روند صلح شکننده است و طرف‌ها برای صلح اراده ندارند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۵    ۱۴۰۰/۱/۱۴ کد خبر: 166733 منبع: پرینت

شماری از قانون‌گذاران و پژوهشگران روند کنونی صلح را شکننده می‌دانند و می‌گویند که طرف‌های درگیر جنگ، ارادۀ واقعی برای پایان جنگ ندارند.
به گزارش طلوع، این قانون‌گذاران و پژوهشگران که در گفتمانی در کابل گردهم آمده بودند، تأکید کردند که امریکا می‌‎خواهد با روند کنونی صلح نیروهایش را از افغانستان بیرون کند و طالبان می‌کوشند که با مذاکرات صلح، چهرۀ جنگی شان را تغییر بدهند.

بشیر احمد انصاری، اسلام شناس گفت: «امریکا می‌خواهد می‌خواهد بهانه‌یی برای خروج و کم کردن هزینه نظامی و مالی خود جستجو کند و طالبان می‌خواهند از یک گروه جنگجو و خشونت‌شعار به یک گروه سیاسی ... تبدیل شوند و به یک پیروزی دیپلوماتیک دست بیابند.»

شاه‌گل رضایی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس نیز افزود: «اگر یک‌بار دیگر تجربه‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تکرار شود ممکن است ما دوباره مردم افغانستان را به‌سوی یک بحران دیگر سوق بدهیم.»

در حالی‌که تلاش‌ها و امیدواری‌ها به برایند مثبت نشست ترکیه دوخته شده‌اند، اما از وجود طرح‌های گونا‌گون، درنظر گرفته‌نشدن دیدگاه‌های روشنفکران و شهروندان عادی جامعه در سطح ملی و بین‌المللی دربارۀ روند صلح، حضور کمرنگ زنان در این گفتگوها و طرح انتخابات زودهنگام انتقاد می‌شود.

با آن‌که یکی از طرح‌ها برای حل بحران کشور ایجاد یک حکومت انتقالی است، کسانی مخالف ایجاد حکومت انتقالی استند.
احمد ضیا بومیا، رییس مطبعه دولتی بیان داشت: «معقول‌ترین و مدرن‌‎ترین شیوه، شیوۀ انتخابات است.»

قرار است ترکیه تا چند هفتۀ دیگر برگزار شود. در این نشست، دربارۀ صلح افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   هروقت واژه صلح را می بینم خنده ام میگیرد و ازین به بعد بجای واژه فکاهی ازین واژه استفاده میکنم. دلم برای مردم بی خبر از همه جای ما میسوزد که به چه امید واهی در انتظار نشسته اند.
آتش خاوری

>>>   خبر خوب اینست که در انتخابات زود هنگام آقای اشرف غنی خود را کاندید نه میکند. اما اگر مدیریت پروسه توسط مدیریت موثر ملل متحد اجرا شود باید طالبان موافق باشند . اگر کاندید یا کاندید های طالبان اکثریت . آرا بردند
طبق قانون دولت و حکومت را میسازند بدون اینکه خون ریزی دوام کند .در صورت که بازنده انتخابات شدند بصورت اپوزیسیون قانونی فعالیت کنند. چون طرفین از جنگ بیهوده خسته شده و بردی هم در جنگ نیست . خدا و خلق راضی خواهند بود اینست شیوه ی اصلی مسلمانی
حاجی امام الدین.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است