بهسود آبستن فتنه و آشوب است
اگر اين غایله با وساطت رهبران سياسى هزاره با مقامات دولتى حل و فصل نشود، درگيرى هاى بيشتر، دامنه جنگ و ناامنى را گسترش خواهد داد و قربانيان زيادى در قبال خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۱    ۱۴۰۰/۱/۱ کد خبر: 166655 منبع: پرینت

منحنى ناآرامى بهسود را ميتوان از چند سال بدينسو از نزاع كوچى ها با مردم محل، مسلح شدن مردم هزاره به فرماندهى عليپور، متهم شدن عليپور و جنگجويانش به داشتن پيوند با لشكر فاطميون، دستگيرى نامبرده توسط دولت، رهايى وى با وساطت سرور دانش ترسيم نمود.

هر چند حضور يك چنين گروپ كلان مسلح گويا غير مسئول با امكانات مرموز، همواره با اما و اگر ها از سوى دولت همراه بوده، اما تنش زمانى مجدداً اوج گرفت كه يك و نيم ماه قبل قطعات خاص وارد منطقه شده و در نتيجه وقوع درگيرى در منطقه، تعدادى كشته و زخمى شدند كه دولت آنها را جنگجويان عليپور خواند و برخى ديگر مردم محل معرفى نمودند.

عليرغم آنكه هيات حقيقت ياب در مورد قضيه بهسود، قطعات خاص پوليس را مقصر در كشتن مردم محل دانست و قوماندان امنيه ميدان وردك را با سه تن ديگر به دادستانی معرفى كرد، اما ارگ در يك اقدام نسبتاً تحريك آميز و شتاب زده، داد الله فدايى قوماندان ميدان وردك را كه هنوز متهم قضيه پنداشته ميشود، منحيث قوماندان امنيه ولايت لغمان مقرر نمود.

به روز پنجشنبه ٢٨ حوت، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که یک هليكوپتر ارتش در ولسوالی بهسود سقوط نموده كه ٩ تن شامل پنج تن از نیروهای امنیتی و ۴ تن خدمه این هليكوپتر کشته شده‌اند.
متعاقباً قوماندان علی‌پور بروز جمعه ۲۹ حوت در گفت‌وگوی مجازی با صفحه فیسبوک «Hazara world» گفت: «وقتی چرخ‌بال‌ها برای جنگ و کشتن مردم بیاید و مجاهدین را مورد حمله موشکی و راکتی قرار دهد، به این معنا نیست که ما به گردن آنها گل بیاندازیم، جنگ است یا می‌زند یا می‌خورد.» او افزود این چرخ‌بال «وقتی مورد اصابت مجاهدین قرار گرفت، سقوط کرد.» او در ادامه گفت، چرخ‌بال نه برای کمک به مردم بلکه برای جنگ آمد بود.

شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع به روز جمعه در مراسم انتقال پیکر جانباختگان سقوط هليكوپتر گفت، «انتقام خون این سربازان گرفته می‌شود، چه علی‌پور باشد یا افراد مسلح غیرمسئول و چه طالب، همه یکی هستند و هیچ نوع معامله‌ای با جنایتکاران صورت نمی‌گیرد.» او افزود هرکسی که در درون یا بیرون از نظام، به گفته او از «جنایتکاران حمایت کند، در مقابل شان ایستادگی می‌کنیم.»

در ارتباط با اين حادثه، اشرف غنى گفت: «برای عاملین حادثه‌ سقوط هلی‌کوپتر نظامی در ولسوالی حصه اول بهسود، جزای سخت خواهیم داد.»
یاسین ضیا كه اخيراً منحيث سرپرست وزارت دفاع معرفى شده نیز در توییترش نوشت که عاملان سقوط این هليكوپتر «مورد بازپرس جدی قرار خواهند گرفت و این عمل شنیع بی‌جواب نخواهد ماند. هرکس که با نیروهای ما درگیر شود، به عنوان دشمن به شدت سرکوب خواهد شد.»

همزمان با اين اظهارات، زمزمه هايى از تحركات نظامى و روى دست گرفتن تدابير دفاعى از سوى عليپور در بهسود، در برابر عمليات احتمالى و انتقامجويانه دولت شنيده ميشود. قرائن نشان ميدهد كه دولت در حال آماده شدن به يك عمليات تصفيوى و سركوب جنگجويان متعلق به عليپور است. احتمال دارد قطعات خاص با انجام يك عمليات غافلگيرانه در پى كشتن يا به دام انداختن شخص عليپور باشند.

با چنين وضعى كه دو طرف از هم قربانى گرفته اند و يك فروند هليكوپتر نظامى توسط افراد عليپور سقوط داده شده، تنش بهسود وارد فاز پيچيده اى شده كه وقوع يك جنگ خونين را اجتناب ناپذير مى سازد. دولت دنبال زهر چشم نشان دادن و اعاده آبروى نظامى اش است و عليپور هم بحث كشته شدن مردم محل و برخى از همكارانش را برجسته ساخته. دولت در عقب سازماندهى نظامى و امكانات دست داشته عليپور، دست كشور هاى همسايه را مى بيند.

