نتیجۀ بازنگری طرح صلح امریکا به شورای مصالحه
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۸    ۱۴۰۰/۱/۱۴ کد خبر: 166734 منبع: پرینت

قرار است وزارت دولت در امور صلح، دیدگاه‌های جمع شده را دربارۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا، به کمیتۀ پانزده نفری شورای مصالحۀ ملی بسپارد.

عطاالرحمان سلیم، یک عضو شورای مصالحۀ ملی می‌گوید که کمیتۀ بررسی کنندۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا که متشکل از پانزده عضو رهبری شورای مصالحۀ ملی است، از سوی محمد یونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، رهبری می‌شود
به گزارش طلوع، به‌گفتۀ آقای سلیم، پس از توافق تمامی اعضای شورای مصالحۀ ملی درباره نتیجۀ بازنگری این طرح، این طرح در نشست ترکیه مطرح خواهد شد.

نشست ترکیه، قرار است تا چند هفتۀ دیگر برگزار شود. این نشست که دربارۀ صلح افغانستان برگزار می‌شود، قرار است در آن طالبان، حکومت افغانستان و نمایندگان بسیاری از کشورهای جهان به‌شمول امریکا حضور داشته باشند.
محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی گفت: «با توافق همه طرف‌های مردم افغانستان و دولت افغانستان، سیاسیون، همه مجموعأ با اجماع واحدی به‌طرف استانبول... در این نشست شرکت کنند.»

شورای مصالحۀ ملی می‌گوید که در کمیتۀ بررسی کنندۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌‎جمهور غنی، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه و عطا محمد نور نیز حضور دارند.

همزمان با این، هیات مذاکره‌کنندۀ حکوومت، طالبان و نمایندگان امریکا در دوحه سرگرم رأی‌زنی دربارۀ اجندای نشست ترکیه هستند.
غلام فاروق مجروح، عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «بحث و تبادل نظر میان نمایندگان کشورهای امریکا، ترکیه و قطر به‌شمول سازمان ملل متحد و کشورهای حامی روند صلح افغانستان با هیات‌های مذاکره کننده جریان دارد تا بتوانیم دیدگاه‌ها را در رابطه با اجندای نشست ترکیه نزدیک بسازیم.»

با این همه، قرار است سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ این کشور برای افغانستان در هفته پیش‌رو برای بحث دربارۀ مسایل منطقه و صلح افغانستان به اسلام‌آباد بروند.
رییس مجلس نمایندگان پاکستان نیز در دیداری با سفیر افغانستان در این کشور گفته‌است که ثبات در افغانستان منطقه را با ثبات خواهد کرد و پاکستان از روند صلحی که به مالکیت افغانان باشد پشتیبانی می‌کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طرح صلح آمریکا
شورای مصالحه
نظرات بینندگان:

>>>   اللهم ارنا الحق حقا وارزفنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
مغلوم نیست این گیم بزرگ وملال اور چه وقت ختم میشود وبازیگران اصلی این بازی شطرنج چه زمانی از خیر وبرکت انسانیت برخوردار میگردند اینها حیثیت حیوانات درنده را دارند که برای سیر نمودن شکم فرزندان واتباع خویش از هیچ نوع مظالم وچپاول دریغ نمی ورزند عجب این که گروهی از مارا تربیت تطمیع نموده برای تسهیل یغما ودست برد های خویش استعمال مینمایند هزار شورای امنیت ملی وهزار شورای ملل وسایر سازمانهای انسانی دست ساز خویش را قربانی منافع ملی وکشوری خود ساخته به هیچ ارزشی جز نقشه ای راه وبرنامه های استعماری احترام نمیگذارند ملت افغان هیچ رهبر شایسته ودلسوز ندارد همه در غم جمع مال ومنال ورسیدن به جاه وجلال اندبی خبر ازین که بیگانه بیگانه است تورا در موتر های لکس وفیشنی سوار نموده بسوی اعدامگاه میبرند مزدور وغلام رااگر چندصباحی محدودبرای عیش ونوش میدان میدهند بلاحره و در نهایت پستی وپست فطرتی انها را درک مینمایند وباخود میگویند اینها به کشور وملت خود چه وفا نمودند که برای ما مصدر خدمت صادقانه شوند اما کرزی وعبدالله وغنی وحکمتیار و... دردام افتیده اند حالا دیگر راه نجات وخلاص وگریز ندارند مجبور اند تا به اجنتی ادامه دهند وروز بگذرانند
حاجی محمد داود بیگی از لیسه ای صمیم

>>>   حتمی منظور چرکستان ازین جمله: " از روند صلحی که به مالکیت افغانان باشد پشتیبانی می‌کند" همان حاکمیت ملیشه هایی وهابی است در موجودیت افغان های پشاوری.
آتش خاوری

>>>   كرزي در زمان قدرت خود بار ها براي گدايي صلح به پاكستان رفت. نظاميان پاكستان به كمتر از يك رژيم پوشالي، دست نشانده ي تابع پاكستان قناعته نميكنند. آنها كنترول سياست خارجي افغانستان، دعمني با هند و قبولي خط ديورند را ميخواهند. اين هدف را از طريق طالبها، گلبدين و ديگر ونكران خود بدست آورده ميتوانند. در غير ان همين آش است و همين كأسه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است