ادامۀ بحث‌های نمایند‌گان بر سر پیش‌نویس سوم بودجه
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ کد خبر: 166276 منبع: پرینت

روز چهارشنبه برای پنجمین روز پیاپی، کار روی پیش‌نویس سوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ در کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان ادامه یافت.
بحث دربارۀ پیش‌نویس سوم بودجه تنها در کمیسیون مالی و بودجه مجلس خلاصه نمی‌شود؛ در داخل تالار نیز امروز این موضوع مطرح بحث نمایندگان بود.

بیشتر نمایند‌گان، از تخصیص بودجه برای خرید وسایل غیرضروری انتقاد کردند. آنان با استاد به یک گزارش طلوع‌نیوز دربارۀ اقدام باشندگان هرات برای فروش گرده‌های شان در بازار سیاه بدلیل فقر و بیچارگی، از حکومت در این راستا انتقاد کردند.

گل رحمان همدرد، نماینده مردم بلخ در مجلس گفت: «بیست روز می‌شود که ما اینجا کار می‌کنیم ولی خبر نیستیم؛ فقط از زبان شما و از زبان چند تن اعضای کمیسیون می‌شنویم که وضعیت چه است.»
نیلوفر ابراهیمی، نمایندۀ مردم بدخشان نیز اظهار داشت: «برای بار اول در تاریخ پارلمان که کمیسیون بودجه و مالی برخورد مسؤولانه و مسلکی بودجه را در خور مردم افغانستان قرار داده‌است.»

پنجاه و دو روز از سال مالی ۱۴۰۰سپری می‌شود اما تاکنون سرنوشت بودجه این سال مالی روشن نیست.
میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایند‌گان گفت: «مشکل ما همراه بودجه نیست؛ مشکل این است که صلاحیت‌های مجلس توسط حکومت غصب شده‌است.»

اعضای مجلس می‌گویند که بدلیل تأخیر در تأیید بودجه سال مالی ۱۴۰۰ تنخواه شماری از کارمندان دولت پرداخت نشده‌است و شماری از پروژه‌های توسعه‌ای نیز متوقف است.
تاکنون اما معلوم نیست که چه زمانی اعضای مجلس کار روی پیش‌نویس سوم بودجه را تمام می‌کنند و این‌که آیا آن را تأیید می‌کنند یا نه.
پیش از این، پیش‌نویس اول و دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ از سوی نماینده‌گان مجلس رد شده‌اند.

مسعود انصار
طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس نمایندگان
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   اصلا غنی یهودی نمی خواهد که معاشات یکسان شود زیرا این شخص در غم غریب وبیچاره نیست در زمان کمپاین می گفت هچ انسان از انسان دیگر بر تر این این شخص فقط گفتار دارد عمل ندارد اگر نه بسیار ساده و آسان است هیت تعین کند در هر وزارت ارزیابی شود بی بند که کارمندان چقدر با معاش های گداف تفاوت بین هم دارند یکی دو لک می گرد و دیگر ۶ هزار خصوصا در ریاست های عایداتی ریاست افغان تیلی کام ریاست عطرها شرکت آریانا وغیره هر ریس برای دوست خود به فرمایش خود معاش ها را زیاد کرده پرسان نیست تا زمانیکه عدالت در وطن ما نیاید هر گز روی ارامی نمی بینید

>>>   هرانسان ارزووارمانی دارد.یکی ازارزوهایم اینست که قبل ازمرگ روزی فرابرسدکه هموطناننازنین من معادل حیوانات اروپاازنعمت تعقل برخودارشوند.
دراینجاتعدادی پشکها وموشها رابه صفت حیوانات خانگی نگهداری میکنند.پشکها میدانندکه نبایدموشهارابخورندوموشها درک کرده اندکه این پشکها بیضرراند ونبایدازانها هراس داشت وهمه روزه همه باهم مصروف بازی اندوصاحبان شان ازتماشای بازی انهالذت میبرندواحساس خوشی میکنند....
ناصری

