پدرام: نشست ترکیه به معنی شکست جامعه حهانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۸    ۱۴۰۰/۱/۱۶ کد خبر: 166750 منبع: پرینت

اگر در حکومت برآمده از نشست ترکیه، مشارکت عادلانه همه اقوام مراعات نشود، جنگ دیگری در کشور آغاز خواهد شد.
عبدالطیف پدرام رهبر حزب گنکره ملی در نشست خبری در کابل گفت: نشست ترکیه به معنی شکست جامعه حهانی در افغانستان است که حکومت دست نشانده آنها نتوانست کار‌های خود را انجام دهد.

پدرام گفت: ما از گفتگو‌های صلح و کنار رفتن اشرف غنی از قدرت حمایت می‌کنیم اما تاکید داریم که در حکومت انتقالی باید مشارکت عادلانه همه اقوام تضمین شود.
وی بیان داشت: ما و مردم افغانستان از حکومت انتقالی و حکومت بعدی آن که به اساس قانون اساسی شکل می‌گیرد نیز نگران هستیم که مبادا بازهم این حکومت‌ها تک قومی حرکت کرده و برنامه‌هایش قومی باشد.

رهبر حزب گنکره ملی افزود: در حکومت انتقالی و حکومت بعدی آن نه از حکومت غنی کسی باشد و نه هم از طالبان، چون این دو برنامه تک قومی دارد باید کسانی غیر از این دو طرف روی کار آید.
پدرام ساختار برآمده از حکومت غنی و طالبان را مورد قبول نخوانده تاکید دارد که تنها راه حل بحران افغانستان حکومت فدرالی اسلامی می‌باشد که او بالای آن تاکید دارد.

او از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست که در اجلاس ترکیه جایگاه طالبان را به درستی تعریف نموده و شکل بعدی دولت را فدرالی سازند تا مردم افغانستان تصمیم گیرنده سرنوشت خویش باشند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
نشست ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   اقای لطیف پدرام حکومات بعد از کنفرانس بن را دست نشانده میخواند. همین موضوع از طرف بسیاری از افراد سرشناس دگر نیز به سمع رسیده است. ولی افرادی چون داد فر اسپنتا و دگر شخصیتهای منتقد ازنظام جمهوری دموکراتیک ا فغا نستان ۱۹۸۰-۱۹۹۲ هر نوع همکاری علیه نظام مذکور را خلاف اصول و عقاید شان تلقی میکردند ولی همینکه افغانستان به اغوشامریکا لغزید و در ۲۰۰۲ اشغال شد همه از دشت و دمن و مغاره های کوه ها از کشور های خارج چون خس و خاشاک سرازیر شدند و مقامی برای شان دست و پا کردند. اقای پدرام نیز از همین جمله اشخاص بود و در پرتو ارامش نسبی موقتی به تاسیس حزبش پرداخت و در زیر بیرق ناتو به حیث وکیل در پارلمان از امتیازات برخوردار شد.
کنفرانس ترکیه باز هم تکرار و نشخوار همان صحبت های قبلی است.
نتیجه این کنفرانس روشن است. برخلاف توقعات اقای پدرام طالبان نقش روشن و چشمگیر در نظام اینده افغانستان خواهند داشت.موضوع دگر قرار خواهش اقای پدرام مشمول نبودن اعضای حکومت غنی و طالبان در اینده افغانستان باید حتمی باشد . این موضوع هم تحقق نمیپذیرد. اقای پدرام روی نظام فدرالی اسلامی صحبت کرده اند . فدرالی شدن افغانستان یک خواب سیاسی برای افرادی چون پدرام است گرچه واقعا سیستم فدرالی یکی از راه های حل و جلوگیری از ایجاد فضای تک قومی میباشد ولی تیر از کمان رها گردیده وعنقریب همان اش و همان کاسه ای سی سال قبل تکرار خواهد گردید...باز هم کشور به سوی یک بحران جدید خواهد لغزید.
ارزگانی

>>>   فدرال خوب است
اما
تمرین را باید از همین حالا از سطح قریه و قصبه آغاز کنیم

>>>   تعهد،تضمین و تعزیرات سه جز توافقات استانبول باید باشد.
زیرا در دوران قبلی وساطت ملل متحد در زمان داکتر نجیب که منجر به ختم دولت داکتر نجیب و ورود مجاهدین به افغانستان و تشکیل دولت مجاهدین شد،هرچند آنها در پشاور با هم روی دولت عبوری توافق کردند،اما بعد ها بخاطر عدم تضمین جامعه بین المللی و عدم موجودیت تعزیرات بین المللی در صورت عدم پابندی شان به توافقات،این توافقات از هم پاشید و منجر به جنگ های داخلی شد.
حالا در مذاکرات پیش رو که در استانبول صورت میگیرد،روی هر چیزی که توافق صورت میگیرد،باید جامعه جهانی ضمانت آن را بدوش بگیرد و در صورت عدم رعایت توافقات،مجازات و تعزیراتی را برای آنها در نظر بگیرند.
باید طرف های مذاکره کننده افغانی و نمایندگان کشور های همسایه افغانستان ،بشمول پاکستان و ایران و هندوستان و چین و روسیه و کشور های عربی منطقه و ترکیه و امریکا و نماینده اتحادیه اروپا و ملل متحد،در پای این تعهد نامه امضا کنند که در صورت عدم اجرای تعهدات جانبین مذاکرات افغانی،چه تحریم ها و مجازاتی در انتظار شان خواهد بود.

