بازی با کارت قومی سه نفره در حالت لیلام
باید برای تغییر ساختاری نظام از متمرکز به غیر متمرکز و اشتراک عادلانه همه اقوام در ساختار نظام آینده کار کرد نه اینکه تلاش بیهوده برای جمهوری برباد رفته و لیلام شده کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۴۰۰/۱/۱۴ کد خبر: 166737 منبع: پرینت

بازی با کارت قومی جمهوری سه نفره و در حال زوال که در حالت لیلام و مزایده قرار دارد برای سران تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها حکم مرگ و حذف را دارد!

بعد از اینکه جمهوری قومی تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها را به هفتاد و دو شعبه، شاخه و زیر مجموعه تقسیم بندی کردند و به دنبال آن برای حذف هزاره ها در قدرت و تضعیف هزاره ها در میز مذاکرات بالای مردم بهسود زمینی و هوایی حمله نمودند دیگر چه امیدی مانده است که هنوز هم بعضی ها فکر می کنند که برای بقا در قدرت بهتر است با کارت ارگی ها بازی کرد در حالی که همین ارگی ها خود با کارت قومی بازی کردند که به همین سرنوشت گرفتار شدند.

مارشال دوستم فراموش کرده است که نقش تعیین کننده را در رسیدن اشرف غنی احمدزی به ارگ داشت و بعد از رسیدن به ارگ به مدت چهار سال چه جفای که در حق مارشال دوستم نکردند و اکنون که جمهوری قومی سه نفره در حال زوال است برای دوستم چه کرده می تواند و یا دوستم برای بقای جمهوری لرزان چه کرده می تواند؟

همچنین آقای عطامحد نور روز و روزگاری خوبی با ارگی ها نداشته است و کش و قوس های عجیب و غریب با یکدیگر داشته اند که توام با تحقیر و توهین بوده است اکنون که جمهوری قومی در روزهای آخر عمر خود قرار دارد معلوم نیست که عطا از ارگ چه میخواهد و ارگ از عطا چه می خواهد؟

پیوستن آقای محقق هم به ارگ نه تنها که هزاره ها بلکه بسیاری از مردم افغانستان را گنگس کرده است برخورد جمهوری قومی سه نفره با هزاره ها یک برخورد استراتژیک برای حذف هزاره ها است و این موضوع اصلا قابل بحث نیست اکنون محقق با کارت قومی ارگ میخواهد چه برای هزاره ها بکند مگر حادثه هرات و بهسود کافی نیست؟

رهبران تاجیک ها ، هزاره ها و اوزبیک ها برای اینکه یک استراتژی درست و برنامه برای عبور از جمهوری قومی سه نفره و پنجاه فیصد دزد عواید عامه و آمادگی برای مقابله با تسلط کامل طالبان داشته باشند با کارت بازی می کنند که مدت ها است در حالت اضمحلال ، لیلام و مزایده قرار گرفته است.

عقل و خرد حکم می کند که جمهوری قومی بانکروت شده و از همین سبب بالای میز مذاکرات لیلام شده و برای مزایده پیشنهاد گردیده است و حتی نمی تواند منافع شخصی و خانوادگی رهبران را تامین کند.
بزرگترین اشتباه رهبران تاجیک ها ، هزاره ها و اوزبیک ها روزمرگی منافع شخصی و نداشتن پلان کوتاه مدت و دراز مدت است مگر میشود در سیاست دنبال هرچه پیش آید خوش آید بود.

اکنون باید برای تغییر ساختاری نظام از متمرکز به غیر متمرکز و اشتراک عادلانه همه اقوام در ساختار نظام آینده کار کرد نه اینکه تلاش بیهوده برای جمهوری برباد رفته و لیلام شده کرد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کارت قومی
لیلام
نظرات بینندگان:

>>>   باز نمیخواهیم که دهه 70 تکرارشود

>>>   بعد از افشای فساد حواله هجده نوع گوشت به ساکنان ارگ، اکنون خبر می رسد که شماری از سگ های تعلیمی داخل ارگ نیز شامل رژیم غذایی فوق العاده شده اند. تابلوی غذایی سگ های تعلیمی به مراتب غنی تر و پر رنگ تر از رژیم غذایی یک افسر بالارتبه نظامی در خط اول جنگ است.

