تظاهرات و درگیری در بهسود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ کد خبر: 166177 منبع: پرینت

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته که تظاهرات در منطقه بهسود میدان وردک به خشونت کشیده شده که در نتیجه "شماری از هموطنان کشته و زخمی شده‌اند."
آقای دانش در صفحه فیسبوک خود نوشته است که "به زودی هیات با صلاحیت برای بررسی دقیق و همه‌جانبه این رویداد" به منطقه اعزام خواهد شد و از مردم این محل تقاضا کرده تا "با خویشتن‌داری، از بروز خشونت و تنش بیشتر جلوگیری کنند."

در همین حال سخنگوی وزارت داخله با انتشار خبرنامه‌ای گفته که "از چند روز بدین سو نیروهای امنیتی برای معرفی فرماندهان پلیس در حصه اول و دوم بهسود و تقویت پاسگاه‌های پلیس به منطقه رفته‌اند."
به گفته او "اما افراد مسلح وابسته به فرمانده علیپور مانع حضور و فعالیت نیروهای امنیتی و پلیس در این منطقه شدند و امروز شماری از این افراد به روی پلیس و مردم شلیک کردند."
به گفته سخنگوی وزارت داخله در نتیجه درگیری میان این افراد و نیروهای امنیتی "۹ تن از افراد مسلح علیپور کشته و ۷ تن آنها زخمی شدند و برعلاوه شماری از نیروهای امنیتی و ۵ مردم محل نیز زخمی شدند."

علیپور کیست و چگونه آزاد شد؟
به گفته آقای آرین این افراد ساختمان ولسوالی بهسود را "به نام تظاهرات محاصره کرده بودند و از شماری از مردم محل نیز در این تظاهرات سو استفاده شده بود. پلیس در پیوند به این حمله مسلحانه ۶۸ تن از افراد مسلح را بازداشت کرده است."

اما مهدی راسخ، نماینده ولایت میدان وردک در مجلس نمایندگان افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته که حکومت "مردم غیرنظامی را در بهسود به رگبار بسته."
او نوشته: "نیروهای امنیتی تحت فرمان فرمانده پلیس میدان وردک بر اعتراض‌کنندگان مردمی، موسفیدان و فرهنگیان، شلیک کرده‌‌اند و شماری زخمی در خیابان مانده و موسفیدان در کنار مسجد و داخل یک هتل گروگان مانده‌اند."

به گزارش بی بی سی، محمد کریم، خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز که خود از منطقه بهسود است، در توییتر خود نوشته که نیروهای دولتی علیه "تجمع مدنی و مسالمت‌آمیز مردم بهسود از خشونت استفاده کرده، آنها را هدف حمله قرار داده است."
آقای خلیلی نوشته است: "فرمانده پلیس ولایت میدان وردک با شمار زیادی از نیروهای مسلح، از روزها پیش بدینسو به این ساحه رفته و هدف شان را به مردم، معرفی فرماندهان امنیه ولسوالی‌های بهسود، گفته‌اند. با وجود اینکه این کار صورت گرفته؛ اما حضور نیروهای مسلح دولتی به هدف نامعلوم در آن ساحه، همچنان ادامه دارد."

علیپور کیست؟
عبدالغنی علیپور، یک فرمانده محلی در این منطقه مربوط قوم هزاره در بهسود است که از سوی نهادها امنیتی متهم به فعالیت‌های مسلحانه و "اخلال امنیت" در منطقه بهسود است. اما او و حامیانش گفته‌اند که تلاش‌های متمرکز به "مقاومت علیه داعش و طالبان و به گروگان‌ گرفتن شهروندان هزاره این منطقه است."
آقای علیپور در سال ۲۰۱۸ در کابل از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد که موجب تظاهرات صدها نفر در شهر کابل شد و در قبال تعهداتی که به حکومت افغانستان داد، آزاد شد.

اما در ماه‌های اخیر با گسترش نبردهای طالبان در این منطقه، گزارش‌های وجود دارد که فعالیت‌های فرمانده علیپور و افراد مسلح وابسته به او نیز افزایش یافته است.
گزارش‌های تایید ناشده وجود دارد که نیروهای امنیتی برای بازداشت دوباره او به منطقه بهسود رفته‌اند و درگیری امروز هم در نتیجه مخالفت مردم محل و طرفداران آقای علیپور به وجود آمده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات درگیری
بهسود
نظرات بینندگان:

>>>   هدف دستگیری فرمانده علیپور و باز کردن راه برای نفوذ طالب در قلب هزاره جات است.

