چرا بشر بر ضد ارزش های انسانی خودی می جنگد...!؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۹/۱۲/۵ کد خبر: 166397 منبع: پرینت

عقل و احساس و عاطفه بشر بدون آنکه در شیوه خدمت به بشر بیفتد، بر ضد بشر افتاده است. گه گاهی در خدمت فردی خودی بوده و نه در خدمت جمعی بشر. حتی آنانی هم که تأثیرگذار بر جمع بوده اند، به جای آن که بیشتر از سوی جمع تفقد شوند، مورد ملامت، نکوهش، سرزنش، شکنجه و عذاب قرار گرفتند.

بشر تا هنوز درک نکرده که تعقل و تفکر اگر برای به زیستی و رفاه در نظر گرفته شود، در نخست می باید که برای توزیع و تقسیمِ مشترکِ داشته ها، داده ها و امکانات موجوده به کار انداخته شود و نه برای جمع کردنِ همه چیز تنها برای خود و گرفتنِ حق و حقوق دیگران برای خود.

وقتی آدمی تعقل را جهتِ جمع آوری همه چیز برای خود به کار می اندازد، شیوه ه ی دیگری جز سودِ خودی به کار نمی گیرد و بدان می گوید: شیوه های برنامه ریزی شده. هر آدمی وقتی به بیرون از خود و به واقعیات نظر می اندازد، چون خودی را اصل بر همه چیز و همه جا و همه کس می بیند، عقلش تنها برای خودش کار می کند و در راهِ درونِ خود، احساس و عاطفه و غریزه خود فکر می کند و دست به کار می شود.

از این روست که می بینیم و هر گاهی که می بینید متوجه باشید که دم از عقلانیت زدنِ هر آدمی، جریانی و کاری تنها از برای سود و منافع شخصی و گروهکِ بی مقدارِ خودی شان است و بس.

وقتی برایندِ شیوه های عقلانیت، در خدمتِ همه انسان ها نباشد و در مجموع بشر از آن سود نبرند، آن شیوه های عقلانیت، شیوه های استثمار عقلانی و احساسی و عاطفی است. نظام سرمایه داری جزیی لاینفکِ به تمسخر گرفتن های بشر است و هر از گاهی بشر را به پستی و ددمنشی می کشاند و از انسان بودنش بیگانه و بیهوده اش می کند.

اینجا است که انسان تا هنگامی که زیر سلطه و استبدادِ نظامِ بورژوازی است، در هر مقام و منزلتی که باشد و هر چقدر که دارا باشد، ازارزش انسانی خودش فاصله می گیرد و حتی بر ضدِ ارزش های انسانی خودش به جنگ و نبرد می افتد و به نابودی ارزش های خودی اش ادامه می دهد.

کامبیز پویا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزش های انسانی
عقلانیت
نظرات بینندگان:

>>>   جناب پویا صاحب!سعادت تان رامیخواهم اماعرض من:
نظام بورژوازی دقیق دراندیشه تصاحب مادیات است.امادرموردنظام که دستورش انست که هم خودرابکش وهم دیگران راتبصره نداشتید.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است