حالا شايد اين منازعه با جنگ و سركوب يا مذاكره و تفاهم پايان يابد، اما اگر تداوم موجوديت و جايگاه حقوقى چنين يك گروپ نظامى خارج از سكتور دفاعى و امنيتى و موازى با حضور طالبان مشخص نشود، تبعات بعدى شديدتر و فاجعه بار تر از امروز خواهد بود.
اولين و ناميمون ترين جرقه اى اين تنش، اوج گيرى تقابل قومى است كه شيرازه شكننده، لرزان و نيمبند ملت ما را بيشتر از پيش آسيب پذير خواهد ساخت.

چنانچه ديده ميشود، از همين حالا آتش بياران قومى در شبكه هاى اجتماعى در شعله ور تر نمودن و رنگ قومى دادن اين قضيه فعال شده اند. نبايد عمليات دولت رنگ و بوى شكست شاخ هزاره ها محسوب شود و نبايد عليپور بعنوان قهرمان و ناجى هموطنان شريف هزاره ما مطرح شود.

عوامل دولت با برجسته كردن كشته شدن پيلوتان و نظاميان تاجيك تبار دنبال جلب افكار عمومى تاجيكان مبنى بر مشروعيت سركوب عليپور اند و افراطيون قومى هزاره ميكوشند احساسات اقوام غير پشتون را عليه پشتونها تحريك كنند تا از آن بعنوان سپرى براى محافظت عليپور سود جويند. چنانچه جعفر عطايى از جنرال دوستم، احمد مسعود و صلاح الدين ربانى خواسته تا در زمينه نقشى ايفا نمايند.

اگر دولت، نه از سر عقده مندى و انتقام جويى، بلكه با درايت و مصلحت انديشى در اين مقطع حساس سياسى و نظامى گام بردارد، معقول خواهد بود، قبل از هر حمله و تهاجمى، از كانال رهبران قوم هزاره و سرور دانش كه عليپور به ضمانت وى رها شده، پيشنهاد خلع سلاح عليپور و افرادش را مطرح و در عوض امنيت منطقه را خودش تأمين نمايد تا بهانه اى باقى نماند كه بنابر ضعف دولت، اينها امنيت منطقه را گرفته اند. در ادامه بايد بصورت منصفانه به مقصرين دو طرف رسيده كى و پيگيرى حقوقى و قضايى صورت گيرد.

اگر اين غایله با وساطت رهبران سياسى هزاره با مقامات دولتى حل و فصل نشود، درگيرى هاى بيشتر، دامنه جنگ و ناامنى را گسترش خواهد داد و قربانيان زيادى در قبال خواهد داشت و بعيد نيست دامنه اعتراضات به شهر هاى ديگر و پايتخت هم برسد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بهسود
رهبران هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Jawid Kohistani
لشکر کشی در نخستین روز سال نو به هزارجات نه تنها به امنیت ، صلح و ثبات کمک نمیکند ، بلکه رژیم در حال فروپاشی را که هیچ گونه مشروعیت ندارد بسوی پرتگاه نزدیک تر می سازد ، در دوره حاکمیت خونین غنی بشتر از ده ها بال هلیکوپتر به دلایل مختلف سقوط کرد ولی هرگز به ان توجه صورت نگرفت ، اقدامات عجولانه ارگ رژیم خون اشام عبدالرحمن و جانشیان انرا در افکار و انظار عمومی زنده میکند ، بزرگان ، متنفذین ، احزاب سیاسی ، جامعه مدنی هم صدا مانع این عملیات شوند و نگذارند جنگ مسیر و ابعاد قومی مذهبی بگیرد و فرصت ها برای صلح شکار دسایس ارگ شود .

>>>   زمانیکه یکی از بچه های وزارت جنگ حرف بچه گی می زند و با بوق و کرنا اعلان می کند هر کجا افراد علی پور را دیدید به کشید یعنی چراغ سبز به تمام پشتون تبار ها؛که در هر کجا هزاره را دیدید بکشید.
اینکه در بین هلی کوپتر سقود شده صاحب منصبان تاجیک بودند؛ در زمان نجیب شناسایی منطقه، جنگ در مناطق مختلف همه و همه به دوش صاحب منصبان تاجیک بود ولی اعلامیه ها بنام جنرالان پشتون تبار اعلان می گردید. چون ایشان لاعیقیت اداره جنگ را نداشتند واز نظر رتبه باید بالا می رفتند. مثال عمده اش همی گاوساله ای که جنگ را علیه تمام هزاره ها اعلان کرده. به بینید چه فرد پخپل سر است؛ که دیوانه او را اجازه داده که حتا هرچه می خواهید بکنید و بگویید؛ مثل زمان عبدالرحمن که می گفت:سر هزاره از من و مالش از افرادم.
سهیل.

