ارگی ها و طالب هردو عامل اصلی جنگ اند
یگانه راه که باقی می ماند عبور از ارگی ها و طالبان با ایجاد یک اداره بی طرف قابل قبول برای تمام جوانب ذیدخل به شمول ارگی ها و طالبان و تمام اقوام افغانستان به نفع مردم است 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۴    ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ کد خبر: 166344 منبع: پرینت

با رفتن اداره ترامپ و آمدن اداره بایدن مذاکرات قطر میان ارگ و طالبان مرده است و باید آن را دفن کرد و چاره ای دیگر اندیشید!
مذاکرات قطر به رهبری آمریکا و مطابق به نقشه اداره ترامپ جریان داشت و با رفتن اداره ترامپ طالبان هم از میز مذاکرات رفته است و هیأت ارگی ها نیمه و نیمکله در قطر خوابیده اند تا معاش ۲۴۵۰۰ دالر را از دست ندهند، طالبان رفته اند چون میدانند که دیگر مشکل است که از طریق مذاکره به مقصد دلخواه برسند.

ارگی ها، شورای صلح و هیأت ارگی ها از همین وضعیت راضی هستند که در قدرت برای جمع آوری ثروت باقی بمانند و امید بسته اند که آمریکا و ناتو در افغانستان باقی بمانند و لذت می‌برند که کما فی السابق پول مالیات دهندگان آمریکا و کشورهای اروپایی را به غارت ببرند.

تاوان جنگ و ادامه جنگ را میان ارگی ها و طالبان مردم افغانستان می پردازند و در بدل خون مردم افغانستان هم ارگی ها و هم رهبران طالبان باگذشت هر روز فربه تر می شوند نه ارگی ها توان شکست طالبان را دارند و نه طالبان توانایی تصرف تمام افغانستان را دارند و نه اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان زندگی در زیر شلاق و قمچین طالبان اند.

یگانه راه که باقی می ماند عبور از ارگی ها و طالبان با ایجاد یک اداره بی طرف قابل قبول برای تمام جوانب ذیدخل به شمول ارگی ها و طالبان و تمام اقوام افغانستان به نفع مردم افغانستان است.

اگر آمریکا و ناتو حاضر شوند که مسأله افغانستان زیر نظر سازمان ملل متحد حل شود و یکی از کشورها که بیطرف در جنگ افغانستان باشد میزبانی یک نشست بین المللی از صاحب نظران افغانستان را به عهده بگیرد و نظرات گوناگون را برای حل مساله جنگ و عبور از جنگ بشنوند و در نتیجه نظرات مردم یک راه حل درست را پیشنهاد کنند و برای تطبیق آن تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتبانی کنند امکان آن وجود دارد که خونریزی در افغانستان متوقف شود و در غیر آن با گذشت زمستان و آمدن بهار بازهم بوی خون و جنگ های خونین به مشام می رسد.

تا اینکه ساختار سیاسی افغانستان تغییر نکند و برای تمام اقوام افغانستان جایگاه عادلانه دیده نشود، چشم انداز صلح با ارگی ها و طالب ها که هر دو عامل عمده ادامه جنگ و مانع اصلی در راه صلح هستند به یک سرآب می ماند.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   در بین مردم افغانستان دربدر شد طالبان هم میلونها دالر بدست میاورند و افراد وابسته به دولت از بالا به پایین همه میلیاردها شده اند و. این اشخاص و افراد جز چپاولگری دزدی مردآزاری و جنگ دیگر آرزوی ندارند
عبدالله ریحان

>>>   طالب ها بر ضد اشغالگران وطن ما با اشغالگران و مزدوران انها مى جنگند و دولت دست نشانده مزدور به دفاع از اشغالگران مى جنگند . كدام يك برحق است ؟ حتى خزنده ها ، پرنده ها و حيوانات هم از خانه و كاشانه خود در برابر تعرض بيگانه دفاع مى دارند إنسانها را خو بگذار . اگر هندو ها هم از وطن ما در برابر اشغالگران دفاع بدارند من از هندو ها دفاع مى دارند .

>>>   طالب ارگی و طالب گرگی فقط همان زرد برادر شغال هستند و در نهایت باهم یکی هستند.

>>>   طالب بلک واتر جدید امریکایی ها است. ملیشه های هستند که برای پول و قدرت می جنگند و نوکری خارجی ها را میکنند، مثل سعودی پاکستان و حال امریکا.

