تجلیل سیزده بدر در تاجیکستان، ایران و افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۴    ۱۴۰۰/۱/۱۳ کد خبر: 166731 منبع: پرینت

سیزده بدر درکشوهای تاجیکستان ، ایران و افغانستان تجلیل میشود.
به‌ طور کلی در میان جشن‌های ایرانی جشن «سیزده‌بدر» کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشن‌ها را ندارد.[۲] در کتاب‌های تاریخی اشارهٔ مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشده‌است، اما در منابع کهن اشاره‌هایی به «روز سیزدهم فروردین یا ۱۳ حمل » هست، ولی فارسی زبانان سیزده بدر را به سبزه زار ها می روند.

سیزدهمین روزِ سیزدهم حمل و از جشن‌های نوروزیِ ایران و افغانستان است. در تقویم های رسمیِ این روز روز طبیعت نامگذاری شده‌است.
گفته می‌شود خراسانیان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند.

فارسی زبانان در برلین همه ساله سیزده بدر را به عنوان ختم سال نو به پارک ها و سبزه زار ها می رند.
روز جمعه دوم اپریل را به عنوان سیزده بدر دوستان و آشنایان به هم اطلاع رسانی نموده که به ادرس مشخصی بیایند البته خیلی ها در پارک های مختلف می روند و به گونه ای این را به خوشی و شادمانی می گذانند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیزده بدر
تاجیکستان
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس جمهور متفکر ما درتاجکستان شعر رودکی را چنین اصلاح کردند:
اصل شعر که همه صد هامرتبه شنیده اید:
بوی جوی مولیان اید همی
یاد یارمهربان اید همی
متن اصلاح شده :
یاد بوی جوی مولیان اید هممی
یاد یارمهربان اید همی
وهم گفتند: نوروز 1500 شما مبارک باد
ر

>>>   گل بی دین که برای همه مردم آرزوی شهادت می کند اما برای خود هرگزاین امتیاز را نمی خواهد
او درمقابل اعضای حزبش از داخل غرفه زره صحبت میکند حتی براعضای حزب خود هم اعتماد ندارد صرف پاکستانی ها میتوانند مورد اعتماذد گلک قرار داشته باشند چنانچه در زمان حکومت نجیب که گلو درپاکستان بود وزمانی که به خوست آمده بود مردم دیده بودند که گارد هایش پاکستانی بودند !
چرا این ترورست وطن فروش برای خود وخانواده اش شهادت نمی خواهد؟؟؟؟
ر

>>>   عزیزم در ایران زبان رسمی فقط فارسی است
وگرنه تمام اقوام عزیز و شریف ایران اعم از ترکها لرها کردها عربها بلوچها گیلک ها مازنی ها بختیاری ها گرجی ها ترکمن ها طالشی ها ارمنی ها آشوری ها آذری ها همه سیزده بدر به پارک و طبیعت میروند
من خودم فارس هستم ولی ایران کشور فارسی زبانها نیست بلکه خانه تمام اقوام ایرانی است
در اصل ایران مدیون ترکهاست و بخصوص ایران فعلی مدیون صفویان است ترک بودند که ایران را متحد کردند و افشاریه و قاجار و الان هم رهبر ترک هست.این را گفتم که نوروز و سیزده بدر مخصوص فارسی زبانها نیست که بر حساب قومیت پرستی برخی افغانها میخوای انحصارش کنی

>>>   هرات کل افغانستان نیست . اگر فامیل چند و انگشت شماری در هرات عزیز این روز را به اقتباس از بعضی از نقاط کشور دوست و همسایه ایران کم و بیش به بیرون از منزل میروند این یک رواج عام در کل شهر های اغفانستان نیست . یک شاخک غیر متعارف را به ما نه چسپانید .
م.حبیب وفایی

>>>   در افغانستان تنها یک روز بنام روز نوروز که اول حمل است هر سال در مزار تجلیل میشد و میله گل سرخ را در آنجا تجلیل میکردند.سیزده بدر و شروع زمستان و غیره را هزاره ها از ایران وارد کردند.

>>>   سیزده بدر و نوروز پارسی را به تمام پارسی زبانان تبریک میگوییم

>>>   قبل از اینکه افغانستانی در نقشه جقرافیایی باشد هم نوروز و سال نو و هم سیزده بدر وجود داشته کدام بی عقلی نوشته است ، که هزاره ها این مراسم را به افغانستان وارد کرده اند.

>>>   زمانی که اوغان و اوغانستانی نبود تاجیکان خراسان و ایران هم سیزده به در داشتند و دارند.

>>>   ۱۳ عدد نحسی هست برای رفع نحوست به جشن می پردازند. نحسی مرتبط با فقر بیماری و ناراحتی است.
۱۳ آذار از ماه های رومی هم می شود روز اول بهار.
چهارشنبه هم روز نحسی هست و جهنم در آن خلق شده و از قدیم چهارشنبه آخر ماه صفر را جشن می گرفتند چون ماه صفر هم ماه نحسی هست. امروز مراسم چهارشنبه سوری به آخر سال شمسی منتقل شده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است