سند انشقاق
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۴۰۰/۱/۲۱ کد خبر: 166794 منبع: پرینت

در یک هفته اخیر چندین بار برای اخذ شناسنامه و تذکره الکترونیکی وارد سایت اداره احصائیه و توزیع تذکره شده‌ام. مراحل ثبت نام را تا قسمت درج قومیت انجام داده‌ام اما بیش از این نتوانسته‌ام ادامه دهم و انصراف داده‌ام.

بدون تردید که گروه‌های قومی و اجتماعی، جزء جوامع انسانی از ابتدای خلقت تاکنون بوده و خواهد بود اما پر رنگ کردن آن که مبنای زندگی اجتماعی قرار بگیرد و انسجام جمعی را تحت تاثیر قرار دهد، میراث جوامع بدوی و ابتدایی است که به جوامع نیمه بدوی به میراث رسیده است.

در اجتماعات بادیه‌نشین و عقب‌مانده، قوم و قومیت محور زندگی اجتماعی را تشکیل می‌دهد اما به هر اندازه که جامعه پیشرفت کند و به سوی تعالی قدم بردارد، به همان اندازه منافع جمعی و مقام انسان و انسانیت، جای قوم و قومیت را می‌گیرد.

برای متلاشی کردن یک کشور لازم نیست که دشمن از بیرون حمله کند بلکه همین کافی است که موضوع قومیت برجسته شود و چه اقدامی بدتر از این که برجستگی قومی در مهم‌ترین وثیقه و سند ملی درج شود.

امروز دشمن با نفوذ در عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی و مهم‌ترین ادارات افغانستان مثل اداره احصاییه، یکی از عوامل فروپاشی ساختارهای اجتماعی این کشور را محیلانه درج سند ملی افغانستان کرده است تا جایی که عده‌ای ناخواسته از آن استقبال کردند.

شاید بپرسید که بسیاری از کشورهای غربی و صنعتی جهان مثل کانادا و هلند هم دارای بیشترین اقوام هستند و چه اشکالی دارد که افغانستان هم دارای اقوام متعدد باشد؟

جدایی از این بحث که دیگر موضوع اتنیکی و نژادی به خاطر امتزاج نژادها اصالت ندارد، در جوامع پیشرفته، توجه به منافع ملی و اصالت انسانی بیشتر از پرداختن به مسائل قومی، مورد توجه قرار دارد. دیگر این که موجودیت اقوام در یک کشور نه تنها ضعف نبوده بلکه نقطه قوت هم است منتها مشکل زمانی ایجاد می‌شود که منافع ملی و اصالت انسانی در محور منافع قومی تعریف شود.

متاسفانه افغانستان از جمله کشورهایی است که منافع قومی بر منافع ملی و اصل انسانی، پیشی دارد. حال اگر به هر مقدار موضوع قومیت برجسته شود، به همان مقدار منافع ملی و اصل انسانی نادیده گرفته می‌شود و کشور را بیش از پیش به سوی نابودی می‌برد.

این‌گونه است که دشمن ماهرانه، سند انشقاق و فروپاشی جامعه ما را با دست خودمان امضا می‌کند. آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که درج قومیت در شناسنامه و برجسته کردن آن چه دردی را درمان می‌کند؟ اگر قرار بود برجسته‌سازی قومیت مفید باشد، اکنون باید افغانستان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه می‌بود. این که درد یک انسان مناطق مرکزی را هموطن جنوبی آن کمتر درک می‌کند و یا برعکس، ریشه در برجستگی‌های قومی دارد.

حال که متوجه شدیم، موضوع درج قومیت در شناسنامه، کار دشمن بوده و یک اقدام غیرعقلانی است، چکار باید کرد؟
گاهی انسان از سر ناچاری و درماندگی، کاری می‌کند که خلاف میل اوست. گرفتن و اخذ تذکره افغانستان با بزرگ‌ترین عیبی که دارد نیز از جمله اموری است که اگر روزی مجبور شوم آن را با درج قومیت دریافت کنم، قطعاً از سرناچاری خواهد بود.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
سند
نظرات بینندگان:

>>>   چاره چیست؟ وقتیکه اجرای پاسپورت ، اجرای پروسه حقوق تقاعد و ... منوط به داشتن شناسنامه برقی باشد و کسانی که در راس امور اقوام قرار دارند سکوت کنند و جلو این عمل اداره احصائیه را نگیرند ما مردم بیچاره و نا توان چه از دست مان بر میاید؟

>>>   دیر متوجه شدی بحث های ولسی جرگه را ازدوسال گذشته مرورکن ببین که کیها میخواستند قومیت داخل شناسنامه شوند

>>>   فاشیسم پشتونی مستقر در ارگ فکر میکند که فرامین اش جاودانه خواهد بود مگر فراموش کرده که فرمان های تره کی با خودش یکجا به گور رفتند.

>>>   این دشمن را نام ببرید کیست؟

>>>   سلام من مهاجر متولد ایران هستم
خواستم بگویم اینجا در ایران هر روز از شبکه های تلویزیون از قومیتهای مختلف کشور ایران با تمام فرهنگ و رسوم قومیتها و حتی رقصهای آنها برنامه پخش می کنند و هر روز چند قوم را نشان می دهند
از تمام شهرهایشان مستند و فیلم تهیه می کنند از آثار تاریخی و فرهنگهای آنها را نشان می دهند
با اینکه ما ایرانی نیستیم ولی هر شب با خانواده میبینیم و حسرت میخوریم تازه ما هم عاشق این قومیتها میشویم و منظورم این است که اینجا اینگونه قومهای مختلف را هر روز نشان می دهند با این کلیپ ایران من و همه اینها فقط روی ایران و ایرانیت تاکید می کنند ایکاش ما هم....

>>>   پشتون ها میگویند که افغان = پشتون است
بعد می آیند و میگویند که هر باشنده افغانستان افغان است
بعد می آیند و میگویند که در افغانستان بیشتر از ۵۰ قومیت وجود دارد و از این جمله یک قوم پشتون است.
یگانه راه حل تسخیر دژ فاشیسم قومی و به دور انداختن غنی از کشور است.

>>>   ( یگانه راه حل دور انداختن غنی از کشور است ) حرف بیجاای است. مثل غنی پنجاه تا متعصب آمده اند و صد های دیگر خواهد آمد. بهترین راه حل این است که من و تو هم کورس های متعصبابه زبان را در بین خانواده، قوم و دوستان خود همچون قوم فاشیست دایر کنیم و آگاهانه طفلان خود را مطلع بسازیم نه اینکه در چهل پنجاه سالگی متوجه شویم که یگانه عقب ماندگی کشور این متعصبین فاشیست هستند. شما اگر در رابطه با زبان از طفل هفت ساله و نا مرد هشتاد ساله این قوم پرسان کنید یک عالم معلومات غلط که در ذهنش داده اند به شما خواهد داد. و تعصب ترین دیدگاه خود را به شما اعلان می کند. ولی اگر از دیگر اقوام حتا دانشگاهی اش پرسان کنید در جواب خواهد گفت: این مسایل تعصب را آمیز دامن نزنید. خبر ندارد که چند نسلش غرق شده و دارد غرق می شود.
سهیل

>>>   کلیپ های ایران من را من هم در تلوزیون ایران دیده ام...
تمام اقوام ایرانی خواه لر باشد یا کرد و یا اذری یا قشقایی و یا فارس و بلوچ و گیلک مازنی و یا ترکمن همگی حضور دارند و با زیبایی اتحادشان را به تصویر میکشند.
در پایان هم با صدایی اهنگین زن و مرد میگویند اییییرااااااان ممممممممن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است