اندیشکده آمریکایی: آینده افغانستان نامعلوم است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۹    ۱۴۰۰/۱/۱۵ کد خبر: 166740 منبع: پرینت

گزارش جدید اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا از وضعیت افغانستان نشان می‌دهد که قدرت طالبان در این کشور افزایش یافته است و آینده نامعلومی انتظار این کشور را می‌کشد.
به گزارش تسنیم، گزارش جدید اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) از وضعیت افغانستان نشان می‌دهد که قدرت طالبان افزایش یافته و آینده نامعلومی در انتظار این کشور است.
این گزارش اظهار داشت که طالبان با داشتن 85 هزار جنگجوی تمام وقت، دستکم یک پنجم ولایت‌های افغانستان را تحت کنترل کامل دارد.

طالبان از هر سال و هر زمان دیگر قدرتمندتر شده است.
بر اساس آمار پنتاگون ، بیش از 2500 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته و بیش از 21 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
این اندیشکده اعلام کرده است که دولت افغانستان هنوز آماده نیست تا از خود و این کشور محافظت کند.

براساس نقشه‌ای که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرده است، به جز مناطق خاکستری که تحت کنترل دولت کابل است سایر نواحی یا دارای وضعیت نامشخص هستند و یا اینکه طبق ادعا و اقدامات طالبان تحت سیطره این گروه قرار دارند.

چندی قبل نیز این اندیشکده آمریکایی گفته بود: اگرچه جنگ افغانستان هم اکنون نیز یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان است اما خطر تشدید درگیری‌ها در این کشور وجود دارد و روند صلح نوپا و شکننده افغانستان سبب کاهش خشونت‌هایی نشده است که افغان‌ها تجربه می‌کنند.
شورای روابط خارجی آمریکا در ارزیابی شرایط افغانستان در سال جدید میلادی هشدار داده بود که افزایش خشونت‌ها می‌تواند منجر به فروپاشی روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان شود.

چرایی قدرت طالبان در مناطق مختلف افغانستان؛
پس از دو دهه از حضور نیروهای خارجی و هزینه چند میلیارد دلاری، فساد گسترده در حکومت و عدم توانایی آن برای اجرای عدالت، ایجاد امنیت و سرویس‌دهی در خارج از مراکز ولایت‌ها باعث نفرت بسیاری از مردم از حکومت شده است و همچنین بیم واکنش طالبان باعث شده تا مردم با حکومت و نیروهای امنیتی همراه نشوند.
در مناطقی که اکثریت آن را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند، طالبان معمولا به عنوان جایگزین بهتری برای پولیس و مقامات حکومتی فاسد هستند. از این رو، بیشتر مردم برای عدم پرداخت رشوه به پولیس و مقامات حکومتی برای حل اختلافات خود به طالبان مراجعه می‌کنند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی افغانستان به خوبی آموزش ندیده‌اند. یکی از مقامات ارشد پولیس که خواست نامش فاش نشود پیش از این به آسوشیتدپرس گفته بود که در مناطق دورافتاده کشور تدارکات مناسبی برای نیروهای افغان فراهم نمی‌شود و حتی مواد غذایی نیز بطور مناسب در دسترس این نیروها قرار نمی‌گیرد.
وی افزود که تجهیزات این نیروها معمولا کیفیت مناسبی ندارد و هماهنگی نیز بین نیروهای ارتش افغانستان، پلیس ملی و پلیس محلی وجود ندارد؛ حتی در بسیاری از موارد روابط بین آن‌ها نیز خصمانه است. همچنین فساد باعث فروش گسترده تجهیزات نظامی نیز شده است.

همچنین به نظر می‌رسد که پیش از این طالبان به کنترل بخش‌هایی در خارج از مراکز ولایت‌ها قانع بودند، اما این گروه در بسیاری موارد تمایل یافته است تا مناطق مرکزی را نیز تحت کنترل بگیرد و سبب خروج نیروهای نظامی و حکومتی از این مناطق شود.

