نمایشگاه های عکاسی به نام دفاتر رسمی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۹/۱۲/۲ کد خبر: 166372 منبع: پرینت

آویختن تصاویر رهبران در دفاتر رسمی درماندگی و فشار روانی بار می‌آورد.
یکی از پژوهش‌گران معروف مصری به نام فاروق تمیم تحقیقی در این زمینه در کشور های اسلامی راه اندازی کرد. او می‌گوید بیش‌ترین کسانی را که مصاحبه کرده است از دفاتر کاری خود راضی نبوده اند. تصاویر تحمیلی رهبران سیاسی که بر دفاتر آویزان می‌شوند بر روان کارمندان ادارات دولتی اثر بدی می‌گذارد.

این پژوهشگر می‌نویسد، بدتر از این واکنش مخاطبینی‌است که به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند. آن‌ها رنج زیادی از این فرهنگ بد می‌برند. آویختن تصاویر در ادارات دولتی نشانه‌ای از قدرت نظام است. اگر این قدرت مشروعیت نداشته باشد، تصاویر رهبران آن روان شما را می‌آزارد.

یکی از روش‌های بد این‌است که تصاویر رهبران با لباس‌هایی که پیوند تباری، مذهبی، منطقه‌ای و قومی دارد بر وفق اراده‌ی رییس اداره آویخته می‌شود. این روش ذهنیت انسان معتدل را به شدت آسیب می‌رساند.

پس چه خوب است که از آویختن تصاویر رنگارنگ در ادارات جلوگیری شود. برخی از سیاسیون دفاتر کاری خود را به نمایش‌گاه عکاسی تبدیل کرده اند.
آن‌ها از این‌طریق تعهد و وفاداری خود را به رهبر دل‌خواه خود به نمایش می‌گذارند.
آن‌ها نمی‌دانند که این روش چقدر بر خلاف اصول بروکراسی و دفتر داری است و چقدر بر روان مخاطبین اثر بد می‌گذارد.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عکس
دفاتر دولتی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر عکس نگذارند یا بگذارند کدام مشکلی از مردم حل خواهد شد
آقای داکتر ملک ستیز وطن ما در آتش میسوزد و هر روز اطفال کشته میشوند
مردم نان برای خوردن ندارند
صدای طبل امارت اسلامی نزدیکتر میشود
حالا شما مشکل ما را بر حذف این عکسها میبینید؟

>>>   امید روزی این بت پرستی خاتمه پیدا کند. و اگر هم از بت پرستی دست کشیده نمیتوانی بهترین بت همسرت و فرزندانت اند
آتش خاوری

>>>   واقعا خاصتا اگر خاطره خراب هم داشته باشند
واز طرف ديگر ميگويند كه عكس گرفتن بد عت است عكس گذاشتن. بت پرستي

>>>   سکه زد بر سیم و زر آن شاه شجاع ارمنی.
نور چشم لارد برنس خاک پای کمپنی.
این شعر را زمانی که شاه شجاع توسط انگلیس ها به تخت پادشاهی افغانستان نشانده شد،سروده شد.
در زمانهای قدیم بخاطر آن که پادشاهان شناخته شوند،سکه های پول بنام شان زده میشد از نقره و طلا.
بعد از آن که فوتوگرافی در قرن نزدهم اختراع شد،شاهان تصاویر خود را در پول های کاغذی چاپ میکردند.
بعد از آن که چاپ تصاویر ارزان شد،رهبران و شاهان تصاویر خویش را در ادارات دولتی نصب میکردند.
در زمانهای قدیم پیش از کشف فوتو گرافی،پادشاهان تساویر خود را توسط رسامان و نقاشان و مجسمه های خویش را توسط مجسمه سازان میساختند.
اینها همه در پهلوی این که شکل تشریفات را بخود داشتند،در عین زمان میخواستند که هنگام سفر این پادشاهان و رهبران،از روی این مجسمه ها و تصاویر و عکس آنها در مسکوکات و اسکناس،در بین مردم شناخته شوند که این آدم پادشاه و یا رهبر است.
در عین حال بعضی کشور ها بخاطر احترام به رهبران گذشته شان،عکس رهبران گذشته را نیز در پول هایشان چاپ میکنند.چنانچه از امریکا گرفته تا هندوستان و چین و دیگر کشور ها این کار را انجام میدهند.
اما در عصر حاضر که وسایل اطلاعات جمعی وجود دارد و در تلویزیون ها هر روز عکس و ویدیوی رهبران نشان داده میشود.ضرورت به نصب تصاویر آنها د. ادارات دولتی نیست.
اما این که چرا این کار بعد تشکیل دولت جدید در زمان کرزی دوباره مود شد،بخاطر این بود که اکثر مجاهدین سابق،بخاطر یاد آوری از رهبران شان که کشته شده بودند،تصاویر این اشخاص را در همه جا نصب کردند و محافل جداگانه نیز بنام روز شهدا و غیره،بخاطر این رهبران گذشته شان تشکیل دادند.
ازین رو دوباره نصب تصاویر رهبران در ادارات دولتی مود شد.
اما اگر طالبان دوباره به قدرت برسند،قصه همه این تصاویر مفت میشود و به غیر عکس در پاسپورت،در دیگر هیچ جایی هیچ عکسی را نخواهید دید.

>>>   اکر هموطنان ما فوتوهای بزرگ تحمیلی نابغه شرق را که به زور برگرده انسان های این سرزمین تحمیل میشد و سرانجام خفک ساختن نابغه را توسط شاگرد وفادارش به یاد داشته باشند؛ باید ازین فرهنگ نامیمون که حالا آن شرایط اختناقی تا حدی هم رفع شده٬ پیشنهاد دانشمند عزیز را جدی بگیرند.

چه این بت پرستی ها واقَعآ فشارهای روانی زیادی را چه به کارمندان در دفاتر و یاهم مراجعین شان از خود بجا میگذارد.

دیدن فوتوی شخصی در اداره رسمی٬ چه آن فوتو از رهبر دولتی باشد و یا هم رهبر قوم وقبیله تنظیم جهادی و مذهبی و زبانی٬ نه تنها باعث رنجش مراجعین میشود که برداشت منفی نیز از خود بجا میگذارد.

>>>   مردم افغانستان از جهاد و اسلام و چی و چی دور مانده اند اکنون همه مردم بت پرست شده و تصویر شیطان در دفاتر رسمی افغانستان به شکل عکس بابا (.... خان) در دفاتر نصب است که این خود یک شیوه جدید بت پرستی است امروز که شیطان زنده است عکس اش در دفاتر بنده است فردا که شیطان مردار شود مانند عکس بجرنگبلی (یا مرده های هندی) یک گل هم در گردنش خواهد آویزان و در دفاتر نصب خواهد بود که خدا نخواهد که عکس این نحس و نجس را دیگر در افغانستان ببینیم

>>>   دولت باید یک فرمان صادر کند که هیچ ادراه نمتواند عکس اشخاص را در اداره خود نصب نماید همچنان حالا مروج شده که در شیشه عقب موتر عکس های این و آن نصب که خودسبب افزایش جرم میشود شیشه سیاه برمیدارد پرده عقب را بر میدارد و عکس که عین مشکلات را بار میاورد اجازه ....به این وطن که ما در ان زندگی میکنیم
احمد از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است