«هیل»: پاکستان ریشه مشکلات افغانستان است!؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۴    ۱۴۰۰/۱/۸ کد خبر: 166699 منبع: پرینت

نشریه «هیل» در مطلبی نوشت که ریشه تمام مشکلات افغانستان در پاکستان است بنابراین علیه این کشور باید اقدامات لازم انجام شود.
به گزارش تسنیم، «کریس الکساندر» سفیر پیشین کانادا در کابل در نشریه «هیل» نوشت که پاکستان ریشه مشکلات افغانستان است.
وی در این نوشته، خواستار پایان جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان شد.

الکساندر اظهارداشت که برای پایان دادن به جنگ افغانستان، باید تحریم‌های سختی علیه پاکستان اعمال شود و این کشور توسط گروه ویژه اقدام مالی صندوق بین‌المللی پول در فهرست سیاه قرار گیرد.
کریس الکساندر از سال 2003 تا 2005 سفیر کانادا در افغانستان بود همچنین در سال‌های 2006 تا 2009 معاونت دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان را به عهده داشت.

«اشرف غنی» نیز چندی قبل و در دیدار با شماری از بزرگان «جنبش تحفظ پشتون» و «حزب عوامی ملی» از خیبرپختونخوا گفت: پاکستان باید این جنگ اعلام نشده را پایان دهد و افغانستان آزاد، مستقل و دموکراتیک را بپذیرد.

«امرالله صالح» معاون اول رییس جمهور افغانستان نیز بارها با منفی خواندن نقش پاکستان در افغانستان تاکید کرده است که دولت پاکستان طرف مستقیم در بحران افغانستان است، تعریف نقش آن‌ها در جنگ و صلح باید بخشی از گفتمان باشد.
وی افزود: «سکوت، خوب جلوه دادن، مماشات و یا نادیده گرفتن پاکستان کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند».

پیش از این نیز «محمودخان اچکزی» رهبر حزب عوامی ملی پختونخوا در جمع هوادارانش در شهر «کویته» در ایالت بلوچستان پاکستان هشدار داد که در صورت تدام مداخله در افغانستان، بحران گریبان پاکستان را نیز خواهد گرفت.
این سیاستمدار پاکستانی تصریح کرد که اگر دولت اسلام‌آباد برای برقراری امنیت در افغانستان و منطقه تلاش نکند، پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین در پاکستان نیز با شکست مواجه خواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   امرالله صالح پروژه نصب کمره های امنیتی درشهر کابل با پول صد ملیون دالر را به کمپنی پاکستانی داد ه است کسیکه می خواست دراجرای آن کار در یک بخش سهیم گردد گفت: فرد اول صلاحیت دار پاکستانی بود وهرمراجعه کننده افغانی را به دلایلی ناموجه رد میکرد ،
این سیاسیون حرف های شان تجارتی است برای فریب مردم از پاکستان حرف میزنند اما درعمبل پاکستانی هارا جزیه میدهند
ر

>>>   یکی دیگر از مشکلات این همسایه بد امروز ظاهر شد اینه:
جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا که به گاف‌های کلامی خود معروف است، در نخستین نشست خبری خود که پنجشنبه شب (به وقت کابل) برگزار شد و کم‌حواشی به لحاظ اشتباهات این چنینی از سوی وی نبود، نام «اشرف غنی» همتای افغانستانی خود را به اشتباه «کیانی» گفت.
کاخ سفید در انتشار متن رسمی این نشست، اشتباه بایدن را تصحیح و نام صحیح رئیس‌جمهور افغانستان را در آن درج کرد.
احتمال می‌رود، که بایدن هنگام صحبت درباره همکاری آمریکا و ناتو در ارتباط با افغانستان، نام اشرف غنی را با ( اشفق) کیانی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه کرده باشد.
دیدید؟ حالا نام رئیس جمهور مارا هم نمیدانند اما نام یک رئیس نظامی پاکستانی را میدانند!
ر

>>>   سربازان گمنام ریسا امنیت ملیب از ترور یک افسر جوان قوای هوائی توسط اشار جنلایتکار مزدور پاکستان جلو گیری کرد!!!
لاشسرار می خواستند درقلعه غیبی پغمان بالای جاوید نام افسر هولائی سوقصد کنند اما پگرسونل همیشه بیدار امنیت نملی مشسهور به کمپتنی خصوصی پنشیر وردک لمتد ترورستان را پیش از عمل شناسائی وزنده دستگیر نمودند!!
به این می گو یند استخبارات!!

