صادرات ایران به افغانستان ۴ برابر صادرات به کل اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۴۰۰/۱/۱۹ کد خبر: 166778 منبع: پرینت

نگاهی به آمار صادرات ایران به کشور افغانستان و مقایسه آن با صادرات به کشورهای اروپا در ۱۱ ماه سال ۹۹ نشان می دهد که صادرات به افغانستان ۴ برابر صادرات به کل اتحادیه اروپا بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار واردات یک تریلیون دلاری کشورهای همسایه ایران ظرفیتی ویژه برای صادرات است که متأسفانه با بی توجهی دولت صادرکنندگان هنوز نتوانسته اند انگونه که باید از این بازار بهره ببرند، براساس تازه‌ترین برآوردها تنها ۲.۳ درصد از کل واردات این کشورها از مبدا ایران است.

به عنوان نمونه، مقایسه صادرات ایران به کشور افغانستان و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در ۱۱ ماه سال ۹۹ نشان می‌دهد که صادرات به افغانستان با ۲ میلیارد دلار، ۴ برابر صادرات به کل کشورهای اتحادیه اروپا با ۵۲۹ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار بوده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صادرات ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   صادرات اساسی ایران به کشور های اروپایی عبارت از نفت بود که در اثر تعزیرات اقتصادی قطع شده است.
بازار فرش و قالین نیز در اروپا مثل سابق باقی نمانده است و مردم چندان علاقه ندارند.
تولیدات صنعتی ایران نه از نگاه کیفیت با تولیدات صنعتی اروپا مقایسه میشود و نه هم از نگاه قیمت با تولیدات کشور هایی مانند چین و هند و جنوب شرق آسیا.
چیزی که به صادرات به افغانستان ارتباط میگیرد،افغانستان همه چیز خود را از خارج وارد میکند.ازین که ایران در همسایگی افغانستان قرار دارد و ترانسپورت و انتقال مواد ارزان صورت میگیرد.خصوصاً مواد نفتی و برق و دیگر مواد ضروریات روزمره،بنأ صادرات ایران به افغانستان زیاد است.
اما در مجموع هنگامی که تعزیرات اقتصادی علیه ایران وجود نداشت،هفتاد فیصد عواید ایران از درک فروش نفت بود.
ایران یک کشور پیسرفته صنعتی نیست و زراعت ایران نیز به شکل صنعتی و پیشرفته با معیار های زراعت کشور های پیشرفته صنعتی نیست،تا از مدرک صادرات آن عواید بدست بیاورد.
همین حالا امریکا چندین برابر ایران به جهان پسته صادر میکند.
چون تولیدات پسته آن به شکل پیشرفته و صنعتی است.

>>>   قبول کنید که اکثر مهاجرین در خارج مال هایی ایرانی میخرند چون از نظر کیفیت و مرغوبیت (خوراکی، پوشاکی، زینتی) بمراتب از مال هایی چینی بهتر اند. اگر ایران همه اموال را به اروپا صادرکند شما باید با مال هایی هندی، پوقانه چرکستانی و مال های چینایی گذاره کنید. مال هایی اروپایی هم در چین ساخته میشوند و تنها مارک اروپایی و امریکایی دارند.
آتش خاوری

>>>   اگر افقانستان نباشه ایران ورشکست میشه

>>>   خداوند برای کشورهای پاکستان وایران مهربان است که چنان همسایه برای شان اعطا کرده که به نمواد باطله دانی های شان هم درین کشورپنجهزار سال تاریخ دار جای فروش دارد
اگر افغانستان نباشد کی حاضر است اجناس غیر استندرد وبی کیفیت پاکستانی را خریداری کند؟
نلان از پول گدائی می خوریم ولاف از غیرت میزینم!

>>>   امریکا ایران را تحریم کرده و بانک های هیچ کشور اروپایی نمیتوانند با بانک ایرانی کار کنند و وقتی هم که انتقال پول نتواند انجام شود معلوم است که صادرات به اروپا کم میشود.

>>>   نظر دهنده ی اول آیا میدانید بهترین چای و برنج جهان ایرانی است ،یا پسته ایران به علت تحریم آمریکا در بازار به وفور نیست وگرنه بیشترین مزارع پسته جهان از آن ایران است ،ان تکنولوژی غرب و تولیدات صنعتی هم ایران به همکاری چین و شرکتهای دانش بنیان خود بدست می آورد ،فقط تحریمها بردارند دیگر بازار ترکیه و پاکستان و چین و اعراب دیگر جذابیت ندارد هزینه پایین و کیفیت بالا و.....
احسان

>>>   نظر دهنده اول
ایران به اروپا قطعات تراکتور چرم حبوبات ادویه دارو محصولات نانو تکنولوژی و به تازگی در آلمان فروشگاه بزرگ فرش زده و یکی از بزرگترین صادر کنندگان میوه و لبنیات در خاورمیانه است
فقط سالی پنجاه میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است
آمریکا پسته و خاویار ایران تحریم کرده است تا خودش پسته بفروشد انقدر بدبخت هست این ابرقدرت دنیا ولی هر چه باشیم از افغانستان بهتریم

>>>   به امید همکاری های هر چه بیشتر ایران و افغانستان.
مال ایرانی و داروی ایرانی از کیفیت عالی برخوردار است.

>>>   اینجاست که میگویند همسایه ها منافع مشترک دارند وبعضی ها کاسه داغتر از اش هرجا بحث سیاسی ومنطقی کنی فوری جبهه میگیرند دنیا دهکده ای بزرگ است که همه به هم نیاز دارند اگه منافع درست تعریف شود میشود بسیار با احترام وخوبی کنار هم زیست کمی هردو همسایه نیاز دارند روی دیپلماسی خود کار کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است