واکنش مجلس دربارۀ ۷۲قوم در شناسنامه‌های برقی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۴    ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ کد خبر: 166628 منبع: پرینت

تصمیم ادارۀ ملی احصاییه و معلومات دربارۀ درج نام‌های ۷۲ قوم در شناس‌نامه‌های برقی با واکنش‌هایی در مجلس نمایند‌گان نیز روبرو شده‌است.
شماری از اعضای مجلس، این کار حکومت را توطیه سازمان یافته برای کوچک سازی اقوام مشخص می‌دانند و هشدار می‌دهند که این تصمیم پیامدهای خطرناکی را در برابر نظام خواهد داشت.
این نمایندگان ارگ، ادارۀ ملی احصاییه و وزارت اقوام و قبایل را به دامن زدن اختلاف‌ها و جنگ‌های قومی متهم می‌سازند و خواهان متوقف شدن این روند هستند.

ابدال‌الله محمدی، نمایندۀ مردم سمنگان در مجلس گفت: «تمام هویت ملی هر کشور که است در آنجا قومیت ذکر نمی‌شود. وقتی که رفت طرف قومیت، من صدا کردم؛ هیچ‌کس حمایت و همکاری نکرد و حکومت به راه کج رفت.»
حبیب الرحمان پدرام، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نیز اظهار داشت: «بوی گند و متعفن تعصب از ارگ فضایی همدیگر پذیری را در کشور مکدر کرده‌است و خاطر همه میهن دوستان را این سرمین را آزرده است.»

اما شماری دیگر از اعضای مجلس این تصمیم حکومت را می‌ستایند.
به گزارش طلوع، نعمت الله کریاب، نمایندۀ مردم کنر در مجلس بیان داشت: «حال که هویت شما را درج کرده و تا حال حق اقلیت‌هایی را که تا حال شما می‌خوردید؛ حالا بلند می‌شود، شما می‌گویید که حال مبارزه می‌کنم.»

ریاست‌جمهوری و ادارۀ ملی احصاییه دربارۀ این اتهام‌ها حاضر به گفتگو نشدند. اما پیش از این اداره ملی احصاییه درج هفتاد دو نام را همچون اقوام افغانستان یک تصمیم درست و از صلاحیت‌های این نهاد گفته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
شناسنامه های برقی
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره ها حالا فهمیدند که کاش نام قوم خود را مغول میماندیم هزاره تکه تکه شد سادات بیات وغیره وغیره چون مغول نیستند از هزاره جدا شدند و بنام هزاره میشرمند چون هزاره ها بربری هستند و از تمدن در هستند فقط برا لوچ کردن دختران و زنان شان خودها را متمدن نشان میدهند.
کریاب

>>>   غنی راه اشتباه نجیب را میرود به پشتون بهایی بیشتر میدهد وتوقع حمایت هم دارد البته تقصیر ماهم هست وقتی بخاطر پشتون بودنش از او حمایت نمیکنیم اوهم تمام تلاشش،را میکند که حداقل حمایت قوم خودش را داشته باشد مخصوصا با رقیبی مثل طالبان درمیان پشتون ها هموطنان اکنون وقت بحث های بی مورد وپرت کردن حواس ما از موضوعات مهمتر است حق مااست که تاجیک یا هزاره خوانده شویم اما این مطالبات باید درجای خودش باشد نه حالا کاش میدانستیم اکنون وقت کنار هم بودن است دراتشی که دشمنان روشن کردند ندمید که همه خواهیم سوخت از غنی حمایت کنیم هرحکومت تازه که بیاید فرقی نمیکند کی باشد تنها یک معنی دارد غلامی چرکستان بایدن ودولت امریکا هزاربار پاکستان را به ما ترجیح میدهند در پس پرده ساخت وساز هایی شده هیچ حکومت مشارکتی درکار نیست طالبان با اسم جدید شعارجدید برحکومت خواهد نشست که برای بستن دهان عوام چندچوکی هم به طالبان درون حکومت میدهند این معامله پاکستان وامریکاست وطبق معمول مردم ما فریب خورده گانند گمان میکنند غنی برود بهترش می اید غنی بلند شود از دوحالت خارج نیست یا جنگ داخلی درمیگیرد یا برده چرکستان میشویم که بازهم در حداکثر ۲۰سال اینده دوباره جنگ درخواهد گرفت

>>>   حالا گناه ارگ بیچاره چی است وقتی خواب خودما چنین سنگین است. و نیمه خیز هم در فکر شوله خوری هستیم.
آتش خاوری

>>>   نوشتن ملیت در نذکره یک کار غلط است.
حتی نوشتن نوعیت نظام در تذکره ها غلط است.زیرا هیچ تضمینی برای دایمی بودن یک نظام در یک کشور موجود نیست.
بنأ باید چنین نوشته شود:
تذکره مملکت افغانستان
نام:.....
ولد:.....
تاریخ تولد:.....
محل تولد:.....
سکونت فعلی:.....
تاریخ صدور تذکره:.....
اگر سکونت تغیر میکند،درجای سکونت برچسپ جدید با سکونت جدید زده شود.
چون با گذشت زمان قواره آدم تغیر میکند،بنأ مدار اعتبار تذکره ده سال باشد و بعد از ده سال تذکره جدید با عکس جدید گرفته شود.

>>>   غنی و تفکر فاشیستی و پشتونیزم .....همه با هم به گودال تاریخ میروند.

>>>   قوامگرا های پشتون نمونه ای از انسان های ... و بی وجدان این کره خاکی اند.
برادران شان سهیونست ها در فلستین است.
از هیچ جنایتی دست بردار نیستند.