>>>   سگ زرد برادر شغال است فکر کردی تو فهمیدی من فهمیدم امریکا نمیفهمه میفهمه خوبم میفهمه ۳۰سال پاکستان به دستورامریکا کشور مارو به قهقرا برد تا خودمون به امریکا بگیم تورو خدا نرو بیا کشور مارو بگیر امریکا هم در عوض گفته وقتی بیرون شویم کشور را تحویل شما خواهیم داد چنان که میبینیم کشور را دارن تحویل طالبان نوچه های ای اس ای میدهند

>>>   برای نشریه «هیل» با این کشف بزرگش باید جایزه کشف نوبل داده شود.
آتش خاوری

>>>   پشتون ها و بلوچ های آنطرف خط دیورند پاکستانی هستند یا افغانستانی؟؟
همزبان بودن و یک قوم بودن دایل هموطن بودن نمیشود.
برای وطن مرز های جغرافیایی سیاسی قبول شده وجود دارد نه جغرافیای زبانی.
آذر بائیجان ایران و کشور آذربائیجان هم زبان مشترک دارند و هم قومیت مشترک
کرد های ایران و ترکیه و عراق همچنان
پنجابی های پاکستان و هندوستان
اقوام مرز هالند و بلجیم
و امثالهم
مرز ها جغرافیایی و سیاسی اند نه قومی و لسانی

>>>   اگر افقانستان مثل کره شمالی سیستم نظامی داشت
می‌توانستیم پاکستان و ای اس ای رهبران احمقش
وموزدوران طالب را با خاک یکسان کنیم

>>>   عالیقدرنویسنده کود(۹)!
اگرازرده نشوید،این همه تحلیل ها سطحی است.درواقیعت امر احماقت ماافغانها ودشمنی احمقانه مادرمقابل پاکستان ازطریق به رسمیت نشناختن سرحدات بین المللی این کشورعامل اصلی بدبختی ماست.وقتی ماباپاکستان دشمنی میکنیم بایددشمنی انتظارداشته باشیم.
عاقل

>>>   امریکایی ها هم تندیس منشور کوروش را در لس انجلس نصب کرده اند و از ان طرف هر چه بلا بود بر سر ایرانیان اوردند.......خلاصه اینکه مراقب باشید به این سادگی ها ....نشوید...

>>>   عده ای تلاش مینمایند تا بار عظیم مسولیتهای استعماری خود را بدوش دیگران بی اندازند حیلی ها شان تغافل وتجاهل مینمایند ویک تعداد هم احتمالا از عمق استراتیجی وجهان بینی های کشور های ذیدخل در کشتار وچپاول ملت های مستضعف بی اطلاع اند اینکه اذهان را تخدیر مینمایند ویا اینکه نا اگاهانه در صدد پوششی جنایات ومظالمی دیگران اند هردو جرم نا بخشودنی وغیرقابل اغماض میباشد در ست است که خلیج وپاکستان وحتی اروپا وجاپان هر انچه امریکا وانگلیس میگویند تصدیق و تاید مینمایند وپاکستانی ها از بیچارگی وخلیجی ها از دنباله روی در کشتار ملت افغان وتخریب کشور عزیز ما دخیل اند وپاکستانی ها پروزه های خونریزی وکشتار بی رحمانه ای دیگران را به کانتراکت میگیرند ولی در واقع نقشه ای کشتار وتخریب وویرانی افغانها وافغانستان وسایر ملل درگیر وبیچاره بزرگتر ازانست که کشور های چون پاکستان بتوانند به سادگی از کنار ان بگذرند در گذشته ها اگر تنها اشغال وتهاجم وتجاوز بود امروزه هم از سیستم کلاسک وهم شیوه ای جدید استعمار را بکار میگیرند ملت ها را بجان هم می اندازند ومزدوران تکنوکرات تربیت یافته ای خویش را حکمران میگر دانند ودرین میان خود هرنوع استفاده های نا جایز وغیر مشروع را انجام میدهند از من به هیل وسفیر سابق کانادا به افغانستان بگوید به هر رنگی که خواهی جامه میپوش === من از طرز خرامت میشناسم وتاکید نماید وعاجزانه برایش تفهیم کنید <مارا زخیر تو امید نیست شر مرسان
مشاور ارشد سابق وزارت معارف