>>>   صفرمحمد مظفری
یابوی قبیله سالاری به همه‌جا تاخت و تاز می‌کند
اشرف غنی دیوانه‌وار دولت را از وجود غیر پشتون‌ها پاک کرده است. مسعود اندرابی آخرین فرد غیر پشتونی بود که از کابینه دولت غنی حذف شد. هر کاری که دلیل بر حذف شدن اندرابی گفته شود این حرف سر جایش باقی خواهد بود که او غیر پشتون بود و زیاد به دهل و ساز غنی نمی‌رقصید فلذا باید خانه نشین می‌شد. غنی اما تنها به حذف غیر پشتون‌ها از دولت قومی‌اش قناعت ندارد و کمر برای سرکوب مردم غیر پشتون هم بسته است و خودش و افرادش در دولت رجزخوانی می‌کند و چنگ و دندان نشان می‌دهد. هم اکنون دیگر تردیدی در سیاست قوم پرستانه غنی باقی نمانده است.
حالا اگرچند دیر، نوبت سیاست مداران غیر پشتون است که چگونه باید این منطق حذف و سرکوب را جواب درخور بدهند. هوشیاری سیاسی غیر پشتون‌ها به‌خصوص هزاره‌ها در ارتباط با قضیه بهسود در این شرایط سرنوشت ساز است و اگر از عقلانیت سرد کار گرفته نشود منطق قبیله میخ خود را به همه جا و بر زمین همگان خواهد کوفت.
شاید بازهم جبهه مقاومتی بزرگ‌تر از جبهه مقاومت بهسود علیه افزون‌خواهی قبیله‌ای ضرورت باشد و بیش از این منفعل نشستن زندگی را برای شهروندان غیر پشتون کشور تنگ کند.
سیاست حذف و منطق سرکوب غنی گرچه در واقعیت امر و در دراز مدت، دن‌کیشوت بازی بیش نیست زیرا جواب نمی‌دهد بلکه کل کشور را به بحران خطرناک خواهد برد ولی عجالتا این سیاست به نفع قبیله گرایان و نژاد پرستان تمام خواهد شد.

>>>   رضا روزبهان
جوانان خونگرم و مردم خونسرد
همین همت و همیتی را که دوستان در سرکوب علیپور به خرج می دهند نه، نیم این جدیت کافی بود که طالبان، ناپدید شوند. کل طالبان کابل، پنجصد نفر نمی شوند، که البته نیمشان هم کارمند رسمی حکومت است. بعد این همه کلنگگ به جایی هم نمی رسد، با قیصاری چه کردند؟! از زمین و هوا حمله کردند چند تا آشپز و اجیر ملکی اش را کشتند. خود قیصاری، زنده زنده، کنفرانس می دهد، با خراسانی چه کردند؟! هیچ! مثل پلنگ برای خودش می گردد. با غوریانی با تادین خان با الله گل با هیچ کدام هیچ نکردند جز که "عرض خود می بری و زحمت ما می داری". از همه آنها قهرمان ساختند و البته تنور نفرت قومی و جنگ داخلی را گرم کردند.
واضح است طالبان که به دولت بپیوندند یا دولت شوند، یک نیرو یا نیروهای جنگی دیگر بکارست تا این تجارت پر سود جنگ، قطع نشود، تجارتی که در کشوری فقیر مثل افغانستان، سالانه میلیاردها دالر سود خالص دارد. جوانان خونگرم و مردم خونسرد معصوم افغانستان، قربانی می شوند.

>>>   زمانکه علی پور مصلح غیر مسًول توسط دولت دستگیر شد بدون محکمه به پا درمیانی دانش ازاد ونتیجه ان مرگ نه تن از پاسداران مادر وطن وقربانی های حادثه بهسود شد. مسًول اینهمه کشتار چنانکه از نامش پیداست شمشیر. سرور دانش. وخلیلی. میباشد. امید است که پای این قاتلان به پای محاکمه کشیده شود

>>>   درجریان جنگ چهل ساله این اولین بار است که یک هلیکوپتر توسط هزاره ها سقوط داده شده این قضیه آنقدر خشم حکومت را برانگیخته که گویا همه این انتحارها انفجارها اختطاف ها تخر یب سرک ها توسط بولدوزر منفغجر ساختن پل و پلچک همه کار هزاره ها است هرمامور حکومت جداگانه از انتقام حرف میزند وقتی قطعات نظامی دسته جمعی به تصرف اشرار درمی اید ودسته جمعی کشته میشوند حکومت اعتراضی ندارد صرف از همان محکوم کردن بی مصرف استفاده میبکند مثلا درپل محمود خان ریاست ده دریک روز 60 جوان کشته شددرقول اردوی مزارهمچنان حکومت صرف محکوم کرد واز انتقام چیزی نگفت ،اما درمورد هزاره ها حساسیت وتعصب از فرق سر تا انگشت پا موج میزند مخصوصا از مغزهای مسموم قوم پرست های جاهل !