>>>   طالبان چرکستانی و وهابی مردم را میکشند، دزدی میکنند، تجاوز جنسی میکنند مگر نیرو های رژیم در خواب خرگوش اند.
در مقابل برای سرکوب کردن حق خواهی مردم بیگناه هر لحظه شمشیر در دست دارند.
مرگ و نفرت بر مافیایی ارگ بشمول "امرالله" و"بی دانش" قوم فروش!
آتش خاوری

>>>   همه میدانند که حکومت فاشیستی غنی برای نا آرامی مردم که در ساحه زندگی صلح آمیز دارد نا آرامی ایجاد می کند . پرسیده شود که چرا راه بامیان را که به دست طالبان است و مردم ولایت بامیان و غور نمیتوانند از آن مصون مسافرت نمایند این فاشست امنیت نمی کنند که از طریق راه پروان بالای مردم که در ساحه زند گی شان کاملاٌ امن و آرام است و طابعیت از دولت دارد به بهانه معرفی قوماندان امنیه لشکر کشی می کند . لازم است تا مردم مناطق مرکزی اداره امور تمام ولسوالی ها و ولایت های مناطق شان را با یک قیام سراسری خود به دست گرفته و حتی اگر ضرورت شد از طالبان کمک بخواهند تا هر چی زود تر گلم این فاشست جمع شود.

>>>   بی عقل ترین مردم مردم هزاره هست که یکبار به طرفداری این ددمنش تظاهرات کردند و حالا بعد از کشتن مردم بیچاره به علیه او.
عاملین اصلی قتل و کشتار این مردم که در صفحات اجتماعی تحت نام نسل کشی .... منعکس میشود، بر میگردد به آن جنابان که اوباشانه و بی بندوبارانه بعد از آزادی این خائین ملی در غرب کابل دست به فیرهای هوایی زدند و شادمانی میکردند. حالا به روح کشته شده گان بهسود گریه دارند؟ الا لعنة الله علی الظالمین

>>>   تا زمانیکه غنی یهودی در قدرت باشد هچ وقت روز خوشی را نمی بینیم

>>>   در یک مملکت که عدالت نباشد هر گز او کشور روی خوبی را نمی بیند شما فکر کنید در قسمت معاشات کارمندان دولت و معلمان و متقاعدین سابق چقدر بی عدالتی است اما غنی یهودی پول های کشور های خارجی را در جیب خسبره خود و در لبنان برای خویشاوندان بی بی گل یهودی روان می کند ملت ما چقدر خواب برده است

>>>   سلام فاشستان ارگ این مشکلرابه وجودآورده اند تامدافع مردمی مردم هزاره را ازبین ببرندوزمینه کشتارشان رافراهم بکنند توسط طالبوداعش قومندانامنیه نامنهاد بهسود باید مجازات شود

>>>   ادریس ستانکزی، مشاور ارشد وزارت داخله:
برای من طالب و علیپور فرق ندارد چون هر دو نوکران همسایگان اند.
چه پشتون باشد، چه تاجیک، چه اوزبیک یا هزاره؛ جنگ‌سالار، جنگ سالار است. و وقتی بالای نیروهای امنیتی و دفاعی ما شلیک می‌کنند باید «کشته» شوند.

>>>   وزارت داخله باید به مردم بگویدکه گناه علی پور که از زنان ومردم بی دست وپا دفاع میکند زیاد است یا گناه طالبانکه درهنگام جا بجا سازی بمب کنارجاده ویا هم در صادرنمودن فرمان قتل هزاران انسان این سرزمین دستگیر میشوند ؟ آنانرا در اطاق های مجلل با خوراکهای متنوع نگهداری نموده با هدیه 10000 افغانی چپن در نزد خانواده ودوباره به سنگر نبرد علیه مردم افغانستان برمیگردانی اما بخاطر دست گیری علی پور بر روی مردم بیگناه با گلوله میزنی این کدام نوع منطق است از کجا این علم نسل کشی را آموخته ای ؟ونوکر کدام بادار هستی؟ انسان های فاقد وژدان

>>>   من صدای قومندان امنیه ولایت میدان وردک را شنیدم کاملا لهجه پشتوی پاکستانی گپ میزد من یقین دارم که این شخص پاکستانی است و با مردم هزاره دشمنی شخصی دارد به همین خاطر قومندان امنیه ولایت میدان وردک تعین شده تا مردم هزاره را سرکوب کند بروید تحقیق کنید اگر اصلیتش پاکستانی نبود حتما با طالب و داعش هم ارطبات خیلی نزدیک دارد.
امین

>>>   با عقل ترین قوم پشتون است که همیشه انواع خیانت وتخظی را انجام میدهد تا در چوکی بماند

>>>   اگر طالبان بالای نیروهای دفاعی افغانستان حمله میکنند چرا غنی نیروی کمکی ونیروی هوای روان نمیکند ؟که بالای یک ملیت خاص تمام قوا زمینی و هوای را دستور به گرفتن فرمانده شمشیر میدهد این یهود لا مذهب خودش را مشخص کرده که حامی نا امنی وحامی طالبان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است