>>>   در امریکا، کانادا، آسترالیا، روسیه و غیره صدها قوم ملیت، فرهنگ، مذهب، زبان در زیر چتر دیموکراسی زندگی میکنند. غنی فاشیست و پشتونیزم با این کار نمیتوانند فاشیزم و استبداد قومی خود را پنهان و خود را اکثریت جابزنند. اگر اقوام غیرپشتون را به صدهزار پارچه تقسیم کنید آنان باز هم غیرپشتون اند و خواهان حق و حقوق خود میباشند با این حیله گریها نمیتوانید براقوام غیرپشتون ستم کنید.

>>>   حالا که چی بشه با این همه قوم و ملیت ،؟ آیا این همه قوم و ملیت های مختلف که در افغانستان وجود دارد میتونن کشور رو از این همه بدبختی نجات بده؟ خداوند خانه نفاق انداز رو خراب کند که توی اوضاع آشفته بازار این همه نفاق افکنی می کنند و زبان، ملیت، قوم ، مذهب، کم بود که الان داخلی حریم همه اقوام که حتی خود مردم از وجود خویش خبر ندارند که چی ب چی است ،دست های مخرب الهی کوتاه بشه تا که بین مردم افغانستان که دارای تنوع قومی و.. هستند ، می خواهن درز ایجاد کند تا باشد از چنین وضعیتی استفاده سوی کنن.

>>>   ازآقای کریاب پرسان کنید که هزاره انتحاری است، پلها وسرکها ومدرسه و مکتب را انفجار میته راه مسافر رامی گیرد کودک خوردسال راپیش چشم پدرومادرش سرمی برد یاتظاهرات مسالمت آمیز رابه خاک خون می کشد یا چه جرم دیگری کرده است که می گویی هزاره ازتمدن بدور است و... برادرم کمی انصاف داشته باش یک بار دیگر به نوشته ات دقت کن ببین آیا واقعا آنچه به مردم مظلوم وشریف هزاره نسبت دادی درست است؟
تورابه هرچه می پرستی قسم به جان هرکه دوست داری سوگند به گفته هایت به عنوان یک انسان وهم وطن دقت کن خوب نیست باحرف نسنجیده قلب میلیونها انسان را به درد آوری .
یک هم وطن غمگین.

>>>   از قدیم ها گفتند که اگر کسی گفت بینی ات را پشک برده ، اول به بینی دست بزن که هست یا نیست ، بعد دنبال پشک برو . این اقوام خورد و ریزه خود دست به پا شدند و با یک عالم عذر و زاری و ته و بالا رفتن و خواری و زحمت خود را ثابت ساختن که از گرو چهار کلاه های قومی که در شمار شان بودند ولی در بطن این قوم ها پشه ای ارزش نداشتند و مورد بهره برداری های سؤ قرار می گرفتند و از جانبی خود با مشخصات قومی تعریف داشتند ، خود را بیرون کشیدند و حالا نفس راحت می کشند . این ها چیزی از دست نداده اند و مانند گذشته خود در انتظار امتیازی هم نیستند ، فقط همین که میخواهند هویت خود را داشته باشند . حکومت هیچگاهی این ها را مجبور به این اقدام ننموده است . کسانی که داد و واویلا سر میدهند نه به خاطر منافع ملی بلکه به خاطر از دست دادن اعتبار کمیت دروغین خود که به قیمت شمار این قوم ها امتیاز می خواستند از دست میدهند و بس . واگر نه ، چه ضرری دارد که فلان قوم به هویت خود شناخته شود .از افغانستان خو خارج نمیشود . بهتر این است که به همه هویت ها احترام شود و برای اصل شهروندی و پیشرفت و اتحاد همه اقوام کار نمايیم . قوم یک پدیده اجتماعی زود گذر است و در صورت انکشاف جامعه این هویت قومی زایل میشود و جای آنرا هویت ملی و حقوق شهروندی می گیرد . حالا این تکه داران قومی اند که دنبال این حرف ها به خاطر امتیاز گیری می گردند. اینها به جای گرفتن یخن حکومت ازین اقوام بپرسند که چرا این کار را نمودید ؟ حتمن جواب بدست می آورند .ای مردم هوشیار باشید .

>>>   جنگ بزرگ در راه است.
یا لاندی خواهد شد یا باندی.

>>>   فاشیست قبیله در ابتدای سال نوی عید اوقات مردم ما را با تفرقه و اختلاف انگیزی اقوام ناخوش ساختند

>>>   غنی فاشیست اقوام باید به انتحاری و غیرانتحاری تقسیم کند. اقوام خشن انتحاری برادران پشتون. اقوام آرام غیر انتحاری همه اقوام غیرپشتون.

>>>   چرا در بین اقوام از اوغان ها فقط یکی است (پشتون) اما از بقیه اقوام کوچه و گذر شان هم به نام قوم یاد شده
چرا اچکزی ، غلزی بارکزی احمدزی محمدزی و سدوزی و درانی و ووووو در بین این لیست دیده نمی شود
باید دیگران را تکه تکه کرد تا خودشان اکثریت دیده شوند
واقعا کل بی شرف در نفاق اندازی تخصص دارد
به گفته بایدن این کشور ملت شدنی نیست تا اینها باشد
معلوم نیست که دیگر چی نقشه و پلان برای دیگر اقوام دارند

>>>   از لیست ماندگی اوغان هازیاد است چند تایش ایناست
تره کی
مومند
هوتک
زرمتیان
روشانی
پکتیاوال
حسن خیل
امرخیل
زاخیلوال
......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است