چهره های رو تین و تکراری را کنار بگذارید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۳    ۱۴۰۰/۱/۱۹ کد خبر: 166779 منبع: پرینت

طوری که از طریق رسانه ها و صفحات اجتماعی می بینم و میشنوم احزاب، نهاد ها و شخصیت های سیاسی هر کدام به نوبه خود راجع به نشست ترکیه نظریات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.
من هم منحیث یک شهروند افغانستان میخواهم در مورد عناصر و هیات صلح پیشنهاداتی داشته باشم.

۱- تعویض چهره های رو تین و تکراری که طی سی سال با تصرفات نا عاقبت اندیشان بحران را صد چند سا ختند لذا اشخاص و افراد که در جلسه ترکیه اشتراک میکنند باید از هر نهاد، از هر اداره و یا از هر حزبی که هستند انتخابی باشند نه تیکه داران که در هر دسترخوان نشسته سال ها است در سرنوشت مردم افغانستان تصمیم گرفته اند آن هم همیشه تصامیم شان غلط، ماجرا جویانه و ظالمانه بوده است.

۲- مشارکت؛ اگر در تر کیب هیات مشارکت اقوام وملیت ها نباشد در سا ختار دو لت هم مشارکت نیست. لذا پیشنهاد من این است که ترکیب قومی، زبانی درنظر گرفته شود چونکه افغانستان کثیر الملیت است باید هر کس خود را در تصمیم گیری ها ببیند افغانستان از مسایل قومی و زبانی صدمه های بزرگی دیده است مخصوصاً در این سال های اخیر تعصبات قومی و زبانی به اوج خود رسیده باید این معضله برای همیش از بین برود و راه حلی جستجو شود.

۳- طرح مساله عدالت و محاکمه؛ در نشست ترکیه باید فیصله شود کسانیکه طی دو سه دهه اخیر بر سرنوشت مردم ظالمانه بازی کرده اند و دار و ندار شانرا دزدیدند ثروت های دزدیده شده و سرمایه ملی که توسط فاسدین از کشور خارج شده در هر گوشه و کنار جهان که سرمایه گذاری شده باشد تثبیت و محاسبه گردد چی منقول یا غیر منقول دو باره به دولت افغانستان مسترد گردد.

و این همه شهرک ها و زمین های غصب شده در داخل کشور نیز محاسبه و به سرمایه های ملی استرداد گردد تا دیگر هیچ مفسدی جراات فساد و دزدی را نکند و ثروت نا مشروع شان در هیچ جای مصون نماند اگر واقعاً کشور های اشتراک کننده با جمع سیاسیون افغان به حال مردم و دولت آینده صادق باشند باید از این فیصله قاطعانه پشتیبانی کنند در غیر آن یکبار دیگر حکومت به رهبری مفسدین ساخته خواهد شد که همه هستی افغانستان بباد فنا برود..

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طرح صلح
چهره های روتین
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ دو قرن گذشته ما توسط انگلیس رقم زده شده (غیر از کوتاه مدت شوروی ها) از سدوزایی به محمد زایی و حالا به "زیی" ها رسیده. ملایان ما هم تبلیغ میکردند که کافر هایی غربی کتاب دارند.
آتش‌خاوری

>>>   جناب سعیدی!
نوشته های شما بسا اوقات مارا به فکر میاندازد تا تصور کنیم که؛ شما یک تحلیلگر شرایط و اوضاع جاری کشور نه٬ بلکه منحیث یک ایدیالست از قماش عوام الناس بحث میکنید.

همین عنوان « چهره های روتین و تکراری را کنار بگذارید » یعنی چه؟
کیها این چهره های تکراری را کنار بگذارند؟
دولت دست نشانده ای که خود ازین چهره های تکراری تشکیل شده است؛
باداران خارجی که همین شرایط را به اساس پالیسی استعماری به وجود آورده اند و همه تلاش شان حفظ و تداوم این نظام و این چهره های مزدور اند؛
و یا هم عوام الناس کالانعام!

مگر همین ( کمیته ۳۰۰ ) نیستند که در بیست سال اخیر گردانندگان همین نظام بوده اند و حالا هم با مجموعه نسل دوم و اقارب و اقوام نزدیک شان به ۳۰۰۰ نفر رسیده اند که؛
وزارت٬ وکالت٬ ولایت٬ سفارت٬ مشاوریت٬ ریاست٬ امنیت٬ دارالانشاها و هر آنچه نقش کلیدی در سیاست و اقتصاد کشور وجود دارد در انحصار خود داشته اند.

