آمریکا دست از سر زنان افغانستان بر نمیدارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۹/۱۲/۱ کد خبر: 166356 منبع: پرینت

جان ساپکو، بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته ‌دست آوردهای زیادی داشته‌‌اند.
به گزارش طلوع، این گزارش که در انستیتیوت بروکینگز ارایه شد، آقای ساپکو می‌گوید که هم اکنون ۳.۵ میلیون دختر به مکتب‌ها می‌روند و ۷۰۰ هزار زن دیگر نیز در نهادها و نهادهای دیگر، آموزش می‌بینند درحالی که به‌گفتۀ او درسال ۲۰۰۱ میلادی، زنان حق رفتن به مکتب را نداشتند.

او افزود که امریکا در ۱۸ سال گذشته در حدود ۸۰۰ میلیون دالر برای توانمند سازی زنان در افغانستان، هزینه کرده‌است.
او از امریکا و کشورهای کمک‌کنندۀ دیگر می‌خواهد که هرگونه کمک را به یک حکومت آیندۀ افغانستان، مشروط به نقش فعال زنان در آن حکومت کند.
او بر اهمیت حمایت امریکا از زنان افغان تأکید کرد و می‌گوید: "بی توجهی به زنان در افغانستان، می‌تواند فاجعۀ برای آنها به وجود آورد."

او همچنین می‌گوید: "ما نباید درس تلخی را که به دنبال خروج قبلی از افغانستان آموخته‌ایم، فراموش کنیم. نادیده گرفتن کسانی که قبلاً آنها را تشویق با رشد کرده اید، می‌تواند نه تنها برای آنها، بلکه برای ملت ما نیز به فاجعه منجر شود."
او افزود: "امریکا می‌تواند در شکل دادن به نتیجه‌ای که دستاوردهای زنان و دختران افغانستان را حفظ می‌کند و با طرفداری از نقش پررنگی زنان در روند صلح افغانستان و توافق احتمالی در آینده، نقش داشته باشد."

او تأکید کرد که این پرسش در روند صلح افغانستان بسیار حیاتی است که آیا موفقیت‌ها و سرمایه‌گذاری در بهبود زندگی زنان و دختران افغانستان به عنوان میراث ماندگار، باقی خواهد ماند یا خیر؟
او می‌افزاید: "ما نمی‌توانیم دربارۀ چالش‌هایی که زنان و دختران در افغانستان همچنان با آن روبرو هستند، ساده لوح باشیم. هیچ اشتباهی نباید کرد."

در گزارش تازۀ سیگر با ۶۵ زن و مرد افغان از ۱۴ ولایت کشور، گفتگو شده‌است.
سیگر افزوده است که گزارش تازه دربارۀ زنان، نخستین تحلیل جامع و مستقل دولت از تلاش‌های امریکا برای حمایت از برابری جنسیتی در افغانستان است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا سیگار
زنان افغان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان است که بر ضد درس و تعلیم و کار زنان است دلیلش هم روشن است که انها با زنان نسبت به پسران بی ریش شان کم علاقه هستند هر یک از قوماندان و سر گروپ های طالبان به همراه خود یک بچه نیمچه جوان با اصطاح مردم بچه بریش دارند که بغرض رفع جنسی از انها کار میگیرند در مدارس پاکستان که بچه ها درس میخوانندو انتحاری از همان مدارس اماده میسازند استادان و قسما بین خود شاگردان همجنس گرایی یک امر معمول و عادیست به همین لحاظ است که طالبان بر ضد زنان و علاقه بیشتر شان به بچه های بیریش است که در همه جا انها را با خود دارند و افتخار به ان هم میکنند در شریع غرای محمدی لواط (همجنسگرایی) جزای ان نسبت به زنا با زنان بیشتر خوانده شده ولی طالبان بخصوص قوماندان سرگروپ های جنگی طالبان به همجنسگرایی شان بدون ترس و حراس ادامه داده و افتخار هم بااین کار شان میکنند .