>>>   مجلس نمایندگان زیاد تر بالای بودجه عادی جر و بحث دارند،در حالی که بزرگترین خورد و برد ها از بودجه انکشافی صورت میگیرد.
یک مرتبه آنها تمام پروژه های انکشافی افغانستان را و مقدار مصارف آن را و این که این پروژه ها چند فیصد تکمیل شده است و تا بحال چقدر مصرف شده است،مورد بررسی قرار میدهند خواهند دید که ده ها ملیارد دلار ازین بودجه ها هم توسط مقامات دولتی و هم توسط مسؤلین کشور هایی که این پروژه ها را تکمیل کردند،خورد و برد صورت گرفته است.
کجا شد پروژه مس عینک؟
کجا شد پروژه شهر جدید کابل؟
کجا شد پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند؟
کجا شد پروژه معدن آهن حاجی گک؟
کجا شد پروژه ساختمان های دولتی جدید در دارالامان؟
حالا باز یک پروژه جدید را بنام میدان هوایی بین المللی لوگز در نظر گرفتند که اضافه از دو ملیارد دلار بودجه دارد و باز خورد و برد صورت می گیرد.
هیچ ضرورت برای ایجاد چنین میدان هوایی در لوگز وجود ندارد که سالانه ده میلیون نفر مسافر داشته باشد.
همین میدان هوایی کابل جای کافی برای توسعه خویش دارد.
مه نمی فهمم بالای کی اعتبار شود که پول این پروژه ها خورد و برد نشود.
نه بالای دولت اعتبار است و نه بالای پارلمان و نه بالای خارجی ها.
حتی اگر یک هیأت بیطرف از میان خود مردم نیز غرض بررسی بودجه و مصارف این پروژه ها ایجاد شود،آنها نیز دزد خواهند برآمد.
باید یک هیأت مختلط از تمام ارگان ها،بشمول ملل متحد و سفارت خانه های کشور های خارجی در افغانستان تشکیل شود و این بودجه های بزرگ را و مصارف آن را مورد بررسی قرار دهند و از مسارف آن کنترول کنند.
هیأت امریکایی که بعضی اوقات برای کنترول مصارف امریکا به افغانستان می آیند،برای آنها نیز دولت چند پروژه خورد و کوچک را نشان میدهند که در آنها خورد وبرد صورت گرفته است و چند نفر را به سارتوالی معرفی میکنند و چند روز در محبس میباشند و بعداً رها میشوند و برای هیأت نیز چند دلار رشوت میدهند و هیأت به حساب خودش با دست پر به امریکا میرود و گزارش میدهد که اینقدر پول خورد و برد شده است.
در حالی که مقدار اصلی پول های خورد و برد شده،به مراتب بیشتر ازین ارقام است.
صد ها ملیارد دلار در طول بیست سال گذشته در افغانستان به مصرف رسید.
بفرمایید به ما نشان بدهید که در کجا مصرف شدند؟
بغیر از چند کیلومتر سرک ناقص که آنها نیز بخاطر کیفیت پایین همه شان دوباره تخریب شدند.

>>>   از وکلای پارلمان تقاضا می کنیم تا زمانی بودجه را به تصویب نرساند تا زمانیکه یکسان سازی نشود یعنی معاشات کارمندان که معاش زیاد می گرند باید کم شود و کسانیکه کم می گرند زیاد شود اگر واقعا عدالت را تامین می کند در غیر این دولت می خواهد یک چند افغانی معاش معلم و مامور را زیاد کند و مردم را فریب بدهد باید معاشات متقاعدین سابق ملکی و نظامی هم زیاد شود آیا آنها فامیل ندارند اگر این همه کار ها انجام نشود نرخ ها مواد خوراکه پاین نمی اید لطفا این پیام را کسانیکه مطالعه می کنند به گوش وکلا محترم برسانید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است