منارِ تاریخی جام غور، در حال خم شدن‌است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ کد خبر: 166349 منبع: پرینت

سفارت فرانسه در کابل در سایت و توییتر رسمی‌اش نوشته‌است که علایمی وجود دارد که منارِ تاریخی جام غور، دقیقا مثل برج کجِ پیزا در ایتالیا، در حال خم شدن‌است.
سفارت فرانسه با نشر عکس‌هایی از این منار نوشته‌است که مشکل اساسی منار جام این‌است که در معرض خطر فرسایش توسط رودخانه‌های کنار آن‌است.
این سفارت گفته که منار جام یکی از زیباترین بناهای تاریخی جهان، در عمق یک دره به قدمت ۹۰۰ سال پابرجا است؛ و یکی از فرضیه‌های قبول شده این‌است که مکانی ‌که منار جام در آن قرار دارد بخشی از شهر قدیمی فیروزکوه بوده که توسط مغول‌ها تخریب شد.

ارتفاع منار جام ۶۵ متر و قطرش ۹ متر است. در مجموع این منار از ۴ استوانه تشکیل شده‌است و طوری ساخته شده که با افزایش ارتفاع، قطرش کاهش می‌یابد.
این منار در وسط یک دره قرار دارد که بعدها اهمیت پیدا کرد. بر اساس کتیبه‌ای که روی منار حک شده‌است، منار جام در سال‌های ۱۱۹۴-۱۱۹۵ میلادی ساخته شده و همچنین بر اساس بعضی از نقاشی‌ها و شواهد، مسجدی نیز در این مکان بوده‌است که اکنون اثری از آن دیده نمی‌شود.

منار جام از اواسط قرن سیزدهم میلادی تا پایان قرن نوزدهم میلادی، به فراموشی کامل سپرده شده بود. در سال ۱۸۸۶ میلادی دوباره کشف شد، تحقیقات درباره این منار در سال ۱۹۵۷ میلادی آغاز شد.
سفارت فرانسه نوشته که داخل منار به اندازهٔ شکل بیرونی‌اش شگفت‌انگیز نیست. برای صعود یک راه‌زینهٔ گِرد هست که در داخل منار ساخته شده. این پله‌ها تا وسط منار بالا می‌رود، و برای بالارفتن به سطح منار از پله‌هایی که بر روی دیوار خارجی‌ست، باید استفاده کرد.

این سفارت گفته که به نظر می‌رسد روی منار یک گنبد نیز وجود داشته‌است. شکل بیرونی منار، با نقش‌های هندسی تزیین شده و شامل چندین کتیبه‌است که به رنگ فیروزه‌ای نقاشی شده‌اند.
نوشته‌هایی که روی منار جام حک شده‌اند، حاوی آیاتی از قرآن مجید‌اند. متن کامل سورهٔ مریم آمده‌. در انتهای یکی از کتیبه‌ها اسامی خانواده‌هایی ذکر شده که منار به افتخارشان ساخته شده‌است.

بناها و ساختمان‌های دیگر نیز در اطراف منار، مثل بقایای قلعه‌ها، برج‌ها و یک مخزن آب که در معرض دید بوده، قرار داشته‌اند که شگفت‌انگیزترین‌شان روی تپه‌ای نزدیک منار بوده‌است. در آنجا، سنگ‌هایی با کتیبه‌هایی به زبان عبری قدیمی نیز پیدا شده‌است. با توجه به محتوای آنها، احتمالا بقایای یک قبرستان‌است.
سفارت فرانسه در کابل نوشته که منبع این اطلاعات در بارهٔ منار جام، جیلد بی. جیف Gilad B. Jaffe باستان‌شناس و محقق دانشگاه تل‌آویو اسراییل‌است.

شفیق پویا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارت فرانسه
منار جام
نظرات بینندگان:

>>>   تمام کشور در حال سقوط است.
شرمت باد غنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است