>>>   افغانستان هیچ بستری برای فدرالی شدن ندارد این یک افسانه گویی است

>>>   محترم پدرام خود را با پاینت های اصلی موضوع گویا ایجاد صلح در افغانستان اشنا سازند..
خیر اقای پدرام به هر چه و اندیشه معتقد است کار خود شان است اما باید بدانند که سرنوشت افغانستان قبل از قبل توسط خارجیان تعیین شده است:
-نظام سیاسی اینده افغانستان یک نظام اسلامی بدون پیشوند و پسوند جمهوری /دموکراتیک است.
-تشکیل شورای سراسری عالمان دین اسلام برای تطبیق کلیه قوانین و مقررات قانون شورا...
-نظام اموزش و پرورش تحت عنوان معارف اسلامی خواهد بود
-حقوق و وجایب و ازادی زنان و مردان در چهارچوب نصوص و شریعت اسلامی تعیین خواهد گردید...
-حدود ازادی و فعالیت نهاد های رسانه ای طبق دستورات اسلا می مشخص میشود...
-حضور زنان در امور اقتصادی و اجتماعی به ترحم شورای اسلامی گذاشته خواهد شد....
این است نتیجه مقاومت و جنگ ده ساله علیه جمهوری دموکراتیک افغانستان....که شخص اقای پدرام و همسنگران شان جز گروه مقاومت علیه نظام انوقت بودند.
البته ما یکبار دگر سالها به عقب بر میگردیم و دوباره از صفر نیروهای دموکراتیک ووطنپرست باید خود را برای یک نبرد طولانی خونین و انقلابی اماده سازند.استعمار و استبداد مذهبی به این ساد ه گی از صحنه بیرون نه خواهد شد.باید مردم ما مثل مبارزین قهرمان برما اماده و تیارسی باشند.
و من الله توفیق

>>>   ریس حکومتی انتقالی پدرام عدالتخواه باشد

>>>   ندانستم که حزب از چند نفر تشکیل میشود ، قراریکه معلوم است جناب پدرامدر حزبی به نام خود یکه و تنهاست و در صفوف نا معلوم آن کدام تحرک سازمانی وجود ندارد . اما همیشه گفته میشود رهبر حزب کنگره ملی ، کدام کنگره ملی که که عملن وجود ندارد . این آدم بدون شک انسان روشنفکر و دارای آگاهی مناسب سیاسی و علمی است ولی حزبی ندارد . باید به حیث شخصیت سیاسی معرفی شود و نظر بدهد .

>>>   موضعگیریوبیانات افرادی چون محترم لطیف پدرام بیانگر روح اتحاد ووحدت در بین اقوام کشور بوده است. از چندین سال پیش که ایشان را میشناسم روحیه وطنپرستی وایجادوحدت وپیگیر مصالح ومنافع ملی واینده نگری در مورد اینده کشور داشته اند واز معدود سیاستمدارانی هستند که نفع شخصی وقومگرایی در رفتار وگفتار وعملشان دیده نمیشود.اگر عینک خودبینی وقوم گرایی ومنفعت جویی را از چشم برداریم ومنصف باشیم اقای لطیف پدرام را یک وطنپرست مستقل از افکار ورفتار بسیاری از سیاست بازان امروز کشور می بینیم.این روحیه عالی وارزشمند نیاز امروز نسلهای افغانستان است.بنده نظر محترم پدرام رادقیقا منطبق وبرپایه منافع ومصالح ملی میدانم وروشن است که یکسویه نگری وتکروی وانچه که تابحال بعد از کانفرانس بن در حیات سیاسی کشورمان دیدیم بعلت دست نشانده بودن حکام با یک قومیت خاص باعث عدم رشد وانکشاف ونهادینه نشدن عدل وبرابری وعدم مراعات حق
و حقوق سایر اقوام بخصوص هزاره وازبک وناحدودی قوم تاجیک وسایر اقوام غیر پشتون بوده است واین یکسویه گرایی باعث افراطگرایی وظهور فاشیزم قومی نه در همه اقوام پشتون بلکه در افرادی چون اسماعیل یون گلبدین حکمتیار؛ زاخیلوال و.... که زمینه را برای نافرمانی وخودمحوری وبسیاری از رفتارهای ضد ملی افراطگرایان ایجاد کرده است. افرادی چون محترم لطیف پدرام پشتوانه وامید تمامیت ارضی و وحدت ویکپارچگ افغانستان است //
داکتر عبدالرب اچک زیMD


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است