غنی: فرصت تأمین صلح و پایان جنگ فراهم شده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۳    ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ کد خبر: 166310 منبع: پرینت

اشرف غنی در پیامی به مناسبت سی و دومین سالگرد خروج ارتش سرخ از افغانستان گفت که بیرون شدن این نیروها از کشور مسوولانه نبود و نبود برنامه برای آینده کشور باعث رفتن افغانستان به سوی یک جنگ داخلی شد.
غنی تأکید کرد که فرصتی برای تأمین صلح و پایان جنگ در کشور فراهم شده است و مردم افغانستان می توانند با تدبیر و یکپارچگی به صلح دست یابند.

غنی افزود که در آن زمان، حضور نیروهای ارتش سرخ در افغانستان از سوی جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، کنفرانس کشورهای اسلامی و تمام جهان آزاد اشغال خوانده شد و این حضور را نکوهش کردند و از آزادی خواهی مردم افغانستان حمایت کردند.

آقای غنی گفت: «هدف از جهاد برحق مردم ما این بود که پس از خروج نیروهای شوروی، در افغانستان یک نظام به خواست ملت به میان بیاید تا نهادهای ملی و نظامی را تقویت و از آنان حفاظت کند. اما، به دلیل این که خروج نیروهای شوروی مسئولانه نبود و هیچ تدبیری برای آینده کشور در آن در نظر گرفته نشده بود، افغانستان به یک جنگ داخلی چند بعدی داخل ساخته شد، که در نتیجه آن نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای افغانستان از هم پاشید.»
او گفت که دلیل اصلی شکست قشون سرخ، وحدت ملی و صف واحد نیروهای آزادی خواه و مجاهدین افغانستان بود.

آقای غنی افزود: «اکنون برای افغانستان فرصت ختم جنگ و رسیدن به صلح فراهم شده است. صلحی که در آن نهادهای نظامی و ملکی ما حفظ و بیشتر از پیش تقویت گردد، صلحی که اطفال، زنان، جوانان و تمام اقشار محروم افغانستان از آن مستفید شوند.»

غنی ادامه داد که زمانی تمام مبصرین شرقی و غربی به این باور بودند که شوروی به اشغال در افغانستان خاتمه نمی دهد و مبارزه ملی ملت افغانستان به نتیجه نمی رسد، اما "ما با شکست دادن به قشون سرخ، این نظر را غلط ثابت نمودیم.:
او گفت: «حالا هم، تدبیر، وحدت و یکپارچه‌گی ما این نظر را که گفته می‌شود افغانستان به صلح نخواهد رسید، غلط ثابت خواهد کرد. ما به صلح خواهیم رسید، به صلح دوامدار، صلحی که در آن عزت هر افغان نهفته باشد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   غنی
اگر اجماع داخلی روی یک برنامه مشترک به وجود نیاید ، پاکستان ....های خود را در بهار داخل کابل میکند.

>>>   اصلا مجاهدین که در طول سا ل ها با هم علیه شوروی سابق جنگیدند دوشادوش هم علیه اشغال کفار با هم بودند حالا دشمنان اسلام نمی خواهد بین هم اتفاق داشته باشند مثلآ حزب جمعیت و حزب اسلامی آنها باید با هم اتفاق کنند علیه تجاوز گر امریکا اقدام نمایند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است