درراپور به دست آمده گفته شده است که برای ....های ارگ، با شروع هر روز، پیش ازصبحانه، یک دانه کاکائو، دو تا تخم جوش داده و یک قطعی شیر ایفریدی پیش از صبحانه شان داده می شود. پیش غذای .... ها درهنگام چاشت وعصر، همه از فروشگاه های شهر نو خریداری می شود. مصرف خوراکی هر ....یا گرگ تعلیمی روزانه دو هزار افغانی است.

هم اکنون پنجاه قلاده گرگ و ....در ارگ ریاست جمهوری به خدمت مشغول اند که مصارفات شان از سرجمع مصارف لوژستیکی پی پی اس وضع می شود.
این درحالی است که هم اکنون برای یک معلم دارای معاش حداکثرپنج هزار افغانی درولایات، سه ماه می شود که حقوق ماهوار پرداخته نشده است
گذارش نامه

>>>   با احترام به محضر همه اقوام کشورم :

به نظر من عامل اصلی ناکامی غربی ها وامریکاییها درافغانستان ،درطول مدت اشغال به سه عامل اصلی بر می گردد:
1: راهبرد غلط امریکا وغربیهادرافغانستان :

غربیها افغانستان را صرفا به عنوان یک سکوی حرکت ومسیر عبور به کشورهای آسیای میانه هدف گذاری کردند،
وبرای حضوردراز مدت خود ، گروهای تروریستی را به کمک پاکستان تقویت کردند و افغانستان را درگیر نزاعهای قومی وقبیله ای نموده ومبارزه باتروریزم والقاعده وداعش وطالبان یک مبارزه واقعی نبوده ، زیرا
طبق شواهد قطعی بارها از طریق زمین وهوا به داعش وطالبان کمکهای نظامی واکمالاتی نموده است ، ودراین آشفته بازار معادن بسیارغنی وکم نظیر کشور مانند لیتیوم واورانیو م که کار بارد نظامی وتکنولوژی دارد وطلا و..را به غارت بردند ؛

وافراد دست نشانده وبی ریشه وانسانهای عقده مند ومتعصب وقوم وقبیله پرست را
برسرقدرت آوردند،
وبرای زیرساختها وتوسعه وپیرفت افغانستان کاری نکردند ،

2: عامل دوم شکست غربیها درکشورما ،عدم تعامل وروابط ناسالم سیاستمداران ما با همسایگان بود , افغانستان با ید نقش اصلی خویش که همان بی طرفی وحایل بودند بین دوقدرت غربی وشرق ، حفظ می کردند ؛ ونوکر بی اختیار امریکوغربیها نمی شدند ؛

3: عامل سوم عدم تامین عدالت ووعدم شایسته سالاری و تمامیتخواهی وقبلیه سالاری وتعصب وتبعیض در سران حاکم درارگ به شمار می آید ،
زیرا از امام صادق (ع) وازروسول خدا نقل شده که : (اگر حکومت با کفر باقی بماند ولی با ظلم پایدار وباقی نخواهد ماند)

سخن کوتاه اینکه ، نظام آینده کشور برپایه های عدالت .وبرابری همه اقوام استوارنگردد، وتمیتخواهان ویکجانبه گرایان برسر جایش نشانده نشود
صلح واقعی تامین نوخاهد شد ،
والسلام

نجابت کابلی

>>>   کی عطارا رهبر می شمارد ؟؟>؟
هرکس ومسلکش ، راهزن غاصب دزد ومعامله گر براه هخود میرود

>>>   بار هاگفتیم که ما افغان نیستیم شرم جهان نیستیم ما در ایران مرکزی هستیم تحت اشغال انگلیسی هستیم ما همکار استعمار نیستیم قاتل مردم بی گناه ایران مرکزی نیستیم ما گدای گندم های هندو ها نیستیم ما هرگز افغان نیستیم ما شرم جهان نیستیم

حکومت نازی های افغان با حمایت انگلیس و آمریکا و هم پیمانان شان نمیتواند ادامه داشته باشد در سرزمین های ایران مرگزی
در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟

