اشغال یا آشغال؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ کد خبر: 166351 منبع: پرینت

این همه نشست‌های نمادین و فرمایشی در باب اشغال و خروج شوروی‌ها تکراری و کسل‌کننده هستند. سخن‌رانان با ادبیات کهنه و تکراری، آزادی، استقلال، جهاد، مقاومت و زنده‌باد و مرده‌باد می‌گویند.
از همین‌جا است که ما از تاریخ درس عبرت نمی‌گیریم. آیا تا به حال به این پرسش‌ پاسخ ارایه شده است: چرا شوروی‌ها به افغانستان هجوم آوردند؟ در این زمینه دانشمندان شوروی دیروز و روسیه‌ی امروز هزاران مقاله، مستند و کتاب نشر کرده‌اند.

یکی از این مقاله ها را روزنامه‌ی معروف کمسمولسکایا پراودا مطرح کرد که چنین نام داشت: آخرین جنگ شوروی، چرا شوروی با عظمیت در برابر افغانستان کوچک پیروز نشد. (Последняя война Советского Союза: Почему огромный СССР не смог победить в маленьком Афганистане)
این مقاله پرسش‌های مهمی را در برابر سیاسیون روسی و دولت‌های سابق شوروی مطرح کرد و سبب بحث‌های جدی اکادمیک و تحلیلی شد. این مقاله روی مشروعیت، توازن قدرت، نقش بازیگران داخلی و بین‌الملل، ژیوپولیتیک جنگ و پیامد آن بحث‌های عالی را مطرح کرده است. این مقاله نمونه‌ی کوچکی از صدها مقاله‌ی دیگر در این باب است.

اما ما از این رویداد مهم تاریخی چه آموختیم؟ این درست است که ما مردمان باغیرت هستیم. استقلال‌طلب و با ناموس هستیم و در برابر اشغال‌گران مقاوم و پایدار می‌باشیم. واقعیت این‌است که این همه مباهات چه به بار آورده است. جنگ با بریتانیا چه تفاوتی با جنگ با شوروی‌ها داشت؟ درس‌های تاریخی چه ها هستند؟ پیوند آن‌همه تضاد ها با حضور نظامیان خارجی در چه است؟

ایکاش این همه احزاب پول‌دار می‌توانستند برای راه‌اندازی یک همایش ژرف و بررسی شگرف عوامل اشغال هزینه‌ی یک موتر زره رهبران خود را مصرف می‌کردند تا دانشمندان ملی و بین‌المللی به این پرسش‌ها می‌پرداختند. همه می‌دانیم که دولت در این زمینه‌ها توجه ندارد و درگیر فراکسیون‌بازی است.

این‌که به همین بهانه در مجلس با شکوه و آراسته جمع شویم و به هم‌دیگر دشنام نثار کنیم، راهی را برای بررسی و نقد باز نمی‌کند. اگر ما از درس‌های گذشته نیاموزیم این اشغال‌ها تکرار خواهد شد. ما به سرزمین تبدیل خواهیم شد که اشغال‌گران بیایند و بروند و ما مشغول آشغال آن‌ها شویم و منتظر اشغال دیگر بمانیم.

یکی از کلان‌ترین آشغال‌های اشغال بازماندگان دکترین آن دوران هستند که داد از رهبری، اسلام و قدرت می‌زنند. ما تا زمانی‌که از این آشغال ایدیالوژیک جنگ سرد عبور نکنیم، به درس‌های تاریخ نمی‌رسیم.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشغال
آشغال
نظرات بینندگان:

>>>   غنی اگر از دیروز می آموخت فردا کارش زار نمیشد.
آموختن از تاریخ فهم ژرف تاریخی میخواهد که نیست.