>>>   آقای عاقل یک سؤال اینجا وجود دارد و آن اینکه غیر پشتونها بر رسمیت شناختن خط دیورند تأکید دارند اما این پشتونها هستند که این مرز را به رسمیت نمی شناسند اما پاکستان به جای اینکه با پشتون دشمنی کند و آنان را سرکوب کند، غیر پشتونها را توسط پشتونها از بین می برد. این موضع پاکستان در برابر غیر پشتونها از چه عاملی ناشی می شود؟

>>>   عالیقدرنظردهنده یازدهم!
احتراماتم رابپذیر.۱
-مگر قندهار وهلمند(پشتون نشین)سالهای سالهاست که درامن وامان زندگی دارند؟
۲-این احمق های انتحاری ازکدام ملیت اند؟
۳-احمقان که درسلولهای زندانها سربه سرافتاده اند ازکدام ملیت اند؟
۴-مگروقتی بمبی درکنارجاده انفلاق میکند،ملیت رامیشناسد؟
۵-...
سرفرازیت ارزوی من است.
عاقل

>>>   ریشه و روح تمام مشکلات در جنوب اسیا و اطراف ان هفتاد سال قبل در کالبد شوم کشوری بنام پاکستان دمید. کاربرد ها ی خصمانه ای پاکستان طی این مدت در قبال افغانستان چندین جلد کتاب را احتوا خواهد کرد.
کشور های غربی که بدون اشاره امریکا حرکت مستقلانه در عرصه امور جهانی کرده نمیتوانند همان است که امروز نتایج دنباله روی از سیاست های امریکا را در افغانستان عراق میبینند.انچه به افغانستان تعلق میگیرد مستلزم توضیحات بیشتر است که در این چند سطر محال بوده ولی همینقدر ساده و بسیط جنگهای نیابتی پاکستان در قبال افغانستان را میتوان چنین خلاصه کرد:
پاکستان جهت تحقق سیاست های امریکا و عربستان سعودی در این منطقه جایگاه خاص را بعد از سقوط نظام شاهنشاهی در ایران بدست اورد. تحقق جمهوری دموکراتیک افغانستان زنگ خطر برای امریکا بود زیرا امریکا خاطرات نیک از انقلاب ۱۹۵۹ کوبا نداشت و وقایع افغانستان را به خصوص حضور قطغات نظامی شوروی در افغانستان که بر اساس قرارداد های دو جانبه میان دولتین صورت گرفت از دریچه تحولات کوبا و ویتنام نگاه میکرد .
توطیه های امریکا علیه کوبا انقدر موثر نیافتاد زیرا انگیزه خاص روحی برای مردم کوبا وجود نداشت و گذشته از ان انقلابیون کوبایی با سر سختی علیه تجاوزات امریکا جنگیدند البته حمایت شوروی چاره ساز بود. انهاییکه نظام سوسیالیستی را دوست نداشتند فرار کردند و انها یی هم که نسبی علاقمند بودند در کشور باقی ماندند ولی راه سومی برای شان وجود نداشت . اما در افغانستان نظر به تجارب تاریخی انگیزه های فراوان برای بسیج مردم از جمله بسیج مردم زیر بیرق سبز اسلام
به سادگی ممکن بود. و بخصوص که کشوری با سابقه بد روابط همسایگی در کنار ما قرار دارد تمام نیروهای مخالف دولت وقت حتی چپگرایان ماوویست
افراد نشنلست و غیره همه گرد احزاب اسلامی افغانستان گرد امده و یک نیروی عظیم را برای سرنگونی نظام چپگرا ی مترقی تشکیل دادند . جمهوری دموکراتیک افغانستان بیشتر از سه هزار پنصد اعتراضیه به ادرس ملل متحد بخاطر تجاوزات پاکستان به حریم افغانستان ارسال داشت ولی گوش شنوا نبود. انوقت اشرار freedom fighter بودند و پاکستان هم حامی اسلام در افغانستان که از این مدرک صاحب هزاران ملیون دالر شد. بعد از انکه اهداف امریکا که عبارت از مقابله با شوروی از طریق افغانها بود بر اورده شد دگر تمام جنگجویان تنظیمها بنام تروریست از طرف امریکا مهر زده شدند و رهبران شان هم در لیست سیاه نامنویسی شد.
مقامات جمهوری دمکراتیک افغانستان شب و روز پاکستان را محور مشکلات افغانستان در برابر جامعه بین المللی قرار میدادند ولی گش شنوا نبود زیرا این نظام از نظر امریکا باید زوال میپذیرفت.و چنین هم شد و بعد از ان هم افغانستان با حضور فعال پاکستان بیشتر از سی سال است که در اتش جنگ میسوزد.
حالا که ما مطالب را از چهل سال قبل بدینسو میدانیم پس باید تمام اختلافات قومی و زبانی خو د را یکسو گذاشته به فکر نجات وطن باشیم و اگر مردم با هم متحد شوند پیروزی بر طالب کار محال نیست.
یهودیان اسراییل با نفوس اندک در مقایسه با اعراب بیشمار توانستند در قلب اعراب دولت غیر قانونی یهودی بسازند ما افغانستانی ها که وطن ما با همین جغرافیه سالهاست که به ماتعلق دارد همین همت را باید داشته باشیم که از خاک ناموس کشور دفاع کنیم.در غیر ان شب و روز دست زیر الاشه نشسته و بری ناکامی های رزمی و سیاسی خود بهانه جویی کنیم در انصورت مشکل در پاکستان نه بلکه در وجود ما افغانستانی ها میباشد.
فخر اهنگر

