ریاست جمهوری و دخالت در امور دیگران
آيا دولتمردان افغانستان در بيست سال گذشته روي ايجاد بيزهاي اضطراري از تسليحات، تجهيزات جنگي و مواد غذایي مورد نياز نظام دفاعي خود حد اقل براي پنجسال آينده انديشيده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۴۰۰/۱/۶ کد خبر: 166682 منبع: پرینت

وحيد عمر مشاور در امور ارتباطات عامه رياست جمهوري اظهارداشته است كه هرگاه در كنفرانس تركيه تصاميم مغاير خواستهاي مردم افغانستان گرفته شود، براي افغانستان قابل قبول نيست.

اين اظهارات آقاي عمر شجاعانه و درخور تمجيد است، بلي ابراز نظر در مورد امروز و فرداي يك كشور با درنظرداشت اصل حق حاكميت، فقط حق منحصر بفرد دولت به نمايندگي از مردمش بوده و هيچ عنصر خارجي حق ندارد كه بدون درنظرداشت منافع ملي يك كشور، تمايلات و آرزوهاي مردمان ساكن در آن در مورد سرنوشت يك كشور تصميم گيرد، زيرا چنين اقدامات به هر سطح كه باشد حتی اگر در چهارچوب مساعي جميله هم صورت گيرد، حق حاكميت دولت را نقص و دخالت در امور ديگران توصيف ميگردد.

اما آيا حاكميت كه در كابل از نام افغانستان تمثيل ميشود، حاكميت غير وابسته، متكي بخود و بر پايه ارزش هاي است كه يكدولت در تعريف سياسي خود نهفته دارد؟
آيا ما توانستم كه در طي دو دهه گذشته نوع از حاكميت مستقل را بدون دخالت بيروني به نمايش گذاريم؟
آيا دولت افغانستان قادر است بدون استفاده از منابع مالي و تخنيكي بيروني به بقاي خود ادامه دهد؟
آيا دولت افغانستان قادر به پرداخت حقوق ماهانه نظاميان خود بدون وابستگي به پارتنرهاي خارجي خواهد بود؟
آيا دولتمردان افغانستان در بيست سال گذشته روي ايجاد بيزهاي اضطراري از تسليحات، تجهيزات جنگي و مواد غذایي مورد نياز نظام دفاعي خود حد اقل براي پنجسال آينده انديشيده است؟
در صورت قطع كمكهاي بين المللي آيا كابل قادر به پرداخت معاشات و امتيازات دالري شركاي قدرت از بودجه داخلي خواهد بود؟
آيا دولت چه در گذشته و چه دولت كنوني قادر به پاسخگویي در زمينه مصارف منابع مالي بين المللي به كمك دهندگان و مردم خواهند بود.

اين اظهارات كه فيصله هاي بيروني بدون عطف توجه به خواستهاي مردم قابل قبول نيست، نام زعماي ملي و مقتدري مانند، نورندرا مودي رهبر هند، انگلا مركل، پوتين، فيدل كاسترو روز فقيد، هوچي مين، اتاتورك ،شي جين پنگ وغيره به ذهنم تداعي شد.

لذا بيان جملات فوق در ظاهر امر آگنده از احساسات وطنپرستانه است، اما با تاسف عميق در كشوري كه قادر به تاديه حقوق ماهانه كارمندان از بودجه ملي نبوده، كارمندان عاليرتبه آن مأكول و حوايج شخصي يكروزه اش بيشتر از عوايد يكماهه اكثريت فقير در وطن مأوف ما است، فقر و تهي دستي بيداد ميكند، حرف زور و ثروت به مناسبات تعیين كننده مبدل شده است، بدون ابهام ديگران تصميم خواهند گرفت و اوضاع بسود منافع و خواستهاي شان رقم خواهند خورد.

عبدالاحمد فیض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وحید عمر
دولت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر جناب وحید عمر حد اقل از دریافت کرایه خانه و خرچ دسترخوان خود به نفع بودجه ملی چشم پوشی کند ، آنگاه حرف هایش وزن خواهد داشت در غیر آن در روز مبادا نه از غنی خبری خواهد بود و نه از وحید عمر بلکه برهنه پاهای این وطن بادسترخوان خالی و شکم گرسنه به مقاومت در مقابل دشمنان این وطن خواهند پرداخت.
وحید جان دمت گرم که از پهلوی راست غنی بر خواسته یی و گپ های چرب و قصه های مفت تحویل میدهی.

>>>   در تیوری درست است اما در عمل این حکومت تقلبی و این جمهوریت سه نفره نمایندگی از مردم نمیکند. غنی و اطرافیان دزد و تبه کارش برای بقای خود تلاش دارند. وحید عمر نیز از دیسانتی هایی است که از نعمت کود 91 برخوردار است.

>>>   اینهامصروف آن هستند که حود را حود کفا بسازند که ساخته اند آنقدر دزدیده اند که برای صد سال بعد شان هم کافیست،
بعد از پنجسال خداکند اوغانستان را اب ببرد برای ایشان هیچ فرقی نمیکنذد

>>>   جناب رئیس صاحب جمهور باید میدان هوائی که در لوگر ساخته میشودرا بنام غنی خان نام گذاری کند چون لـروبـر یکی هستند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است