برداشت محمد محقق از نظام فدرالی نادرست است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۴۰۰/۱/۱۴ کد خبر: 166736 منبع: پرینت

فدرالی برای افغانستان یکی از بهترین و برترین گزینه های است که هیچ قومی در آن بازنده نیست!
برداشت آقای محمد محقق از نظام فدرالی یک برداشت نادرست است و یا اینکه قصدا به مثابه سخنگوی تیم ارگ اظهار نظر کرده است.

در نظام فدرالی شرط نیست که هر منطقه فدرال با یک دولت خارجی هم مرز باشد بلکه شرط اساسی، بنیاد و ریشه نظام فدرالی غیر متمرکز سازی قدرت و جلوگیری از دیکتاتوری به نفع مردم و اشتراک تمام مردم در سیستم سیاسی یک کشور است.
در هیچ کجای دنیا یک کشور که دارای سیستم فدرالی بوده است منتج به تجزیه نشده است و ده ها کشور که متمرکز و دارای سیستم های دیکتاتوری مرکزی بوده اند تجزیه شده اند.

در افغانستان یگانه راه بیرون رفت از ستم تباری، تحمیل هویت جعلی ، انحصار قدرت و ثروت و حفظ تنوع هویت های اصیل فرهنگی و قومی و اشتراک عادلانه اقوام در سیستم سیاسی، منبع قدرت و ثروت نظام فدرالی است از همین جهت است که نظر آقای محقق نظر ارگی ها و پاسبانان انحصار و تبعیض است و هیچ ربطی به هزاره ها و منافع هزاره ها ندارد، گذشته از همه در افغانستان یکی از عامل عمده جنگ، سیستم سیاسی و متمرکز افغانستان است که در یک کشور کثیرالقومی به عنوان سرکوب و حذف اقوام از آن استفاده می شود تا زمانی که سیستم متمرکز به سیستم غیر متمرکز و فدرالی تبدیل نشود صلح دایمی و پایدار در افغانستان به میان نمی آید.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرالی
محقق
نظرات بینندگان:

>>>   شاید فکر اش تنها تا چرکستان قد میدهد، برای اش نقشه امریکا را نشان دهید تا سوال اش حل شود.
آتش خاوری

>>>   نویسنده محترم و هموطنان گرامی !
خلاصه کلام بگویم اولآ که از این سیاست مداران که سالها مردم بی دفاع و مظلوم را گپ داده بودن و از آدرس این مردم سوء استفاده نموده تا بلاخره به مقاصد سیاسی خود رسیدند دوم از این طور چوکی ها کرده مرگ برای صالح ، عطاء محمد نور و محقق بهتر است چون این سه تن اول غنی را چی میگفتند و حالا به چی شکلی دفاع میکنند و سوم : او شما سه تن بدانید که غنی همان غنی است که در 5 سال اول خود نه تنها شما را قطی کرده بود بلکه بخاطر شما مطلب آشنا ها مردم بیچاره را انتحار کردند .
بنآ از این طور چوکی کرده مرگ بهتر است .
وسلام امید غافل
کابل

>>>   چون محقق صاحب فعلا در مصرف هژده نوع گوشت سهیم است بنا فدرالیزم را رد میکند اگر پس فردا رابطه اش با ارگ قطع شود آن وقت میگوید: فدرالی بهترین گزینه برای اففغانستان است ،

>>>   آقای عدالت از موضع اصولی ی شما در مورد فدرالیزم سپاسگذارم. واقعاً تا زمانی که قدرت در افغانستان شکل متمرکز داشته باشد، صلح واقعی و دوامدار در کشور برقرار نخواهد شد. نظام دیگری ممکن است در مدت کوتاه در امر تقسیم امتیازات قدرت بین زورمندان قومی مؤفق شود، ولی در امر آوردن صلح دوامدار و عادلانه ناکام ثابت خواهد شد.
داود قره باغی

>>>   آقای محقق فعلن مست از امکانات ایکه ارگ‌ در خدمت اش گذاشته است ‌و حرف حق گفتن فعلن مخالف منفعت ایشان است.
هر وقت که تاریخ مصرف اش پوره شد آنگاه دوباره به ملت پناه می برد.

>>>   بیچاره محقق کجا فهم سیاسی دارد که فرق بین فدرال و متمرکز و غیر متمرکز و و امثالهم را بداند.
همه اش در فکر عدالت بین ۴ تا خانم است تا نشود که کدام یک نوبت شب اش قضا شود و بیچاره محقق به جهنم برود.

>>>   نظام فدرالی درشرایط امروزی کشورمان غلط وقابل قبول اکثریت مردم نیست صرف چند نفرمحدود فدرالی فدرالی آواز میکنند

>>>   بشما که به طبل فدرالیزم میزنید برایم بنویس که در واحد فدرالی مشتمل از ولایات بدخشان،تخار،کندوز،بغلان ،سمنگان وبلخ که اگر قرار باشد یک منطقه فدرالی شود کدام قوم اکثریت مطلق دارد بنابرامارها هیچ قوم اکثریت مطلق نیست لهذا همین کشمکش که فعلا است در آن زمان همچنان وجود خواهد داشت مانع عمده فدرالیزم قرار گرفتن تیت وپراگنده قوم تاجک است از بدخشان تا هرات ببینید چه طور اینها قرار گرفته اند.

>>>   محقق صاحب ازنظر ارگی ها قضاوت میکند درحالیکه بخوبی میداند بالای هزاره ها چه نسل کشی ها جریان دارد دشمنی معلوم است اما پول دالری ,پلو,چلو چندین نوع گوشت چشم شانرا کور وگوش شانرا کر نموده است بخاطر موقف سازش وتسلیم طلبی میکند سرانجام دربین قوم هزاره شرمسار تاریخ خواهد شد.
عبیدالله.نجراب.

>>>   آقای محقق فعلن مست از امکانات ایکه ارگ‌ در خدمت اش گذاشته است ‌و حرف حق گفتن فعلن مخالف منفعت ایشان است.
هر وقت که تاریخ مصرف اش پوره شد آنگاه دوباره به ملت پناه می برد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است