مگر همین قانونی معامله گر و تنی چند دیگر از همین چهره های تکراری نبود که سرنوشت شوم نشست بن را رقم زد و مارا به ماتم نشاند؛ و حالا هم متفکر ما با آن تجارب سابقه مسوول تدارک پالیسی به نشست استانبول هست؟

احمدری ها٬ کرزی ها ( بالا و پایین)٬ ستانکزی ها٬ اتمر ها٬ عبدالله عبدالله ها٬ سیاف ها٬ وردک ها٬ الماس ها٬ عطا ها٬ قانونی ها٬ دوستم ها٬ گیلانی ها ( زن و مرد)٬ مجددی ها٬ نواب ها٬ منگل ها٬ شنواری ها٬ کتوازی ها٬ شیر زوی ها ٬ قدیر ها٬ محقق ها٬ خلیلی ها و چهره های خرد و ریزه ای که در خوان نعمت شریک اند و تکراری.

آری!
ما نیزازین چهره های تکراری خسته ایم٬ اما گاهی چنین فتوایی را به آدرس شخص ثالث مجهول حواله نمی کنیم؛ چه این شخص ثالث جز من و شما و سی جند ملیون انسان گوسپندی ساکن این جغرافیا کسی دیگری بوده نمیتواند.

باور کنید که این لارد های وطنی ما آنقدر باهم متحد و دست توانا دارند که حضرت جبراییل هم اگر جراات پرواز از سر شان را کند بالش خواهد سوخت٬ و قلدران تا دندان مسلح این لارد ها به ملک مقرب هم رحم نخواهند کرد٬ چه رسد به ما که بگوییم:

بالای چشم های نازنین شان ابرو است.
ازینرو امید است تا اگر چیزی به درد بخوری به گفتن ندارید٬ به خود زحمت سیاه کردن صفحات مجازی را ندهید.
بااحترام زیاد به احساسات پاک و ریش سپید شما.

ناظر خان یوسف زی

>>>   گذارش نامه:
گرفتارعوامل ترور یما سیاوش، خود یک سناریوی جعلی است
از زمان ترور یما سیاوش و حمله خونبار بر دانشگاه کابل، گزارش های «شش ونیم» و اکنون روایت های جدید از سوی امرالله صالح، انباشته از تناقض شک برانگیز اند. درحادثه دانشگاه، تا حال دو نفر را در فاصله زمانی زیاد دستگیر کرده اند و هر دو «طراح اصلی» گفته اند. در قضیه یما سیاوش، نه مجمع روزنامه نگاران و نه خانواده سیاوش به داده های حکومت قانع شده اند.
سروتۀ اطلاعات ارائه شده تا کنون به هم نمی آید. گرفتاری شبکه ترور یما سیاوش و عوامل یورش به دانشگاه، مشابه به دلایل تراشی هایی است که منجر به ویرانی سینمای پارک درقلب کابل شد.

>>>   آقای سعیدی!
داروهایی را که توصیه می کنید می توان در جبب طالبان یافت.‌اقدامات مورد نظر شما یا کار حضرت فیل است (که در افغانستان وجود ندارد) و یا کاری است که محض طالبان به تطبیق آن قادر اند. بهتر بود می گفتید: طالبان بیایند و گلوی ما را از چنگال خبثا نجات دهند!
داود کلکانی

>>>   این دزد ها حالا کاملا خود کفا شده اند حالا باید چند دزد نو آورده شود تا آۀنها هم سهم خودرا بردارند

>>>   ما آماده نبرد هستیم شما را اختیار تان.
تا پاکستان شریر وجود دارد صلح ممکن نیست.

>>>   اگر اين آقاي داود كلكاني همان وكيل شورا باشد، لطفن از نظر دادن خودداري كنند. زيرا در سرزمين مرد خيز كلكان ، جايي به چنين معامله گران ارزان قيمّت نيست. برود تاكه امكان دارد از خَوَّان غني رواني استفاده كند.

>>>   خواست عوام مردم از جامعه بین المللی این است اول این کار را به هر شکل که باشد عملی کننداین تیکه داران قدرت و ظالمان و فساد پیشه گان کل مردم در داخل و خارج کشور ایشان را می شناسند اقلن دست شان از قدرت کم شود و نگزارند شان به سرنوشت مردم هنوز هم بازی کنند این ملت و سرزمین تنها از این ناکامان اداره و فساد کنندگان نیست شما ببیند خداوند گفته فساد کنندگان بگوی فساد نکن می گویند ما اصلاح کننده هستیم این ها از ان جمله استاین ها اگر شرم کم هم می داشتن دیگر در مسایل کشور دست نمی زدند فتح کارا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است