>>>   امریکا غلام های نکتاهی دار دزد قومپرست و مفسد را با غلام های ریشدار جاهل و عقبگرا تبدیل میکند تا همان اهدافش را که گروه اولی پیش برده نتوانست گروه دومی بپیش ببرد۰ استراتیژی امریکا مثل سابق پا برجاست فقط تاکتیک او تغییر میخورد۰

>>>   غنی کوچی خودش هم میداند که ریس جمهور انتخابی و قانونی نیست، مگر الاغ باشد که آنرا نداند.
خداوند جان کرری و پاپمیو را و غلامک خاص شان خلیلزاد را نگیرد. ما شیر هستیم شیر، بازهم اگر امریکا ما را شیر نکرد انگلیس یا چوچه انگلیس پاکستان خو یک کاری میکند، مقصد ما را شیر بکند.
این را همه میدانند. افغان های اصیل هیچ ری نزنید.
تا زنده یک اوغان است زنده دا اوغانستان است.

>>>   اقوام و قبیله‌های پشتون با پسوند زى و زوى و خيل و لقب "خان" از ميراث جنگيزخان چه نقشی به اصطلاح در "لویه" "جرگه " جنگيزخان افغانپشتون دارند؟ در روند روزگار زمانيکه زى هاى ملتان از سوى بابريان (بخوان بابوريان) پشتو خيل و زَی یا زائی که وامواژه به معنی «زاده» است وخيل پشتونهاى که براى زي ها خدمتگذار بودند چون زيها ملکها در امپراطوريهاى هندوايران بودند تا برتانيه هند را اشغال و ايران را تقسيم و يک مملکت درمانده و پى درپى ورشکسته تاسيس کردند بنام افغانستان . بسیار جالب است نامگذار افغانستان در کتاب سرشمارى خراسان و نويسنده کتاب "گزارش سلطنت کابل" (ترجمه محمد آصف فکرت ) دلیل نامگذاری افغانستان را از جانب خود چنین افاده می کند: "افغانان نام عمومی برای کشور خویش ندارند" نامی که توسط ساکنان این سرزمین بر تمام کشور اطلاق می شود، خراسان است" . (صفحه 125 کتاب چاپ سال 1842) همه مردم غیر پشتون را در کتاب اش فهرست . مانند تاجیک ، اوزبيک ، هزاره، ترکمن، قرقيز، بلوچ ، چهار ایماق....و حتى افغانها. سرشماری و آمار و نظرسنجی آماری به شیوه شرکت هند بریتانیا. مونت استوارت الفینستون پشتونان را بکلى فراموش نموده واين نفر پدر افغانستان است : ملت های مختلفی که در سلطنت کابل زندگی می کنند، که مقدار جمعیت در مقیاس کمک حاکى اند:
افغانها: 4،300،000
بلوچها: 1،000،000
تاتارها ( تورکتباران) : 1،200،000 پارسيان :(از جمله تاجیک ها): 1،500،000
هنديان (کشميريان جتها و غیره): 5،700،000
قبایل مختلف: 300،000
مونت استوارت الفینستون: "گزارش سلطنت کابل" . بند يک 1842 لندن برگ 125 و 114
"پشتونان کجا شدند ????" پشتون = روهيله = افغان = پټان يعنى چار همچم براى يک ملت
ازهمان اشغال انگليس و شوروى و طالبان ساخت امريکايى و تخنوکراتهاى امريکايى خليلزاد و جلالى و کرزى و دلقک احمد زى بازار لويه جرگه گرم و گرمتر شد. با اشغالهاى غير مستقيم و مستقيم امريکا يک کلمه لويه جرگه ها پيغار نکرد. حاکمان پشتون نام يا لقب افغان خود را بزور در هر لويه جرگه تاييد کرده رفت. يکى از چالزنى و چالاکى و غدارى و قلدرى تعداد نامعدود قبايل و اقوام زى و زوى و خيل است و جرگه ها را فقط مغلهاى چنگيزخانى استفاده مى کردند ازهمين سبب از هر خانهاى پشتون در جرگه دعوت مى شود و در اين لويه جرگه هاى قرون ميانه اى افغان يعنى پشتون اکثريت اند زيرا نمايندگان انتخابى پارلمان مجبور اند. خوانندگان خود فهرست اقوام افغان يا پشتون را بخوانيد:
ابراهيم خيل ٬ آخونزاده٬ آکاخل٬ ابراهیم‌خیل٬ احمدزی٬ احمد خيل٬ اچکزی ٬ادوخیل٬ ارکزی٬ اروکزَی ٬استانکزَی٬ اسحق‌زَی٬ اسلام خیل ٬آفریدی (اپريدى) اکبرزی٬ الکوزی ٬امرخیل ٬ امین‌زی٬ اوریاخیل٬ اوان٬ بابړ٬ بابړخیل٬ بارکزای٬ بازی٬ بدیچی٬ بنگش ٬ بوندچتنا ٬ بهادرزی٬ بهیتانی ٬ پودی٬ پوپلزَی٬ پهلوان‌خیل ٬ پیاروخیل٬ تبیوال٬ تنولی٬ تارین‌ها ٬ ترکانی٬ تره‌کی٬ توخى٬ جبارخیل٬ جهانگیری٬ حکیم‌زَی٬ ختک٬ خروتی٬ خلیل‌ها چمکنی٬ داودزَی ٬ دُرانی (لقب احمد خان- نبيره سدوخان ) ٬ درپه‌خیل ٬ دفتانی٬ دلازک ٬ دوستی‌خیل٬ دولت‌زَی زدران (پشتو: ځدران)٬
زازَی (پشتو: ځاځی)٬ گردا بابړ ٬ سالارزَی٬ سپای٬ سلیمان‌زی ٬ سلیمان‌خیل٬ سوری ٬ سومیز٬ کیکوی شاديزى بابړ (بابَر)٬ شتک٬ شمل‌زی ٬ شلمانی ٬ شهبازخیل ٬ شیرانی٬ شیرزَی شيرزوى٬ شینواری٬ صافی (صاپى)٬ عثمان‌خیل٬ عیسى خيل٬ علی‌زی٬ عمرخیل ٬ عمرزَی ٬ غلزَی/غلجی٬ فیروزخیل٬ کاکَر ٬ کتوازی ٬ کریم‌زَی٬ کاکه‌زَی ٬ کوندی٬ گادون/جادون٬ گنده‌پور ٬ گوره ٬ گوره ياسينزى٬ گوره سفرزى٬ گوره شاکرزى٬ گوره قديرزى٬ گوره منگلزى٬ گوره خيل ٬ گیگیانی٬ لودی٬ ليغت٬ محبت٬ محمدزَی٬ مروت٬ مروت خيل ٬ مشوانی٬ ملاگوری ٬ منگل/ منګل٬ موسی‌زَی ٬ موسی‌خیل٬ مومن (مهمند يا مومند)٬ مومند خيل٬ ميرزى٬ وزيرى٬ يوسفزى