>>>   نظریه هزینه هرگونه کمک را به یک حکومت آیندۀ مشروط به نقش فعال زنان در حکومت باید به جدیت دنبال شود.
در سراسر جهان چنین مبارزه یی جریان دارد (تحت عنوان مساوات) و دیگر زمان آن گذشته است که زن به حیث ابزار، نوکر و زیر دست مرد، ماشین تولید تیم فوتبال و ..... و.... و.... تلقی شود. زن مادر است و جهان بی او میمیرد پس وقت آنست تا زنان اختیار و کنترول را بدست بگیرند.
این متن از زبان یک زن بیان نمی شود و من پدر یک خانواده هستم
آتش خاوری

>>>   امریکابایددرقدم اول درک میکردکه چه درمکاتب وپوهنتون های افغانستان تدریس مشود.دانش مدرن ویادروس نفرت ونفرت پراگنی،انفلاق وانفجار؟
مکتب وپوهنتون که دران اطفال معصوم با روحیه جنگ وپرخاش وستیزتربیه شوند،بسته بودنش به مراتب بهترازبازبودنش است.
عاقل

>>>   چرا دارید دروغ میگید؟آمریکا حمایت تو خونش نیس،اون سگای ولگرد چه میفهمن از حمایت؟شماها مسلمانید،این چرندیات و هرگز باور نکنید.
ر... ایران

>>>   گویا ملت افغانستان در یک گوشه ای دور از کره زمین یا در داخل جنگلات امازون بوده اند که از انسانیت و آزادی برخور دار نبودند تا سال‌های ۱۹۹۶-۹۷ این کشور دارای همه چیز خصوصا همان فرهنگ دهاتی و شهری؛ با آوردن طالب توسط امریکا و حاکمیت شان در طی پنج شش سال این مردم آزادی دست داشته شان مورد تاراج قرار گرفت؛ که باز هم اگر امریکا کشور را مورد اشغال قرار نمی داد فرزندان اصیل این سرزمین طالب و فرهنگ طالب را به زباله دان تاریخ می انداختند. همینجا بود که استعمار متوجه شد که اگر حرکتی علیه فرهنگ اصیل این کشور نکند افغانستان را مانند ایران از دست می دهد؛ این جا بود که طالبان نیکتا ای پوش را آورد. ‌باز حالا متوجه شده که این طالب نیکتاای دار از بین رفتنی است به فکر طالب نماها شده تا این سر زمین را چهل سال دیگری عقب اندازد.
سهیل

>>>   هر که خر شد سوارش میشوند....
برادران و خواهران افغانستانی، یک وقت خر نشوید...

>>>   اینا اگه انقد علاقه نشون میدن به حمایت از زنان بخاطر اینه که اهداف خودشون رو پیش ببرن. اگه زن رو از خانواده جدا کننو خانواده ها از هم بپاشه و فرهنگ غربی رایج بشه، راحت میتونن از طریق اونا جامعه رو به سمتی که خودشون میخوان بکشن، بدون اینکه هیچ تیری شلیک بشه، بخاطر این هم هست که کلی آن جی او و موسسه و فلان فرهنگی تاسیس کردن. بترسین از اینکه شما رو از فرهنگ اسلامی دور و به سمت فرهنگ غربی ببرن.
البته من میدونم که اکثریت جامعه افغانستان یه جامعه مرد سالار هست و به زنها ظلم میشه، اما راهکار نجات زنان برگشتن به اصول اسلام واقعی هست،راهش توجه به سیره ائمه هست. نه ترویج برابری جنسیتی و فرهنگ غربی! زن غربی خوشبخت نیست! هر جنسی اگر در شأن و جایگاهی که خلقت و اسلام براش در نظر گرفته قراربگیره، اون موقع نه تنها افراد که جامعه خوشبخت خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است