>>>   علیپور یک شورشی خودسر است مانند طالبان در مقابل دولت قدعلم کرده و مردم شریف بیسعود را سپر اعمال ناجایز خود قرار داده ،این هلیکوپتر نظامی برای آتشباری نرفته بود وکسانیکه از نورم های این هلیکوپتر میدانند برای جنگ در این هلیکوپتر تنها سه نفر میباشند نه ۹ویا ده نفر .
برادران محترم هزاره ما اگر اعمالنامه طالبان را هر روز ورق بزنند میدانند که آقای علیپور بمانند طالبان رفتار کرده و. دلایل او جنبه طالبانی دارد ،خوب به هر صورت اگر این موضوع از طریق مفاهمه ومذاکره حل گردد بهتر خواهد بود تا جان کسانیکه بیدفاع در مرض خطر واقع نگردد و علیپور وافراد وابسته اش همه سلاح و میمات جنگی خود. تسلیم دولت نماید .
عبدالله ریحان

>>>   مردم دیر یا زود باید خودمان پا درمیان بگذاریم ودولتی مردمی تشکیل دهیم وگرنه این جوی خون همچنان براه است چون سرمدرانمان خودفروخته نخبگان ما بی عقل هستند ولی مشکل اینا نیستند مشکل دقیقا ما هستیم که اینهارا بزرگ میکنیم وبه رسمیت میشناسیم اینا هارا ما خود بر گرده مان سوار کردیم

>>>   غنی و صالح اگر مرد هستند و در خون شان غیرت و همت و مردانگی است چرا این همه نیرو را بالای طتلب نمیفرستند که هر روزه ده ها نیروی مسلح را شهید میکند؟؟؟
اگر غیرت دارند چرا از راه جلریز که کوتاه ترین راه به بهسود است نمیروند که چند ولایت را دور میزنند و به بهسود لشکر میکشند؟؟؟؟
فرق نمیکند ما آماده ایم بیائید و بعد جنازه های تان را با وساطت ریش سفیدان در موتر های لاری از راه جلریز خواهیم فرستاد.
شما که همت مقابله با طالب تروریست را ندارید و برای هزاره کشی آماده هستید بیایید و اگر واقعا" صالح مرد است خودش قدم به بهسود بگذارد که فرزندانش در خیل یتیمان این سرزمین خواهند پیوست.

>>>   سید اسماعیل حکیمی
سیاست تنش زایی ارگ✔️
در ایجاد تنش بین #هزاره وتاجیک، ارگ به ارگاسم نهایی رسیده است،
آخرین راهبرد اهریمنی ارگ ساقط کردن چرخبال که پرازکماندوهای تاجیک تباربود بدست نیروهای نظامی خود ارگ، ونسبت دادن آن به نیروهای علیپور، وبعد سناریو سازی رسانه ی وهابی ایران انترنشنال که علیپور، ساقط کردن چرخبال را بعهده گرفته است، همه وهمه نشان میدهد که ارگ خود، آتش بیار این معرکه است تادرصورت آتش گرفتن بهسود،وانمود کند که ببینید ازدست یک شوم، سوخت شهر روم، نهایتابااین رویکرد پنهان کارانه ومزورانه میخواهد هم علیپور را ازسرراه بردارد
وهم ذهنیت مردم نسبت به التزام وانحصار انتحار وماجراجویی قوم پشتون را به دیگر اقوام تسری وتغییر دهد،

>>>   دروطن بدبخت ماازهرقلدریک یا چندمیگاقلدردفاع میکند.
ازطالب کرزی وغنی دفاع کرد(هغوی خو زمونژپشتانه دی).
ازعلیپورخلیلی ومحقق وسعادت(وطندارازموگیه).
ازقیصاری دوستم(نباشه ترکتبارلر).
ازماتاجکهایاکسی نیست،یامن نمیشناسم،یاما چنین احساسی نداریم ویاهم...
بشیربشارت

>>>   گزارش تازه از اوضاع بهسود؛
2 حمل 1400 خورشیدی
اخبار موثق از بهسود می‌رساند که دیروزچرخبال های کشفی و محاربوی بر فراز بهسود گشت زنی میکردند، و گاهاً موشک و بمب نیز پرتاب میکردند. تانک ها و نیروهای زمینی وارد ساحه شده اند؛ قرارگاه مرکزی جنبش مقاومت که خالی از سکنه بوده است امروز به رسم دشمنی به آتش کشیدند. دیشب خانه های مسکونی محل را که چراغ های شان روشن بوده است نیروهایی حکومتی به رگبار بسته است. حق تردد و رفت و آمد از ساکنان گرفته شده و مردم محل مثل زندانی درخانه های شان محبوس اند؛ و در صورت بیرون شدن با گلوله روبرو می‌شوند. امروز نیز دکان های بازار نزدیک محل قفل های شان توسط نیروهای حکومتی شکستانده شده است. نیروهای جبهه مقاومت درآماده باش کامل قرار داشته، منتظر هر نوع واکنش دندان شکن هستند. تا هنوز هم جبهه مقاومت نخواسته پیش آهنگ جنگ باشد؛ از حوصله کار گرفته و تحرکات نظامی نشان نداده است. اما جنرال علی پور و همه فرزندان صدیق به مردم خود اطمینان می‌دهد که در صورت تداوم بغاوت نیروهایی حکومتی بر مردم ، جبهه مقاومت حوصله نکرده و پاسخ به مثل خواهند داد.
جبهه مقاومت می‌افزاید: تماس های مکرر از سراسر هزارستان و افغانستان در حمایت از مردم دریافت کرده اند؛ اما تا هنوز جنرال علی پور و جبهه، هیچگونه دستور نطامی فراگیر صادر نکرده است. در صورت ادامه لجاجت نیروهایی حکومتی ، رستاحیز عمومی و دفاع مشروع از حیثیت و آزادی و شرافت مردم، اعلان خواهد شد.
علی تقوایی

