مارشال دوستم هم به کاروان حکومت موقت پیوست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۹/۱۲/۴ کد خبر: 166391 منبع: پرینت

پیوستن مارشال دوستم به کاروان حکومت موقت در مصاحبه با خبرنگار BBC تعیین کننده است زیرا در شرایط فعلی رهبران تاجیک ها و هزاره ها در سردرگمی کامل به سر می برند.

تاجیک ها و هزاره ها صفوف آگاه دارند اما رهبری آگاه ندارند، رهبران تاجیک ها و هزاره ها از قافله بیداری مردم خود عقب مانده اند، توزیع پول ارگی ها، تطمیع و وعده های دروغین برای رهبران تاجیک ها و هزاره ها در میدان عمل تاجیک ها و هزاره ها را از بازی در میدان سیاست خارج کرده است.
تاجیک ها و هزاره ها فاقد رهبری واحد هستند، تعدد رهبران و رهبر چه ها جامعه تاجیک و هزاره را تکه تکه و پارچه پارچه نموده است.
آنچه که قابل درک است این است که صفوف تاجیک ها و هزاره ها امارت طالبان را نمی پذیرند و جمهوری قومی ارگی ها هم دیگر مشروعیت خود را از دست داده است.

تجربه قومی جمهوری ارگی ها و مخالفت صد فیصد تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها در برابر امارت طالب ها بیان این حقیقت است که دیگر بدون اشتراک اقوام در افغانستان حکومت تک قومی چه زیر عنوان شوونیسم قومی و چه زیر نام استبداد قومی مذهبی غیر ممکن است.

تحولات آینده افغانستان چه کسی خواسته باشند و یا چه کسی نخواسته باشند بر مبنای اشتراک اقوام در بدنه نظام به صورت عادلانه صورت می گیرد، ناکامی حکومت تک قومی اشرف غنی احمدزی و عدم موفقیت امارت قومی مذهبی طالبان بهترین ثبوت برای این مدعا است.

رهبران تاجیک ها و هزاره ها و همچنان رهبر چه های این دو قوم فقط می‌توانند به تنهایی وارد معامله شوند دیگر صفوف تاجیک ها و هزاره ها مشکل است که بدون آگاهی در خدمت معامله گران قرار گیرند.

جامعه ترکتباران با وجود کاستی ها و کمبودی ها هنوز هم به تعدد رهبران و رهبر چه ها گرفتار نشده اند، مارشال دوستم اگر از هوشیاری کار بگیرد اول باید جامعه ترکتباران را متحد بسازد و بعد با تفاهم با تمام اقوام دیگر جبهه ضد امارت را سازماندهی و مدیریت کند.
این اقدام اگر صادقانه صورت گیرد خریدار بسیار در سطح ملی و بین المللی دارد.

حتی اگر مارشال دوستم هم وارد معامله با جمهوری تک قومی ارگی ها شود به یقین باعث نجات آن نمی گردد، دیگر افغانستان اوج استبداد قومی مذهبی را دارد پشت سر می گذارد و وارد فاز یا همه و یا هیچ یکی می شوند.

آمریکا و ناتو هم بعید به نظر می رسد که هم پول و هم سربازان و افسران خود را در خدمت جمهوری فاسد تک قومی و برای حذف دیگر اقوام بگذارند.
پاکستانی ها بعد از سالها متوجه این امر شده اند که نمی توانند با لشکر افراطی افغانستان را تسخیر و تک قومی نمایند و بعید نیست که هندوستان نیز متوجه این امر شود که افغانستان مربوط به همه ای اقوام افغانستان است و تیوری حذف اقوام در حالت ناچل شدن است.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال دوستم
حکومت موقت
نظرات بینندگان:

>>>   بدون حکومت موقعت هر گز صلح نمی اید

>>>   هزاره ها باعبدالرحمن غدار سه سال چهاد کردند همانند امروز رهبران پول پرست درصفوف مجاهدان رخنه کرد باوعده پول و چوکی جبهه را از هم پاشیدند وقتی به کابل آمدند از طرف حکومت وقت شدیداٌ بدرقه شدند بعداز مدتی که حاکمیت نیروهای اشغال گر دولتی به مناطق مرکزی هزاره جات مستحکم شد به یکباره گی حمله ورشدند به گفته تاریخ شصت فیصد مردم هزاره هم از زن و کودک شهید شده اموال بغارت رفت تنها روز هجده جوال سر ویک چارک چشم نزعبدالرحمن غدار به کابل انتقال میگردید امروز همان کواسه عبدالرحمن درکرسی ماتم خانه ارگ نشسته همه روزه گوشت جوان نوجوانان وعزیزان این مرزو بوم را از ماشین گوشت به نام طالب گوفته میکند همانند جبار قاتل که میگفت ازخرزدن انسان مقتول دروقت جان دادن لذت میبرد اشرف غنی ببین که ملت چطود به خون شت میزند .
اقبال

>>>   هر حکومت باشد باطالب امکان پزیر نیست

>>>   تا با پاکستان از موضع قدرت عملی مذاکرات صورت نگیرد صلح عقط سراب است.
پاکستان باید فهمانده شود که شاهرگ های حیاتی اش از افغانستان میگذرد نه اینکه صلح را از پاکستان دریوزه کنیم.

>>>   واه واه باید خوش باشیم که باز گیلم جمی ، سینه بریدن زنها ، میخ کوبی ، رقص مرده ها وملوک الطوایفی کوچه به کوچه شروع وتکرار میشود برای ما مبارکی دهید لطفآ بیگی شرینی شه

>>>   عدالت صاحب گرامی :
بسیار خوب فرموید که رهبران تاجک ها و هزاره ها به یک چوکی و معاش نا چیز با سرنوشت اقوام خویش معاملعه مینمایند یعنی جمهوری تک قومی اشرف غنی یک زره هم به درد مردم نخورد دوم که این رهبران دو قوم آنقدر نا فهم هستند که با سرنوشت ملیت های خویش معامله مینمایند سوم آیا این رهبران به یاد ندارند که اشرف غنی طی 6 سال قدرت چی کار ها و راه جوری ها سر شان کرد .
بنآ برای رهبران غیر پشتون مرگ و ننگ است که منبعد کمر اشرف غنی را ببندند
با احترام
سید امید
کابل

>>>   با احتیاط قدم برداشته شود
با ضما نت قوی بین المللی در راس آمریکا و نا تو یک جلسه بن دوم از سران ذیدخل دایر شود
یک حکومت فراگیر از همه اقشار جامعه تشکیل و با ضما نت بین المللی جا بجا ی ارگ شود
اشرف غنی و با ند جنا یت کار و ضد صلح اش نخست بازداشت محاکمه و اشد مجازات شود که شا مل مصادره تمام اموال منقول و غیر منقول و اعدام خود اش اتمر جاسوس و فضلی و محب و غیره سگ شو یان شود .
تا صد سال دیگر هیچ کسی از ولایت لوگر و پنجشیر برای ریا ست جمهوری و معاون اول مجاز شمرده نه شود
زمری

>>>   بدون ایجاد ایالات خود مختار حل مسایل قومی و زبانی درین مملکت غیر ممکن است.
نظر دهنده اول باید بدانی صلحی که به آمدن ملیشه چرکستان بیانجامد جنگ بمراتب شرافتمندانه تر از آن است.
آتش‌خاوری

>>>   حکومت مؤقت خواست چند نفر محدود است کاروان نیست بلکه کاروان 35 میلیون انسان تبعه این خاک اند که هرگز حکومت مؤقت نمیخواهند زیرا حکومت های مؤقت و امثال شانرا قبلآ تجربه کرده ایم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است