>>>   من یک تهرانی هستم که گهگاهی پیامهای شما افغانستانی ها را در فیسبوک می‌خوانم در کل فکر میکنم مردم افغانستان چند گروه هستند یک گروه از پشتونهای افراطی لوگری فقط به قوم پرستی خود مشغول هستند و هیچ کس را جز خود آدم نمی شمارند از همین گروه با پاکستان دوستی و نسبت به ایران عقده و خصومت شدید دارند اما یک گروه از پشتونهای قندهاری معتدل و میانه رو هستند هم با اخلاق و هم روابط انسانی نیک دارند و با همسایگان خود هم احترام دارند
هرات را مرکز ادب فرهنگ و اخلاق و انسانیت میشناسیم که با دیدن فرهنگ فارسی و خراسانی ایشان و نزدیکی زیاد که با خراسان ما دارند شادمان میشویم از این جهت که من خودم اصالتا اهل نیشابور هستم همچنین است مردم مزار شریف در مرتبه دوم و بعد عموم مردم تاجیکان و هزاره جات تا مرز تاجیکستان اما متاسفانه یک گروه با افکار افراطی خطرناک هم در این شهرها فعالیت دارند که طرفداران مولوی انصاری و گلبدین حکمتیار هستند و اینها فکر میکنند فقط خودشان مسلمانند و بقیه مردم را کافر می پندارند و همین گروه نیز نسبت به ایران توهم توطیه دارند از آن جهت که به مردمان افغانستانی حق باید داد پس از تجربه چندین دهه تجاوزات انگلیس و اشغال شوروی و بعد اشغال آمریکا و جنگ های داخلی بسیار احساس خطر امنیتی کنند و هجمه رسانه ای تبلیغات ایران هراسی و شیعه هراسی آمریکا و انگلیس و اسراییل در رادیو تلویزیون های افغانستان نیز واضح است گروهی از مردم نسبت به پاکستان و گروه کمتری نسبت به همه کشورهای همسایه افغانستان احساس توهم توطیه دارند که در القای این فکر رادیو تلویزیون های غربی نقش اساسی دارند. اما ما مردم ایران هرچند دشمنان بسیار زیاد و قسم خورده به سردستگی آمریکا و اسراییل داریم اما هیچ گاه نسبت به همسایگان خود توهم توطیه نداریم با وجود این که یک عده غربزده یا وهابی افراطی در شرق و غرب ایران در دشمنی با ما به سیم آخر زدند اما ما همیشه سعی داشته ایم با مردم کشورهای همسایه از عراق و سوریه تا لبنان در غرب و مردم افغانستان در شرق رابطه نیک و حسن همجواری داشته باشیم خصوصا این که با مردم افغانستان علاوه بر اشتراکات دینی احساس همبستگی تاریخی تمدنی زبانی نیز داریم.

امیدواریم جوانان افغانستان از دام های گروه های افراطی و متخاصم قوم پرست و تکفیری محفوظ باشند.
امید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است