>>>   پیام لشکرکشی به بهسود
اینکه اردوی ملی در بهسود چه کرد، باشد. مهم این است که این اردوکشی در افکار عمومی، به خصوص افکار عمومی هزاره‌ها هرگز یک حرکت میهنی و دفاع از کشور و دفع تجاوز و سرکوب تمرد و مسلحین غیر مسئول معنا نشد. حکومت در افکار عمومی بازی را باخت. حکومت با لشکرکشی به بهسود پیام آشکارا قومی به جامعه مخابره کرد. پیام‌های سرشار از نفرت و خشونتی که از سوی مقامات ارشد حکومت و هواداران شان در چند روز اخیر پخش شد، پایه‌های وحدت سرزمینی و ملت واحد بودن را به لرزه درآورد. نیروهای اردوی ملی لابد از راهی که رفته، بدون نزدیکی به دره خوف‌ناک جلریز باز خواهند گشت، اما خود شان خوب می‌دانند که نه تنها جایی را فتح نکرده اند، بلکه تخم کین و نفرت کاشته و حس انتقام و تحقیر سرقومندان شان را اشباع کرده اند. لشکرکشی به بهسود، در حالی که طالبان در جلریز پای خود را سال‌هاست بر گلوی مردم هزاره می‌فشارد و هزاره‌ها هر روز قربانی می‌دهد، تنها دست‌آوردش این خواهد بود که شقاق و ناهمدلی را تشدید و آخرین بقایای امید به آینده مشترک را نابود کند. پیام لشکرکشی به بهسود نابود کردن هرگونه امید به آینده مشترک است. اردوی ملی در این کار موفق بوده است.
علی امیری

>>>   اطلاعیه جنبش مقاومت برای عدالت
بنام خدا
هموطنان عزيز و مردم سرفراز و عدالت خواه !
همانگونه که میدانید عناصر مرموز و تمامیت خواه در درون دولت، بصورت مدام در سدد توطئه های مختلف بر علیه مردم ما بوده و با بهانه های گوناگون حملات و کشتارهای مردم ملکی را به راه می اندازند؛ یکی از عمده ترین هدف این عناصر، تضعیف مقاومت مردم برای دفاع از جان، خانه و زندگی شان و همچنان تحقیر غرور مردم عزتمند ماست. سیاستی ضد انسانی که سرچشمه اش به لشکرکشی های خونین عبدالرحمان جابر در هزارجات باز می گردد.
توطئه جنگ و تهاجم ددمنشانه اخیر در بهسود در همین راستا طرح و برنامه ریزی گردیده است.
در میان توطئه و تبلیغات دروغین، یکی هم همین نشر تصاویر ساختگی از مهمات و تجهیزات نظامی است که گویا توسط متجاوزین بر بهسود در مقر جنبش مقاومت کشف گردیده است.
جنبش مقاومت برای عدالت به تمام مردم عزت مند خویش اطمنان می دهد که هیچ گونه تسلیحات و مهمات نظامی مردم ما به دست نیروهای دولتی نیفتاده و تمام تصاویر و عکسها ساخت دستگاه تبلیغاتی و پروپاگندسازی دشمنان مردم ما است.
این پروپاگند‌ فقط و فقط بخاطر تحقیر هزاره ها سازماندهی شده است.
لازم به تذکر است که این تبلیغات همانند توطئه ننگین و حقیرانه جاگزاری نارنجک در جیب شهدای فاجعه دهم دلو در مقر ولسوالی حصه اول بهسود است، چیزی که برای دوسیه سازی طرح شده و از بنیاد دروغ بود.
مردم ما میدانند که ساختمان قرارگاه در حصه اول هیچ وقت یک مرکز نظامی و محل نگهداری تجهیزات و مهمات نبوده بلکه این ساختمان برای دو هدف فعال بود: یکی کرسهای آموزشی مخصوصا آموزش قرآن کریم و دیگری، دید و بازدید مردمی فرماندهی جنبش مقاومت.
در این ساختمان تنها چیزی که وجود داشت چند عدد میز و چوکی، و قفسه های پر از قرآن کریم و کتابهای آموزشی و مطالعاتی بود و بس. توطئه گران ضد مردم و هزاره ستیزان، جای کتاب و قرآن، تجهیزات نظامی را جاگزاری و عکس برداری نموده اند و باپخش و نشر آن اوج حقارت خویش را به نمایش گذاشته اند.
در اخیر، یکبار دیگر فرزندان شما اطمنان می‌دهند که برای دفاع از جان، عزت و حقوق شما، تا پای جان مقاومت خواهند کرد.
من الله توفیق
فرماندهی جنبش مقاومت برای عدالت

