امیرعلی‌شیر نوایی پیوند دهنده‌ کشورهای منطقه
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۶    ۱۴۰۰/۱/۲۰ کد خبر: 166787 منبع: پرینت

امیرعلی‌شیر نوایی پیوند دهنده‌ کشورهای منطقه است.
امیر علی‌شیر نوایی پیوند دهنده‌ی کشورهای منطقه نشست بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی‌شیر نوایی، با حضور مهمانان داخلی و خارجی روز چهارشنبه، هیجدهم حمل، در هرات گشایش یافت.

در نخستین روز این همایش بین‌المللی سه روزه، رییس جمهور غنی از طریق ویدیو کنفرانس و مهمان داخلی و خارجی درباره شخصیت و جایگاه امیر‌ علی‌شیر نوایی صحبت کردند و او را پیوند دهنده‌ی فرهنگ‌ها بین کشورهای منطقه خواندند. محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور ضمن سپاس‌گزاری از اشتراک شماری از دانشمندان نوایی‌شناش از کشورهای منطقه، نقش فرهنگ را در توسعه روابط اقتصادی و سیاسی موثر خواند و گفت برگزاری چنین برنامه‌ها می‌تواند موجب هم‌گرایی منطقه‌ای شود.

به گزارش هشت صبح: عصمت ارگشوف، نماینده ویژه رییس جمهور اوزبکستان در امور افغانستان، در نشست بازخوانی اندیشه‌های امیرعلی‌شیر نوایی گفت که به زودی کشورش روابط تجارتی را با ولایت هرات آغاز می‌کند و کنسولگری کشورش در هرات فعال خواهد شد. او می‌افزاید که کنسولگری اوزبکستان در هرات، به درخواست سید وحید قتالی، والی هرات گشایش خواهد یافت.
نماینده ویژه رییس جمهور اوزبکستان تأکید می‌کند که هم اکنون کنسولگری این کشور در شهر مزار شریف فعالیت دارد و هرات هم برای‌شان بیگانه نیست و هرات را وطن دوم خود می‌داند.
او آرزو دارد که فرهنگیان دو کشور اندیشه‌های امیر علی‌شیر نوایی را به نسل جوان آموزش دهند و از آثار ارزش‌مند این دانش‌مند بزرگ استفاده کنند.

در نخستین روز نشست بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی‌شیر نوایی، کتاب پنج جلدی خمسه او که به ابتکار رییس جمهوران افغانستان و اوزبیکستان به چاپ رسیده است نیز در اختیار برگزارکنند‌گان این مراسم گذاشته شده تا در روزهای بعدی آن را برای مهمانان داخلی و خارجی توزیع کنند.
شب نخست این سمپوزیم شب فرهنگی خواهد بود که این بزم فرهنگی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در ارگ باستانی هرات با موسیقی خراسانی و شعرخوانی برگزار می‌شود.
معنی شیرین و رنگینم به ترکی بی‌حد است
فارسی هم لعل و درهای ثمین گر بنگری
گوییا در راست بازار سخن بگشاده‌ام
یک طرف دکان قنادی و یک سو زرگری

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیرعلی‌شیر نوایی
کشورهای منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   شعر گفتن در عربی سخت چون چرمگری.
گر به هندی شعر گویم،باشد این یک خرگزی.
امیر علی شیر نوایی.

>>>   به امید برگزاری بیشتر همچو گرد همایی های فرهنگی.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است