کد (9)


اندیشکده آمریکایی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندیشکده آمریکایی
آینده افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خب این هدف آمریکا بود که طالبان افغانستان را در کنترل بگیرد که طبق این نقشه عملا طالبان مالک افغانستان شده است و با این وضعیت سالهای آینده همه ی افغانستان در کنترل این گروه افراطی خواهد بود و برای مردم ازاده آرامشی بوجود نخواهد آمد

>>>   هر چه بر سرما آمده و خواهد آمد مثصر خودمان هستیم که بجای ساخت کشور به قوم پرستی و دزدی و غارت و تعصب و جهل و سنتهای عقب افتادگی هستیم

>>>   امریکارا شکست نداده بودند گُر و گُر ادم میکشتند حالا که بادی هم به کله شان افتاده که امریکارا شکست دادیم کی حریفشان میشود افغانستان سقوط میکند به قهقرا مگر اینکه دست خدا از استینی بیرون شود

>>>   قدرت سیاسی در ده سال نخست جمهوری اسلامی افغانستان در دست اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. چون پولهای وافر خارج از افغانستان پمپ میشد سران تنظیمها و اراکین دولت که متشکل از همین گروه ها به شمول چپاولگرلن تکنوکرات غربی بود فکر میکردند که همین وضعیت نسبی ارام هفت سال نخست بعد از کنفرانس بن همچنان ادامه خواهد یافت و انها برای تطبیق اهداف قومی ملیتی و سمتی خویش و همچنان طرحهایی که عملا وحدت کشور را صدمه میزد در دستور کار خویش قرار دادند. این اشخاص هیچ درکی از واقعیتها و شرایط عینی و ذهنی جامعه نداشتند انچه در چانته داشتند همان افکار تعصب گرایی و تجزیه طلبی و تفوق طلبی های زبانی و ملیتی بود.به جای تجهیز افکار مردم با روحیه وطنپرستی و متوجه ساختن مردم به اینکه دشمنان افغانستان ارام نه نشسته اند و انها دو باره تجهیز و در بی ثبات ساختن وضع امنیتی سرتاسری کشور دوباره فعال خواهند شد در فکر چور و چپاول تحکیم پاحیه های مافیایی و قومی خویش شدند . یک تعداد از دوستا ن نوای خراسان و ایرانی بودن را سردادند یک تعداد به موضوع پرجنجال تغییر نام کشور چسپیدند و شب و روز پشتون وتاجیک در تخریب یکدگر مشغول شدند هر تنظیم در فکر تفوق و برتری بود و هر تنظیم توجه به قهرمان سازی کشته شدگان شان که در سالهای قبل مرتکب اعمال تروریستی در کشور شده بودند داشتند..هیچ طرح بنیادی از جانب هیچ حزب و تنظیم برای وحدت سرتاسری کشور و هیچ طرح سازنده برای دفاع از تمامیت ارضی کشور رویدست گرفته نه شد. فقط و فقط حفظ قدرت و منافع شخصی و تنظیمی دگر هیچ کاری از این قدرتمندان در بیست سال اخیر ساخته نه شد همان است که پاکستان با بازی کارت طالبان به میدان عمل وارد گردید و از بی اتفاقی هرج ومرج در همه ساحات در داخل کشور استفاده کرده و وضع را به ان نکته کشانده است که حالا در هر قدم حل موضوع افغانستان بدون مشوره پاکستان نا ممکن به نظر میرسد.
شرایط فعلی بیان گر ان است که کشور چون بیماری کرونا وارد مرحله جدید و مرگبار خویش گردیده است و عنقریب جوی های خون در کشور جاری خواهد شد.
مردم نه داکتر عبدالله و نه غنی و نه کرزی هیچ یک از این حقه بازان و دلالان
سیاسی را در افغانستان نه خواهد دید این مردم خواهد بود که یکبار دگر بار گران این همه مصایب را بدوش خواهند کشید و از مادر وطن دفاع خواهند کرد.
فخر اهنگر

>>>   وضعیتی که امروز در افغانستان شاهد آم هستیم نتیجه حکومت داری غلط باند اشرف غنی،قوم گرایی وقوم پرستی،فساد دولتی،چند دستگی نفاق،خواب مجاهدین دیروز که غرق ثروت وقدرت ومال اندوزی شدند،دشمن نشناسی،اعتمادوسرسپردگی به آمریکا که کشور مارا به یک مزدور خوار وزبون تبدیل کرد . آینده بسیار تاریک بر افغانستان سایه افکنده وفقر وفلاکت بیشتر وبیشتر خواهد شد. دشمن را نشناختیم این سزای ماست که الان نوکر و شبیه مستعمره آمریکا هستیم. مجاهدین وطنپرستان واقعی کشور را با توطئه کشتیم ونابود کردیم احمدشاه مسعود قهرمان شهید کشور راکه جانش را بخاطر خاک وطنش داد را توهین کردیم این وضع امروز کشور نتیجه دوست کشی ودشمن پروری است.ما مردم نمک نشناسی هستیم هرچه بسرمان بیاید کم است //
داکتر عبدالرب اچکزیMD

>>>   درود بر عبدالرب اچکزی با انصاف و با بصیرت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است