>>>   مریم نجمی
خبر تازه از بهسود
نیروهای امنیتی و دفاعی از دیروز تاحالا در بهسود بدون کدام درگیری مستقر شده است. چند قرارگاه و پوسته مربوط به علی پور با مقدار مهمات در کنترول نیروهای امنیتی و دفاعی قرار دارد. منابع محلی می گوید: ساعت ده قبل از ظهر نیروهای امنیتی و دفاعی با مردم دیدار کرده اند. در این دیدار مردم ضمن استقبال از حضور این نیروها خواستار تامین امنیت در منطقه شده اند.
آنان همچنان گفته اند که مکتب ها باید باز شود و نباید مانند افراد مسلح غیر مسوول از ساختمان های معارف به حیث قرارگاه استفاده شود. یکی از قرار گاه های افراد مسلح غیر مسوول یک مکتب تازه تاسیس بود که با همکاری وکیل ناصری ساخته شده بود.
مسوولان محلی به مردم در قسمت تامین امنیت و توزیع کمک به افراد نیاز مند اطمینان داده اند.
صبح امروز هوتل ها و بازار باز شده و اوضاع به حالت عادی می باشد.
قرار است به زودی مسیر جلریز و شاهراه عمومی تامین امنیت گردد.

>>>   با درود !
از یکی دو روز بدینسو تعداد زیادی به من میگویند که چرا در مورد حادثه بهسود و علیپور چیزی نمی نویسید!
دوستان گرامی طوریکه من حوادث و رقابت های دیگری را بشمول طالبان و گروه های که میخواهند از طریق شورشگری و بزور توپ و تفنگ بجای برسند محکوم میکنم، سقوط هیلی کوپتر را در بهسود هم یک جنایت نا بخشودنی میدانم و عاملین که همچو عمل را انجام داده اند باید مجازات شوند.
ولی متضرر شدن مردمان ملکی و بی گناه را در بهسود هم یک جنایت نا بخشودنی میدانم، به باور من باید مجرم شناخته شود و مجازات گردد نه اینکه از مردمان بیگناه قربانی گرفته شود.
به عقیده من موضوع علیپور آنقدر مسئله مشکلی نیست، همه شاهد اند که علیپور یک سال قبل در کابل گرفتار شد و به ضمانت معاون دوم دوباره آزاد گردید و توسط موتر های معاون صاحب دوم آقای سرور دانش به زاد گاهش برگشت.
حالا سوال من از شما این است که چرا از آقای سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نمی پرسید؟ چرا از آقای داوود ناجی مشاور ارشد حمد الله محب نمی پرسید که در گذشته در حمایت آقای علیپور بودند؟
همین مدافعین که بخاطر رهایی چند قبل علیپور گلو پاره میکردند حالا بحیث مشاورین ارشد کار نمیکنند؟ همین مدافعین حالا کجا هستند دیروز چه میگفتند، امروز چی میگویند؟
متاسف که مردم چرا درست قضاوت نمیکنند باید بدانید که مدافعین علیپور در داخل ارگ و در شورای امنیت اند نه احمد سعیدی...
آیا تنها من احمد سعیدی هستم که انتقاد میکنید چرا صدا بلند نمی کنید و چرا چیزی نمی نویسید.
من تنها همینقدر میگویم که این یک جنایت است ولی حامیان جنایتکاران که به هر مقام و منزلت که هستند باید مجازات شوند.
احمد سعیدی

>>>   بااحترام :
از نظرمردم بهسود و عموم مردم منصف وآگاه به مسایل ؛ لشکرکشی اشرف غنی وحلقه تمامیت خواه درارک به بهسود ؛ چندین هدف اصلی دارد:
1: هموارکردن را ورود کوچیهای پاکستانی آن طرف خط دیورند ، که اشرفغنی وقوم تمامیت خواه آنهارا
افغانی می دانند ،درحالکه آنها تابعیت پاکستانی داردوهیج نفعی هم برای افغانستان ندارد وصرف برای جاسوسی براپاکستان و بیگانگان و چپاول مرتع وچراگاه مردم ودهاقین بهسودین ،که پنج ماه را درسخترین شرایط درآن محیط سرد وطاقط فرسا زمستانرا به سر برده و زندگی می کند به اینکه بهار شده ومواشی خودرا به چرا برده ودهقانی وکشوارزی کند ،

اماوقتی بهارشد ناگهان گروپهای تروریستی بنام کوچیهای پاکستانی درتمام مناطق سرازیر می گردد امید زندگی را ازمردم گرفته ومواشی مردم محل تلف شده وبه خاطر کمبود مرتع وعلف مردم مواشی خودهار فروخته واز منطقه مهاجرت می کند ،
لذا برای مردم هیج چاره نمانده جز اینکه از خودشان درمقابل تروریستان وکوچیها محافظت کند ،

2 : از نظر آگاهان وکارشناسان ثابط شده که چرخبال دولت توسط خود دولت هدف قرار گرفته واز هوازده شده تا علیپوروافرادش را بدنام کنند
،وطلوع نیوز که یک نشریه وابسته به انگلیس است این کلیپ جعلی وساختگی را مانده تا بین مردم واقوام اختلاف اندازی کند
ودلیل موجه وعوام فریبی کرده تا اسباب حذف علیپوروطرفداران شان را فراهم کند ودیگر کسی درمقابل هجوم تروریستان پاکستانی وکوچیها وجود نداشته باشد ،

