرت پارسا، یکی از خبرنگاران افغان در ویدیویی که پس از رسیدن به ترکیه در فیسبوکش نشر کرد، گفت به دلیل تهدیدهای امنیتی کشورش را ترک کرده است.
آقای پارسا گفت: "برای اینکه کشته نشوم افغانستان را ترک کردم. امکانات مالی برای فرار نداشتم. زمانی‌که از افغانستان بیرون شدم، دار و ندار من دوصد دلار بود."

در دو ماه اخیر، شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در افغانستان هدف ترور افراد مسلح ناشناس قرار گرفته اند یا هم به طرز مشکوکی جان باخته اند.
چندی پیش، فهرستی تهدیدآمیز نام‌های شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در شبکه‎ های مجازی نشر شد که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان آن را به طالبان نسبت داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مختار لشکری
فرحناز فروتن
نظرات بینندگان:

>>>   به این میگویند شمشیر دو دم
حال هرکسی از این فضای ترس و هراس به نفع خود استفاده میکند.
فرض کنید کسی با یک مجری تلویزیون با یک روزنامه نگار یا با هر کس دیگر یک مشکل شخصی دارد ، یا خودش یا به وسیله افراد دیگر یک لست نشر میکند و از نام طالب تهدید به مرگ میکند و طرف مجبور است که کشور را رها کند و فرار کند.
طالب هم که خودش خودش نیست ، کار کرده و نا کرده خود را هم درست نمیداند و به این لحاظ هیچ ترور هدفمند را به خود نسبت نمیدهد .
حال دست استخبارات پاکستان تا بی نهایت باز شده که هرکس را که فرمانش نبرد راهی دیار عدم کند بدون آنکه از خود سر نخی بگذارد.
شاید با سپری شدن زمستان دیگر مجری یا خبر نگار مطرح وجود نداشته باشد که با غنی یا صالح مصاحبه کند و چرندیات بشنود.
کشور در حال فرو پاشی است و غنی در حال تصفیه حساب با غیر فاشیست ها.

>>>   فرحناز عزیز
آرزوی روز های خوب برایت دارم.
حال که فرصت اندیشیدن داری یک نگاه به عقب بینداز و یک بررسی تمام عیار از گذشته داشته باش و ببین که تا چه حد به خود و برای خود و به خاطر اهداف خود عمل کردی و تا چه حد در حد یک وسیله کمک رسیدن دیگران به اهداف شان قرار گرفتی.

غرب را قبلا" هم دیده بودی اما این بار از یک زاویه دیگر به این بازار پر زرق و برق نگاه کن.
دختر خوب ،
در غرب فرض کنیم صد نفر باشنده است ، از این صد نفر باشنده ۴ نفر صاحب سرمایه و فرمان دهنده است و ۹۶ باشنده دیگر به درجات مختلف در خدمت این ۴ نفر قرار دارد.
اگر خودت اینجا ماندنی شدی بعد متوجه خواهی شد که باید از صفر آغاز کنی و در نهایت تا برسی به ۲۵ میبینی که سه دهه عمرت سپری شده.
به هر حال ، شیر دختر وطن فرح جان ناز و خوب
یک تصمیم اساسی برای باقی راه زندگی بگیر و زندگی را آغاز کن چون این دوبی های زمان را هزاران من آب به کار است و بعد استفاده از این آب در پی آب تازه اند.

این ها عادت دارند تا کسانی مثل خودت را آنقدر بلند میکنند که قابل دید در تمام رسانه های جهانی باشد و بعد رها میکنند و در پی سوژه دیگر و مطاع دیگر.
از فرصت استفاده کن و در دو بخش زندگی شخصی و بالا بردن سطح تحصیلی و علمی مشغول شو تا دیده شود که دلالان سیاست با پیکر پاره پاره کشور ما چه میکنند.
وجود تو و عزیزان مثل تو برای وطن بیچاره ما غنیمت بزرگ است که خداوند حفظ ات کند.

>>>   دور تاریخ را ببین که تکرار میشود:
هجوم و دهشت سکندر با آمدن فعلی اروپایی ها تازه شد حالا بعد از ۱۴ قرن تاریخ وحشت و دهشت اعراب باز تکرار میشود. خدا کند چنگیزیان و دیگران خبر دار نشوند.
آتش خاوری

>>>   فرار از وطن راه حل وکامیابی نیست اگر میخواهید وطن آرام آباد وپیشرفت کند در وطن بمانید راه حل برای آرامی وآبادی وطن پیدا کند.
سید ثمرالدین سنگری

>>>   اگر مشکلات وخطر باشد ما ازین کشور نیستیم ،واگر صد فیصد امنیت باشد
امتیازات فراوان باشد آن وقت ما هم ازین وطن هستیم ،
حالا بروید درخارج آرامک زندگی کنید تحصیل کنید اگر شرایط خوب آمد بنام تکنوکرات و ماستر وداکتر برگدید وبرما حکومت کنید، حق با شماست ،

>>>   تلويزيون و موسسات وارد شده نشراتي يكعده را براي آينده تجارت خود مؤقتًا نگهداري ميكنند، و يك عده را در معاملات منفعتي به قصابان شهر ميفروشند.

>>>   سلام خب شماکه می توانید به دلیل نا امنی افغانستاره ترک کیند وبه راحتی تر ترک میکنید ولی آنهای که نمی تواند چی کار باید کرد بااین ناامنی !!!؟؟؟؟
طاهر

>>>   خوبست که به اهداف و آرمانهای خویش پیوستند. شاید در آنجا برایش مرگ نیاید.

>>>   رفتن ، رفتن آغاز شده
فیاض هم مفقود است و لا درک

>>>   اری.عده ازگل های سرسبدماپژمرده ونابود شدند،عده فرارکردند وعده هم درفکرفرار.
گاهی اندیشیده اید که مقصرکیست؟اری همه ما.
مگرمانبودیم که درمقابل حزب دیموکراتیک ازاشراربیفرهنگ دفاع وحمایت کردیم،مگرهمین حالا توده های عظیمی ازاحمقان پشتیبان وهواخواه طالب های وحشی نیستند؟
تاخودوحشی هستیم وازوحشی دفاع میکنیم.یوم البدتر.
خودکرده رانه درداست ونه درمان.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است