دولت ایتلافي در افغانستان
نه طالبان و نه دولت نميتوانند نمايندگي مردم را داشته باشند و در نا امني و كشتار مردم نقش اساسي دارند و از نظر مردم هردو حربان به ضرر كشور و كشتار مردم در تلاش هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ کد خبر: 166348 منبع: پرینت

چرا مذاكرات نمايندگان دولت و طالبان در نشست قطر تعطيل شد و شكست خورد؟
همچنان كه از جريان كار تقريبا يك ساله مذاكرات و نتيجه ان معلوم مي شود، اينكه؛ نمايندگان طالبان بر سر نظام خلافت اسلامي و نمايندگان دولت بر سر نظام جمهوريت به بحث هاي بي فايده و غير عملي تاكيد كرده و پرداختند.

گروه طالبان جمهوري اسلامي اشرف غني را قبول ندارند چرا كه مي گويند اشرف غني در انتخابات قبل رياست جمهوري، يك ميليون راْي تقلبي را بيشتر به دست نياورده است.
نماينگان دولت هم نظام خلافت اسلامي طالبان را بيگانه با فرهنگ مردم و نا كار امد و غير دموكراتيك مي دانند و نيز برخي بحث هاي واقعي و فرعي ديگري همانند غير رسمي بودن مذهب شيعه و رسمي بودن مذهب حنفي از طرف طالبان و درخواست اتش بس از جانب نمايندگان دولت.

و در واقع طالبان در گفتمان خود صادق نبودند، چرا كه همزمان با مذاكرات به كشتار مردم و جنگ ها ادامه مي دادند.
دولت هم به تنهايي خود نميتواند ادعا نمايد كه نماينده تمام مردم كشور ميباشد، زيرا كه؛ جمهوريت به راي تمام مردم افغانستان به وجود نيامده است و در نتيجه اختلاف در تقلب بين كانديداها در انتخابات توافق به جمهوريت حاصل شده است.

لذا نتيجه اين مي شود كه نه طالبان و نه دولت فعلي هردو نميتوانند نمايندگي مردم را داشته باشند و در نا امني و كشتار مردم هر دو طرف نقش اساسي دارند و از نظر مردم افغانستان هردو حربان به ضرر كشور و كشتار مردم در تلاش هستند و خود بخود هر دو طرف از نظر سياسي و شرعي ساقط و نا روا هستند.

لذا دوتا گزينه ديگر بيشتر در ميدان ناكامي طالبان و نيز ناكامي دولت بيشتر باقي نمي ماند.
گزينه اول تشكيل دولت موقت است كه در اين صورت به باطل شدن قانون اساسي و منحل شدن اردو و پوليس و مجلس شوراي ملي و سنا مي انجامد و طبعا در اين صورت كشور در خلاْ كامل قرار مي گيرد كه از نظر عقلاني و عرفي و نيز امنيتي و جهاني قطعا به صلاح مردم و جهان و منطقه نميباشد.

گزينه دوم اين است كه از نظر عقلاني و منطقي و عرفي و واقعي و متناسب با شرايط عيني و كنوني كشور، دولتي ایتلافي از همه شخصيت هاي ملي و مردمي و سياسي و نيز از افراد موجود همه گروه ها و جبهات سياسي كشور تشكيل گردد و تشكيلات اردو و پوليس و قانون اساسي و نيز هر دو مجلس قانون گذار، به جايش باقي بماند.
اما رياست ان دولت را كسي و شخصيتي بعهده داشته باشد كه مورد توافق همه حهت هاي مطرح و نيز خود مردم بوده و دستش به خون مردم الوده نباشد و درجنگ هاي حزبي و قومي نيز دخيل نبوده باشد.

همچنان در تعصبات قومي و زباني و مذهبي و نيز در جاسوسي و وابستگي به يك كشور خاص متهم نباشد.
هرگاه مردم كشور و همسايگان و جامعه جهاني و همكاران بين المللي كشور به چنين طرحي توجه نمايند ممكن است كه مشكل چهل ساله جنگ و كشتار مردم در افغانستان خاتمه بايد.
در غير ان؛ جنگ ها در موسم بهار شدت پيدا مي كند و موجب كشتار روزانه صدها نفر مي شود.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولت ایتلافی
تعصبات قومی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای مصباح هراتی نظر نیک دارید. اما متاسفانه عملی کردن آن مشکل به نظر میخورد در افغانستان افراد واشخاص با ایمان و صاحب نظر نیک انشأالله زیاد داریم که وطن را دوست دارند وبه متقعدات اسلامی پابند هستند اما اینکه امروز قدرت در دست کسانی است که بخیر از چورو. چپاولگری هیچ وظیفه دیگر نداشتند و. همه هم صاحب قدرت نظامی و. قدرت مالی که از خون ملت بدست آوردند و همه چیز را تاراج کردند وصاحب میلون ها دالر هستند ،در قدم اول آنها پاه پیش میگزارند و. دم از دیموکراسی میزنند ودیگران را دشمن میدانند مانند برادران شمال ما که بعضی انها همه بی بندباری به اخر رسانده اند ببینید امپراتور شمال را که ریس اجراییوی حزب جمعیت اسلامی است و. یا دوستم که خون هزاران انسان بی گناه را ریختانده و. امثال شان زیاد است
در قطب مخالفین طالبان که همه روزه خون هزاران انسان بی گناه را میرزاند وآه از جگر نمیکشد و. یا اینکه آقای حکمتیار را ببینید که چطور عمل میکند لاف وپتاق میزند که دولت را در ظرف سه روز سقوط میدهد ، واما جالب در اینجا که همه آدمکشان و رشوتخوران او را بد میکوید و توهین میکند در حالیکه همه این خفاشان به اندازه حکمتیار ادم کشتند دزدیدند قتل کرده اند به ناموس مردم تجاوز نموده اند ،امید رحم خداوند متعال بالای این ملت بیچاره گردد تا باشد از این حالت بد نجات یابند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است