چرا در کشور که دو زبان رسمی است نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی دری نیست ؟؟ به انگلیسی هندی فرانسه ای عربی است اما به زبان مردم بومی این سرزمین نیست ؟؟ چرا ؟؟ اسناد ناملی تان به همه زبان های یاد شده است اما به زبان پارسی دری که زبان مردم بومی است نیست چرا؟؟

>>>   تاریخ سیصد ساله این قلمرو (خراسان- افغانستان) بیانگر آنست که از احمد ملتانی تا اشرف غنی کوچی٬ همیشه عطا نور ها و دوستم ها و محمد محقق هایی همرکاب ایشان بوده اند٬ که با سرسپردگی عام و تام و قربانی کردن مردمان خویش بقای سلطنت های متعدد قبیله را تضمین نموده اند و در آینده نیز تضمین خواهند نمود.

آیا فکر میکنید که با زوال اشرف غنی قدرت از قبیله به این جنابان انتقال خواهد یافت؟
هرگز!

هدف از تدورین کتاب( دوهمی سقاوی) و تطبیق موبموی راهکارهای آن تا این مدت توسط قبیله گران ارگ نیز پیشبرد همین یک هدف بوده است و بس؛ تا قدرت دولتی قبیله که دوبار از انحصار ایشان بیرون رفت٬ اجازه نخواهند داد تا بار سوم به هیچ قیمتی از دست برود و سقاوی سومی به قدرت آید.

اینست درس تاریخی که هر ملتی باچنین سرنوشت شوم؛ که میبایست از سرنوشت زبونانه تاریخی چیزی بیاموزد٬و برای نجات از تکرار سرنوشت شوم عاقلانه بیندیشید. اما زبونان ما نه عبرتی از تاریخ گرفتند٬ و نه هم حتی خدا به اساس دستور آسمانی خویش به چنین انسانها رحم خواهد کرد٬ که میفرماید:

ان الله لا یغییر ما بقوم حتی یغییر ما بانفسهم.

>>>   طلسم حاکمیت قومی قبیله شکسته و دیگر آنتن نمی‌دهد.
بهترین راه برای اداره کشور در آینده ایجاد یک جمهوری فدرال است که خودشان را در آن مساویانه و عادلانه ببینند. این ادعا های حکومت مرکزی ریاستی مقتدر همه فقط در خواب دیدن همان دیکتاتوری های تک قومی گذشته و انحصار قدرت در یک دست می‌باشد و دیگر نه ممکن است نه کار آمد.

>>>   جناب نجابت کابلی، این بحثهای شما مربوط به دوران رنسانس اروپاست که در نهایت به جدایی دین از دولت انجامید و قانون دموکراتیک را در کشور بجای شریعت و احکام دین حاکم کردند و دست از خشونت و خونریزی کشیده و به صلح و پیشرفت همه جانبه رسیدند. پیروز باشید.

>>>   طلسم حاکمیت قومی قبیله شکسته و دیگر آنتن نمی‌دهد.
بهترین راه برای اداره کشور در آینده ایجاد یک جمهوری فدرال است که خودشان را در آن مساویانه و عادلانه ببینند. این ادعا های حکومت مرکزی ریاستی مقتدر همه فقط در خواب دیدن همان دیکتاتوری های تک قومی گذشته و انحصار قدرت در یک دست می‌باشد و دیگر نه ممکن است نه کار آمد.

>>>   کارت قومی در دهه 70 توزیع شد باید برف بام خود را بلای بام دیگران نیاندازیم

>>>   محترم نجابت کابلی//بسیار خوب وشایسته تقسیم بندی واسیب شناسی کردید.روشنفکر نمایان متقلب غرب پرست تازه بدوران رسیده با تفکر دینی والبته اخلاقی کیلومترها فاصله دارند وحق بدهید بهشان تا سخن شما را نفهمند واز رنسانس اروپا سر در بیاورند.کامنت شما را پسندیدم واز شما متشکرم//
داکتر عبدالرب اچک زیMD (داکتر طب صحی )

>>>   تشکروسپاس از لطف وحسن نظر
برادرارجمندوفرهیخته گرامی
داکتر عبدالرب اچک زی ، باعزت وموفق باشی ،
( نجابت کابلی )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است