3: همه مردم عزیز کشور ودوست ودشمن بدانند ،علیپور فرد نیست بلکه یک ملت است که سالهاتحت ستم قرار داشته وعلت بوجود آمدن علیپور وامثال آن معلول علت ظلم تعصب ،تبعیض ، قتل بیگناهان و...می بشاد
بنااّتا علت یعنی ظلم وتبعیض وتمامیت خواهی و...امثال علیپور خواهد بود ، اگر علی به قمندان شمشیر معروف است ،اگر ظلمها وتبعیضها وقتل بیگناهان ممکن است وبطور قطع قمندان ذوالفقار به وجود خواهد آمد،

آنوقت کاری ازدست کسی بر نخواهدآمد ،
لذا به علاقه مندان ودلسوزان واقوام شریف کشور لازم است ،به حلقه تمامیت خواه وارگ نشین عمال ودست نشانده گان بیگانگان توصیه کند بیش ازین بر مردم ظلم نکند وتبعیض رواندارد وامنیت مردم را تامین کند ، والا کاسه ظلم سرنگون است ، والسلام،

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن در وقتش باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ واقعیت را باید گفت.

>>>   نجابت کابلی :
درود وسلام به محضر همه اقوام شریف ساکن در افغانستان ،
درعلم فیزیک می خوانیم : کنش وواکنش یا عمل وعکس العمل ، ودرفلسفه میگوید : علت ومعلول یعنی هیج پدیده ای بدون علت بوجود نمیه ،

گپ من این است که لحظه پیش خود فکر کنیم چرا علیپو ر یا قومندان شمشیر وامثال او درمیان قوم هزاره بوجود می آید؟؟
قوم نجیب هزاره درطول تاریخ ازروزیکه افغانستان تاسیس شده مورد ظلم وستم وتبعیض سیستماتیک وقتل عام ونسل کشی قرار گرفته ،

تمام زمینهای این مردم درقندهار ننگرهار بُصت لشکرگاه فعلی بغلان وزمین داور غرجستان وردک و...
همه به قوم اوغان وپشتون تقسیم شده،وساکنین اصلی یا قتل عام شده ویا آواره کشورهای خارج ، این حقیقت تلخ را خود قوم پشتون هم قبول دارد ؛
درطول تاریخ هر بچه هزاره اگر صنعت وحرفه بلد بود ، لادرک می شد ، دستگاه حکومتی اورا ازبین می برد ، خانواده اش هم نابود می شد ،

درزمان ستم شاهی ظاهرشاه خاین یک بچه هزاره حق نداشت از صنف پنج بالاتر مکتب برود برود ،ظاهر شاه درمدت حکومت خود فقط بقوم وتبار خود می اندیشید که چگونه آنهارا درسراسر افغانستان جابجا کند وزمین بدهد که خیلی ازین پشتونهارا از پاکستان آوردند ودرصفحات شمال کشور وجایجای جای این وطن اسکان دادند

؛دیگر جای بهتری درکشور باقی نماند که اینها آنجارا غصب نکرده باشد ، این حقیقت آشکار است که صفحات تاریخ جهان گواهی می دهد ، ؛ برای مردم هزاره فقط هزاره جات باقی مانده آنهم به خاطر صعب العبور بودن وسردسیر بودن که درزمستانها مانند زندان یخی به شمار می آید ؛ ولی دراین عصر وزمان هم عده مفکوره اجدادشان را به سر می پروراندومی خواهد این مردم حتی در همان هزاره جات هم نباشد ،وفکر نمی کند که قرن بیست یکم است دیگر آن قتل عامها ونسل کشی امکان پذیر نیست ،

سخن کوتاه اینکه :
به وجود آمدن قومندان شمشیر یعنی علی پور ،وامثال او به خاطر ظلم وستم و رفتار تبعیض آمیز ی هست که حدود سه قرن بر این مردم روا داشته شده هر کس از مردم خود محافظت کند قطعا در دل مردم جای دارد
،لذا تا زمانیکه قوم تمامیتخواه وقبیله محور اوغان رفتارش را اصلاح نکند ، بدون شک علیپور وامثال او هم خواهد بود ،
اگر کسی ذره وجدان داشته باشد شخصی که مردم بیگناه را دربهسود به رگبار گلوله بسته ویازده نفر را به شهادت رسادنده مانند الله داد فدای را ترفیع میی دهد ،

وعده ای بی وجدان ومتعصب ازین قوم در ولسوالی میدان از قاتل جنایتکار حمایت و تظاهرات وراه پیمای می کند واورا قهرمان می خوانند ؟؟
آیا اینها بشر است آیا وجدان اینها مرده هست ؟؟ بطور قطع مسلمان که نسیت !