>>>   اقای سفیرمیگویند جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان باید خاتمه یابد !!!تا جای که ما معلومات داریم واز مشکلات در گیری های سی ویا چهل ساله اطلاع حاصل کرده ایم کلید این جنگ در دست امریکا وانگلیس وکانادا واسترالیا واروپا است تا اسلام اباد .درست است که پاکستانی ها اجاره شده اند ودر برابر پول برنامه ونقشه های دیگران را در افغانستان عملی میسازند وراستی هم در همین مدت پاکستانی ها خیلی سود برده وکمای کرده وحدود پانزده تا بیست ملیارد حق خونریزی گرفته اندولی قدرت پیش برد اینهمه جنگ وتباهی را پاکستانی ها ندارد وبیرونی ها حقوق معینه ای پاکستانی ها وسایر مصارف جنگی را از طریق خلیج وتوسط انها میپردازند وخود در پی تطبیق دکتورین سیاسی ونظامی ومالی خود هستند ملیارد ها دالر مخصولات مواد مخدر ومعادن لیتیم واورانیم وچیز های دیگری که هنوز افشا نشده به جیب هم پیمانان جناب سفیر واریز میگرددوچیز مهم دیگر افروختن جنگ اعلان شده از سوی بوش پدر علیه اسلام را عملی واجرا میدارند بهر صورت اظهارات سفیر بجای این که ملت افغان راتسلی بخش باشد زجر دهنده و سخت درد اور است چونایشان مساله ای بسیار بزرگ وبار عظیم مسولیت خویش رابه ارامی بالای پاکستانی ها باندازند
حاجی ولایت خان صافی مقیم پاریس

