از سرگیری کشت خشخاش در ارزگان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۴۰۰/۱/۱۸ کد خبر: 166764 منبع: پرینت

در ولایت ارزگان، شماری از کشاورزان می گویند که به علت فقر و کم آبی، کشت خشخاش را از سر گرفته اند.
چنان که در حومه های شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان نیز، زمین های پُر از کوکنار را می توان یافت.

در این میان ریاست زراعت ارزگان کشت خشخاش را در این ولایت، کمتر از سال های پیش می داند؛ اما این ریاست در این باره آماری ندارد.
در دو کیلومتری مرکز شهر ترینکوت، کشاورزان ارزگانی برای گردآوری حاصلات زمین‌های پُراز کوکنارشان لحظه‌شماری می‌کنند.
کشاورزانی‌که می‌گویند ناداری و کم‌آبی، از علت‌های اصلی برگشت‌شان به کشت خشخاش بوده است.

به گزارش طلووع، غلام سرور کشاورز در ارزگان، گفت: «مثلاً تریاک ارزش بیشتر دارد؛ گندم ندارد! ما که پول تریاک را بگیریم، هم به زمین‌دار می‌رسد و هم پول نان خانواده‌های ما می‌شود.»
محب‌الله کشاورز در ارزگان، گفت: «در تمام افغانستان، به اندازه یک کف دست زمین ندارم! پس من چی کنم؟ برای خانواده‌ام چی پیدا کنم؟ دولت به من کمکی نمی‌کند، اگر کوکنار نکارم، گندم هم نیازم را تأمین نمی‌کند، پس من چی کنم.»

شماری از این کشاورزان، به‌خوبی آگاهی هم دارند که این کشت‌شان برای دیگران چه حاصلی خواهد داشت.
نجیب‌الله کشاورز در ارزگان، گفت: «همین تأثیرش بود که همه عملی و نشه‌ای شدند؛ سودی که ندارد! کاش راه دیگری پیدا شود، امنیت بیاید، ما آرام باشیم، بی‌غمی باشد و همه به مناطق خودشان برگردند.»

ریاست زراعت ارزگان بدین باور است که امسال، کشت خشخاش در این ولایت، کم‌تر از پارسال بوده است؛ هرچند این ریاست می‌پذیرد که در این زمینه، آمار دقیقی وجود ندارد.
احمدشاه خیری رییس زراعت ارزگان، گفت: «در برخی از جاها (کشت خشخاش) زیاد است و در برخی جاها کم؛ کدام احصاییه دقیق ما هم نداریم؛ اما نسبت به پارسال، مقداری کم‌تر کشت شده است.»

در این میان، وزارت زراعت می‌گوید که پیامدهای احتمالی خشک‌سالی را بر کشاورزی و مال‌داری در کشور، زیر بررسی دارد و در این زمینه، برنامه‌هایی هم زیر کار استند.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، گفت: «در جاهایی‌که کشت‌زارهای گندم للمی است، در صورتی‌که باران‌های به‌موقع در فصل بهار وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد، گندم للمی در سال جاری تولیدش کاهش پیدا کند.»

پیشتر سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، در گزارشی، گفت که از سال ۲۰۱۹ میلادی بدین‌سو، طالبان بر سودبُردن از تجارت مواد مخدر بیشتر تمرکز کرده‌اند و اکنون چهل تا شصت درصد درآمد این گروه، از همین راه به دست می‌آید.
طالبان این گزارش را نادرست دانسته‌اند و گفته‌اند که در کشت خشخاش در بخش‌های زیر کنترول‌شان و نیز در تجارت مواد مخدر در کشور، نقشی ندارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خشخاش
ارزگان
نظرات بینندگان:

>>>   راه حل ساده
پول های هزینه شده برای مبارزه با مواد مخدر را بیجا مصرف نکنید.
از همین پول تمام حاصل تریاک دهاقین را پیش خرید کنید و بعد برای مصارف دارویی صادر کنید.
بهترین راه مبادزه با مواد مخدر همین است که هم کم هزینه است و هم ممکن و هم دهاقین ناراض نمیشوند.

>>>   تریاک پول نان خانواده شما میشود.؟؟؟؟
هزاران خانواده را در ایران و افغانستان بدبخت می کنید تا نان خانواده شما بشود؟؟؟
آه این خانواده ها باعث وضع کنونی افغانستان است

>>>   خداوند زبان آن مردم جاهل واحمق را بخشکاند که موجب آزا خواهر عزیز ما انارکلی میشوند
ر

>>>   این ها انسان شدنی نیستند۰ از یک سو گپ از دین جهاد و امثال میگویند و به آن نام پشتیبانی طالبان را میکنند و از سوی دیگر مصروف قاچاق کشت تریاک و صد غلط دیگر هستند۰
هیواد شینکی

>>>   به خود حق هم میدهند۰ بدبخت ها بخاطر نان و منافع خودتان نان و زندگی دیگران نگیرید، تن فروشی تان در همان بازار هیرا مندوی از این کار تان بهتر است، بیفرهنگ های جاهل۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است