شما مردم شریف کشور می بینید ، که در ارگ ریاست جمهور ی که محل دید وباز دید وبود وباش اشرفغنی می باشه ، عکس میرویس هوتکی ویا احمد شاه ابدالی را مانده است ، این رفتار اینها ازین حکایت دارد که آین قوم، دانشمندان ما را که هویت تمدنی ما را شکل داده وجهان مارا با آنها می شناسند وباعث افتخار هر افغانستانی هست خبری نیز ،زیرا غیر ازقوم خود کسی دیگر را قبول ندارد چون از قوم آنها نیست و فارسی زبان است

مانند مولانا جلال الدین بلخی ، بوعلی سینای بلخی ، ابوریحان بیرونی خواجه عبدالله انصاری ،و...
بهر صورت رفتارتبعیض آمیز این حلقه تمامیتخواهدرطول تاریخ ادامه داشته ؛
و....

>>>   مردم مظلوم هزاره به جز مقاومت چاره دیگر ندارد،درغیر این صورت، نسل کشی های ظالمانه ادامه دارد.
قره باغی

>>>   علی تقوایی
گزارش از تخریب هوتل « دشت بی سرک » بهسود ؛
علیجان مالک هوتل دشت بی سرک بهسود میگوید که :
در فردای شب سقوط چرخبال در بهسود ، ساعت 12 ظهر یکی از طیارات دوبمب را بالای هوتل من ریخت ، سپس نیروهای دولتی با تانک وتفنک به هوتل من هجوم آوردند. هرآنجه که در هوتل بود از فرش گرفته تا ظروف، کمپل وغیره را تاراج کردند. در کنار هوتل دودکان داشتم، محتویات هردو دکان شامل آرد ، برنج ، روغن ومواد ارتزاقی، نوشابه وغیره بودند همه را تاراج کردند. یکی از این دکانها که کانتینر فلزی بود ، چون دربمبارد قفل اش نشکسته بود ، نیروها قفل آنرا با تفنگ شکست وهمه آنچه در این دکان بودند، غارت کردند.
وقتی از علیجان پرسیده شد که در حصه اول بهسود تنها همین یک هوتل بود که تاراج گردید ؟ پاسخ داد که : هوتل « شاه مردان » را که در نزدیکی قراررگاه مرکزی جنبش مقاومت بود، نیز تاراج کردند وسپس آنرا آتش زدند.

>>>   سید مصباح ارزگانی :
به نظر من ،لشکرکشی اشرفغنی به بهسود ،چندین هدف را دنبال می کند

1: برای اختلاف اندازی بین فارسی زبانها واقوام کشور صورت گرفته ،بدلیل اینک اکثر این سربازان که در بهسود فرستاده شده ،ازاقوام غیر پشتون تشکیل یافته ،
به همین جهت تصورمی کنم قومندان علیپور هم مساله را درک کرده واز برادرکشی دست برداشته وجلو راه اینهارا نگرفته است ،

2: هدف دوم ازبین بردن نیروی منسجم تحت امر آقای علیپور بنام جبهه مقاومت برای عدالت است ، تا دربرابر انتقال قدرت از اشرفغنی به طالبان هیج مانعی وجودنداشته باشد ، بدلیل اینکه بادار
اشرفغنی یعنی امریکا قصددارد اشرفغنی ،را برای منافع امریکا قربانی کند ؛

3: قرار راپرتهای واصله اشرفغنی با طالبان نمی جنگد بلکه به آنها اسلحه وامکانات می رساند ، شاهد مثال شاه را ه دره میدان وجلریز است که کاملا بدست طالبان قرار دارد وهمیشه شاهدترورگروگانگیری وقتل وکشتار وازیت وآزار مردم بیگناه وبم گذاری هستیم ،

ولی اشرفغنی وارگنشینان هیج توجهی به آن ندارد ،ومی رود دربهسود که هیج خطری وکچکترین ناامنی دران وجود ندارد اردوکشی می کند ومردم بیگناه را به خاک وخون می کشد

این مساله نشان می دهد که اشرغنی با طالبان مانند دودم یک قیچی عمل می کند ، وهرروز افراد موثر وبانفوذ از اقوام دیگرمورد ترورهدفمند قرار می گیرد ،
آیامردم از خود نمی پرسد که این تجهیزات پیشرفته مثل بمهای چسپکی و..چگونه به دست طالبان می رسد ،

قطعا دراینجانفا ق ونیرنگ وخدعه وجود دارد و طالبان صرفا پوششی برای ازبین بردن افراد مهم از مجاهدین وفرزندان راستین ای سرزمین است ،

درحالکه مسولیت بسیاری ازترورها را طالبان نپذیرفته است ،
آیامردم ازخودنمی پرسد جنرال رازق شهید ،سیدمصطفی کاظمی شهدای جنبشروشنای ، وخیلی از فرماندهان جهادی و...چه کسانی
ترورکردند؟؟

4 :سخن آخراینکه ،بیگانگان وامریکا نیامده که به مردم وکشورما کمک کند ، زیرا اگر می خواست کمک کند درمدت بیست سال کاری می کرد ، بیگانگان فقط آمده برای چپاول ثروت ومعادن ملت ما، آیا مردم از خود نمی پرسد ، معدن های طلا ، لیتیوم ، اورانیوم که از طلا باارزشتراست و...چرا خارجیها غارت می کند ،؟؟

>>>   غنی از آدم کش های طالبان چرا انتقام نمیگیرد که بالای بهسود این قدر تاکید دارد، این اوغان کوچی ....؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است