>>>   کشور های امپریالیستی در ابتدا در امور داخلی یک کشور مداخله میکنند و بعد از انکه تمام خرابی ها و بدبختی ها را نصیب ان کشور عقب مانده ساختند انگاه در بلندی نشسته و دستمال حقوق بشر را بدست گرفته و اشک تمساح میریزند.امپریالیزم بدون جنگ بقا ندارد. تمام جنگهای که در طول تاریخ در جهان بوقوع پیوسته است جنبه های استعماری و اقتصادی داشته است. دور نه نزدیک:جنگ اول جهانی و جنگ دوم جهانی همه روی تقسیم مستعمرات بازار مواد خام تجارت برده .... زمانی هم که در روسیه انقلاب زحمتکشان کامیاب شد چهارده کشور قدرتمند غربی دست اتحاد و کمک به ضد انقلاب روسیه دادند تا این نظام را سرنگون سازند و در تمام اشتهارات شان از نقض حقوق بشر در روسیه حرف میزدند در حالیکه قتل ملیونها انسان در جنگها ی اول و دوم برایشان صرف مزاح بود نه نقض حقوق بشر.
قضایای افغانستان نیز در پشت درهای بسته ای سازمانهای استخباراتی امپریالیزم مورد بحث قرار داده شد و با اجیر ساختن افغانها تحت زعامت پاکستانی ها برای گویا دفاع از اسلام و استقلال افغانستان جوی های خون را جاری ساختند. اگر به واقعیت های درون جامعه بنگریم و نظر سنجی کنیم در نتیجه همین سیاستها برعکس اسلام عملا در خطر افتاد ..امروز نماز گزاران به خاطر ارام در مساجد برای ادای نماز رفته نمیتوانند زیرا طی چند سال ده ها مسجد در اثر انفجارات به هوا پرانده شد هر روز ملا و مولوی ترور میشود و هم استقلال افغانستان توسط ناتو نقض شد و افغانستان کاملا به یک کشور وابسته به امریکا مبدل شد...حامد کرزی بدون اجازه مشاور امنیتی کاخ سفید امریکا به خارج از کشور سفر کرده نمیتوانست.
موجز اینکه:
تا زمانیکه اختلافات قومی و زبانی و چسپیدن به منافع شخصی در کشور مطرح باشد گریبان ما همیشه بدست پاکستانی ها خواهد بود...نکته ضعف افغانستان را دشمنان به خوبی میدانند...طی سی سال حکومت اسلامی در افغانستان این کشور فلاکت زده جز دزدی چپاول دارایی عامه خیانت به منافع ملی غارت منابع طبیعی کشور توسط تکنوکراتها و سران جهادی چیزی دگری ندیده است. شهر کابل پر از قصر های سر به فلک با نقشه های پاکستانی است و ملیارد ها دالر در افغانستان سرازیر شد در مرکز کشور در شرایط موجود در زیر زنخ اشرف غنی وکلای شورا اعضای مجلس سنا ملیونران دزد رهبران دزد جهادی وزیران و سایر تجار دلال و کمپرادور
کودکان و اطفال ما در صنوف بدون سقف در زیر باران و برف و یا صنوف با سقف ولی بدون میز و چوکی در روی گلیم های پاره پاره در روی زمین های متروک صنوف با وضعیت فوق العاده خراب درس میخوانند . مکاتب نصاب پوره ندارد. کتب درسی نیست .همین است ارمغان جهاد ؟؟؟ پسران رهبران جهادی از احمد شاه مسعود تا ربانی و معلم عطا نور و گلبدین و غیره در بهترین پهنتون های جهان تحصیل کردند ولی اود غریب این وطن روی گلیم های پاره پاره درس میخواند.. مصارف دروس یک ساله اطفال داکتر عبدالله در خارج از کشور میتواند مصارف چوکی و قرطاسیه یک مکتب ابتدایی را پوره کند.

هر وزارت خانه ده تا سخنگو با پیروی از غربیان دارد هر کی هر چه میگوید.
من در شهر کابل درس خوانده ام و اطفال من در یکی از مکاتب کابل در زمان پرچمی ها درس خوانده است ...تحصیلات دوره های گذشته تا امروز
زمین و اسمان فرق است . انوقت معلم موجود بود کتب درسی فروان بود و توجه دولت به معارف بسیار زیاد بود حتی اطفال برای استراحت به کشور بلغاریا در رخصتی های تابستانی روان میشدند.ولی حالا هم چیز زیر خط صفر و وزیر معارف هم بیسواد...
تا زمانیکه چنین بی حرمتی ها از طرف مسوولین دولت در برابر مردم از بین نرود دست پاکستان و ایران و در مجموع خارجیان در امور داخلی ما همیشه دراز خواهد بود. دولت جمهوری دموکرتیک افغانستان چهل سال قبل به جهانیان گفت که شما پاکستانی ها و افغانهای اجیر را برای تخریب افغانستان تمویل میکنید لذا اظهارات سفیر بیسواد کانادا چیز تازه نیست...
جوبایدن در زمان حاکمیت حامد کرزی به افغانستان سفر کرد موصوف انوقت معاون اوباما بود. در ضیافتی که به افتخار وی در قصر ترتیب داده شده بود در جریان صرف طعام بین کرزی و جو بایدن موضوع مداخلات پاکستان در امور افغانستان یاد شد . مهمان کرزی عصبی شد به کرزی گفت : پنجاه تا افغانستان را به یک پاکستان مقایسه نمیکنیم . چنین گفت دستمال دست را به روی میز زد با عصبانیت محفل را که در ان هزاران دالر مصرف شده بود در حالیکه نیم ملت گرسنه است ترک کرد و در حقیقت کرزی را مثل نوکر خود هم حساب نکرد.این است موقف سیاسی و حیثیت ما در مقابل خارجی ها... به شمول پاکستانی ها...
قارن

>>>   خدا و جدم وچھاردہ نور مقدس انشاالله خدا پاکستان رہ تباه اور برباد کنه ھموطنان گرامی برای نابودی پاکستان همیشه بعد از نماز های تان از مغز قلب های تان دعا کنید چون همین پاکستان مایه تمام بدبختی افغانستان وطن عزیز ما هست. زنده و پاینده افغانستان و .....بر پاکستان.
سید عیوض علی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است