>>>   اقای ستیزبا احترام به شماودانش تان.امادوموضوع کوچک.
۱-(مامردمان باغیرت هستیم)انفجارمکتب،کودکستان وشفاخانه غیرت است یاجهالت؟هم کشتن خوداحماقت است وهم کشتن دیگران.
۲-وقتی بدون هیچ تردیدی ماشایستگی،اهلیت،لیاقت وکفایت ابادسازی وطن خودرانداریم،مگربهترنیست بگذاریم اقلا روس،امریکا یاکشوردیگری برایمان چیزهای مثل زیربناها بسازند.اری بدون شک انهامنافع خودرادارندولی اگردرین جریان ماهم صاحب چندپل وپلچک،سرک وفابریکه وشفاخانه شویم بدخواهدبود؟
عاقل

>>>   همین ازادی چیست که همه به تکرارازان یادهانی میکنندومن درکش نمیکنم.
مگرعوض مجددی،ربانی،کرزی یاغنی یک روس یاامریکایی باکفایت ،بااهلیت وبادرایت این وطن راادره میکردوامنیت سرتاسری حکمفرممیشدومال وجان وناموس مردم محفوظ میبودوکارهای عمرانی صورت میگرفت.بهترنبود؟
اگرعیب ان گویاچوروچپاول منابع زیرزمینی مابوده باشد.اینکه چه درگذشته،چه درحال وچه دراینده درجریان خواهدبود.اگر موضوع ازدست دادن دین باشد.
دین مان به خودمان مبارک باشد،خارجی نه تنهاانراکارنداردبلکه نفرت عمیق هم درمقابل ان دارد.نمیدانم مشکل کجاست؟
رهرو

>>>   ملک ستیز وعده ای از کمونیست های سابق این گرد هم ای ها را بخا طر عقده مندی وحسرت از دست دادن قدرت سیاسی شان محکوم میکنند وهرچه ما ازمطلق استعمار واشغال نفرت داریم انهای که امروزه بیرون رفت روسها را جشن میگیرند خیلی هاشان اگاهانه به نفع کمپ ناتو وغرب کار میکردند واز همین جهت انها را در صدر می نشانند واز انها به نحوی تقدیر مینمایند ومتاسفانه امروز همان کمونیست های سابق در صف اشغالگران قرار گرفته با انها یکجا علیه ازادی خواهان واستقلال طلب ها شعار میدهند کمونیست ها چون دین ندارندوراه را گم کرده اند فکر میکنند چون ازادیخواه ها اسباب بیرون رفت روسها وسقوط حکومت کمونیستی را مهیا ساختند همه ای شان مزدور غرب بودند اگر عده ای از انها واقعا مزدور ودست نشانده ای بلوک های ضد کمونیستی بودندهمه را نباید به یک چشمدید ومیان وطندوستها ووطن فروشهای چون کمونیست ها فرق قایل شد امروز همان کمونیست ها در بست ویکسره در خدمت اشغالگران نوین واستعمار قرار گرفته خود غلام واجنت واجیر شده اندظرف بیست سال گذشته ماشین جنگی طالب ورهبری بخش نظامی انهارا تنی وهمراهانشان می چرخاند ازین رو هرکه علیه اشغال وتجاوز صحبت میکند کمونیست ها این حق را ندارند چه یک اشغال وتجاوز را رسما مشایعت کردند ودومی را نیز یاری وهمکاری میکنند هزار نفرین وافسوس به حال انها وزنده باد ازادی خواه ها واشغال ستیزهای واقعی ووطندوستهای کشور
حاجی ولایت خان صافی از پاریس

>>>   حاجی صاحب سرگین ازپاریس!
انهاییکه امروزه دارای پست های رهبری ومقام اند(گلو،سیفو،عبداله،محقق،خلیلی وهزاران دیگر) اشراربودندیاکمونیست ؟تعقل مهمترازسوادنوشتاری است.
بصیربینا

>>>   حاجی صاحب به دین داربودن خودمفته خراست،امانمیداندکه(درین دنیا شراب نوشیدن گناه است وامادرزندگی پس ازمرگ دربهشت برایتان شراب انطهورداده میشود،دران دنیا جززن خودتان بادیگرزنها معاشرت نکنیدولی دربهشت برای هرکدام تان سی دانه حورداده میشود)وامثال اینها یعنی چه؟کمی فکرکنید(دانش،تحصیل وسوادضرورت ندارد).
عادل

>>>   شوروی در جنگ شکست نخورد. بلکه اداره‌ی امور کشور را به جوانانی سپرد که اکثرشان به ارزش های حاکمیت اعتقادی نداشتند. بنابراین تصمیم به نابودی کشور خود گرفتند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است